Florida cirka 16-18 dagar med 2 barn, 7 och 9 år gamla

19 jan. 2017 17:19
Visningar: 1088
Hej!
Vi är en familj med 2 barn (7,9 år gamla) som ska åka till Florida för första gången.
Vi har kollat mycket i detta forumet och fått bra tips men vill gärna ha tips sevärdheter/aktivitet längs med vår rutt.
Vi tänkte vara i Florida i ca 18 dagar och åka den 9/7 och vår planerade (ändrar gärna vid tips) rutt ser ut så här:

Nätter Väg
Orlando 5
Orlando-Anna Maria Island I4W och I75S
Anna Maria Island 2
Anna Maria Island-Siesta Beach Gulf of Mexico Drive
Siesta Beach 2
Siesta Beach-Sanibel Island I75S
Sanibel Island 2
Sanibel Island-Fort Lauderdale I75S
Fort Lauderdale 2
Fort Lauderdale-Duck Key Ronald Reagan turnpike och US-1S
Duck Key 3
Duck Key-Miami US1-N
Miami 2
Miami-Fort Lauderdale flygplats I95 Express och I95N

Vi flyger med Norwegian från Kastrup till Orlando och hur en SUV på flygplatsen och kör till Orlando.
I Orlando tänkte vi bo på Residence Inn by Marriott Orlando at SeaWorld och köpa express-pass in i de parker som har det.
Vi planerar att vara i Orlando i 5 dagar och besöker Magic Kingdom, 1 Universal park, Sea World och Volcano Bay.
Vad ska man tänka på i Orlando?

Sen kör vi till västkusten och tänkte sova 6 nätter där, jag har skrivit Anna Maria Island, Siesta Beach och Sanibel, men det känns för lite med 2 nätter per plats, så om man ska välja 2 orter på Västkusten med fina stränder och hotell, vilka ska man välja då?

Efter västkusten kör vi till Fort Lauderdale för 2 nätter.
Första dagen åker vi till Everglades och Everglades Holiday Park. Är det bra?
Andra dagen tänkte ví shoppa i Saw Grass mills mall.
Tips på bra hotell och sevärdheter/aktiviteter i Fort Lauderdale?

Sedan kör vi vidare till Duck Key där vi bor på Hawks Key Resort i 3 nätter.
Vi tänkte göra en dagsutflykt till Key West, fler tips här?

Efter Duck Key kör vi till Miami för 2 övernattningar, vad finns att göra här (gärna för barn)? Vilka hotell rekommenderar ni?

2 nätter senare bär det av till Fort Lauderdale för att ta flyget hem igen.

Inget av detta är bokat eller spikat så vi gör gärna ändringar i vårt schema :)

Tack för hjälpen!
Av Daytona
19 jan. 2017 18:02
Besökte Everglades holiday park i november. Tyvärr så pågick det utbyggnad/renovering så det fanns ej så mycket att se som vi trott. Men vi åkte svävare och fick se både alligator och leguaner- kul och så tittade vi på alligatorbrottning med Paul från Gatorboys . Avslutade våran dag där med att klappa skunk och alligatorbebisar. En trevlig ochhelt ok dag men vi tycker att Gatorland i Orlando är bättre, dock så finns det ingen svävare där men sånt kan man ju åka på andra ställen.
Av Birgere
19 jan. 2017 18:28
Jag hade dragit ner på antalet stopp drastiskt o vänt på resan.

Börja med Miami Beach
Därefter Hawks Cay
Vidare till Siesta Key
Avsluta med Orlando
Kör Orlando-> flygplatsen
19 jan. 2017 18:42
Citerat från Birgere:
Jag hade dragit ner på antalet stopp drastiskt o vänt på resan.

Börja med Miami Beach
Därefter Hawks Cay
Vidare till Siesta Key
Avsluta med Orlando
Kör Orlando-> flygplatsen
Ok, det kan man kanske göra, det var mest att jag såg att det var direktflyg mellan Köpenhamn-Orlando och Fort Lauderdale- Köpenhamn och verkar inte vara det om man åker från Orlando-Köpenhamn. Men det kanske bara var just den dagen jag kollade.

Är Siesta Key den bästa badorten på västkusten? Har du något förslag på hotell? Gärna gärna nära strand och stor pool.

Fort Lauderdale-stoppet kanske är onödigt men det var mest för att slippa 5-6 timmar i bilen från västkusten ut till Duck Island.
Men man skulle ju kunna ta en extra dag på Duck och en extra i Miami annars och åka till Everglades därifrån.
Av Birgere
19 jan. 2017 18:54
Man ska ha tur om Norwegian flyger just dom dagarna man själv vill åka. Snöa inte in dig på Norwegian, ta istället det flyg som är billigast och tidsmässigt passar bäst både i flygtid och avgång/ankomst.

Hur ni fördelar dagarna är ju mest beroende på intressen, 3 nätter räcker tex på Hawks Cay.
Bättre med lite längre kördagar så ni inte hamnar i ett vakuum mellan check-ut o check-in.

Alla badorter i Florida är fina men plockade Siesta Key då det ligger lite centralt på västkusten så ni kan göra lämpliga utflykter därifrån.

Med lite längre stopp så får ni ju även möjligheten att slippa tvingas bo på hotell och kan hyra hus/lägenhet istället iaf på västkusten o i Orlando.
20 jan. 2017 22:57
Citerat från Birgere:
Man ska ha tur om Norwegian flyger just dom dagarna man själv vill åka. Snöa inte in dig på Norwegian, ta istället det flyg som är billigast och tidsmässigt passar bäst både i flygtid och avgång/ankomst.

Hur ni fördelar dagarna är ju mest beroende på intressen, 3 nätter räcker tex på Hawks Cay.
Bättre med lite längre kördagar så ni inte hamnar i ett vakuum mellan check-ut o check-in.

Alla badorter i Florida är fina men plockade Siesta Key då det ligger lite centralt på västkusten så ni kan göra lämpliga utflykter därifrån.

Med lite längre stopp så får ni ju även möjligheten att slippa tvingas bo på hotell och kan hyra hus/lägenhet istället iaf på västkusten o i Orlando.
Jag har tagit till mig av ditt tips med färre stopp men vill ändå ha några för att inte vara på samma ställe varje dag på vår första Florida-resa. Tycker även att direktflyget passar oss då vi utgår från Skåne.
Vill nog även ta Orlando först för ungarna har kollat parkerna hemifrån redan nu och vill verkligen dit direkt :)
Tog dock bort Volcano Bay och en övernattning i Orlando för frugan tyckte det räckte med 3 parker.
Fick även ett tips av en kompis om Clearwater Beach så jag la in det i rutten och tog bort Anna Maria och Siesta
vad tror du om följande?

Orlando 4
Orlando-Clearwater Beach
Clearwater Beach 3
Clearwater Beach-Sanibel
Sanibel Island 3
Sanibel Island-Duck Key
Duck Key 4 (extra dag för att hotellet verkar väldigt bra+tid för dagsutflykter)
Duck Key-Fort Lauderdale
Fort Lauderdale 3 (dagsutflykter till Everglades en dag och Miami en dag.
20 jan. 2017 23:01
Citerat från Daytona:
Besökte Everglades holiday park i november. Tyvärr så pågick det utbyggnad/renovering så det fanns ej så mycket att se som vi trott. Men vi åkte svävare och fick se både alligator och leguaner- kul och så tittade vi på alligatorbrottning med Paul från Gatorboys . Avslutade våran dag där med att klappa skunk och alligatorbebisar. En trevlig ochhelt ok dag men vi tycker att Gatorland i Orlando är bättre, dock så finns det ingen svävare där men sånt kan man ju åka på andra ställen.
Ok, tack!
Jag får kolla om renoveringen är klar. Tar helst alla Everglades-aktiviter på samma ställe och vill gärna åka airboat :)
Vi har övernattningar inplanerade i Fort Lauderdale och därifrån är det nära till Holiday Park.
21 jan. 2017 09:33
Jag tycker att ni ska lägga till dagar i Orlando, gå på outletsen där så ni hinner använda de tunna kläderna under resan och inte släpa så mycket hemifrån, och så är det mycket roligare. Och så går det inte att jämföra parker , Volcano är ingen nöjespark, så att skippa den känns lite tråkigt, det är så speciellt och ibland vill man bara bada och ha kul i värmen. Om ni ska köpa express pass så tänk på att det är stor skillnad mellan vanliga Express Pass och unlimited. Express pass. Om ni ska gå på Sea World så kan det vara så att det ingår inträde till deras vattenland Aquatica, det är ett bra alternativ till Volcano Bay.

