Fördriva tiden på flyget

Av Energi
18 okt. 2008 09:48
Visningar: 7408
Hejsan på er alla!
Jag tycker att långflygningar är bland det värsta och tråkigaste som finns. Hur gör ni för att underlätta/underhålla er på flyget?
18 okt. 2008 10:10
EN spännande bok och en mp3-spelare funkar bra. Prata gärna även med de som sitter runt omkring dig så rinner tiden iväg + att sova förståss...
Av Gottis
18 okt. 2008 10:11
Hej!

Lyssna på ljudbok , se film eller det bästa försöka att sova så mycket som möjligt.
18 okt. 2008 10:14
Hej!
Personligen tycker jag inte att långflygningar är så tråkiga, det finns värre saker att göra :-)
Jag brukar läsa tidningar, kolla på filmen dem visar eller titta ut genom fönstret om det är fin vy såklart. Om man är på väg hem från resmålet kan man ju kolla på alla kort man har tagit på sin kamera... Sen tycker jag att dem serverar snacks utöver maten rätt så ofta, att äta något gott får ju också tiden att gå :-)
Spela kort eller andra sällskapsspel är ett annat alternativ till att få tiden att rulla på, sen kan man ju ta sej några små promenader runt planet då man behöver sträcka på benen!
/Travellover
Av Qiqqit
18 okt. 2008 10:23
Citerat från energi:
Hejsan på er alla!
Jag tycker att långflygningar är bland det värsta och tråkigaste som finns. Hur gör ni för att underlätta/underhålla er på flyget?
Hej alla glada resenärer..håller med gillar inte långflyg..äter min mat sen tar jag ett sömnpiller...sover gott har alltid min kudde med mig för att täcka snarkningarna..vaknar lagom till frukosten perfekt..bokar alltid fönsterplats..så dem andra kan gå på toa utan att väcka mig...för det gör dom bara en gång...
18 okt. 2008 10:36
En bra bok kan ju få en att tro att man sitter hemma i bästa läsfåtöljen. Funkar inte det - svåra korsord att grubbla över.
18 okt. 2008 13:48
Mitt absolut bästa tips är Nintendo DS; En smidig liten spelenhet som man kan spela diverse olika spel på. Personligen älskar jag att spela Super Mario, men nu senast köpte jag Pinball som är ett flipperspel. Eller varför inte prova lite Braintraining eller Sudoku.

/Teresa
18 okt. 2008 15:34
Hej...
Jag tycker inte heller att det är tråkigt med långflygningar, det är liksom en del av resan och planeringen. Jag håller med flera av de andra kommentarena om att det går alltid att läsa, titta på film, spela spel och sova. Jag drömmer mig ofta bort....bort till det resmål jag är på väg till. På vägen hem tänker jag på allt som har hänt och vad jag har upplevt. Den tråkigaste resbiten är (enligt mig) när man har kommit av planet, fått sin väska och har sista biten kvar hem till sin dörr. Då kommer känslan.....det är över...bara minnen kvar.

Hälsn. Ellis
Av Elgona
18 okt. 2008 16:39
ljudböcker ,musik ,tidningar ,lära lite om de lands språk dit jag ska,
teckna gör jag ofta,mediterar,,snackar med människor runt om i sätena,trevligt oftast.
lägger patians,mumsar på medhavda nötter o annat gott..
vilar,förbereder mej för att landa på en spännande plats...
Av Mpc
18 okt. 2008 16:59
ja och min fru bruka sitta o små parta med varandra till efter middagen med kaffet o dopp sen tar jag fram min Ipod sätter in dem och försöker sova kan jag inte sova så tar jag fram en bok eller så sätter jag över ipoden till mp3 ljudböker o tar en lur till sonra ofta till tradiga fakata böker
Av Nickeb
18 okt. 2008 17:11
Nintendo DS, blir man aldrig för gammal för.............
Av Sierra
18 okt. 2008 18:42
Jag kryper in i Supersudoku och när ögonen går i kors faller jag i djup sömn....och blir lika förvånad varje gång när jag vaknar och det är löst...
18 okt. 2008 19:50
Som Sierra säger. Soduku är verkligen ett bra sätt att tillbringa sina resor med.

