Franska Rivieran med en 4-åring i början av oktober, tips efterlyses!

Av Mirreli - Reseguiden.se
7 juni 2007 08:33
Visningar: 5447
Hej,

Har fått tok-billiga biljetter med Sterling ner till Nice i början av Oktober, totalt 1 400 sek för 2 vuxna & 1 barn Jag skulle bli jätteglad på kul tips på vad man kan se & göra under 9 dagar. Jag har tänkt mig att vi kommer att stanna på ett lägenhetshotell under hela tiden, hyra bil och se sig omkring under dagarna. Funderar på Antibes eller Menton som bas, någon annan som vill föreslå annat? All hjälp uppskattas då jag själv senast var i trakterna som barn och minns inte så mycket...
9 juni 2007 12:38
Hej!
Båda Antibes och Menton är trevliga ställen att bo på.Sist när vi var på Franska Rivieran i feb.bodde vi på ett Residence i Eze. Eza Vista,supert lägenhetshotel i vacker omgivning.Detta kan ni hitta på reseguidens sida sök och jämför,eller på doms egen hemsida www.sejoursdusud.com
eller på www.booking.com Kolla lite då och då plötsligt sänker dom priset.
Gå in på mina sidor och läs reseberättelse,bilder ,m.m.Vill lägga till några sevärdheter sedan ni har barn,i närheten av Antibes ligger Marinland,faktisk Europa första vattenland. I Cap Ferrat Zoo som är beläget i Kung Leopold II:s av Belgien gods,föds upp många djurungar.m.m.
Tycker ni om att shoppa skall ni besöka Cap 3000,ligger i St.Laurent du Var.Fantastiskt shoppingcenter.
Jag vill gärna tipsa er om ett ställe som ligger ca.10-mil fra Nice,Cap Esterel som ligger vid Esterel-massivet,ca.1-mil från St. Raphael,ett supert ställe här finns allt,helt bilfritt och ligger fantastiskt inte långt från Medelhavet.Många trevliga småbyer i dess närhet.Om ni väljer att åka hit skriv gärna till mig så skall jag ge er bra tips på utflyktsmål.
Gå in på www.maeva.com gå till Pierre Vacances,välj region(Provence-Cote A Zur)sedan residencet navn,Cap Esterel. På denna hemmsida kan ni även hitta många bra boende på andra orter,även andra uthyrare.Kolla även www.bilsemester.se dom har också detta resedence(kan vara bra att jämföra priser).
M.v.h Reseglad,jag älskar Frankrike!
Av Mirreli - Reseguiden.se
9 juni 2007 23:46
Hej, tack för alla superfina tips, skall ta väl vara på dem och blev störtsugen på Cap Esterel! Har kikat både på reseguiden.se och Pierre Vacances och att hitta bra boende i denna period verkar vara enkelt. Har du varit på rivieran under oktober månad någon gång och hur var vädret då? Är det mycket undervattenströmmar i havet? Skall kika mer på dina sidor men ville först tacka för bra svar!
Ps. Såg att du kommer från Norge, har du sett att vi söker pionerärer för vårt Norska forum som kommer starta inom kort (vi har ju reseguiden i Norge men där heter vi www.orbville.no.) Om du är sugen på att veta mera maila till (Logga in för att se e-postadress)
12 juni 2007 11:22
Hej igen!
Ja,vi har varit här många gånger på den här tiden.Vi tycker hösten är en super tid att åka hit,då har dom flästa turister gett sig iväg.Fortfarande varmt i havet,vädret kan vara supert,men det beror från år till år,men det regner jo aldrig i dagevis,det finns en envis vind som heter Mistral,som kan svepe nedöver dessa områden,men den är inte långvarig.Tidlig morgon-framåt kvällen kan det bli lite kyligt(så då är det bra att ha en tröja på.Räkna med en temp.på omkring 20-22+,om ni har tur varmare.Ang.strömninger i havet,tror inte det,men är inte säker(kolla på orten turistbyrå-eller med SMHI).När vi bader i dom små viker håller vi oss nära land,det kan bli djupt mycke snabbt.Vi har ferierad i Frankrike i 20-år oftas 2-3 g.p.år,vi tycker bäst om Provence,Cote d Azur och område på Nya Franska Rivieran(kring Montpellier-Sete-Beziers).Om man har varit i dessa områden vill man alltid komma hit igen,det finns så veldigt mycke att upptäcka.Vi är så lycklig lottad att ha möjlighet att vara borta 2-3 mnd.senhöst och tidlig vår,så hösten 2008 blir det trakten Provence.
I sommer skall vi en sväng på bröllup till Norge,sedan till Bodensee och Lago de Como,så bär det iväg igen i midten av sept.till vackra Moseldalen,vidare till trakten kring Millau(Frankrike)och så till Peniscola(Spanien)där skall vi stanna till början av dec.Så då har jag mycket tid,jag skall göra ett inlägg på reseguiden om alla våra smultronställen,tip och goda råd.
Om ni väjer att bo där jag föreslo och ni vill ha tips så säg till.Jag har skickad e-mail ang.testpilot,men jag har inte hört något från dom!
Kram och ha en fin dag!
M.v.h.Reseglad
Av Mirreli - Reseguiden.se
19 juni 2007 08:38
Hej resglad,

Åter igen, tusen tack för all info. Vad underbart att kunna kombinera dina utlandsvistelser så som du gör! Kommer själv ihåg när vi bodde i Spanien och önskade att man kunde kombinera det bästa av två världar... Ang. höstresan blir det helt klart Antibes eller Menton som bas och sedan kommer vi att försöka oss på en utflykt per dag, har tänkt att hyra bil under hela vistelsen.