Första gången i New York

27 nov. 2019 11:16
Visningar: 532
Vi planerar att ta en tripp till New York i februari. Vi, familj med två tonåringar, har aldrig varit i USA/NY. Vi tar tacksamt emot alla tips som ni resenärer kan komma med. Vi har inte köpt någon resa ännu. Alla tips inför vore toppen men även vad vi ska tänka på då vi är där. Har förstått att det är riktigt dyrt i NY. Vi planerar vara där ca 5-6 nätter.
27 nov. 2019 12:14
New york är fin och det är framförallt stort! Ett par bra skor att gå i är att rekommendera. Eftersom ni ska vara där 5-6 dagar så kan jag rekommendera er att planera era dagar noga. Tänka igenom. Finns rätt mycket se, upptäcka och besöka. Tänk också på att allt tar längre tid än man tror.
Det är ytterst tråkigt att de börjar ta ut så hutlösa priser för de kända sevärdheterna. Ett illa måste i vissa fall.

Sen är det generellt dyrt i New york, ja. Men, mat är också "billigt" där. USA är kännt för snabbmat (Finns bra snabbmat). Chinatown har mycket bra alternativa matställen som man kan komma billigt undan med. Det går att hitta billiga och bra matställen. Foodtrucks är också bra spännande alternativ. Fine dining tycker jag ni kan hålla er borta från.


Sen när det kommer till transporter är faktiskt taxi billigt. I förhållande till svenska priser. Så det går att unna sig taxi utan att ruinera plånboken. Tunnelbana är enkelt och billigt det med.
Amerikanare är jäkligt roliga och trevliga, fråga gärna någon om ni behöver veta vägen eller hjälp på tunnelbanan!

Kolla alltid ifall de lägger på dricks på restaurangnotan. Du har ingen skyldighet att betala det om du inte verkligen vill. Rätt störande enligt mig. Äter ni ute hela familjen för 100 dollar. Så är det ibland 20 % dricks som läggs på. 20 dollar
á 200 kr!?
Många ser att ni är turister, handlar inte om att lura kunder. Bara så det fungerar.
27 nov. 2019 13:59
Tack för input och information. Jag har fått tips om att man ska köpa något typ av metrocard och även besökskort för sevärdheter. Känner du igen det?
27 nov. 2019 15:44
Hade en veckas metrocard. Vecka två struntade jag i att förlänga. Handlar lite om hur man väljer att planera sin vistelse, eller vara spontan i stan. Själva åkte vi mycket taxi. Kolla på nätet vad dagen priser för New York pass och metrocard ligger på. Se om det är skäligt till den tid ni ska vara där. Hur mycket ni vill se med.
Turen till frihetsgudinnan och ellis island tar ju ett antal timmar. (1 dags pass lär ni inte få valuta för pengarna).
Som jag nämnde tidigare. Allt tar längre tid än man tror ;)

Vi drog ut på våra vistelser under den tiden vi var där, så det var helt enkelt inte lönt. Med ett sånt pass.
27 nov. 2019 17:33
Kul med NY! Finns massor av tips, kan återkomma med några. Men bo inte vid Times Square. Det är helt hysteriskt där, extremt ”turistigt”, trångt och jobbigt. Kul ställe att besöka nån timme, så klart. Men titta efter boende på södra Manhattan, det är betydligt trevligare och mer genuint. Midtown, särskilt östra delen, är trist med nästan bara kontor, så inget jättekul ställe att bo på.

Planera att komma av ”ön” (Manhattan) vid något tillfälle. New York har fem stadsdelar och Manhattan är bara en av dem. Särskilt Brooklyn är värt att besöka.
Av Peter_o
28 nov. 2019 00:39 (redigerad)
Jag har alltid 7-dagars Metrocard. Det kostar $34 för obegränsade resor. Ni åker säkert 2-4 resor per dag utom resdagar.
Vill du betala för endast en resa kostar den $3.
De har Pay per ride-Metrocard. Då kostar resan ¤2,75 men man måste köpa för minst två resor ($5,50). Det tillkommer $1 för själva kortet.
Tunnelbanorna går i huvudsak nord-syd och vill man åka "på tvären" så är bussar bekvämt. OBS att på många linjer ska man lösa en biljett innan man stiger på och det gäller även om man har ett kort för obegränsade resor. Det kostar inget men har man inte biljetten vid en kontroll kan det bli onödigt dyrt.