Gilla
Av Sugus
19 okt. 2008 11:03
Ett par goda drinkar och sömn.
19 okt. 2008 12:34
Skulle även jag slå ett slag för en ljudbok vilket jag tycker är en verklig kanonförströelse på flyget,man hinner en bok per resa till asien eller en på ner och hemresa på en kortare flygning.

Sen är det ju som så att det är en väldig skillnad i komfort och hur fort man uppfattar att flygningen går mellan att åka i förstaklass med pösig skinnfåtölj och egen spelkonsoll/filmmonitor vid sin plats eller lågbudget med enkla säten ,trångt benutrymme och gamla filmer man redan sett om det ens är någon underhållning alls.

Däremot så är jag för snål för att lägga ut en massa pengar för den extra lyxen och benutrymmet räcker alltid ändå för mig som bara är 173cm. jag försöker vila och koppla av istället för att dricka "gratisdrinkar och snacks" lägger hellre de pengarna på något när jag kommer fram istället,
man betalar många gånger (inte alltid) ett ganska högt timpris för den extra bekvämligheten och "gratisdrinkarna",
reser man på mycket semesterresor är det nog bättre att investera de pengarna i en egen underhållningsmaskin typ Nintendo ds , en portabel dvd med kortläsare eller liknande.
Bosse.
19 okt. 2008 13:03
Köpte en begagnad iPod Touch 1G 16 Gb billigt. Den har trådlöst internet, möjligheter att ladda hem program för att skriva blogginlägg på diverse bloggverktyg och en massa annat. Tyvärr har bara 2G Touch mic, så prata över skype fungerar ej i denna. SKälvklart så kan man även se på film, spela småspel oxå och för den som vill skaffa en adapter för att lagra foton även om jag inte skulle göra detta i en sådan spelare.

Mvh Daniel
Av Hkn
19 okt. 2008 14:01
Hej Bosse (Laplander) och alla,

det finns en vanlig missuppfattning om att resa i klasserna ovanför ekonomi – att man betalar för pösiga säten och drinkar – och det beror antagligen på många saker; symbolvärdet i att få sitta på andra sidan skynket; längtan efter ett par extra decimeter vid knäna; avundsjukan som griper in när man sitter med sin plastmugg och hör klirret av glas från en plats längre fram i gången.

Men vad du faktiskt pröjsar allra mest för, när du köper en biljett i Business (eller vad de nu döpt klassen till för fantasifullt), är flexibiliteten: Du kan boka om biljetten i sista minuten. Du får tillbaka pengarna för en icke utnyttjad biljett. Den sortens hantering är givetvis svindyr för ett flygbolag och därför ser man till att ta ordentligt betalt.

För det är inte bara utrymme. Jämför priset i Economy med Business, så ser du att du får tre-fyra ekonomiplatser för en Business-plats. I teorin kan du boka en hel sektion A-C i ekonomi för ett lägre pris än en plats i Business – och lägga dig ner och sova nästan raklång (i teorin, alltså – kabinpersonalen brukar inte vara glada över liggande, obältade resenärer).

Exempel: Priset för en enkelbiljett hos SAS mellan New York och Stockholm den 27 oktober: 2776 kr för en Economy Fixed och 15832 kr för en Business Full Flexible.

Ska du resa på semester så är det förstås sällan något att fundera över. Det är som du säger roligare att spendera pengarna på något annat än ett säte i planet. I jobbet är det en annan sak – ibland är det skitviktigt att vakna utvilad för att vara skärpt vid ett möte. Men mig veterligt är det ytterst få företag som av slentrian betalar den grova prisskillnaden enbart för en extra vikbar fåtölj, lite bubbel i glasen och videounderhållning. Så sukta efter de stora sätena men var säker på att prislappen inte bara sitter i pösigheten.

Mina femtio cent,

:: hakan ::

PS. Och antalet flygbolag som ger dig RIKTIG första klass-komfort krymper. SAS och KLM har t ex tagit bort den nivån (Business är då den högsta). Men flyger du long haul med t ex Quantas, Cathay eller Lufthansa så finns de där.
19 okt. 2008 23:36
Ja håkan du har nog rätt i det du skriver handlar det om en resa i jobbet så kanske pengarna inte alltid är det viktigaste, att komma fram utvilad eller att kunna boka om biljetten om mötet blir flyttat är ju naturligtvis viktigt då,
men på mina privata nöjesresor så är det ju bara pistolhot eller mitt eget frånfälle som skulle kunna hindra mig ifrån att åka he!he!och som sagt prisskillnaden gör vi mycket roligt för när vi kommer fram.
ursäkta att jag drog upp det här, det hade ju inte riktigt med förströelse på flyget att göra
Bosse.
Av Hkn
20 okt. 2008 00:44
Hehe... ja, det är väl lite off-topic att prata om priset på flygstolar i den här tråden.
Men för att föra oss tillbaka, upp på spåret; på långflygningar brukar jag...