Gatorland är också en häftig park, om man gillar alligatorer...

I Orlando tycker jag ni ska passa på att ta en sväng till Disney Springs en kväll när ni inte besökt en park.

Om ni ska välja mellan Clearwater eller Siesta Key? Ni kommer att ha det bra vilket ni än väljer. Hawks Key är jättefint, bra val!
Av Birgere
21 jan. 2017 10:15
Håller fullständigt med Dalton17.
Jag förstår att ungarna längtar efter Orlando men man måste tänka på att dagarna i Orlando är väldigt krävande och då ni är jetlagade så behövs en dag först med att acklimatisera sig, ta det lugnt, ligg vid poolen ut o shoppa och kanske prova på någon mindre aktivitet som det finns överflöd av.
Hawks Cay är jättefint, men det är ingen direkt bas för utflykter. Om ni tar en dag ner till KW och den andra slappar på resorten och kanske tar en utflykt ut på havet och/eller badar med deras delfiner så räcker 3 nätter.
Tycker fortfarande att det känns onödigt att byta boende på västkusten, Florida är inte som Thailand där man snabbt tröttnar på en ö o måste vidare. Här har ni ju bilen och åker på utflykter o avstånden är korta. Ni orkar inte ligga på stranden en hel dag ändå. Visst är Sanibel mysigt men mer en utflyktsö men ligger lite långt bort från CWB.
21 jan. 2017 10:29
Citerat från Thomasnihlen:
Citerat från Birgere:
Man ska ha tur om Norwegian flyger just dom dagarna man själv vill åka. Snöa inte in dig på Norwegian, ta istället det flyg som är billigast och tidsmässigt passar bäst både i flygtid och avgång/ankomst.

Hur ni fördelar dagarna är ju mest beroende på intressen, 3 nätter räcker tex på Hawks Cay.
Bättre med lite längre kördagar så ni inte hamnar i ett vakuum mellan check-ut o check-in.

Alla badorter i Florida är fina men plockade Siesta Key då det ligger lite centralt på västkusten så ni kan göra lämpliga utflykter därifrån.

Med lite längre stopp så får ni ju även möjligheten att slippa tvingas bo på hotell och kan hyra hus/lägenhet istället iaf på västkusten o i Orlando.

Visa mer
Jag har tagit till mig av ditt tips med färre stopp men vill ändå ha några för att inte vara på samma ställe varje dag på vår första Florida-resa. Tycker även att direktflyget passar oss då vi utgår från Skåne.
Vill nog även ta Orlando först för ungarna har kollat parkerna hemifrån redan nu och vill verkligen dit direkt :)
Tog dock bort Volcano Bay och en övernattning i Orlando för frugan tyckte det räckte med 3 parker.
Fick även ett tips av en kompis om Clearwater Beach så jag la in det i rutten och tog bort Anna Maria och Siesta
vad tror du om följande?

Orlando 4
Orlando-Clearwater Beach
Clearwater Beach 3
Clearwater Beach-Sanibel
Sanibel Island 3
Sanibel Island-Duck Key
Duck Key 4 (extra dag för att hotellet verkar väldigt bra+tid för dagsutflykter)
Duck Key-Fort Lauderdale
Fort Lauderdale 3 (dagsutflykter till Everglades en dag och Miami en dag.
Det har redan skrivits mycket bra tips som jag skriver under på.

Vi bor också i Skåne :-) och visst är direktflyg bekvämt. Men, vi flyger hellre t.ex. BA via London om vi får välja, Norwegian har inte återställt förtroendet hos oss iallafall, helt okej när det funkar men funkar det inte så är de inte roliga, maten var dessutom urusel, knappt ätbar och de tar bra betalt, ofta är de dessutom dyrare med själva biljetten också.

Resplanen gillar jag väl inte riktigt....... Om du läser i forumet så tipsar nästan alla, alltid om att dra ner antalet stopp och de som lämnar feedback efter resan skriver att enda felet med resan var "för många stopp" ;-)

Det blir lite krysstat även med den senaste planens 5 stopp på 16-18 dagar.

Orlando är ju helt okej, beror på antal parkbesök men man kan ju i princip spendera hur lång tid som helst där om man vill finns nöjen, shopping mm. i oändlighet.....

Clearwater Beach är bra, 3-4 dagar känns lagom.

Sanibel hade jag aldrig valt, ta det som en utfärd om ni vill men själv tycker jag inte det är värt tiden om man inte har överflöd av den samma vilket ni inte har. Mitt förslag är, Ft. Myers Beach som är trevligt och också har en fantastisk strand.

Kanske ni ska hoppa över Clearwater eller (Sanibell (Ft. Myers) stoppet helt t.o.m. jag hade nöjt mig med Ft. Myers Beach.

Duck Key har vi aldrig bott på men 4 nätter känns oproportionerligt länge där.

Ni har tre nätter i Ft. Lauderdale, två dagar som ni ska ägna åt utfärder till Miami och Everglades. Då ska ni så klart bo i South Beach istället, Ft. Lauderdale är ju inte kass men jämfört med South Beach är det ingenting och 3 nätter är alldeles för lite för detta enorma storstadsområde. Prioritera detta nästa gång ni åker till Florida! :-)
21 jan. 2017 10:34
Kan ju tillägga att jag bara kan understryka detta med jetlag! Ni vaknar pigga långt innan tuppen börjat fundera på att sätta på kaffet ens, än mindre börja gala. Sen på kvällen är man så trött så man kan knappt hålla ögonen öppna vid nio tiotiden utan bara vill kom i säng som om man var 5 år gammal igen :-) Det är så klart likadant var man än börjar resan men i nöjesparkerna vill man helst vara pigg och inte däcka redan vid nio så om ni kan, vänd på resan och sluta i Orlando......
Av Rosiejo
21 jan. 2017 11:20
Vi var i Florida sommaren 2013 och det var den bästa familjeresan vi gjort (hittills i varje fall!!!).

Vi flög till Orlando, var där tre nätter, hann med två parker och en dags shopping. Sen åkte vi till Sarasota på västkusten där vi hyrde en lägenhet i en vecka och gjorde dagsutflykt bl.a till Anna Maria Island (som var jättefint!). Därefter åkte vi söderut via Everglades, bodde en natt i Homestead och fortsatte dagen därpå till Key West där vi bodde en natt. Sen åkte vi upp till Fort Lauderdale där vi bodde fem nätter om jag kommer ihåg rätt och så flög vi hem från Miami.

Vi valde att bo på längre period på ett ställe och göra dagsutflykter då avstånden är inte jättestora i Florida och det är skönt att ha en fast utgångspunkt. Vi hyrde boende båda via Homeaway och Booking och allt fungerade jättebra.

Vi fick väldigt mycket tips via Florida.nu som även svarade på några frågor som vi hade, så jag rekommenderar att ni går in och läser om ni inte redan gjort det!

Lycka till med resan! Lovar att hur ni än lägger upp det så kommer ni få en superbra resa!!!
21 jan. 2017 15:32
Citerat från Floridasidan:
Kan ju tillägga att jag bara kan understryka detta med jetlag! Ni vaknar pigga långt innan tuppen börjat fundera på att sätta på kaffet ens, än mindre börja gala. Sen på kvällen är man så trött så man kan knappt hålla ögonen öppna vid nio tiotiden utan bara vill kom i säng som om man var 5 år gammal igen :-) Det är så klart likadant var man än börjar resan men i nöjesparkerna vill man helst vara pigg och inte däcka redan vid nio så om ni kan, vänd på resan och sluta i Orlando......
Ja tänk vad olika det kan vara, efter första natten i Florida så är vi inte ett dugg jetlaggade alls utan kommer in i dygnsrytmen direkt, men när vi kommer hem däremot, då tar det en vecka minst. Så att gå på en park efter 2-3 dagar har aldrig varit något problem. 2 lugna dagar på stranden i T ex Clearwater och därefter park ser jag absolut inte som något problem. Och tänk på att hålla ungarna på "vänt" i nån vecka eller två! Voj Voj!
21 jan. 2017 16:00
Kom på en sak till, det känns alltid så lätt att göra en resplan hemma när man inte riktigt vet hur stora avstånd det är i Florida, det är liksom inte bara att köra av motorvägen och vips så ligger stranden eller parken där, så lägg på mer tid, mycket mer tid! Plussa på tid för lite stopp för lunch, toabesök mm.