Flyger ni med SAS landar ni i New Jersey. Därifrån kan man åka taxi, tåg eller buss. Är era tonåringar i de lägre årgångarna kan det vara kul att åka tåg. Först åkern man ett förarlöst tår och extra spännande kan det vara att stå först eller sist i tåget. De går så ofta så man kan stå över ett tåg för att se var första dörren är.

Åker man med andra bolag blir det troligen JFK som ligger i New York. Här kan man också åka förarlöst tåg, Kostar 5-6 dollar. Vid omstigning till tunnelbanan kan man lösa Metrocard. De har enhetstaxa så man kan åka rätt långt på ett kort.

På sajten MTA.info finns kartor över linjenätet. Även kartan på map.google.com är bra. Klicka på en tunnelbanestation så får du aktuella linjer utritade.

Som redan nämnts ska man nog undvika att bo nära Times Sq. Jag bor vid Union Sq men hotellet är så billigt att jag inte vill rekommendera det :) Dessutom är det söker redan fullbelagt.

En sak som nämnt ovan är att man bör planera att kolla in staden utanför Manhattan. Här håller jag inte med, 5.6 dagar är alldeles för kort tid för att man ska hinna med det,om man inte t ex har ett jätteintresse av att dricka öl. Själv åkte jag utanför M för att gå på film-museum och för att besöka Louis Armstrongs New York-villa. Men det var vid 3-4 resan.

Som också skrivits, de här passen som säljs hinner man inte utnyttja om man inte flänger runt som, jag vet inte vad.

Min stadiga rekommendation är amatörtävlingarna på Apollo. Varje onsdagkväll. Köp gärna biljetter på nätet i förväg.
Obs att det är inga problem med att åka tunnelbana ner till södra delen av Manhattan på kvällen. Apollo ligger på 125:e gatan.

High Line får ni inte missa även om det är mitt i vintern.

Svenska Kyrkan på 5 E 48th Street är värd en kafferast.

/PeterO

Ps
I februari kan det blåsa kalla vindar. Långkalsonger är ett måste!
Av Peter_o
28 nov. 2019 12:01
Några snabba tips om vad ni kan göra:

Apollo Theater i Harlem, amatörtävlingar onsdag kväll. Köp biljetter i god tid innan.
High Line, börja från 14:e gatan. Besök Chelsie Market innan.
Åker ni båten ut till Frihetsgudinnan, köp gärna biljett i förväg och vill ni gå upp i gudinnan till kronan måste ni köpa biljett i god tid. (Då menar jag nu!)
Givetvis ska ni åka upp i ett högt hus. Det finns 3 att välja mellan:
- Det klassiska Empire State Building.
- Top of the Rock i Rockefeller Center. Fördelen här är att man ser Empire State Building sticka upp över alla andra hus.
- Det nya höghuset som ersatte tvillingtornen. Om det nu heter Fridom Tower eller One World Trade Center.
Affärer som kan vara intressant att ha besökt tycker jag är Macy's och B&H Foto på 9:e gatan har en hel del elektronik också. (Köp absolut inte elektronik i närheten av Times Sq,)
Har barnen inte åkt linbana kan det vara en kul grej. Startar från korsningen 60th Street x 2nd Avenue.
Man kan gå in i vestibulen på FN-huset även om man inte ska gå en rundvandring. Se Dag Hammanskjölds rum där.
Utanför finns Carl Fredrik Reuterswärds vridna pistol. Den är gjord som en reaktion på mordet på John Lennon 1980.
/PeterO
28 nov. 2019 14:06
Hej

