Frågor om New York

Av Lottiee
11 maj 2009 15:28
Visningar: 4390
Har några frågor.. är första gången jag ska åka till USA och New York nästa vecka..

Har tänkt på vad som blir bäst att ta sig ifrån flygplatsen och in till Manhattan? Har läst om super shuttle är det något att boka kanske, nån som har erfarenhet?? Eller taxi är att föredra?? Hur mkt brukar det kosta?

Vart är det någ bäst att bo på Manhattan, nära Times Square eller? Vill helst inte behöva ta tunnelbana så mycket utan vill ha de närmsta sevärdighetena "nära"... tänkte boka via hotels.com..

Tacksam för svar :)
11 maj 2009 20:51
Hvilken flyplass skal du fly til? NYC har tre internasjonale flyplasser men jeg tipper det er JFK eller Newark eller? Her er mitt reisebrev fra NYC for et par år siden http://gardkarlsen.com/NYC_travelogue_2007.htm og kanskje du kan finne noen gode tips der. Selve Manhattan er veldig stor så du må nok belage deg på å ta subway ettersom det ikke er mulig å gå til alle attraksjonen...vel, alt er mulig men det vil ta veldig lang tid :-)

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
11 maj 2009 21:15
Hej

Det smidigaste, och billigaste sättet att ta sig in till Manhattan är att ta New York Airport Service Express Bus. Står precis utanför terminalen. Man köper en biljett för (enl prislistan från 2007) 13 dollar och kan åka till ändhållplatsen Port Authority Bus Terminal som ligger på 42nd-8th. Vi var 3 personer med varsin stor resväska + handbagage och det var inga restriktioner alls. Perfekt. Ska vi ta nu också om 6 veckor när vi ska dit igen. Denna buss går var 20-30 minut och likadant när man ska tillbaka till flygplatsen, både Newark och JFK. Dessutom ligger ett litet internetcafé där man kan äta frukost m m precis där man köper biljetter inne i stan. Billigaste frukosten på hela den semestern, blir att äta där igen nu i sommar. Bagles med cream cheese och en dam som kommer och serverar kaffe närhelst man behöver. Kan inte bli bättre
11 maj 2009 22:27
Vi brukar åka taxi från flygplaatsen, men tipset om bussen var ju bra.

Ett av de bättre sätten tycker vi är att ta bussen på Manhattan. Du får se dig omkring samtidigt som du tar dig fram. Det kostar två dollar/person och tripp. Köper du Metrokort blir det billigare. Det är ganska lätt att hitta hur bussarna går. Antingen längs efter eller tvärs över Manhattan. Naturligtvis inte varje gata eller Aveny, men du hittar säkert.

Sevärdheterna är utspridda, så det finns inget "närmast". Men som sagt, ta bussen så hinner du se lite på vägen!!
Vi åker om tre veckor. Ska bli kul (igen).
Av Lottiee
12 maj 2009 20:44
Tack så mkt för alla svaren :)
Tror det blir den där bussen faktiskt verkar ju jättesmidigt! :)
Bokade ett hotell nära Time Square..

angående pengar, vilket är bäst att ta ut där på plats eller köra med kontanter?? Kanske dum fråga men läste någonstans att man skulle kolla så ens kort går att använda i automaterna, har ju ett vanligt visa kort ifrån seb...

en annan fråga är hur man gör med sin identifikation, ska man ta med sig passet överallt ifall dem ber om id om man ska dricka nån alkohol ;)
eller ska man ta en kopia på passet o ha med sig?? man vet ju aldrig...

tacksam för svar :)
Av Joje_66
12 maj 2009 23:32
Citerat från lottiee:
Tack så mkt för alla svaren :)
Tror det blir den där bussen faktiskt verkar ju jättesmidigt! :)
Bokade ett hotell nära Time Square..

angående pengar, vilket är bäst att ta ut där på plats eller köra med kontanter?? Kanske dum fråga men läste någonstans att man skulle kolla så ens kort går att använda i automaterna, har ju ett vanligt visa kort ifrån seb...