När vi åkte dit nu i jul så hade vi en restid på ca 20-30 minuter till vårt hotell, och då kan vi ändå vägen så för oss är det som att köra här hemma i stan, men precis när vi kom upp på motorvägen så hade det hänt en olycka med 5 bilar inblandade. 3 timmar senare kom vi till vårt hotell...och det på grund av att vi hittar så bra och kunde ta de mindre vägarna när vi äntligen kom av motorvägen. Tur att det händer sällan, men bra att ha lite extra med tid för köer och annat. Men det är bra skyltat och bra vägar som är lätta att köra på.
21 jan. 2017 21:52
Citerat från Dalton17:
Citerat från Floridasidan:
Kan ju tillägga att jag bara kan understryka detta med jetlag! Ni vaknar pigga långt innan tuppen börjat fundera på att sätta på kaffet ens, än mindre börja gala. Sen på kvällen är man så trött så man kan knappt hålla ögonen öppna vid nio tiotiden utan bara vill kom i säng som om man var 5 år gammal igen :-) Det är så klart likadant var man än börjar resan men i nöjesparkerna vill man helst vara pigg och inte däcka redan vid nio så om ni kan, vänd på resan och sluta i Orlando......

Visa merJa tänk vad olika det kan vara, efter första natten i Florida så är vi inte ett dugg jetlaggade alls utan kommer in i dygnsrytmen direkt, men när vi kommer hem däremot, då tar det en vecka minst. Så att gå på en park efter 2-3 dagar har aldrig varit något problem. 2 lugna dagar på stranden i T ex Clearwater och därefter park ser jag absolut inte som något problem. Och tänk på att hålla ungarna på "vänt" i nån vecka eller två! Voj Voj!
Ja det kan ju vara lite olika kanske, efter rvå dagar brukar jag vara i rätt gängor och då går det bra. Vet ungarna att det är nöjesparker sista dagarna så bör det väl inte vara några problem men det är så klart också olika.
22 jan. 2017 21:06
Tack för all hjälp!
Vi har nu planerat om och helt plötsligt ser reseplanen ut så här:

Miami, South Beach 9/7-13/7 4 nätter
Miami
-Duck Key
Duck Key 13/7-16/7 3 nätter
Duck Key-Fort Myers
Fort Myers 16/7-21/7 5 nätter
Fort Myers-Orlando
Orlando 217-27/7 6 nätter

Vi har då vänt på trippen och dragit ner på antal stopp.
Det vi nu skulle vilja ha tips om är saker att göra och se i (och nära) Miami, Fort Myers och Orlando. Hotelltips mottages också gärna. Vi har rätt så hög budget och vill bo nära/på stranden med stort poolområde.
I Miamiområdet blir det Everglades och Miami Beach men annars så vet vi inte vad man bör göra/se.
I Fort Myers blir det väl mest bad men vill vi gärna ha tips på fantastiska ständer och andra dagsutflykter.
I Orlando blir det Magic Kingdom, Sea World, 1 Universal-park och kanske även en vattenpark.
Vad finns det mer att se och göra här? Någon nämnde Disney Spring, är det ett köpcenter?

Tack!

22 jan. 2017 22:30
Citerat från Thomasnihlen:
Tack för all hjälp!
Vi har nu planerat om och helt plötsligt ser reseplanen ut så här:

Miami, South Beach 9/7-13/7 4 nätter
Miami-Duck Key
Duck Key 13/7-16/7 3 nätter
Duck Key-Fort Myers
Fort Myers 16/7-21/7 5 nätter
Fort Myers-Orlando
Orlando 217-27/7 6 nätter

Vi har då vänt på trippen och dragit ner på antal stopp.
Det vi nu skulle vilja ha tips om är saker att göra och se i (och nära) Miami, Fort Myers och Orlando. Hotelltips mottages också gärna. Vi har rätt så hög budget och vill bo nära/på stranden med stort poolområde.
I Miamiområdet blir det Everglades och Miami Beach men annars så vet vi inte vad man bör göra/se.
I Fort Myers blir det väl mest bad men vill vi gärna ha tips på fantastiska ständer och andra dagsutflykter.
I Orlando blir det Magic Kingdom, Sea World, 1 Universal-park och kanske även en vattenpark.
Vad finns det mer att se och göra här? Någon nämnde Disney Spring, är det ett köpcenter?

Tack!
Disney Spring är ett område med butiker, restauranger, fikaställen mm mm. Inte ett mall men om man inte gjort så mycket nån dag så är det rätt trevligt att åka ner och gå runt lite, och handla i några av de otroligt fina Disneybutikerna, ta en glass eller en tokgod hamburgare på Rainforest Café. Det finns hur mycket som helst att göra i Orlando, på hotellen i receptionen finns det ställ med broschyrer om allt mellan alligatorparker, museum till helikopterflygningar och olika middagsevenemang med olika teman.. Om ni har bra budget skulle jag absolut ta en natt på Universals on site hotel T ex Pacific. Då har ni express pass i parken och så kan utnyttja det härliga poolområdet som de har.

I Miami, Bay Side så finns det båtturer som man kan ta, ca 1-2 timmar och att se Miami från havet är fantastiskt! Som i tv serier faktiskt!

Om ni åker hela vägen ut till Key West så missa inte att stanna för att titta på de små rådjuren, Key Deer. det är minirådjur som bara finns på Key West, de lever fritt där och kommer fram när man går ur bilen om man har tur.

Är ni riktigt tuffa så prova Loop road, där ni, har ni alligatorer som inte bara finns runt omkring vägarna utan ligger i vägen ibland och flyttar sig lite när man kör förbi dem, så tätt att ni kan se dem i ögonen, fyyyy, men samtidigt fascinerande. Inget för lättskrämda kanske.

Eftersom det finns obegränsat med saker att se och göra så skulle listan bli låååååång.
Av Birgere
22 jan. 2017 22:39
Nu har du fått till en riktigt bra rutt för att få en första smak av Florida.

Angående tips så har du säkert över 1000 trådar här på forumet om tips på vad man kan göra.

Sedan finns det flera bra hemsidor du kan läsa in dig på:

floridasidan.se och miamitravel.se speciellt för Miamiområdet
florida.nu speciellt för the Keys och västkusten
bahamabay.se för Orlandoområdet

Du kommer snart inse att ni bara kommer att hinna med en bråkdel av det ni vill se o göra men ni får ta några fler saker vid nästa resa osv.

Hotelltips så är det standardsvaret....kolla TripAdvisor och fokusera på bedömningar som inte är för gamla, att någon säger att ett hotell var bra eller dåligt för ett år sedan behöver inte alls vara sant idag då det sker ständiga förändringar samt lita aldrig på vad en enskild person tycker.
23 jan. 2017 10:52
Citerat från Thomasnihlen:
Tack för all hjälp!
Vi har nu planerat om och helt plötsligt ser reseplanen ut så här:

Miami, South Beach 9/7-13/7 4 nätter
Miami-Duck Key
Duck Key 13/7-16/7 3 nätter
Duck Key-Fort Myers
Fort Myers 16/7-21/7 5 nätter
Fort Myers-Orlando
Orlando 217-27/7 6 nätter

Vi har då vänt på trippen och dragit ner på antal stopp.
Det vi nu skulle vilja ha tips om är saker att göra och se i (och nära) Miami, Fort Myers och Orlando. Hotelltips mottages också gärna. Vi har rätt så hög budget och vill bo nära/på stranden med stort poolområde.
I Miamiområdet blir det Everglades och Miami Beach men annars så vet vi inte vad man bör göra/se.
I Fort Myers blir det väl mest bad men vill vi gärna ha tips på fantastiska ständer och andra dagsutflykter.
I Orlando blir det Magic Kingdom, Sea World, 1 Universal-park och kanske även en vattenpark.
Vad finns det mer att se och göra här? Någon nämnde Disney Spring, är det ett köpcenter?

Tack!
I Miami öppnar "snart" (skulle öppnat men är försenat) ett nytt museum som kanske kan vara intressant http://www.frostscience.org/
Sen beror ju allt på intresse men båttur från Bayside som nämnts rekommenderas verkligen. Man kan också åka vattentaxi, t.ex. mellan South Beach och Bayside.
Ni har ett fantastiskt zoo, http://www.zoomiami.org/ och Seaquarium, inte riktigt Seaworld men mycket väl värt ett besök, på vägen mellan South Beach och Miami Downtown hittar ni Jungle Island, också mycket trevligt för barn.
25 jan. 2017 00:00
Du har redan fått massor av bra svar. Som mamma till tre barn vill jag nog mest trycka ännu en gång på att det är bra att hålla nere antalet boenden. Barnen behöver få "landa lite" och komma till ro i de tillfälliga boendena. När vi var där valde vi av denna anledningen att bara ha två olika boenden på tre veckor. För oss var detta jättebra. Det tar tid och kraft att byta boende. Särskilt för barnen som behöver en del rutiner.

