Backpacka i Sydafrika med omnejd

Av Oskbja
1 aug. 2013 13:36
Visningar: 2180
Hejsan!

Jag ska åka ner till Sydafrika i februari 2014, och tänkte klämma in lite backpacking under min vistelse. Den första veckan ska jag spendera hos en kompis i Kapstaden, efter det planerar jag att resa runt i 2-3 veckor innan jag återvänder till Kapstaden igen. Det är min allra första gång i Sydafrika, för att inte nämna Afrika, så tänkte att jag genom denna tråden ska samla på mig lite tips och tricks för att få en så lyckad trip som möjligt. Jag skriver ner några punkter om det jag känner mig osäker på, så får ni svara i mesta möjliga mån ni kan. Kom gärna med andra historier och tips, även om de inte efterfrågas nedan!

-Hur långt kan jag, i ett bekvämt resetempo, förvänta mig att jag kommer? Har alltså 2-3 veckor till mitt förfogande och reser ifrån Kapstaden som jag sedan ska återvända till. Reser antingen i egen bil eller tåg/buss.

-Om tiden tillåter så tar jag mig gärna in i Lesotho, Swaziland eller något annat närliggande land. Hur bör jag gå till väga i så fall? Om du har rest från Sydafrika in till ett angränsande land, berätta gärna om hur det fungerade!

-Finns det några platser som du tycker att jag absolut bör besöka? Går gärna någonstans till fots och snorklar mer än gärna. Andra häftiga aktiviteter?

-Finns det några platser/områden/vägar som du tycker att jag, som 19-åring, bör undvika? Både vad gäller Sydafrika och kringliggande länder. Jag reser antingen ensam eller ackompanjerad av min likåriga kompis.

-Hur bör jag ta mig runt? Har läst mycket gott om BazBus, och deras hop on-hop of-biljetter verkar riktigt bra. Någon som har egna erfarenheter av detta?

-Finns det några krångligheter med att bila, eller verkar det precis så härligt som man kan tro?

-Hur mycket pengar kan rimligtvis gå åt under 2-3 veckors hostelboende/BnB och ordentligt ätande?

Som sagt, kom gärna med annat även om jag inte har frågat om det, samlar helst på mig så mycket info jag bara kan. Tack på förhand!
Av Mrb
1 aug. 2013 15:13
Hej

Att köra bil i Sydafrika är inga problem vad gäller vägarna. Vänstertrafiken får man ju vänja sig vid. Ska du ut på grusvägar etc kolla upp hur regnen påverkar - har själv bara varit i Södra Afrika under torrperioder.

Vissa områden i Sydafrika har hög kriminalitet och oavsett ålder bör de undvikas. T ex är delar av både Johannesburg och Kapstaden inte att rekommendera. Din kompis i Kapstaden har säkert tips om detta.

Botswana och Namibia är rika länder med Afrikanska mått och här är det lätt att ta sig fram med bil och säkrare skulle jag säga. Se till att du har med reservdäck, är bra på att byta däck, ha inte för högt lufttryck i däcken och kör inte alltför mycket fortare än 80 km/h på grusväg.

Prisnivån på boende och mat mm är lägre än i Sverige och man kan säkert klara sig ganska billigt undan. Vi undviker mat som inte är lagad och köttfärs och har aldrig haft matproblem.

Det finns otroligt många vackra platser att besöka och för att nämna några har vi vindistrikten nära Kapstaden, Garden Route, Krugerparken eller någon av de andra parkerna i Sydafrika, Fish River Canyon och Sossusvlei i södra/mellersta Namibia och Kalahari och Okavangodeltat i Botswana. Eller varför inte Victoriafallen? Bestäm dig för någon del som passar dig och kolla om budgeten tillåter inrikesflyg - avstånden är gigantiska.

Hade jag varit i din ålder hade jag försökt komma med på någon tältsafari där man reser runt i grupp, tältar i bushen och letar djur mm. Finns i alla länder som du kollar på.

Akta dig för att som jag bli biten av "The African Bug" - det gör att du alltid vill komma tillbaka.

Hälsn

MrB
Av Oskbja
1 aug. 2013 17:09
Stort tack! När det kommer till bilhyra, går det att fixa billigt på plats eller bör man boka innan man åker ner? Och angående mat- och bopriser, hur långt kommer man per dygn på 600-700 rand?
Av Mrb
1 aug. 2013 18:09
Bilhyra är lätt att kolla på nätet när du väl bestämt dig för vart du ska.

Prisläget på restauranger är inte heller så svårt att kolla på nätet, i vart fall de dyrare. En av världen bästa Indier i Cape Town är t ex http://www.bukhara.com.

Hälsningar

MrB
Av Desires
1 aug. 2013 22:29
Sydafrika är helt fantastiskt! Vi var där 2008 i november och ska tillbaka senare i år. De farhågor som en del uttryckte till oss innan om Sydafrika, besannades ej (som tur är......).Med normalt sunt förnuft är risken att råka illa ut som turist här mycket liten (dessutom fick vi mest varningar från människor som ALDRIG hade varit här själva.......). Men naturligtvis finns det områden även i mysiga Kapstaden som man kan undvika, precis som i alla större städer.

När du är i Kapstaden kan du även ta jump on/off bussarna till andra fina platser utanför innerstaden, som
- Camp Bay,
- något av vindistrikten, t ex Stellenbosch
- Det vackra naturreservatet Boulders Beach, i False Bay 2 km från Simons Town - där kan du studera de söta små pingvinerna, som finns i mängder här.