en annan fråga är hur man gör med sin identifikation, ska man ta med sig passet överallt ifall dem ber om id om man ska dricka nån alkohol ;)
eller ska man ta en kopia på passet o ha med sig?? man vet ju aldrig...

tacksam för svar :)
Hej reser Du ensam kan buss vara ett bra val om Du vill spara några dollar, Taxi från JFK går på ca: $50 så om Du åker med andra delar Ni den kostnaden. Vi åkte tunnelbana när vi anlände men det var inte kul med tunga väskor, annars lär Du använda tunnelbanan flitigt där, bussar funkar till ställen som inte täcks av tunnelbanenätet men de går enerverande långsamt om trafiken är tät vilket den ofta är.

Att bo nära Times Squere är perfekt, mycket att se runtomkring också, sen bara att hoppa på tunnelbanan när Du ska lite längre bort.

Missa inte Museum of Natural History, St. Pauls Chapel (nära Ground Zero) och såklart Central Park. Några av alla höjdpunkter på vårt besök.

Visa och Mastercard går överallt, Kontanter behövs bara till småutgifter om man vill använda kort mycket, på McDonalds ATMs är det billigt att hämta kontanter.

Ta med ditt körkort eller ID och komplatera med passkopia, lås in passet i safetyboxen.

Trevlig resa!
Av Lottiee
28 maj 2009 18:18
Tack så jättemkt för alla svar!
Nu är man hemkommen och vill redan tillbaka :)

Tog bussen till Port Autorithy, det var jätte smidigt då vårt hotell låg på 45 th gatan. Gångavstånd på 2 minuter, perfekt!

Eftersom vi inte har körkort eller id nån av oss så tog vi kopior på passen, funkade utmärkt överallt ifall det behövdes visas.
Dock kunde jag inte använda mitt visa kort, är ett SEB kort med chip på, och det funkade inte, vi förstod först inte varför då vi försökte ta ut på Mcdonalds men sen testade vi ett annat visakort utan chip och det gick, så bra att tänka på om man har chip på kortet att det kanske inte allt funkar att ta ut i automaterna där...

Hotellet vi bodde på var Milford Plaza, trevlig staff, helt okej rum men det bästa av allt att det var nära till allt nästan, gångavstånd på 1 minut till tunnelbanestationen, gångavstånd på 2 minuter till Time Square.. kan rekom detta hotellet om man vill bo precis i teaterdistriktet och nära till Time Square.

/L
Av Joje_66
28 maj 2009 23:18
Citerat från lottiee:
Tack så jättemkt för alla svar!
Nu är man hemkommen och vill redan tillbaka :)

Tog bussen till Port Autorithy, det var jätte smidigt då vårt hotell låg på 45 th gatan. Gångavstånd på 2 minuter, perfekt!

Eftersom vi inte har körkort eller id nån av oss så tog vi kopior på passen, funkade utmärkt överallt ifall det behövdes visas.
Dock kunde jag inte använda mitt visa kort, är ett SEB kort med chip på, och det funkade inte, vi förstod först inte varför då vi försökte ta ut på Mcdonalds men sen testade vi ett annat visakort utan chip och det gick, så bra att tänka på om man har chip på kortet att det kanske inte allt funkar att ta ut i automaterna där...

Hotellet vi bodde på var Milford Plaza, trevlig staff, helt okej rum men det bästa av allt att det var nära till allt nästan, gångavstånd på 1 minut till tunnelbanestationen, gångavstånd på 2 minuter till Time Square.. kan rekom detta hotellet om man vill bo precis i teaterdistriktet och nära till Time Square.

/L
Skönt att det blev bra!

Lite konstigt med Visakortet, vi har kort med chip från olika banker men hade aldrig några problem.
Någon mer här som haft problem med SEB eller andra kort? Kan var bra att vara beredd på och ha mer än ett kort för säkerhets skull.
1 juni 2009 16:50
Hej hej!