Om vi frågar våra barn vad som vad bäst så var det förutom en del parker just det här med att bada i poolen en timmar varje morgon och ett par timmar på kvällen efter alla aktiviteter :o).
Om du vill läsa om alla aktiviteter vi gjorde så har jag samlat dem här; http://frun.se/floridasemester-barn-miami-orlando-skatter-vagtullar-dricks-usa/
25 jan. 2017 22:24
Citerat från Dalton17:
Citerat från Thomasnihlen:
Tack för all hjälp!
Vi har nu planerat om och helt plötsligt ser reseplanen ut så här:

Miami, South Beach 9/7-13/7 4 nätter
Miami-Duck Key
Duck Key 13/7-16/7 3 nätter
Duck Key-Fort Myers
Fort Myers 16/7-21/7 5 nätter
Fort Myers-Orlando
Orlando 217-27/7 6 nätter

Vi har då vänt på trippen och dragit ner på antal stopp.
Det vi nu skulle vilja ha tips om är saker att göra och se i (och nära) Miami, Fort Myers och Orlando. Hotelltips mottages också gärna. Vi har rätt så hög budget och vill bo nära/på stranden med stort poolområde.
I Miamiområdet blir det Everglades och Miami Beach men annars så vet vi inte vad man bör göra/se.
I Fort Myers blir det väl mest bad men vill vi gärna ha tips på fantastiska ständer och andra dagsutflykter.
I Orlando blir det Magic Kingdom, Sea World, 1 Universal-park och kanske även en vattenpark.
Vad finns det mer att se och göra här? Någon nämnde Disney Spring, är det ett köpcenter?

Tack!

Visa merDisney Spring är ett område med butiker, restauranger, fikaställen mm mm. Inte ett mall men om man inte gjort så mycket nån dag så är det rätt trevligt att åka ner och gå runt lite, och handla i några av de otroligt fina Disneybutikerna, ta en glass eller en tokgod hamburgare på Rainforest Café. Det finns hur mycket som helst att göra i Orlando, på hotellen i receptionen finns det ställ med broschyrer om allt mellan alligatorparker, museum till helikopterflygningar och olika middagsevenemang med olika teman.. Om ni har bra budget skulle jag absolut ta en natt på Universals on site hotel T ex Pacific. Då har ni express pass i parken och så kan utnyttja det härliga poolområdet som de har.

I Miami, Bay Side så finns det båtturer som man kan ta, ca 1-2 timmar och att se Miami från havet är fantastiskt! Som i tv serier faktiskt!

Om ni åker hela vägen ut till Key West så missa inte att stanna för att titta på de små rådjuren, Key Deer. det är minirådjur som bara finns på Key West, de lever fritt där och kommer fram när man går ur bilen om man har tur.

Är ni riktigt tuffa så prova Loop road, där ni, har ni alligatorer som inte bara finns runt omkring vägarna utan ligger i vägen ibland och flyttar sig lite när man kör förbi dem, så tätt att ni kan se dem i ögonen, fyyyy, men samtidigt fascinerande. Inget för lättskrämda kanske.

Eftersom det finns obegränsat med saker att se och göra så skulle listan bli låååååång.
Tack för alla tips, vi sammanställer allt i ett excelblad och kollar upp noga :)
Ni är otroligt hjälpsamma på forumet!
25 jan. 2017 22:26
Citerat från Birgere:
Nu har du fått till en riktigt bra rutt för att få en första smak av Florida.

Angående tips så har du säkert över 1000 trådar här på forumet om tips på vad man kan göra.

Sedan finns det flera bra hemsidor du kan läsa in dig på:

floridasidan.se och miamitravel.se speciellt för Miamiområdet
florida.nu speciellt för the Keys och västkusten
bahamabay.se för Orlandoområdet

Du kommer snart inse att ni bara kommer att hinna med en bråkdel av det ni vill se o göra men ni får ta några fler saker vid nästa resa osv.

Hotelltips så är det standardsvaret....kolla TripAdvisor och fokusera på bedömningar som inte är för gamla, att någon säger att ett hotell var bra eller dåligt för ett år sedan behöver inte alls vara sant idag då det sker ständiga förändringar samt lita aldrig på vad en enskild person tycker.
Har kollat Tripadvisor hela kvällen nu och tror jag kommit fram till bra hotell. Skriver dom i huvudtråden :)
Skall även kolla in bahamabay.se, den hade jag missat.
25 jan. 2017 22:27
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Thomasnihlen:
Tack för all hjälp!
Vi har nu planerat om och helt plötsligt ser reseplanen ut så här:

Miami, South Beach 9/7-13/7 4 nätter
Miami-Duck Key
Duck Key 13/7-16/7 3 nätter
Duck Key-Fort Myers
Fort Myers 16/7-21/7 5 nätter
Fort Myers-Orlando
Orlando 217-27/7 6 nätter

Vi har då vänt på trippen och dragit ner på antal stopp.
Det vi nu skulle vilja ha tips om är saker att göra och se i (och nära) Miami, Fort Myers och Orlando. Hotelltips mottages också gärna. Vi har rätt så hög budget och vill bo nära/på stranden med stort poolområde.
I Miamiområdet blir det Everglades och Miami Beach men annars så vet vi inte vad man bör göra/se.
I Fort Myers blir det väl mest bad men vill vi gärna ha tips på fantastiska ständer och andra dagsutflykter.
I Orlando blir det Magic Kingdom, Sea World, 1 Universal-park och kanske även en vattenpark.
Vad finns det mer att se och göra här? Någon nämnde Disney Spring, är det ett köpcenter?

Tack!

Visa mer
I Miami öppnar "snart" (skulle öppnat men är försenat) ett nytt museum som kanske kan vara intressant http://www.frostscience.org/
Sen beror ju allt på intresse men båttur från Bayside som nämnts rekommenderas verkligen. Man kan också åka vattentaxi, t.ex. mellan South Beach och Bayside.
Ni har ett fantastiskt zoo, http://www.zoomiami.org/ och Seaquarium, inte riktigt Seaworld men mycket väl värt ett besök, på vägen mellan South Beach och Miami Downtown hittar ni Jungle Island, också mycket trevligt för barn.
Tack! Jag ska kolla upp dina tips :)
25 jan. 2017 22:29
Citerat från Turetott:
Du har redan fått massor av bra svar. Som mamma till tre barn vill jag nog mest trycka ännu en gång på att det är bra att hålla nere antalet boenden. Barnen behöver få "landa lite" och komma till ro i de tillfälliga boendena. När vi var där valde vi av denna anledningen att bara ha två olika boenden på tre veckor. För oss var detta jättebra. Det tar tid och kraft att byta boende. Särskilt för barnen som behöver en del rutiner.

Om vi frågar våra barn vad som vad bäst så var det förutom en del parker just det här med att bada i poolen en timmar varje morgon och ett par timmar på kvällen efter alla aktiviteter :o).
Om du vill läsa om alla aktiviteter vi gjorde så har jag samlat dem här; http://frun.se/floridasemester-barn-miami-orlando-skatter-vagtullar-dricks-usa/
Har kollat in hela din blogg om Florida-resan nu, otroligt bra!
Bra med tips även och trafik och dricks mm :)
Vilken av Universalparkerna tyckte barnen var bäst?
25 jan. 2017 22:33
Tack alla för att ni lägger ner er tid på att göra vår resa så bra som möjligt!
Jag har kollat upp hotell och kommit fram till följande:
Miami = The Plymouth
Duck Key = Hawks Cay Resort
Fort Myers = Pink Shell Beach Resort & Marina
Orlando = Sheraton Vistana Villages Resort Villas

Är det någon av er som har någon erfarenhet av de hotellen?
Alla har bra omdömen på Trip Advisor.
26 jan. 2017 08:52
Citerat från Thomasnihlen:
Tack alla för att ni lägger ner er tid på att göra vår resa så bra som möjligt!
Jag har kollat upp hotell och kommit fram till följande:
Miami = The Plymouth
Duck Key = Hawks Cay Resort
Fort Myers = Pink Shell Beach Resort & Marina
Orlando = Sheraton Vistana Villages Resort Villas

Är det någon av er som har någon erfarenhet av de hotellen?
Alla har bra omdömen på Trip Advisor.
The Plymouth (i Miami Beach) ligger bra på lite lugnare läge men fortfarande nära det mesta, tror det är ganska nyrenoverat... Enda nackdelen är att direkt på stranden är ännu trevligare.