Förutom att du naturligtvis ska kolla in de vilda djuren på ngt sätt, via safarin eller dyl (detta var det bästa i Sydafrika!) lite annat sevärt här
- Bloukrans bridge... är världens högsta bungy jump från bro - är 216 meter hög!
Bron ligger utmed Garden Route, ca 6-7 timmars körning från Kapstaden.
- Knysna är en jättefin stad, med en vacker nationalpark utanför
- I den mysiga kuststaden Mossel Bay kan den mest våghalsiga dyka med vithajar...
- Hermanus för att titta på valarna

Ja Sydafrika har enormt mycket att erbjuda, dessutom tyckte vi att både boende o mat var väldigt billigt med våra svenska mått mätt, som exempel kan jag berätta att vi åt en delikat måltid på en vingård utanför Stellenbosch med supergod mat och utvalda drycker till alla rätter för drygt 200:- per person (2008). Maten och vinerna är suveräna där!

Jag skulle kunna berätta hur mycket som helst om detta som blivit ett av våra favoritländer, men om du vill kan du titta in på min reseblogg, där jag skrivit om både Sydafrika o Kapstaden med många foton o tips.
http://www.desires.se/#post0

Mycket bra tips om Sydafrika o Kapstaden kan du också få av Minna som har startat "Sydafrikaexperten" där man skräddarsyr resor hit. Hit kan du också vända dig för att få tips om boende, aktiviteter, sevärdheter, restauranger etc.
http://www.sydafrikaexperten.se/hem/sydafrika/
http://www.minna-sydafrika.blogspot.com/

1 aug. 2013 22:35
Vill du se landet, skippa BazBus och hyr bil.

Om du inte längre tid på dig än 2-3 veckor skulle jag hyra bil samt använda tält. Campingar finns överallt och billigare med tält än dorm tex.

Budget beror på boende, ätande och drickande samt transport. Personligen så skulle jag ta mig runt utan arrangörer då det är enkelt enligt mitt tycke.

På matvarubutiker liknande ica, willys etc. finns det oftast färdig varm mat som de lassar i take awaybunkar att köpa för en billig peng, klockrent till lunch osv.

Foton osv på bloggen nedan...

Mvh Daniel
travelaroundtheworld.se
6 feb. 2014 13:55
Det där med tält ja.... Har börjat förstå att det är det man ska ha med sig om man vill komma ner i pris... Kan man möjligen köpa detta på plats, för en mindre summa. Likaså då sovsäck... Vi gillar att resa "lätt" och kommer göra några månader i andra länder innan vi anländer Sydafrika... Därav vill vi inte ha det med från Sverige.
6 feb. 2014 21:31
Vet inte vilka länder ni ska i övrigt, men i Afrika generellt så är campinglivet stort och lätt att finna campingplaster. Att finna utrustning av olika kvalité är inga problem, finns både i varuhus och specifika friluftsbutiker då camping och safarilivet är stort där nere är stort.

Hör av dig om du vill ha mer information här alternativt om jag inte ser inlägget på mail: (Logga in för att se e-postadress)

För inspiration så kan du gå in på min blogg; http://travelaroundtheworld.se och en herrans massa foton på http://flickr.com/photos/macgunde/

Mvh Daniel
6 feb. 2014 22:20
Tack för svar! Vi kommer säkert satsa på inköp av tält någon gång under de fem månader vi ska vara ute!
Grejen är att vi gillar att resa "lätt", dvs med bara handbagage. Men kanske får vi tänka om denna resa...

Vi ska börja med en dryg månad i Zambia, där vi ska volontärarbete och försöka hinna se en del samtidigt... Sedan ska vi dra oss söderut, lite oklart vilken rutt. Är lite inne på Zimbabwe, Malawi, Mozambique, Sydafrika och ev en vända upp i Namibia - beroende på om det är läge rent vädermässigt - kommer nog dit framåt dec/januari. Kanske har du tips på "smultronställen" som absolut inte behöver vara de sedvanliga (och ofta dyra...) "måstena". Safari ska vi ju göra vid något tillfälle, men inte i varje land... Ska försöka att hitta ställen där man kan stanna lite längre och utgå från, istället för som vi brukar - resa runt i 180...Alla tips mottages tacksamt :).

Ska självklart kolla in din blogg!!
6 feb. 2014 23:45
Personligen så skulle jag köra med tält i dessa länder utan tvekan. Både billigare och friare. Campingkulturen på den kontinenten är stor och med ett lättare tält så kommer man långt och behöver inte ha en allt för stor ryggsäck.

Mvh Daniel
Citerat från Tebasile:
Tack för svar! Vi kommer säkert satsa på inköp av tält någon gång under de fem månader vi ska vara ute!
Grejen är att vi gillar att resa "lätt", dvs med bara handbagage. Men kanske får vi tänka om denna resa...

Vi ska börja med en dryg månad i Zambia, där vi ska volontärarbete och försöka hinna se en del samtidigt... Sedan ska vi dra oss söderut, lite oklart vilken rutt. Är lite inne på Zimbabwe, Malawi, Mozambique, Sydafrika och ev en vända upp i Namibia - beroende på om det är läge rent vädermässigt - kommer nog dit framåt dec/januari. Kanske har du tips på "smultronställen" som absolut inte behöver vara de sedvanliga (och ofta dyra...) "måstena". Safari ska vi ju göra vid något tillfälle, men inte i varje land... Ska försöka att hitta ställen där man kan stanna lite längre och utgå från, istället för som vi brukar - resa runt i 180...Alla tips mottages tacksamt :).

Ska självklart kolla in din blogg!!