- sortera och slänga gamla mail. En flygstol är det optimala stället för att städa datorn.
- sortera i mina digitala bildarkiv (som alltid verkar svämma över).
- skriva på en artikel om att bestiga Kilimanjaro som aldrig verkar bli färdig – det är en och samma artikel och den har hängt med i nästan ett år nu. Helt vansinnigt.
- titta på en film som jag aldrig annars skulle ha sett.
- sova.

Sommaren 2006 var det intressant att flyga Lufthansa. De hade på försök infört WiFi ombord på sina långlinjer. Visserligen tog de ganska bra betalt, men ändå. Jag satt och bloggade mig mellan Frankfurt och Miami. Javlar, vad tiden gick fort.

:: h ::
Av Marilcj
20 okt. 2008 09:07
Vi laddar handbagaget med Mp3, korsord, sudoku & några bra böcker och det absoluta måstet: 1 kortlek!
Har man satt hjärnan i arbete med korsord o lite go musik i öronen så brukar man i regel kunna somna till ett par timmar i alla fall!

Brukar alltid se till oxå att vara uppe på benen minst 10 tim innan planet ska lyfta, så man är naturligt trött!
Av Anna800
22 okt. 2008 15:34
på väg hem kan man ju alltid ha köpt sömntabletter...som funkar över förmodan.
22 okt. 2008 18:25
Ja, tar du några promenader RUNT planet, så får du åtminstone frisk luft, :-) :-) Kram från en ordmärkare.
Citerat från travellover:
Hej!
Personligen tycker jag inte att långflygningar är så tråkiga, det finns värre saker att göra :-)
Jag brukar läsa tidningar, kolla på filmen dem visar eller titta ut genom fönstret om det är fin vy såklart. Om man är på väg hem från resmålet kan man ju kolla på alla kort man har tagit på sin kamera... Sen tycker jag att dem serverar snacks utöver maten rätt så ofta, att äta något gott får ju också tiden att gå :-)
Spela kort eller andra sällskapsspel är ett annat alternativ till att få tiden att rulla på, sen kan man ju ta sej några små promenader runt planet då man behöver sträcka på benen!
/Travellover
Av Tima
23 okt. 2008 19:36
:-) försök boka sen kväll -och nattflygningar, underlättar en del!
Mvh
Tima
Av Alfva
23 okt. 2008 21:12
Finns ju några superbra tips om man inte åker med ett reguljärbolag som erbjuder egna tvskärmar i stolarna.

1. mp3spelare att köra musik/ljudbok
2. Sudoku eller annat vanebildande korsord
3 Nintendo DS
4. Flyga så sent som möjligt på kvällen/natten
5. Ta med nackkudde för bekväm vila

Själv har jag inte så mycket problem, jag brukar slockna på en gång när jag har satt mig, vakna någon timme innan det är dags för landning.
Av Cechol
23 okt. 2008 21:23
Tar en sömntablett och deckar av tills kabinen släcks och de säger "Cabin crew ten minutes to landing" :-)
Av Bengtar
23 okt. 2008 23:47
Jag trivs i luften.
Jag har själv varit flygare i hela mitt yrkesliv.
Som flyglärare under ett antal år utbildade jag många unga grabbar till sitt värv. dom är alla befälhavare i SAS.
Många kollegor gick från fygvapnet till LIN och SAS, Sterling osv.
När jag går ombord och ser att jag det är polare framtill är det klart att jag hör av mig.
Det har aldrig felat. Skitkul att åka cockpit och snacka minnen ett par timmar.

Åker jag andra bolag gäller det att ha med något bra att läsa. Nästa repa går till Thai.
Tar med en bok av Paasilinna.
Vid nattflygning ser jag alltid till att få en komplett sömnperiod om 90 minuter före landning. Då blir första dan mindre fel.
Aldrig sömntablett! Tycker det skulle vara helt fel! Dubbelfel!

Att flyga är kul.
Kan inte vara tråkigt.