Hawks Cey är säkert fint men det är ju ödsligt att bo på en liten ö, ren avkoppling kanske men jag hade 100 ggr. hellre åkt hela vägen till Key West.

Pink Shell är nog det hotell med finast poolområde och det ligger också lite lugnare men fortfarande kan man promenera ner till piren och allt som finns däromkring, missa inte att även promenera norrut till Bowditch Point Park....

Sheraton ligger nära Premium Outlets, finns inte mycket på promenadavstånd runtomkring men det ser trevligt ut.
26 jan. 2017 10:01
Citerat från Thomasnihlen:
Tack alla för att ni lägger ner er tid på att göra vår resa så bra som möjligt!
Jag har kollat upp hotell och kommit fram till följande:
Miami = The Plymouth
Duck Key = Hawks Cay Resort
Fort Myers = Pink Shell Beach Resort & Marina
Orlando = Sheraton Vistana Villages Resort Villas

Är det någon av er som har någon erfarenhet av de hotellen?
Alla har bra omdömen på Trip Advisor.
Härlig resa ni har framför er.

Återkommer några gånger om året till Sheraton Vistana på I-drive som vi bott på säkert 30 ggr. Vårt absoluta favorithotell i Orlando om man bortser från alla fördelar man får på Royal Pacific. Finns ett systerhotell med samma namn vid Lake Buena Vista som vi prövat en gång. Inte alls lika stort och välskött.

Lägenhetshotell med uppemot 45 byggnader som vardera rymmer 20 2br-lägenheter med fullt kök. Fråga efter att bo i hus 4-6, högt upp. Full aktivitet för barnen hela dagen och kvällen. Bra val!

Vi har även bott på Hawks Cay som är ett familje-orienterat resort med hur mycket aktiviteter som helst, bla simma med delfiner, dykturer, paddleboard, kajak, tennis etc etc.

Vi bodde i egen villa med pool i Sanctuary. Strax över mellanklass.
Bra utgångspunkt för dagsutflykter till KW, Bahia Honda, JC Pennekamp, Islamorada.

Plymouth verkar ha genomgått helrenovering och ligger OK vid W. En bit att gå till "turistmåstena" söderut. Ser fint ut. Passar för barn?

Ft Myers och piren ger vi inte mycket för i ärlighetens namn. Ta er söderut vid tillfälle för att besöka Barefoot beach. Ta Sanibel/Captiva efter oväder för bästa shelling i komb med solnedgång. Därefter väntar 1-2 timmars bilkö för att komma tillbaka. Åk till Naples vid 5th och området kring Piren. Vid Estero hittar ni en av Floridas behagligaste och bästa outlets, Miramar.
26 jan. 2017 14:57
Vad roligt att du tyckte min blogg var till lite hjälp :o).

Jag vill minnas att barnen gillade Island of Adventure lite bättre än Universal. Hogwarts och Hogsmeade finns där liksom Miniorerna, Transformers och Spindelmannen. När jag frågade pojkarna (7 och 9 år) nyss så sa de helt klart Island of Adventures igen, mycket pga vattenattraktionerna och Jurassic park.

Själv tyckte jag och dottern (12 år) definitivt The Keys och Dolphins Research center var det absolut bästa. Helt ljuvligt ställe.
30 jan. 2017 20:29
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Thomasnihlen:
Tack alla för att ni lägger ner er tid på att göra vår resa så bra som möjligt!
Jag har kollat upp hotell och kommit fram till följande:
Miami = The Plymouth
Duck Key = Hawks Cay Resort
Fort Myers = Pink Shell Beach Resort & Marina
Orlando = Sheraton Vistana Villages Resort Villas

Är det någon av er som har någon erfarenhet av de hotellen?
Alla har bra omdömen på Trip Advisor.

Visa mer
The Plymouth (i Miami Beach) ligger bra på lite lugnare läge men fortfarande nära det mesta, tror det är ganska nyrenoverat... Enda nackdelen är att direkt på stranden är ännu trevligare.

Hawks Cey är säkert fint men det är ju ödsligt att bo på en liten ö, ren avkoppling kanske men jag hade 100 ggr. hellre åkt hela vägen till Key West.

Pink Shell är nog det hotell med finast poolområde och det ligger också lite lugnare men fortfarande kan man promenera ner till piren och allt som finns däromkring, missa inte att även promenera norrut till Bowditch Point Park....

Sheraton ligger nära Premium Outlets, finns inte mycket på promenadavstånd runtomkring men det ser trevligt ut.
Tack för svar!
Har nu någon annat hotell att rekommendera i Miami som ligger bättre till? Vi vill dock ha pool och runt 4 stjärnor.
Angående Key West, finns det någon liknande resort som Hawks? Vill leva lite lyx under de dagarna, fast med barn då :)
Tack!
30 jan. 2017 20:43
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Thomasnihlen:
Tack alla för att ni lägger ner er tid på att göra vår resa så bra som möjligt!
Jag har kollat upp hotell och kommit fram till följande:
Miami = The Plymouth
Duck Key = Hawks Cay Resort
Fort Myers = Pink Shell Beach Resort & Marina
Orlando = Sheraton Vistana Villages Resort Villas

Är det någon av er som har någon erfarenhet av de hotellen?
Alla har bra omdömen på Trip Advisor.
Visa mer
Härlig resa ni har framför er.

Återkommer några gånger om året till Sheraton Vistana på I-drive som vi bott på säkert 30 ggr. Vårt absoluta favorithotell i Orlando om man bortser från alla fördelar man får på Royal Pacific. Finns ett systerhotell med samma namn vid Lake Buena Vista som vi prövat en gång. Inte alls lika stort och välskött.

Lägenhetshotell med uppemot 45 byggnader som vardera rymmer 20 2br-lägenheter med fullt kök. Fråga efter att bo i hus 4-6, högt upp. Full aktivitet för barnen hela dagen och kvällen. Bra val!

Vi har även bott på Hawks Cay som är ett familje-orienterat resort med hur mycket aktiviteter som helst, bla simma med delfiner, dykturer, paddleboard, kajak, tennis etc etc.

Vi bodde i egen villa med pool i Sanctuary. Strax över mellanklass.
Bra utgångspunkt för dagsutflykter till KW, Bahia Honda, JC Pennekamp, Islamorada.

Plymouth verkar ha genomgått helrenovering och ligger OK vid W. En bit att gå till "turistmåstena" söderut. Ser fint ut. Passar för barn?

Ft Myers och piren ger vi inte mycket för i ärlighetens namn. Ta er söderut vid tillfälle för att besöka Barefoot beach. Ta Sanibel/Captiva efter oväder för bästa shelling i komb med solnedgång. Därefter väntar 1-2 timmars bilkö för att komma tillbaka. Åk till Naples vid 5th och området kring Piren. Vid Estero hittar ni en av Floridas behagligaste och bästa outlets, Miramar.
Tack för all info!
Sheraton verkar ju vara en fullträff då :) Skall följa ditt tips om vilket hus man skall bo i.
Vad är/ligger Sanctuary? Är det ute på Florida Keys?
Har du något bättre hotelltips i Miami som ligger närmare allt man ska se? Vill ha pool och runt 4 stjärnor.
Tycker du att Naples är ett bättre alternativ för badsemester än Fort Myers? Vill gärna ha ett hotell som är strandnära med ett fint och stort poolområde.
Tack!
30 jan. 2017 20:53
Citerat från Turetott:
Vad roligt att du tyckte min blogg var till lite hjälp :o).

Jag vill minnas att barnen gillade Island of Adventure lite bättre än Universal. Hogwarts och Hogsmeade finns där liksom Miniorerna, Transformers och Spindelmannen. När jag frågade pojkarna (7 och 9 år) nyss så sa de helt klart Island of Adventures igen, mycket pga vattenattraktionerna och Jurassic park.

