Favoritställe i thailand? Tips tack!

Av Verhol
2 mars 2010 11:53
Visningar: 3244
Hej hej!

Tänkte bara slänga ut frågan om vilken plats i thailand som är er favorit? Och varför?
Vi planerar en första thailandsresa för fullt här hemma men det finns ju så sjukt många ställen att titta på!
Så om ni delar med er av era favoriter så kan man börja leta där! :)

Tack på förhand! / Veronica
Av Sos08
2 mars 2010 13:19
Hej!

Våra favoriter är många av de ställen vi hittills varit på men öarna runt Ao Nang och Phuket är helt underbara om man inte åker under regnperioden.

Även om vi köpt lägenhet i närheten av Ban Phe nu så tycker jag småöarna i södern är helt underbara. Är man yngre så är det ju inte långt till ställen som är lite livligare när man vill ha mer folk ikring sig.

Annars är det även fint på Koh Samed som ligger utanför Ban Phe också.
2 mars 2010 16:19 (redigerad)
Hej

Similan Island är en av mina stora favoriter.
På Similan erbjuds du en av världens bästa snorkel/dykvatten.
Även stränderna som är underbara...

Similan ligger ca 2 h med speedboat från Khao Lak.

Eller Railey West Beach i Krabi en underbar ö.
Från Tex Ao Nang Beach, tar det bara 10 min med longtail till Railey

Mvh/Siam
7 mars 2010 18:00
Vi gjorde våran första resan till Koch Chang.
Där bodde vi på flera olika hotel: Pradise Hotell och Tropicana, sedan åkte vi vidare till Koh Maak - en fantastisk ö med himmelrika stränder med inga människor alls.
Boende där rekommenderar Makathanee Resort Koh Mak.
Därifrån är nära till Coccocape Hotel med underbar Golden beach , man får gå 100m vänster från Cocccocape.
Vi inte har testat Koh Kood, vilket jag är jätte sugen att göra i framtiden.
Bäst åka där dec-mars.
Sedan sägs det att det regnar ganska mycket

Båda öarna är genuina och inte exploaterad som övriga Thailand, priserna är också lägre där.
Margareta
7 mars 2010 18:24
var ett par år sedan jag var i Thailand senast men DÅ gillade jag Koh Lipe & Koh Muuk bäst. Dock finns charter dit nu så nu är det ju säkerligen helt andra förhållanden :( mer folk, dyrare, inte samma "robinson" känsla naturligtvis.
8 mars 2010 17:39
Jag var på koh Samui förra sommaren och det var ett av dem bättre ställen jag varit på i Thailand.
Av Verhol
8 mars 2010 18:41
Tack för alla tips, en del av dem har jag redan spanat in! :) Skriv gärna också varför era favoriter är just era favoriter?
17 mars 2010 19:12
Hejsan

Vårt favorit ställer är Ban Phe en lite by där man tar färjan över till Koh Samet.
Vi gillar stället för det sköna lugn som råder här. Samt att det inte är så mycket turister.

Rekomenderar de som eftersöker ett genuint, skönt och avslappnat ställe att åka hit.

/Fredrik
Av Veiken
18 mars 2010 08:47
Vi har varit på många ställen i Thaiand, men efterhand har turisterna tagit över med svenska köttbullar och en del av charmen har gått förlorad.
Vi har nu Ban Phe som favorit. Vi har bott på Novotel, strax utanför och åkt TUK-TUK in till byn. Det finns också möjlighet att hyra bra lägenheter och hus i närheten. Kolla med MAPE här på RG! Hon bor därnere halva året. Lycka till med ditt val!
22 mars 2010 13:30
Väl framme på favoritstället ska man ju välja favorit bar, hotel etc. också http://www.ithailand.se är öppen för gratis listing av favoritställen, lägg gärna till ditt eget!
22 mars 2010 21:23
Bangkok så klart! Älskar kaoset, o min absoluta favoritdel är Pratunam. Har nog varit i Bangkok ca 2 veckor totalt, men har inte kommit till kao san road eller templen än...
23 mars 2010 10:55
Ao Nang i några dagar för att sedan dra till Koh Lanta och avsluta med några hysteriska dagar i Bangkok! Då får ni lite av varje - lite turistig by (Ao Nang) med dagliga båtuflykter till ex Poda, lugn och total avkoppling (Koh Lanta) med fantastisk snorkling på öarna utanför (ex Koh Rok) och shopping & sightseeing i Bangkok.

Åker ni regulärt tycker jag ni skall stanna ca 3-4 nätter på hemvägen i Bangkok. Det är ingen idé att stressa där (en av världens varmaste huvudstäder) så planera inte in för mycket och bo nära en sky train station. Ta med bekväma skor! För Bangkok rekommenderar jag att ni läser Vagabonds reseguide (gratis).

www.aonang.se
www.lanta.se
www.lantadiver.com
Av Ullbal
8 apr. 2010 11:02
Hej!