Absolut ett metrokort till tunnelbanan. Var där i sept från torsdag till söndag kväll, vi nyttjade nog kortet åtminstone 4-5 ggr per dag. På fredagen säker tio ggr. Då gick vi ändå nästan 30 000 steg varje dag.
Instämmer med tidigare, försök hitta boende söderut. Vi bodde nere vid Water Street med ca 150 m till Wall Street-tunnelbanan och med korta gångavstånd till tex monumentet över 9/ 11 samt century 21.
Nog hög tid att kolla flyg till NY, det blir nog inte billigare ju längre ni väntar.
29 nov. 2019 11:36
Tack alla för tips! Håller på att kollar upp alla tipsen nu så får vi se hur det blir.
30 nov. 2019 15:05
Citerat från Jonken70:
Tack alla för tips! Håller på att kollar upp alla tipsen nu så får vi se hur det blir.
Hej och vad kul att ni ska besöka New York, jag är övertygade om att ni kommer älska staden :)

Jag har massa tips på min blogg men en sak jag verkligen vill slå ett slag för är att göra lite research inför resan om vad ni vill göra för ni kommer inte hinna allt. Ta ett litet familjeråd helt enkelt, det kommer ni vinna på när ni väl är på plats.

Många av mina läsare har också uppskattat min guide till boende i NY, du hittar den här
https://www.newyorkandmore.com/guide-till-boende-i-newyork/

Du är välkommen att höra av dig om du har frågor eller vill ha fler tips men kika gärna in på bloggen.

Ha det bäst och lycka till med planeringen 😊

Anna
https://www.newyorkandmore.com/
1 dec. 2019 00:40
Finns många bra guider och tips, men den här filmen med New York-tips för förstagångsbesökare tycker jag är bra och ligger i linje med vad jag sälv tycker att man bör prioritera. Kolla några av hans andra filmer också, för fler tips.

https://youtu.be/1JJfWnAryrM
2 dec. 2019 08:58
Toppen, tack!
Citerat från Jensohlsson:
Finns många bra guider och tips, men den här filmen med New York-tips för förstagångsbesökare tycker jag är bra och ligger i linje med vad jag sälv tycker att man bör prioritera. Kolla några av hans andra filmer också, för fler tips.

https://youtu.be/1JJfWnAryrM
2 dec. 2019 08:59
Perfekt. Ska kolla in den när det närmar sig, tack!
Citerat från Newyorkandmore:
Citerat från Jonken70:
Tack alla för tips! Håller på att kollar upp alla tipsen nu så får vi se hur det blir.
Hej och vad kul att ni ska besöka New York, jag är övertygade om att ni kommer älska staden :)

Jag har massa tips på min blogg men en sak jag verkligen vill slå ett slag för är att göra lite research inför resan om vad ni vill göra för ni kommer inte hinna allt. Ta ett litet familjeråd helt enkelt, det kommer ni vinna på när ni väl är på plats.

Många av mina läsare har också uppskattat min guide till boende i NY, du hittar den här
https://www.newyorkandmore.com/guide-till-boende-i-newyork/

Du är välkommen att höra av dig om du har frågor eller vill ha fler tips men kika gärna in på bloggen.

Ha det bäst och lycka till med planeringen 😊

Anna
https://www.newyorkandmore.com/
Av Peter_o
2 dec. 2019 11:49
Jag antar ni ska åka under skolornas vinterlov. Enda problemet med det är nog att ni kommer att vilja åka dit en gång till då det är lite varmare. Så en variant är nog att ni senarelägger den här resan till Påsk eller terminen slut.
Påsklovet är dessutom en dag längre än vinterlovet vilket kan vara bra för att hinna vrida tiden rätt. Påsk är ingen helg i New York.
Men det finns nackdelar med en senareläggning. Det blir dyrare, och till en del aktiviteter är köerna längre.

Och så måste jag gnälla på det här med taxiresor. Åker ni 4 bara två resor per dag kan jag tänka mig att det blir billigare med taxi, men man åker fler gånger. Speciellt på vintern då man inte gör så många långpromenader och det är ett skönt avbrott att komma in i vindskydd en stund.
/PeterO