Själv tyckte jag och dottern (12 år) definitivt The Keys och Dolphins Research center var det absolut bästa. Helt ljuvligt ställe.
Ok, då lutar det åt Islands of Adventure, tänkte ju även gå på Magic Kingdom, Sea World och Volcano Bay så det blir nog tufft att ta både Universal-parkerna.
Skall kolla upp Dolphin research.
Tack!
30 jan. 2017 21:15
Citerat från Thomasnihlen:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Thomasnihlen:
Tack alla för att ni lägger ner er tid på att göra vår resa så bra som möjligt!
Jag har kollat upp hotell och kommit fram till följande:
Miami = The Plymouth
Duck Key = Hawks Cay Resort
Fort Myers = Pink Shell Beach Resort & Marina
Orlando = Sheraton Vistana Villages Resort Villas

Är det någon av er som har någon erfarenhet av de hotellen?
Alla har bra omdömen på Trip Advisor.

Visa mer
The Plymouth (i Miami Beach) ligger bra på lite lugnare läge men fortfarande nära det mesta, tror det är ganska nyrenoverat... Enda nackdelen är att direkt på stranden är ännu trevligare.

Hawks Cey är säkert fint men det är ju ödsligt att bo på en liten ö, ren avkoppling kanske men jag hade 100 ggr. hellre åkt hela vägen till Key West.

Pink Shell är nog det hotell med finast poolområde och det ligger också lite lugnare men fortfarande kan man promenera ner till piren och allt som finns däromkring, missa inte att även promenera norrut till Bowditch Point Park....

Sheraton ligger nära Premium Outlets, finns inte mycket på promenadavstånd runtomkring men det ser trevligt ut.

Visa merTack för svar!
Har nu någon annat hotell att rekommendera i Miami som ligger bättre till? Vi vill dock ha pool och runt 4 stjärnor.
Angående Key West, finns det någon liknande resort som Hawks? Vill leva lite lyx under de dagarna, fast med barn då :)
Tack!
Jag är lite konfunderad över önskemålen (läser även dina andra inlägg).
Bättre till i Miami, hotellet ligger ju nästan perfekt? Jag skulle inte bo i Miami utan i South Beach i Miami Beach, vill ni ännu närmre "smeten" kan ni titta på t.ex Loews. Att bo nära allt i Miami går inte men i.s.f berätta exakt vad ni måste se....

Ft. Myers Beach är mycket bra, stranden där vi bodde var perfekt, superfin strand som var lagom bred, hotellet var litet och sköttes av en otroligt trevlig tant som bjöd på kaffe på morgonen och verkligen ville att man trivdes, poolen hade man för sig själv om mannu ville bada där.. http://beachshellinn.com

Varför 4*? Stjärnor säger ingenting om hur ett hotell är, bara att det finns vissa bekvämligheter, pool, konferensrum o.s.v. har aldrig ens tittat efter stjärnor när vi bokat..
Stort poolområde? Bättre med ett litet än ett tio ggr så stort om det är 100 ggr fler som ska samsas om det.....
30 jan. 2017 21:45
Citerat från Thomasnihlen:
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Thomasnihlen:
Tack alla för att ni lägger ner er tid på att göra vår resa så bra som möjligt!
Jag har kollat upp hotell och kommit fram till följande:
Miami = The Plymouth
Duck Key = Hawks Cay Resort
Fort Myers = Pink Shell Beach Resort & Marina
Orlando = Sheraton Vistana Villages Resort Villas

Är det någon av er som har någon erfarenhet av de hotellen?
Alla har bra omdömen på Trip Advisor.
Visa mer
Härlig resa ni har framför er.

Återkommer några gånger om året till Sheraton Vistana på I-drive som vi bott på säkert 30 ggr. Vårt absoluta favorithotell i Orlando om man bortser från alla fördelar man får på Royal Pacific. Finns ett systerhotell med samma namn vid Lake Buena Vista som vi prövat en gång. Inte alls lika stort och välskött.

Lägenhetshotell med uppemot 45 byggnader som vardera rymmer 20 2br-lägenheter med fullt kök. Fråga efter att bo i hus 4-6, högt upp. Full aktivitet för barnen hela dagen och kvällen. Bra val!

Vi har även bott på Hawks Cay som är ett familje-orienterat resort med hur mycket aktiviteter som helst, bla simma med delfiner, dykturer, paddleboard, kajak, tennis etc etc.

Vi bodde i egen villa med pool i Sanctuary. Strax över mellanklass.
Bra utgångspunkt för dagsutflykter till KW, Bahia Honda, JC Pennekamp, Islamorada.

Plymouth verkar ha genomgått helrenovering och ligger OK vid W. En bit att gå till "turistmåstena" söderut. Ser fint ut. Passar för barn?

Ft Myers och piren ger vi inte mycket för i ärlighetens namn. Ta er söderut vid tillfälle för att besöka Barefoot beach. Ta Sanibel/Captiva efter oväder för bästa shelling i komb med solnedgång. Därefter väntar 1-2 timmars bilkö för att komma tillbaka. Åk till Naples vid 5th och området kring Piren. Vid Estero hittar ni en av Floridas behagligaste och bästa outlets, Miramar.

Visa mer
Tack för all info!
Sheraton verkar ju vara en fullträff då :) Skall följa ditt tips om vilket hus man skall bo i.

Vad är/ligger Sanctuary? Är det ute på Florida Keys?
Sanctuary är ett "villaområde" inom Hawks Cay. Någon liknande anläggning finns inte i KW men om ni söker större anläggningar med bra läge i KW finns såklart Waldorf el Southernmost.
Har du något bättre hotelltips i Miami som ligger närmare allt man ska se? Vill ha pool och runt 4 stjärnor.
Plymouth ligger bra men visst ligger Loews mfl kring 13-16th street ligger ännu bättre med poolområde direkt vid stranden. Läget spelar också roll när man ska gå hem på kvällen med barnen. Finns överflöd av Taxi, dock.
Tycker du att Naples är ett bättre alternativ för badsemester än Fort Myers? Vill gärna ha ett hotell som är strandnära med ett fint och stort poolområde.
Söker ni resorts på långt söderut på västkusten är Marco Island allra bäst. Ju längre ner man kommer längst kusten desto äldre blir publiken. Söker ni 4 stjärniga upplevelser är Naples defintivt mer rätt än Ft Myers där det iofs är mer hålligång bland plaststolarna :)
Tack!
30 jan. 2017 22:17
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Thomasnihlen:
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Thomasnihlen:
Tack alla för att ni lägger ner er tid på att göra vår resa så bra som möjligt!
Jag har kollat upp hotell och kommit fram till följande:
Miami = The Plymouth
Duck Key = Hawks Cay Resort
Fort Myers = Pink Shell Beach Resort & Marina
Orlando = Sheraton Vistana Villages Resort Villas

Är det någon av er som har någon erfarenhet av de hotellen?
Alla har bra omdömen på Trip Advisor.
Visa mer
Härlig resa ni har framför er.

Återkommer några gånger om året till Sheraton Vistana på I-drive som vi bott på säkert 30 ggr. Vårt absoluta favorithotell i Orlando om man bortser från alla fördelar man får på Royal Pacific. Finns ett systerhotell med samma namn vid Lake Buena Vista som vi prövat en gång. Inte alls lika stort och välskött.

Lägenhetshotell med uppemot 45 byggnader som vardera rymmer 20 2br-lägenheter med fullt kök. Fråga efter att bo i hus 4-6, högt upp. Full aktivitet för barnen hela dagen och kvällen. Bra val!

Vi har även bott på Hawks Cay som är ett familje-orienterat resort med hur mycket aktiviteter som helst, bla simma med delfiner, dykturer, paddleboard, kajak, tennis etc etc.

Vi bodde i egen villa med pool i Sanctuary. Strax över mellanklass.
Bra utgångspunkt för dagsutflykter till KW, Bahia Honda, JC Pennekamp, Islamorada.

Plymouth verkar ha genomgått helrenovering och ligger OK vid W. En bit att gå till "turistmåstena" söderut. Ser fint ut. Passar för barn?

Ft Myers och piren ger vi inte mycket för i ärlighetens namn. Ta er söderut vid tillfälle för att besöka Barefoot beach. Ta Sanibel/Captiva efter oväder för bästa shelling i komb med solnedgång. Därefter väntar 1-2 timmars bilkö för att komma tillbaka. Åk till Naples vid 5th och området kring Piren. Vid Estero hittar ni en av Floridas behagligaste och bästa outlets, Miramar.

Visa mer
Tack för all info!
Sheraton verkar ju vara en fullträff då :) Skall följa ditt tips om vilket hus man skall bo i.
Visa mer
Vad är/ligger Sanctuary? Är det ute på Florida Keys?
Sanctuary är ett "villaområde" inom Hawks Cay. Någon liknande anläggning finns inte i KW men om ni söker större anläggningar med bra läge i KW finns såklart Waldorf el Southernmost.