Jag har Swedbanks "vanliga" Visakort, utan kredit, och det funkar inte alls i USA!
Är för min del inget jätteproblem nu när man vet om det, men första gången var det inte så kul
att försöka betala hotell med ett kort som inte duger till nåt....
Så numer använder jag och min sambo hans First Card, som vi aldrig haft något krux med!

//Cathrin
1 juni 2009 22:06
Tack för upplysningen om ickefungerande VISA-kort. Jag var i NYC för 2 år sedan och hade inga problem, men då hade jag inte heller nya chipkortet.
Av Joje_66
1 juni 2009 22:35
Det låter ju märkligt med Visakorten!

Att stora banker skulle gå över till kort som inte fungerar i den största ekonomin i världen verkar orimligt. Visa är ju annars tillsammans med Master Card de kort som accepteras överallt i USA.

Det var inte så att Ni inte provade alla alternativ av val vid försök att betala, i regel ska man ju välja "Credit" och inte "Savings account" även om man har ett kort utan kredit när man handlar i USA.

Enda gångerna vi haft problem i USA med kort har annars varit på bensinstationer där man ibland använder det konstiga systemet att man ska slå in sitt postnummer istället för pin-kod, det funkar så klart inte med svenskt postnummer och man får då lämna kortet i kassan (innan man tankar).
Av Ranca
2 juni 2009 09:23
Om jag inte missminner mig så återanvände jag mina gamla TV-kunskaper då vi tankade på kort i USA förra året. Skrev helt enkelt in 90210 (Beverly Hills 90210 ni vet från 90-talet) som mitt postnr och det fungerade bra.
Av Joje_66
2 juni 2009 09:37
Citerat från ranca:
Om jag inte missminner mig så återanvände jag mina gamla TV-kunskaper då vi tankade på kort i USA förra året. Skrev helt enkelt in 90210 (Beverly Hills 90210 ni vet från 90-talet) som mitt postnr och det fungerade bra.
Hahaha!!! Så var det med den säkerheten! :-)

Kollade med Swedbank angående Visakort och fick detta svar.

"Det är som du skriver att generellt så fungerar Visa och Mastercard i USA, så i detta fall måste det ha varit något annat som har påverkat, limit eller dyl, eller helt enkelt fel på handhavaren."

Så jag tror nog man kan fortsätta använda sina Visa kort även med chip. Skulle aldrig åka med bara ett kort dock då det ju alltid kan strula på olika sätt.

Kan tipsa om GE Moneybanks MasterCard föresten som är det perfekta kortet för resan. Det har inga avgifter eller valutapåslag alls (enda kortet jag vet med dessa villkor) och 13 uttag per år utan uttagsavgift. Perfekt att ha utan kredit, bara att sätta in beloppet man behöver under resan så finns ingen risk att lönekonto eller krediter blir länsade om olyckan skulle vara framme.
2 juni 2009 19:16
Orimligt eller inte...
Och tro mig, jag provade alla sätt tänkbara!
Kontaktade banken när vi kom hem från californien i oktober 07 och klagade stort på icke fungerande kort, och mitt Swedbankkontor bekräftade efter att vi kommit hem att min sorts "chipVisa" INTE fungerar i USA.... Och ska heller inte göra det.
Så det var inte mitt personliga kort det var knas med...
När vi var I NY innan jul i fjol testade jag "på kul" för att se om det fortfarande inte går (har bytt kort sedan förra besöket oxå) , med samma nedslående resultat!
2 juni 2009 20:32
Citerat från joje_66:

Att stora banker skulle gå över till kort som inte fungerar i den största ekonomin i världen verkar orimligt. Visa är ju annars tillsammans med Master Card de kort som accepteras överallt i USA.
För att inte tala om AMEX =)
Av Erc
3 juni 2009 10:03
Citerat från cathrin1:
Hej hej!

Jag har Swedbanks "vanliga" Visakort, utan kredit, och det funkar inte alls i USA!
Är för min del inget jätteproblem nu när man vet om det, men första gången var det inte så kul
att försöka betala hotell med ett kort som inte duger till nåt....
Så numer använder jag och min sambo hans First Card, som vi aldrig haft något krux med!

