ESTA

Av Mmf
11 feb. 2012 16:53
Visningar: 14368
Jag ska fylla i första adressen i USA på min ESTA-ansökan men vet inte hur man ska skriva adressen. Någon som vet om postkod ska stå på adressrad 1 eller 2? Ska hotell namn stå med? Och isåfall på adressrad 1 eller 2? Tack på förhand!
Av Peter_o
11 feb. 2012 18:51
Du ska inte ange postkoden! Hotellnamn ska du bara ange om gatuadressen inte är känd.

Så här är en del av ledtexten för adress 1:
"Ange gatunummer och adress på den plats där du kommer att vistas medan du är i USA. Ange inte staden och staten i detta fält. "

Det räcker tydligen med t ex: 123 E 42nd Street
Du ger stad och stat längre ner, och gatuadressen är unik inom detta.

/PeterO
Av Chris52
11 feb. 2012 18:59
Det är inte obligatoriskt att skriva hotell, adress, transportbolag, avresesstad. Man kan ha samma ESTA till flera resor till USA och man bor kanske på samma hotell varje gång. Däremot på APIS som flygbolaget vill ha brukar de vilja ha reda på adress eller hotell i USA.
12 feb. 2012 16:01
Du ska ha postkod, men som sagt är det inte så viktigt att fylla i det eller hur det fylls i på ESTA. Ta dock med full adress (gata, postkod, stat och stad) till check in.
Av Ales
6 mars 2012 21:42
Hej,
Någon som vet hur länge ESTA gäller?
Vi fick vårt i maj förra året innan vår resa inför sommaren. I februari ( några veckor sedan) får jag ett mail om att ESTA går ut inom 30 dagar och att vi inte kan förlänga den.
Nu ska vi åka till NY i april...
Jag förmodar (så klart) att vi måste ansöka igen...
Men skulle inte dem gälla i 2 år???
Av Peter_o
6 mars 2012 22:20
Esta gäller två år från registrering eller till passet går ut.

Men hur har du registerat dig? Jag tror inte man ger någon epost, så får du brev misstänker jag att det är någon som försöker hjälpa dig, till en viss kostnad.

Gå in på https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ och kontrollera dina datum. Du behöver bl a passnummer för att kunna logga in där.

/PeterO
6 mars 2012 23:55
Citerat från ales:
Hej,
Någon som vet hur länge ESTA gäller?
Vi fick vårt i maj förra året innan vår resa inför sommaren. I februari ( några veckor sedan) får jag ett mail om att ESTA går ut inom 30 dagar och att vi inte kan förlänga den.
Nu ska vi åka till NY i april...
Jag förmodar (så klart) att vi måste ansöka igen...
Men skulle inte dem gälla i 2 år???
Hej!
Det låter ju skumt om du får det mailet redan efter ett år som dessutom påstår att du inte kan förlänga det!? :O

Man brukar få ett påminnelsemail en månad innan det går ut och om du sökte det förra året i maj så kommer du få ett sådant mail i april nästa år!

Gör som Peter säger och logga in på ditt "konto" så ser du exakt vad som gäller för dig.
Av Erc
7 mars 2012 00:09
Citerat från ales:
Hej,
Någon som vet hur länge ESTA gäller?
Vi fick vårt i maj förra året innan vår resa inför sommaren. I februari ( några veckor sedan) får jag ett mail om att ESTA går ut inom 30 dagar och att vi inte kan förlänga den.
Nu ska vi åka till NY i april...
Jag förmodar (så klart) att vi måste ansöka igen...
Men skulle inte dem gälla i 2 år???
Det är möjligen inte som så att giltighetstiden på ditt pass närmar sig sitt slut?
7 mars 2012 10:00
Och där tror jag Erc slog huvudet på spiken!
Att jag inte själv hade mitt på skaft är pinsamt eftersom jag fick ESTA-mail p g a att passet gick ut... *skäms*
Av Peter_o
7 mars 2012 13:12
Citerat från nisse2ears:
Och där tror jag Erc slog huvudet på spiken!
Att jag inte själv hade mitt på skaft är pinsamt eftersom jag fick ESTA-mail p g a att passet gick ut... *skäms*
Och jag trodde inte man registrerat e-postadressen hos ESTA, men den tillhör ju de frivilliga uppgifterna.
Så byter man e-postadress bör man gå in där och ändra till sin nya.

/PeterO
Av Ales
7 mars 2012 17:50
Tack alla.
Det var precis det som hände. Min dotters pass har gått ut och vi fick ett förvarning exakt en månad innan. Men jag trodde att allas ESTA hade gått ut vid tiden då vi fick mail. Skönt aatt veta att vi inte behöver ansöka för alla:)

Vad skulle man göra utan er:)
Av Moth63
7 mars 2012 20:47
Fråga: skall till USA i maj och passet går ut i augusti, då är det väl lugnt eller?

Tack

Jack
Av Erc
7 mars 2012 21:04
Citerat från moth63:
Fråga: skall till USA i maj och passet går ut i augusti, då är det väl lugnt eller?

Tack

Jack
Visst är det lugnt. Inga krav på att passet ska vara giltigt i sex månader eller så från inresedatum.