Jag och mina 2 döttrar var i Thailand 9-26 januari i år. Vi bodde 7 dgr på Koh Tao, en underbar liten ö, mina döttrar tog dykcert där, Vi bodde på Koh Tao Resort, mycket bra, härlig strand. Koh Tao är en liten ö, det finns flera fina stränder man kan bo på, kanske någon annan strand passar dig bättre. T ex Sairee Beach. Från Koh Tao kan man ta båt till Koh Phangan och Ko Samui, dessa öar ligger 1-1,5 timme med båt.

Lycka till med er resa!
Ulla
8 apr. 2010 11:50
Jag älskar Bangkok... Kaos i massor känns helt rätt.
Det gör mig lugn och harmonisk :-)

Annars så är mina favoriter (hittils) Koh Chang (och öarna runt där) samt Phi Phi öarna (men det var ett tag sedan nu...)
Hoppas på att få en hel del nya favoritställen efter min resa tid i slutet på april :-)
Av Linraz
8 apr. 2010 23:35
samui med sin allsidighet och koh tao för mysfaktorn
Av Marika
9 apr. 2010 12:21
Säger bara Ban Phe, Koh Samui, Koh Samed, Kanchanauri! :)

Kram Marika
Av Cinar
9 apr. 2010 20:47
Koh Lipe!!!!!!
Kommentarer överflödiga...=)
Av Zapparo
10 apr. 2010 13:14
om du inte vill få cran canaria känsla av turister så åk inte till Phuket!
har bara kunskaper av krabiprovinsen i södra thailand, bara goda erfarenheter. ao nang är en lagom turist-by där som faller de mesta i smaken - med nära till fina stränder dock inte så stort nattliv. annars har jag hört att koh lipe ska vara fantastiskt, iallafall innan chartern kom dit. läs annars om kho tarotau... ultimal stillhet
10 apr. 2010 19:39
Koh Tao!!!
Efter mina sju resor till Thailand, där jag varje gång har försökt besöka nya platser, har jag oftast återvänt en sväng till Koh Tao! Koh Tao är ju en mindre ö, inga stora varuhus mm, men massvis med små & mysiga restaurangen längs med stränderna. Underbart ställe att sitta och njuta av en smoothie och läsa en bok, få meter från havet=) Finns många fina stränder & ett riktigt bra ställe att dyka/snorkla. Dessutom tar man sig lätt till Koh Nangyuan (fantastisk fin ö) utanför Koh Tao.
Vad jag gillar mest vid denna ö är väl kanske atmosfären, väldigt avslappnad & mysigt!

Sen måste ni ju självklart avsluta resan i Bangkok. Det kanske är ett kaos, men ett underbart sådant=)
11 apr. 2010 08:45
Hej!

det finns så många fina platser att det kan vara svårt att välja första gången.
Kanske ska sätta sig ner och fundera på vad man vill uppleva, ska det avra storstad?, fina bad? lugn occh ro? osv.

Vår första gång var vi på Koh Chang och det var toppen. där har du allt, många fina öar runt omkring samtidigt.
Vi gillar även Koh Taruato och deras ö-grupp, många fina paradisöar med fantastisk snorkling.

Bangkok är nästan ett måste, en sån häftig stad..

Tror att vad du än väljer kommer ni att bli nöjda.

Lycka till och kika gärna in på mina resealbum.

/ Cecilia
Av Mariab
11 apr. 2010 11:19
Hej,
Finns sâ mânga bra ställen i Thailand. Har varit där flera âr i rad och alltid försökt se nâgot nytt.
Tycker absolut att du ska se Bangkok.¨Det är en bra utgângs punkt. Här finns allt mellan himmel och jord, gammalt och nytt. Har bott i omrâdet kring Silom och China Town och nära en Sky Train central. Eftersom det är första gângen du âker tycker jag du ska försöka att âka runt och se lite av det inre Thailand, inte bara öar med fina stränder(som är helt underbara). Varför inte âka upp mot norra delen ,se det lite mer genuina upp mot norra delen mot ChangMai och ChangRai och se hur bönderna arbetar med sina jordbruk. Det finns massor av anorlunda rundturer. Eller varför inte bo hos en inhemsk familj under nâgra dagar?
har du nâgra veckor pâ dig kan du alltid kombinera Thailändska fastlandet med nâgon ö, (som jag ser att mànga kan rekommendera). Jag själv har varit pâ Phuket 2 gânger och tycker det är helt underbart. Jag tycker det är perfekt att se runt 1-3 veckor och sen avsluta med lite relax .
Kram Maria
11 apr. 2010 22:42
Hej!

Rekommenderar Koh Kood. Koh Kood är näst intill oexploaterat och otroligt vackert. Här infinner sig ett lugn och det finns möjligheter till aktiviteter som snorkling, kayaking, trekking, vattenfallsbesök (Klong Chao Waterfall). Stränderna är jätte fina och när vi var där i November helt folktomma. Paradis!