Har du något bättre hotelltips i Miami som ligger närmare allt man ska se? Vill ha pool och runt 4 stjärnor.
Plymouth ligger bra men visst ligger Loews mfl kring 13-16th street ligger ännu bättre med poolområde direkt vid stranden. Läget spelar också roll när man ska gå hem på kvällen med barnen. Finns överflöd av Taxi, dock.

Tycker du att Naples är ett bättre alternativ för badsemester än Fort Myers? Vill gärna ha ett hotell som är strandnära med ett fint och stort poolområde.
Söker ni resorts på långt söderut på västkusten är Marco Island allra bäst. Ju längre ner man kommer längst kusten desto äldre blir publiken. Söker ni 4 stjärniga upplevelser är Naples defintivt mer rätt än Ft Myers där det iofs är mer hålligång bland plaststolarna :)

Tack!
Marco Island ser grymt fint ut. Min fru är dock lite orolig för alligatorer på fel ställen. Har du någon erfarenhet av det i Marco Island? Tänkte med närheten till Everglades.
30 jan. 2017 22:52
Jättefint hotell ute på Key West med gångavstånd till allt som jag gärna rekommenderar är Pier House Resort and Spa, dyrt men med egen liten strand och oslagbart läge! Vill ni bo bra på ett jättemysigt Bed and Breakfast så är Avalon toppen, men vet inte om jag skulle välja det som barnfamilj.
1 feb. 2017 20:42
Väljer man bara en av parkerna Island of Adventure och Universal ingår dessvärre inte Hogwartsexpressen. Tänkte bara så att ni är medvetna om det då. Man kan kliva på tåget i båda parkera och åka till den andra. Men man får bara kliva på om man kan uppvisa biljett till den andra parken.
Citerat från Thomasnihlen:
Citerat från Turetott:
Vad roligt att du tyckte min blogg var till lite hjälp :o).

Jag vill minnas att barnen gillade Island of Adventure lite bättre än Universal. Hogwarts och Hogsmeade finns där liksom Miniorerna, Transformers och Spindelmannen. När jag frågade pojkarna (7 och 9 år) nyss så sa de helt klart Island of Adventures igen, mycket pga vattenattraktionerna och Jurassic park.

Själv tyckte jag och dottern (12 år) definitivt The Keys och Dolphins Research center var det absolut bästa. Helt ljuvligt ställe.

Visa mer
Ok, då lutar det åt Islands of Adventure, tänkte ju även gå på Magic Kingdom, Sea World och Volcano Bay så det blir nog tufft att ta både Universal-parkerna.
Skall kolla upp Dolphin research.
Tack!
6 feb. 2017 22:18
Tack för alla svar!
Nu har vi bokat hotellen i Miami (The Plymouth) och Duck Key (Hawks Cay Resort)
Dock har vi inte bestämt oss var vi skall tillbringa 5 nätter på västkusten. Jag har kollat på mängder med förslag, men inte känt att
jag har hittat något klockrent hotell. De flesta ser halvsunkiga ut på bilderna jämfört med europeisk standard.

Vi vill bo centralt på västkusten i tex Siesta Key/Fort Myers-området men även närliggande orter, för att kunna göra dagsutflykter som inte blir för lång bilkörning.
Är det nån som vet ett toppenhotell/resort med (helst alla) dessa kriterier:
Strandnära/på stranden
Underbar strand
Stort poolområde
Hög standard på rummen
Frukost
Gratis wifi

Tar tacksamt emot förslag!
mvh Thomas
6 feb. 2017 22:53
Hyatt Residence, Siesta Key (ingen frukost men fullt kök) För övrigt fantastiska lägenheter direkt vid Crescent Bch. Siestas bästa del. Contemporary.

I tillägg finns Ritz inne i Sarasota med deras beachclub, Lido Beach Resort, Longboat Beach Club med bra klass.

Annars gäller att naturen bestämmer byggnormen på västkusten och de flesta byggnader dateras tidigt 50-tal. Resort finns i första hand på CWB eller Marco Island.
6 feb. 2017 22:58
Citerat från Thomasnihlen:
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Thomasnihlen:
Citerat från Marcus_p:
Citerat från Thomasnihlen:
Tack alla för att ni lägger ner er tid på att göra vår resa så bra som möjligt!
Jag har kollat upp hotell och kommit fram till följande:
Miami = The Plymouth
Duck Key = Hawks Cay Resort
Fort Myers = Pink Shell Beach Resort & Marina
Orlando = Sheraton Vistana Villages Resort Villas

Är det någon av er som har någon erfarenhet av de hotellen?
Alla har bra omdömen på Trip Advisor.
Visa mer
Härlig resa ni har framför er.

Återkommer några gånger om året till Sheraton Vistana på I-drive som vi bott på säkert 30 ggr. Vårt absoluta favorithotell i Orlando om man bortser från alla fördelar man får på Royal Pacific. Finns ett systerhotell med samma namn vid Lake Buena Vista som vi prövat en gång. Inte alls lika stort och välskött.

Lägenhetshotell med uppemot 45 byggnader som vardera rymmer 20 2br-lägenheter med fullt kök. Fråga efter att bo i hus 4-6, högt upp. Full aktivitet för barnen hela dagen och kvällen. Bra val!

Vi har även bott på Hawks Cay som är ett familje-orienterat resort med hur mycket aktiviteter som helst, bla simma med delfiner, dykturer, paddleboard, kajak, tennis etc etc.

Vi bodde i egen villa med pool i Sanctuary. Strax över mellanklass.
Bra utgångspunkt för dagsutflykter till KW, Bahia Honda, JC Pennekamp, Islamorada.

Plymouth verkar ha genomgått helrenovering och ligger OK vid W. En bit att gå till "turistmåstena" söderut. Ser fint ut. Passar för barn?

Ft Myers och piren ger vi inte mycket för i ärlighetens namn. Ta er söderut vid tillfälle för att besöka Barefoot beach. Ta Sanibel/Captiva efter oväder för bästa shelling i komb med solnedgång. Därefter väntar 1-2 timmars bilkö för att komma tillbaka. Åk till Naples vid 5th och området kring Piren. Vid Estero hittar ni en av Floridas behagligaste och bästa outlets, Miramar.

Visa mer
Tack för all info!
Sheraton verkar ju vara en fullträff då :) Skall följa ditt tips om vilket hus man skall bo i.
Visa mer
Vad är/ligger Sanctuary? Är det ute på Florida Keys?
Sanctuary är ett "villaområde" inom Hawks Cay. Någon liknande anläggning finns inte i KW men om ni söker större anläggningar med bra läge i KW finns såklart Waldorf el Southernmost.

Har du något bättre hotelltips i Miami som ligger närmare allt man ska se? Vill ha pool och runt 4 stjärnor.
Plymouth ligger bra men visst ligger Loews mfl kring 13-16th street ligger ännu bättre med poolområde direkt vid stranden. Läget spelar också roll när man ska gå hem på kvällen med barnen. Finns överflöd av Taxi, dock.

Tycker du att Naples är ett bättre alternativ för badsemester än Fort Myers? Vill gärna ha ett hotell som är strandnära med ett fint och stort poolområde.
Söker ni resorts på långt söderut på västkusten är Marco Island allra bäst. Ju längre ner man kommer längst kusten desto äldre blir publiken. Söker ni 4 stjärniga upplevelser är Naples defintivt mer rätt än Ft Myers där det iofs är mer hålligång bland plaststolarna :)

Tack!

Visa merMarco Island ser grymt fint ut. Min fru är dock lite orolig för alligatorer på fel ställen. Har du någon erfarenhet av det i Marco Island? Tänkte med närheten till Everglades.
I så gott som samtliga dammar i Florida finns alligatorer. Ni kan vara tämligen säkra på att dessa inte jagar ikapp er och framförallt finns det ingen som helst risk att de skulle förekomma på någon resort
7 feb. 2017 21:23
Nu är alla hotell bokade!
Det blev Lido Beach Resort i Siesta Key och Sheraton Vistana Villages Resort Villas i Orlando.
Nu till nästa fråga: Hyrbil.
Vi har en XC60 hemma och vill ha en bil i samma storlek på resan.
Såg att AVIS hyrde ut just XC60 för cirka 1500 USD för vår 18-dagars resa. Men sen tillkommer en massa försäkringar. Vilka behöver man teckna? Vad ska man tänka på?
Vi vill inte bli blåsta men samtidigt inte hamna i problem om någon skulle hända...
Vi vill hämta bilen i Fort Lauderdale och lämna i Orlando.
7 feb. 2017 21:38
Citerat från Thomasnihlen:
Nu är alla hotell bokade!
Det blev Lido Beach Resort i Siesta Key och Sheraton Vistana Villages Resort Villas i Orlando.
Nu till nästa fråga: Hyrbil.
Vi har en XC60 hemma och vill ha en bil i samma storlek på resan.
Såg att AVIS hyrde ut just XC60 för cirka 1500 USD för vår 18-dagars resa. Men sen tillkommer en massa försäkringar. Vilka behöver man teckna? Vad ska man tänka på?
Vi vill inte bli blåsta men samtidigt inte hamna i problem om någon skulle hända...
Vi vill hämta bilen i Fort Lauderdale och lämna i Orlando.
Hur och var söker du?
Det brukar aldrig tillkomma en massa försäkringar.