Har du ordnat med ESTA på det befintliga passet? Om du inte har gjort det är det kanske lika bra att ordna nytt pass till majresan? Många vill undvika att ha pass som går ut under sommarmånaderna.
Av Moth63
7 mars 2012 22:35
ju men skall bara vara borta tills den 22/5 så det borde vara lugnt
Av Erc
7 mars 2012 23:06
Citerat från moth63:
ju men skall bara vara borta tills den 22/5 så det borde vara lugnt
Ja, har du ett aktuellt ESTA till det befintliga passet vore det ju onödigt att byta pass innan resan.
Av Moth63
8 mars 2012 14:42
Nej jag har inget aktuellt esta, med det fixar jag, borde ju funka på det gamla passet som går ut augusti, eller hur?

Tack

Jack
Av Peter_o
8 mars 2012 15:41
Citerat från moth63:
Nej jag har inget aktuellt esta, med det fixar jag, borde ju funka på det gamla passet som går ut augusti, eller hur?

Tack

Jack
Visst gör det det, men tanken är att om du åker en gång till inom 2 år så kan du använda det ESTA du nu tar ut, om du först byter pass. Men det handlar om $14 så det kanske är överkomligt. Det stod väl tidigare i den här tråden att passet bara behöver vara giltigt tom hemresedagen, så visst är det grönt att använda gamla passet.

/PeterO
24 sep. 2014 08:32
Jag skrev fel adress på min ansökan som är betald har det någon betydelse
Av Peter_o
24 sep. 2014 08:44
Citerat från Dethleffs:
Jag skrev fel adress på min ansökan som är betald har det någon betydelse
Du kan gratis ändra vistelseadressen du gett till ESTA.
Man bör inte medvetet komma med felaktiga uppgifter till imigrationskontrollen.
Att ändra på den oficiella sajten är enkelt.
/PeterO
24 sep. 2014 10:35
Tack men det var min adress hemma som jag menade
Av Peter_o
24 sep. 2014 11:21
Citerat från Dethleffs:
Tack men det var min adress hemma som jag menade
Någon adress hemma (om du inte menar Bostadsland) ska du ju inte ange.

Men har du givit fel bostadsland (eller någon av de andra uppgifterna på den icke frivilliga delen) så är det bara att göra om ansökan och betala nya $14.

Den enda felaktiga uppgiften som du kan låta stå kvar är om du angett ditt tilltalsnamn och inte ditt första förnamn.
Men det är nog värt $14 att slippa vara nervös för detta "fel" när man kommer till imigrationen.

/PeterO
24 sep. 2014 11:53
Citerat från Dethleffs:
Tack men det var min adress hemma som jag menade
Är det verkligen ESTA Du menar och var gjorde Du i så fall ansökan?

Den riktiga sidan där man gör ansökan är https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
21 okt. 2014 20:00
Hej kära ni!

Tänkte fråga om det är någon som vet: jag skrev in frivilligt första adressen jag kommer ha under mina första dagar i USA på ESTA. Men sen tänkte jag åka runt till ett par andra städer i USA, plus att jag kommer att åka ut till Sydamerika en snabbis för att hälsa på släkten sen tillbaks till USA igen för att åka hem till Sverige.

Måste jag ändra mina adresser och flyg varje gång jag byter ort under samma resa?
Av Parsha
19 feb. 2015 14:07
Hej,
Är det någon som vet om jag kan använda min Esta som är gilltig till 19 april 2015 då jag ska åka till Chicago 26/2- 2/3 eller måste jag söka nytt?
Tack för svar
Av Peter_o
19 feb. 2015 20:17
Citerat från Parsha:
Hej,
Är det någon som vet om jag kan använda min Esta som är gilltig till 19 april 2015 då jag ska åka till Chicago 26/2- 2/3 eller måste jag söka nytt?
Tack för svar
Inga problem, giltigheten sträcker sig över det datum du åker dit, och det räcker.

Givetvis under förutsättning att du idag inte skulle svara annorlunda på de frågor som ställs vid ansökan.

/PeterO
Av Parsha
19 feb. 2015 20:44
Tack Peter för svaret. Det ända som jag har uppdaterat är att jag flyger till Chicago och gången innan var Nyw york..
Av Peter_o
19 feb. 2015 21:11
Jag tänkte på frågorna om t ex smittsamma sjukdomar och om man blivit anhållen sedan man gjorde ansökan.
Det är ju sällan sådana saker har ändrats, men för ordningens skull ville jag påpeka det.

De frivilliga uppgifterna man kan ändra på utan att ansöka på nytt är givetvis bra om man ändrar så de är korrekta. Man slipper kanske en extra fråga på det viset vid inpasseringen.

/PeterO
Av Melicia
28 okt. 2016 17:56
Citerat från Ales:
Hej,
Någon som vet hur länge ESTA gäller?
Vi fick vårt i maj förra året innan vår resa inför sommaren. I februari ( några veckor sedan) får jag ett mail om att ESTA går ut inom 30 dagar och att vi inte kan förlänga den.
Nu ska vi åka till NY i april...
Jag förmodar (så klart) att vi måste ansöka igen...
Men skulle inte dem gälla i 2 år???
Men om man ska hyra en husbil då som man ska hämta upp direkt på flygplatsen eller bo i billigaste motell vi hade in vis ska på genom resa så hoppas vi kommer ut då. Vi sk ju hyra bil och åka bla till canada