//Cathrin
Förbryllande. Jag åkte runt i västra USA under påsken med mina av Swedbank utfärdade kort. Båda är nyligen utfärdade och har chip. Ett är Visa, ett är Mastercard. Ingen kredit på något av dem. Fungerade utomordentligt vilket det också gjorde under en lång resa i västra USA 2008 och en ännu längre i östra USA 2006.

Har använt korten på små motell, motellkedjor, små hotell, hotellkedjor, hyrbilsfirmor, affärer, uttagsautomater, bensinstationer etc etc etc - aldrig någre bekymmer.

Kan det i ovan nämnda problematiska fall rört sig om ett Visa Electron?!
4 juni 2009 19:26
Nope, inget Electron heller... Finns inget ovanligt eller annorlunda med det alls.
Bara ett helt vanligt hederligt Visa, utan kredit, med chip... Och en normalbegåvad användare ;) !
Nej men skämt åsido, och som tidigare sagt så bekräftade min bank att det inte ska funka.
Av Erc
5 juni 2009 07:11
Citerat från cathrin1:
Nope, inget Electron heller... Finns inget ovanligt eller annorlunda med det alls.
Bara ett helt vanligt hederligt Visa, utan kredit, med chip... Och en normalbegåvad användare ;) !
Nej men skämt åsido, och som tidigare sagt så bekräftade min bank att det inte ska funka.
Enormt märklig historia.

Nyss hemkommen från just USA efter att ha använt mitt helt vanliga Visakort, med chip, utfärdat av Swedbank - utan minsta problem. Mina transaktionsnoteringar från Swedbank bekräftar funktionen med all önskvärd tydlighet.

Min kontaktperson på banken känner inte till några kända problem med deras Visakort i USA.

Men - som alltid är det vettigt att ha två kort, fram för allt vid längre resor. Tekniska eller praktiska bekymmer som drabbar ett kort kan ju bli ödestigert om det är det enda tillgängliga för resenärerna.
Av Lalia
5 juni 2009 20:13
Hoppas våra Visa-kort fungerar... blir ju lite nervös av sånt strul.
Det där med tankning på bensinstationer lät intressant. Ska hyra bil och köra i Kalifornien om några veckor så man vill ju gärna vet hur sånt fungerar. Kan man betala kontant eller är det enklast med kort? Ska man alltså hitta på ett postnr om man vill betala med kort? Har förstått att man betalar innan tankningen, men måste man alltså bestämma då hur mycket man ska tanka?
6 juni 2009 17:01
Citerat från lalia:
Hoppas våra Visa-kort fungerar... blir ju lite nervös av sånt strul.
Det där med tankning på bensinstationer lät intressant. Ska hyra bil och köra i Kalifornien om några veckor så man vill ju gärna vet hur sånt fungerar. Kan man betala kontant eller är det enklast med kort? Ska man alltså hitta på ett postnr om man vill betala med kort? Har förstått att man betalar innan tankningen, men måste man alltså bestämma då hur mycket man ska tanka?
Även jag är nyss hemkommen från USA (flera delar av landet) och har använt Visa-kort från Swedbank (utan kredit) överallt där jag betalat med kort; klädbutiker, hotell, motell, bensinstationer o.s.v. Har inte haft problem någon gång.
Angående att tanka så körde de med lite olika varianter, oftast fick vi gå in med kortet i butiken innan vi började tanka och antingen ville de behålla kortet där under tiden som en "deposition" och så var det bara att gå in och betala när man var klar. Någon gång drog de istället kortet i förväg, vi fick säga en summa som vi uppskattade att vi skulle tanka för, t.ex. 40 dollar (som de låste på kortet), och när vi var klara gick vi in och skrev på kvittot. Om man tankat för mindre fick man såklart tillbaka mellanskillnaden igen på kortet. Inga problem där heller (ursäkta den långa förklaringen). Vi testade inte med nåt fejkat postnummer men det kanske man skulle ha gjort :) I bankomater o.s.v. använder ni den vanliga pin-koden dock... Ha en riktigt trevlig resa!