Datum tid?
7 feb. 2017 21:49
Citerat från Thomasnihlen:
Nu är alla hotell bokade!
Det blev Lido Beach Resort i Siesta Key och Sheraton Vistana Villages Resort Villas i Orlando.
Nu till nästa fråga: Hyrbil.
Vi har en XC60 hemma och vill ha en bil i samma storlek på resan.
Såg att AVIS hyrde ut just XC60 för cirka 1500 USD för vår 18-dagars resa. Men sen tillkommer en massa försäkringar. Vilka behöver man teckna? Vad ska man tänka på?
Vi vill inte bli blåsta men samtidigt inte hamna i problem om någon skulle hända...
Vi vill hämta bilen i Fort Lauderdale och lämna i Orlando.
Lido Beach är inte på Siesta Key men väl på ett centralt läge i Sarasota med omnejd. Från ert läge på Lido Key har ni St Armands circle på gångavstånd och downtown Sarasota på andra sidan bron. Siesta Key ligger nära med båt men ni måste inom fastlandet för att sedan komma ut på Siesta Key. En kort biltur norrut finns Coquina Beach, Holmes Beach och norra Anna Maria Island.

Gällande bilhyran får ni mest för pengarna med en van, typ Dodge Caravan
7 feb. 2017 21:53
Sökte 18d från 9/7 10-10 med awd kod B204400

Tahoe inkl 0 självrisk, 9509:-
Av Birgere
7 feb. 2017 23:04
Oj vad dyrt för en så liten bil. Har du testat att läste den med 4 resväskor plus handbagge?
Tipsen om en van eller Tahoe är vettiga då ni kan fälla hela eller delar av bakre baksätet för att få plats med väskorna.
8 feb. 2017 13:51
Tjena jag hittade en mini suv Ford Escape likvärd Volvo xc60 för 18 dagar 9/7 - 27/7 = 6.700:- sek
" pick up Fort Lauderdale (FLL) drop off Orlando (MCO) " samt om du vill ha deras fullförsäkring så blir det totalt ca. 8.000:- sek
(http://www.rentalcars.com)

Och här en copy på en äldre inlägg som jag gjort tidigare på lite Florida tips.

Miami South Beach är ju en turistfälla ala Gran Canaria en massa inkastare på resturangerna som vill tjata in en på deras ställe.

Jag gillar bättre Miami Downtown "Coconut Grove area" Där finns det trevliga barer med soffor på gatan och är lite mer layback, Samt ett litet shopping mall Cocowalk -> (http://www.cocowalk.net/) och som har en AMC bio, Ett bra hotell i detta område som jag kan rekommendera (http://www.mayfairhotelandspa.com/) som är lite dyrare men sköna sängar samt en bra pool på taket och vissa rum har bubbel-kopp på balkongen och dessutom en TV i badrummet förstås =)

Keywest tar lite tid att åka till men helt klart värt alla ca. 40 broar, och håll hastigheten för det kan vara poliser bakom buskar med radar pistol. På keywest är det soft lite shopping fina restauranger. Vid detta fina hotell (http://www.ibisbayresort.com/) så kan man hyra vattenskoter å köra runt ön, det finns flera uthyrare på ön runt 100.$ timmen. Om man förbokar på nätet innan
(typ en timme innan på mobilen) ett varv tar runt ca. 90.min.

Sen ska ni fara uppåt i Florida så kan jag rekommendera stop i Naples och övernatta där samt bada vid stranden.(http://www.naplesbeachadventures.com/) Där kan man få se stora vilda Sköldpaddor som går på stranden samt Delfiner i havet och Sjöstjärnor i vattnet, man får leta lite under sanden men dom finns där =), fiskar (snappers) vid strandkanten kan man få se om man har tur.

I Naples så kan man gör lite olika saker, det finns en vattenpark (http://www.napleswaterpark.com/) som inte kostar skjortan. 13 Dollar för vuxen och 6 Dollar för barn under 122.cm = 48 Inch men lite begränsad öppet tider under vintern. Öppet mellan 22 dec till 3 jan 10:00-17:00 och 2-3 timmar där inne räckte för oss.

Man kanske vill shoppa loss lite så finns det en stor Outlet (http://www.miromaroutlets.com/) norr om Naples. Där hittade jag bra priser på en Polo Ralph Lauren tröja till min dotter för 29 $ ca. 232:-/sek som kostar här hemma Sverige 1.299:-Bara där spara jag 1.000 :-) sek. Också kan man göra ett trick att man först köper en paket strumpor eller en keps för typ.10.$ Då får man ett vanligt kvitto men som på baksidan säger att ditt nästa köp ger dej 15-20 % rabatt på nästa köp. Och då kan man gå och köpa typ en dyrare jacka, byxor, skor eller vad man nu vill ha i den butiken med lite extra rabatt =D

Eller så vill ni hoppa runt en stund då kan ni kolla in detta ställe i Fort Myers ovanför Naples (http://www.skyzone.com/fortmyers/)
Skyzone är en kedja som finns över hela USA bara att kolla in deras hemsida. kolla in videos på Youtub (https://www.youtube.com/results?search_query=skyzone) och det finns andra hopp ställen/företag än skyzone.

Orlando
kan man hyra hus för en dag till vecka eller mer här har ni en av massor i Orlando (http://www.husiorlando.nu/)
Eller ta i på nåt hotell en eller flera dagar, ett tips är denna (https://www.cocokeyorlando.com/) som på International Drive. Nära till dom olika nöjesparkerna. På CoCo Key så har dom en liten Vattenpark som dom tar lite extar betalt för per natt ca.20.$ när vi var där 2014 Och dom har vanliga pooler också att bada i men som är väldigt varma nästa så man bränner sej i bubbelkoppen.

Och jag tycker att en vecka är rätt bra där i Orlando och det är smidigt att åka med bil till Clearwater ca.1 timme och märker ni att det är långa bilköer så försök att ta en annan väg ibland så räcker det med att köra upp 2-3 kvarter om man nu är på väg till Clearwater beach och vips så slipper man köerna =)

Sist men inte minst ((( Go Card )))

Det finns massor att göra i Orlando/Florida då tycker jag att det kan bli ganska dyrt med dom olika entrerna, så jag har hitta ett super bra kort som gäller på många olika nöjen (http://www.smartdestinations.com/orlando-attractions-and-tours/_d_Orl-p1.html?pa...)
Go Card finns i lite olika städer i USA som man sparar mycket pengar med.
8 feb. 2017 14:10
Avis är billigare än Rentalcars, knappt 7000:- för Escapen men jag gissar att den är i minsta laget. Som sagts packa er bil med bagage hemma och vad ni kan tänka er att ni kommer ha på resan, flak med vatten/öl ;-) mm. så ser ni..... Mitt intryck är att Escapen är något mindre än Volvon, har haft båda i Florida, senast fick vi en Hyundai i samma storleksklass så räkna inte med att få just en Volvo. Den uthyrare som har mest Europeiska bilar (där vi fick Volva XC60 T6) är Sixt. Sixt tar 6808:- för Hyundai Tucson
or Toyota RAV4, Chevrolet Equinox or similar SUV | IFAR inkl 0 självrisk (med ev. rabatt som Eurobonusmedlem) (se upp med vägtullsavgifterna hos Sixty bara!)
Av Birgere
8 feb. 2017 15:20
Målpriset på en Escape inkl make/maka som extraförare o ingen hutlös sunpassavgift bör ligga på under $30/dygn om man hyr minst en vecka. En van kan man ibland hitta för ung samma pris. Inte sällan kan man hitta SUV storleken större typ Ford Edge för nästan samma pris som Escapen, men man måste kolla ganska ofta.