Everglades - erfarenheter?

4 mars 2013 17:46
Visningar: 7237
Hej!

Vi har funderingar på att besöka Everglades i sommar. Vi kommer i så fall att göra en dagsutflykt från Fort Myers Beach. Prio 1 är att få se alligatorer i det fria.
Är det till Shark Valley vi bör ta oss för att få se dem? Eller finns det ställen närmare Fort Myers?
Har läst någonstans att man ser alligatorer längs delar av vägen mellan östkusten och västkusten. Ngn som har erfarenhet?

Vad får man se/uppleva på turerna med airboats? Tror att jag läst att dessa turer förstör naturen, så man kanske inte alls ska överväga det ens?
Hur är det annars i området i juni/juli? På tok för hett? Blir vi uppätna av mygg? Och sist men inte minst, en fråga som kan verka löjlig för de flesta, men som är viktig för mig....: hur är beståndet av spindlar i området?

Hoppas att ni kan hjälpa mig med lite info!
Mvh FamFis
Av Pelle77
4 mars 2013 19:01
Citerat från famfis:
Hej!

Vi har funderingar på att besöka Everglades i sommar. Vi kommer i så fall att göra en dagsutflykt från Fort Myers Beach. Prio 1 är att få se alligatorer i det fria.
Är det till Shark Valley vi bör ta oss för att få se dem? Eller finns det ställen närmare Fort Myers?
Har läst någonstans att man ser alligatorer längs delar av vägen mellan östkusten och västkusten. Ngn som har erfarenhet?

Vad får man se/uppleva på turerna med airboats? Tror att jag läst att dessa turer förstör naturen, så man kanske inte alls ska överväga det ens?
Hur är det annars i området i juni/juli? På tok för hett? Blir vi uppätna av mygg? Och sist men inte minst, en fråga som kan verka löjlig för de flesta, men som är viktig för mig....: hur är beståndet av spindlar i området?

Hoppas att ni kan hjälpa mig med lite info!
Mvh FamFis
Jag gjorde en turmed airboat i Everglades en vinter för 3 år sedan. Tror vi såg två alligatorer då. Sedan när vi kärde vidare på Tamiami Trail mot Miami så låg det drösvis precis nära vägen. Jag har för mig att någon sa att vintertid drog de sig uppåt land och sommartid så flyttade de ner mot vattnet.

Oavsett vad så tycker jag att ni ska åka med en airboat för att om inte annat se naturen i träsket.
Av Ales
4 mars 2013 20:04
Hej,
Vi var i Florida juni/juli 2011 och besökte då Everglades Shark Valley. Vi körde från Miami till Marco Island Beach där vi skulle vara ett antal dagar för att sedan dra vidare mot Orlando.
Vi körde 41 Tamiami Trail och det var helt underbart.
Vi såg inte många alligatorer på vägen men väl i SV åkte vi "Shark Valley Tram Tours" som tog två timmar. Där såg vi allt från stora alligatorer till dussin små med mamman som vaktar:) Och för att inte prata om alla fåglar, insekter och buskar:)

Spindlar kan jag inte påstå att vi såg men däremot var det massvis med myggor...Min stora fick nog ett tiotal bett (övriga klarade sig.)

När det gäller värmen är det ordentligt varmt...Men det ska det vara på sommaren:)
Varje dag kom det en skur på tio min på antingen fm eller em men det var bara skönt...
Kändes nåogrolunda svalare under ett par timmar då...

