Hoppa av efter första stoppet?

9 jan. 2016 20:32
Visningar: 130
Hej!
Letar biljetter med SAS från CPH till SF och sedan återresa från LA två veckor senare. Upptäcker nu att det är billigare att köpa biljett CPH-SF-LA än bara CPH-SF (samma flyg och tid). Är det möjligt att hoppa av i SF och sen aldrig dyka upp på flighten till LA? Kan man be att bagaget hamnar i SF och inte LA?
På en familj med 4 personer sparar vi ca 5000:- på att boka CPH-LA t o r istället...

Tacksam för tips!
Av Hawaii
9 jan. 2016 21:57
Visst är det "möjligt" att hoppa av i SF. Även om baggaget ganska garanterat har checkats in hela vägen till LA så kommer du att gå genom pass-kontroll (Immigration) och tull (Customs) i SF, vilket innebär att du kommer att hämta baggaget på karusellen och i stället för att lämna in det igen för vidare transport till LA kan du helt enkelt behålla det och promenera ut ur terminalen. MEN, det stora kruxet, som nog dessvärre innebär att detta inte lönar sig, utan snarare tvärtom, är det faktum att när du hoppar av i SF så kommer flygbolaget automatiskt att annullera resterande flyg på din resa och du får alltså köpa nya biljetter för att komma hem igen. Plus att flygbolaget nog ganska också kommer att "svartlista" era namn för framtiden.
9 jan. 2016 22:08
Citerat från Hawaii:
Visst är det "möjligt" att hoppa av i SF. Även om baggaget ganska garanterat har checkats in hela vägen till LA så kommer du att gå genom pass-kontroll (Immigration) och tull (Customs) i SF, vilket innebär att du kommer att hämta baggaget på karusellen och i stället för att lämna in det igen för vidare transport till LA kan du helt enkelt behålla det och promenera ut ur terminalen. MEN, det stora kruxet, som nog dessvärre innebär att detta inte lönar sig, utan snarare tvärtom, är det faktum att när du hoppar av i SF så kommer flygbolaget automatiskt att annullera resterande flyg på din resa och du får alltså köpa nya biljetter för att komma hem igen. Plus att flygbolaget nog ganska också kommer att "svartlista" era namn för framtiden.
Ojdå, det är så? Ja, då är det så klart inte värt det... Tack för snabbt svar!
9 jan. 2016 22:17
Hmm, det där med att man blir svartlistad har jag aldrig hört förut. På vad grundar du det, källa? Att man riskerar att förlora sin hemresa kan jag till viss del förstå. Men ponera att jag när jag landat i SF blir akut dålig och inte kan fortsätta till LA och missar mitt plan och sedan efter om och men beslutar att ta mig dit på egen hand när jag blir frisk. Det måste ju SAS ha förståelse för och inte avboka ens hemresa. Eller?

Som sagt, har ingen aning men någon annan som kanske vet eller har erfarenhet?
Av Hawaii
9 jan. 2016 22:19
Kan nämna också att när man bokar en flygbiljett så är det som ett kontrakt. Flygbolaget åtar sig att transportera personen i fråga de aktuella sträckorna och passageraren å sin sida accepterar att betala det överenskomna priset OCH att också flyga de aktuella sträckorna. Att hoppa av någonstans på vägen är alltså det samma som kontraktsbrott, vilket ger flygbolaget laglig rätt att stryka resten av flygningarna i sin bokningar.
Av Hawaii
9 jan. 2016 22:22
Silverfang, såg just ditt inlägg. Ang. ev. svartlistning kan ju givetvis variera enormt mellan flygbolag hur de hanterar detta och jag har inga konkreta exempel bortsett från vad jag hört av "folk i flyg industrin" och jag måste erkänna att det var inte nyligen som jag hörde det. Kan nog vara knepigt att få ett flygbolag att antingen bekräfta eller förneka detta så nog säkrast att inte ta risken... Och blir man sjuk under resan så är det ju ett HELT annat förhållande och man får ju då givetvis kontakta flygbolaget och boka om. Skulle definitivt inte vara något problem. Men i detta fallet är det 4 personer - lite långsökt att samtliga 4 skulle bli sjuka. Plus att de säkert vill ha ett papper från doktorn!
Av Birgere
10 jan. 2016 00:07
Visst förekommer svartlistning men jag kan aldrig tänka mig att det skulle ske pga no-show.. Flygbolagen räknar ju alltid med dessa för att kunna fylla planen.
Svarrtlistad blir man nog bara om man gör något riktigt dumt på flygplanet, typ röker på toa eller slåss med flygvärdinnorna..

En annan typ av svartlistning är ju SSSS (Secondary Security Screening Selection) där flygbolaget flaggar för säkerhetskontrollen att du ska kollas extra noga.