Bilhyra USA

Av Hys606
13 feb. 2009 22:28
Visningar: 2441
Behöver man internationellt körkort
Av Reh
13 feb. 2009 23:38
Min sambo skaffade internationellt körkort när vi åkte till USA första gången, men det visade sig att man inte behövde ha det.
Av Joje_66
14 feb. 2009 12:48
Det beror på. Berätta lite mer!

Ska Du bara dit som turist (mindre än 90 dagar) så behövs det inte, ska Du bo där längre tid, studera o.s.v. så är det andra regler. Kanske t.o.m. ett amerikanskt körkort kan vara aktuellt i vissa fall.
Av Reh
14 feb. 2009 19:05
Jag var i Kalifornien sept 2006, då efterfrågades inte internationellt körkort.
Av Nickeb
14 feb. 2009 19:50
Ett internationellt körkort är egentligen inget annat än ett intyg på att ditt körkort är just ett körkort.
Så länge inget händer så är det ju naturligtvis lugnt men vid en eventuell olycka eller annan liknande händelse kan det underlätta med ett sådant intyg vare sig det behövs eller inte.

Kostar ju bara runt 200-250 spänn så det är ju en väldigt liten kostnad i sammanhanget.
15 feb. 2009 17:37
Följande skriver Motormännen på sin hemsida:
"Den som besöker USA eller Kanada tillfälligt, som turist eller i tjänsten, ska komplettera sitt svenska körkort med ett internationellt körkort, IKK. Formellt krav på IKK finns visserligen inte - men väl ett informellt. Polisen är inte skyldig att känna till svenska körkort. Utan IKK kan en kontroll ta mycket lång tid. Många biluthyrare frågar också efter IKK."
Av Fdp
15 feb. 2009 18:30
Med hänvisning till vad Jenny747 skriver - vem kan det vara som utfärdar de internationella körkorten.
Av Reh
15 feb. 2009 21:58
Motormännen utfärdar internationellt körkort.
Av Fdp
15 feb. 2009 22:52
Citerat från reh:
Motormännen utfärdar internationellt körkort.
Det var en så kallad retorisk fråga. Om jag skall vara lite tydligare - vem är det som tjänar pengar på sälja internationella körkort och därför gärna ser man man använder både hängslen och livrem?
16 feb. 2009 18:22
Det var en så kallad retorisk fråga. Om jag skall vara lite tydligare - vem är det som tjänar pengar på sälja internationella körkort och därför gärna ser man man använder både hängslen och livrem?
Självklart rekommenderar MM att man skaffar internationellt körkort då de tjänar pengar på det. Har själv inte pratat med någon som haft problem p.g.a. att de inte haft IKK med sig...
Av Reh
16 feb. 2009 19:02
Svenska polisen hänvisar till en sida som heter Körkortsportalen, korkortsportalen.se, angående internationellt körkort. Körkortsportalen upplyser om körkortsrelaterade frågor i samarbete med länsstyrelserna, Vägverket och Transportstyrelsen. Transportstyrelsen är i sin tur en ny myndighet som bildades 1 januari i år, och är numera den myndighet som tagit över ansvaret efter Vägverket som central körkortsmyndighet.

I alla fall så säger de följande:

"Om du ska köra något fordon i länder utanför EES-området bör du ha ett internationellt körkort. Du kan få ett sådant utfärdat om du har ett giltigt svenskt körkort. Internationella körkort utfärdas av:

Försvarets motorklubb (FMK)
Kungliga automobilklubben (KAK)
Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF)
Motormännens riksförbund (M)
OK Marknadsservice/Vi Bilägare
Svenska motorcyklisters centralorganisation (SMC)
Caravan Club of Sweden

..."

Så det finns flera organisationer än Motormännen som utfärdar internationella körkort.
17 feb. 2009 10:09
Hallå,
Vi hyrde bil vid ett flertal tillfällen under 2007-2008 och hade enbart våra svenska körkort med oss. Som säkerhet man kan alltid ha med sitt pass också om man blir stoppad.
Det som kan hända är att du blir stoppad och polisen inte vet vad ett "Korkort" är för något. Då kan de bötfälla dig så det är väl egentligen enda anledningen till att ha med sig ett internationellt körkort.

Tar du med dig ett pass tillsammans med ditt svenska körkort ska det bra mycket till om du åker dit.

Men som sagt, vi hyrde bil vid massor av tillfällen och körde över gränsen till Kanade vid ett tillfälle och hade inga problem med bara vårt svenska körkort.

/ Martin
Av Asok
17 feb. 2009 16:09
blev påkörd i USA i New Mexico och hade både mitt vanliga och ett internationellt körkort med mig men visade upp mitt svenska körkort för att testa om det gick hem, och det gjorde det! Polismannen såg lite konfunderad ut och frågade vilket som var körkortsnumret men det var allt. Ingen uthyrningsfirma var intresserade av det internationella körkortet heller.
Av Nenna
17 feb. 2009 20:14
Vi har hyrt bil ett par gånger i Californien och Nevada, senast 2008. Har aldrig behövt något annat än svenskt körkort och svenskt pass. Men när jag bodde där dvs.var där längre än 90 dagar, då fick jag skaffa Californiskt körkort.
Av Ranca
5 mars 2009 12:59
Har hyrt bil ett flertal tillfällen i Californien (senast för 6 månader sedan) och Florida och har aldrig haft något annat än mitt svenska körkort.
Av Janne__
14 mars 2009 18:30
Tjena!

Vi var till Miami i Dec -08.Vi pratade både med polis och uthyrningsfirma och dom
sa att man inte behövde IKK om man var i landet kortare än 90 dagar.Dom
rekomenderade dock att man skulle ha sitt pass med sig för att kunna styrka
sin identitet.