Mvh Malin
Av Mdis
13 apr. 2010 19:37
Hej!

Min absoluta favorit är Koh Tao en liten vacker grön ö som ligger på östra sidan, granne med Koh Phangan/Koh Samui. Layback atmosfär, lite 70 tals känsla, en del backpackers som är där för att ta dykcertifikat, billigt, denna ö är nog det ställe i världen som skriver ut mest dykcertifikat. Fantastiska och dyk- snorkelvatten. Gillar man lite liv i luckan ska man bo vid Sairee beach, men vi stannade vid Chalook Ban Koh där det var mycket lugnare, ändå ligger dessa två ställen bara 2 km från varandra. Koh Tao är småskalighetens ö man bara trivs och myser där, hade nog kunnat stanna där längre än vi gjorde, vi fortsatte sen till Koh Phangan, men med facit i hand så hade jag kunnat stanna alla mina 3 veckor på Koh Tao. Men Bangkok är en upplevelse. Nästa gång jag reser till Thailand blir det till Koh Lipe som ligger nära Langkawi i Malaysia,.
14 apr. 2010 13:22
Sätt ner fingret på en karta över Thailand och åk dit. Smaken är så olika!!! Jag gillar den orörda naturen som kan uppvisa många olika växter och vilda djur. Härliga promenader.
En del vill ha köttbullar och ett högt hotell vid en "packad" strand. Bara sola och bada? Åk till Bangkok och bada i en pool. Då får du allt!
Gillar du svart eller vitt?
Av Begesk
15 apr. 2010 09:29
Undrar om Verhol har blivit så mycket klokare på alla svaren. Är frågan seriös? Om intresse hade funnits om platser i Thailand så finns det hur mycket information som helst att läsa här på sajten. Varför gå ut med en så dåligt underbyggd fråga?? Hade Sverker i Plus läst den skulle han svarat: "Jag vill ha besked" "Vad menar du Verhol med denna frågeställning?" "Jag vill ha besked"
Av Loho
15 apr. 2010 20:50
Hej. Som de flesta skriver så finns det jättemånga otroligt fina platser i Thailand. Eftersom det är er första resa till Thailand så skulle jag rekomendera västsidan med Koh Lanta som utgångspunkt. (Om ni flyger till Bangkokflyger ni vidare till Krabi airport med inrikesflyg exempelvis Air Asia för ca 400 kronor per person tor.) Det är enkelt att ta sig runt till både partyställen tex Phi phi island och den totala motsatsen Koh Jum. (www.kohjumonline.com). Från Koh Lanta går det flera olika båtar söderut till tex Koh Mook, Koh Bulone, Koh Lipe med flera. Det bästa är naturligtvis att läsa på så mycket som möjlig innan ni åker. När det gäller bokning av boende så går det utmärkt att boka på plats om ni inte reser under peakseason dvs runt jul och nyår då det kan vara fullbokat på flera ställen.

Hoppas ni får en underbar resa!!
Av Lunanna
19 apr. 2010 11:43
Att komma ut på öarna längst ner i Andamanhavet är fantastiskt! Det är lite mer jobb, men väl värt mödan! Vi reste med reguljärflyg till Bangkok, sedan inrikesflyg till Trang. Därefter bokade vi transfer med Tigerline travel, färja ner till Koh Lipe. Härligt att sitta på färjan och åka genom Thailands övärld. Vi var borta en månad och hann med både Bangkok, Koh Mook, Koh Lipe och Koh Bulone. De absoluta favoriterna var Koh Lipe med sin härliga Sunrise beach (anser att Pattaya beach är helt hysteriskt, bara massa folk och båtar överallt ) och lugnet på Koh Bulone. Har varit i Thailand tidigare, men dessa två är helt klart höjdpunkten!

Hoppas ni hittar just er favorit!

Hälsningar
Anna
Av Macho
23 apr. 2010 10:57
Hej.
Jag tror inte att du behöver vara orolig att missa något för har du varit en
gång i Thailand så kommer du med all säkerhet att vilja åka tillbaka.
Själv tycker jag Ao nang är ettv äldigt bra ställe att utgå ifrån
med dagsetapper både med båttripper eller djungelturer.

MVH Macho
Av Sej
25 apr. 2010 19:01
Såg att du är 19.
Då har du tid på dig att se alla dom ställen som andra har skrivit om här ovanför.
Vill du ha action åker du till Phuket och Bangkok, annars åker du till något av de andra ställena.
26 apr. 2010 03:25
Hej,

Själv gillar jag att åka upp till billiga och relativt outforskade (för tursiter) städer i norra och nordöstra Thailand som Lampang, Chiang Rai, Pisanulok,
Khon Khaen, Udon Thani och Korat.

Kan rekommendera att resa runt med buss mellan städerna. Bussnätet är billigt och fungerar bra.

Annars får du ju så klart inte missa Bangkok med shopping, nattliv, restauranger och storstadspuls i värdsklass.

Trevlig resa!

Mvh Bangkok Info