Vi åker till Florida nu i slutet på juni igen och skall bo i FortMyers Beach i 5 dagar innan Orlando:)

Lycka till med er resa!!
Leila
Av Jimmieh
4 mars 2013 20:05
Som Pelle77 skriver finns det massa alligatorer utmed vägarna Tamiami trail och väg 75. Utmed väg 75 finns massa rastplatser och där har man stor chans att se mycke djurliv. Jag personligen gillar inte airboatsen, tycker de förstör mycke och hur många djur gillar oljudet.
5 mars 2013 12:48
Tack för alla era svar!
Har försökt hitta mer exakt var detta Shark Valley ligger för att se om det är rimligt att ta sig dit för endagstur från Fort Myers Beach, men hittar inte avstånd och sånt när jag söker. Ngn som vet? Tycker Shark Valley Tram Tour verkar trevligt!
Tror ni man måste boka i förväg eller funkar det att "bara dyka upp"?
Har hittat airboatturer från Everglades City men är lite tveksam till om det är ngt vi ska göra. Vi får väl se! Ngn mer som har tankar o tips om detta?
Hälsn FamFis
5 mars 2013 13:07
Citerat från famfis:
Tack för alla era svar!
Har försökt hitta mer exakt var detta Shark Valley ligger för att se om det är rimligt att ta sig dit för endagstur från Fort Myers Beach, men hittar inte avstånd och sånt när jag söker. Ngn som vet? Tycker Shark Valley Tram Tour verkar trevligt!
Tror ni man måste boka i förväg eller funkar det att "bara dyka upp"?
Har hittat airboatturer från Everglades City men är lite tveksam till om det är ngt vi ska göra. Vi får väl se! Ngn mer som har tankar o tips om detta?
Hälsn FamFis
Det trar ca. två timmar enkel väg så det är inga problem, ett besök i indianbyn ett par hundra meter innan Shark Valley är också värt att fundera på. Det är inget man behöver boka, man betalar $10 (sist vi var där) för att köra in i parken (har för mig set gäller i två dagar och man kan köra in flera gånger på olika ställen.
https://maps.google.se/maps?saddr=Estero+Blvd&daddr=FL-90+S%2FU.S.+41+S%2FSW+8th+St%2FTamiami+Trail&hl=sv&ll=26.044445,-81.194458&spn=1.162261,2.113495&sll=26.454552,-81.951013&sspn=0.036193,0.066047&geocode=FXClkwEdKnYd-w%3BFW0YiQEd1Zkv-w&t=m&gl=se&doflg=ptk&mra=ls&z=10

Airboatturerna är lite olika, finns olika stora och guiderna är olika engagerade, kul att prova på mes för åkandets skull men ibland kan man få se mycket djurliv och lära sig en del, beror som sagt på guiden.

http://www.miccosukee.com/ (här finns även airboats men vi tyckte inte det var bland de bättre)
5 mars 2013 13:25
Citerat från famfis:
Tack för alla era svar!
Har försökt hitta mer exakt var detta Shark Valley ligger för att se om det är rimligt att ta sig dit för endagstur från Fort Myers Beach, men hittar inte avstånd och sånt när jag söker. Ngn som vet?
Sökte du på Google maps?
Jag hittade denna länk vid en sökning där:
http://www.nps.gov/ever/planyourvisit/svdirections.htm
5 mars 2013 13:45
Vi bodde i Fort Myers beach och vi besökte Lake Trafford (kommer inte i håg namnet på firman ) som vad jag kunde förstå var den närmaste där dom hade utflykter med air boat.
Vi åkte svävare på sjön och fick se en massa alligatorer och fåglar. Verkligen en höjdare som man inte ska missa.
Vi var där i Augusti i fjol och enligt guiden så är det lågsäsong för att se djuren eftersom det är så pass varmt. Men som sagt vi såg många och var helt nöjda.
Vi såg inga alligatorer på vägkanterna men det hade väl också såklart med värmen att göra.
Av Niinas
5 mars 2013 19:24
Som flera andra har varit inne på ser man mycket sällan alligatorer längs vägarna på sommaren. Då är vattenbeståndet så högt att de håller till längre in i träsken. Under mina tre resor till Florida under juli/augusti har jag aldrig sett en enda alligator i närheten av en väg. Så då är det någon form av guidad tur som gäller.
Av Jimmieh
5 mars 2013 21:05
Under mina 2 resor till florida i juli/augusti , har jag alltid sett alligatorer brevid vägen :) I sommras såg vi 3 stycken på rastplatserna utmed väg 75 och av dessa var en över 2 meter, men kanske jag bara hade tur :)