Av alla små charmiga byar/ städer i södra Frankrike, vad ska vi välja?

Av Lena47
24 feb. 2019 20:03 (redigerad)
Visningar: 5837
Vi ska resa/ bila i Frankrike i sommar med två ( nästan ) 11 åringar. En stor del av resan kommer tillbringas i Normandie och Bretagne. Men vi vill gardera oss för varma bad också och siktar även på en vecka vid Medelhavet vid Rivieran. Då vi aldrig varit där någon av oss är vi helt vilsna, allt ser fint ut. Vi har kikat på Menton, Cassis, Le Baracés, Bandol eller Martigues. eller annat?

Kravet är en liten stad/ by. Fina bad och mysiga restauranger. Behöver inga kulturella eller historiska aktiviteter då två veckorna innan kommer vara mycket sådant och här vill vi bara bada och äta gott.
Förslag?!
Av Lena47
9 mars 2019 16:19
Ingen som varit i någon av dessa?
9 mars 2019 17:19
För ett antal år sedan var jag i Béziers. Jag blev glatt överraskad av platsen.
Googla och se om ni blir intresserade.
Ligger nära havet.

Hoppas att ni får en trevlig semester.
Av Sierra
9 mars 2019 18:27
Antibes passar er fint. Det är en mysig mindre stad 20 km väster om Nice med 3 sandstränder och en mysig ”Gamla Stan”.
9 mars 2019 18:37
Jag har massor med förslag men de ligger inte längs medelhavskusten. Dock betydligt närmare för er som planerat för Normandie/Bretagne. Skriv om du är intresserad. :)
Av Lena47
9 mars 2019 19:24
Citerat från Ellismellis:
För ett antal år sedan var jag i Béziers. Jag blev glatt överraskad av platsen.
Googla och se om ni blir intresserade.
Ligger nära havet.

Hoppas att ni får en trevlig semester.
Ska kika! Tack
Av Lena47
9 mars 2019 20:35
Citerat från Lallarebecca:
Jag har massor med förslag men de ligger inte längs medelhavskusten. Dock betydligt närmare för er som planerat för Normandie/Bretagne. Skriv om du är intresserad. :)
Tack gärna. Vi kommer bila utmed Atlantenkusten är planen :)
Av Lena47
9 mars 2019 20:38
Citerat från Sierra:
Antibes passar er fint. Det är en mysig mindre stad 20 km väster om Nice med 3 sandstränder och en mysig ”Gamla Stan”.
Har kikat lite på Antibets, och vi kommer troligen ha två stopp på Rivieran så kanske blir det ett av dem. Har du något hotelltips vid stranden?
9 mars 2019 21:00
Citerat från Lena47:
Citerat från Lallarebecca:
Jag har massor med förslag men de ligger inte längs medelhavskusten. Dock betydligt närmare för er som planerat för Normandie/Bretagne. Skriv om du är intresserad. :)
Tack gärna. Vi kommer bila utmed Atlantenkusten är planen :)
Jag bor delvis i Charente-Maritime och i vårt departement finns massor med små pärlor med vackra stränder.
Mitt första tips är att göra ett stopp på Ile de Ré, Saint Martin är mest populärt med Ars en Ré är mindre och mer pittoreskt. Dock är det bra att boka i så god tid som möjligt då Ile de Ré efter rivieran är det mest populära turistmålet bland fransmännen på sommaren. Enda nackdelen är egentligen att det är dyrt, annars jättefint och så mysigt. Ett annat tips är Royan lite längre ner, eller varför inte stanna till i Andernos-les-bains nära Arcachon. :)
Av Lena47
9 mars 2019 23:53
Citerat från Lallarebecca:
Citerat från Lena47:
Citerat från Lallarebecca:
Jag har massor med förslag men de ligger inte längs medelhavskusten. Dock betydligt närmare för er som planerat för Normandie/Bretagne. Skriv om du är intresserad. :)
Tack gärna. Vi kommer bila utmed Atlantenkusten är planen :)
Jag bor delvis i Charente-Maritime och i vårt departement finns massor med små pärlor med vackra stränder.
Mitt första tips är att göra ett stopp på Ile de Ré, Saint Martin är mest populärt med Ars en Ré är mindre och mer pittoreskt. Dock är det bra att boka i så god tid som möjligt då Ile de Ré efter rivieran är det mest populära turistmålet bland fransmännen på sommaren. Enda nackdelen är egentligen att det är dyrt, annars jättefint och så mysigt. Ett annat tips är Royan lite längre ner, eller varför inte stanna till i Andernos-les-bains nära Arcachon. :)
Tack. Il de re har vi tänkt minst två nätter och Arachon har vi oxå kikat på på väg ner mot Medelhavet. Om vädret är varmt kommer vi troligen stanna på Atlantenkusten. Men vi åker i juni och barnen ( och jag !) Vill båda varmt, så vi har en plan B.
Ska kika på Royan oxå. Tack !
Av Sierra
10 mars 2019 11:07
Lena,

Ang boende i Antibes kan jag rekommendera Villa Asmoddeé. Det är en villa med ett antal studios, två familjestudios, med egen trädgård som ligger ca 800 m från sandstrand. Studios innehåller ett litet kitchenette, a/c, dusch och toa samt en egen plats i trädgården där man gärna käkar frukost. Närmaste stränder är Plage du Ponteil och Plage de la Solis. Plage de la Gravette ligger precis bakom Gamla Stan.

Vi har bott där ett antal gånger och skall göra det igen i maj.

Mina bilder från Antibes:
https://www.reseguiden.se/bilder?member_id=29198&query=antibes&page=0

Kolla in Villa Asmodeé på Google Maps.

https://www.reseguiden.se/bilder/franska-rivieran/antibes/villa-asmodee-336842
http://www.villaasmodee.se/index.php?id=23