Amalfikusten juni 2013

3 jan. 2013 10:24
Visningar: 3655
Har bokat resa tilll Rom för vidare transport till Napoli med tåg och därefter boende på Ischia och Positano. Vill gärna ha ett stop till däromkring innan vi åker tillbaka till Rom för hemresa. Tips ? Är det krångligt att ta tåget till Napoli?
Båt till Ischia hittar vi väl i Napoli?
7 jan. 2013 13:34
Japp, båten till Ischia går från Neapel. Ni kan också forsätta därifrån med båt till Capri - jättevackert!

Tåget är inte alls krångligt.
Av Annl
12 jan. 2013 13:34
Bo inte i Napoli - det är hur äckligt som helst.

Välj hellre att bo tex i Sorrento eller något liknande så får du det mycket trevligare – - och mindre kriminellt.
12 jan. 2013 13:44
Nej det är inte krångligt att ta tåget till Napoli.
Från flygplatsen i Rom tar man Leonardoexpressen (tåg) in till järnvägsstationen och där byter man bara till tåget till Napoli (tar ca 2 timmar).

Från hamnen i Napoli kan man även ta båt till Positano. Enklare och roligare än pendeltåg plus buss.
Båtlinjen heter typ Metro del Mare och tidtabell ska gå att hitta på internet.

Positano var väldigt trevligt tyckte jag.
Om du vill bo på ett ställe till, prova någon bergsby längs Amalfikusten, som motpol till kusten, har dock inget namn i huvudet...hm.... Ravello kanske?

Jag tyckte att själva Amalfikusten var vackare än Capri. Om jag åkte dit igen skulle jag skippa Capri-utflykten, och lägga (ytterligare) en dag på vandring längs Gudarnas stig.
Av Annl
12 jan. 2013 14:04
Håller med om att Positano är en väldigt liten söt ort men det är mycket turister där.

Ravello uppe i bergen är också väldigt fint och kan rekommenderas.

Även Amalfi är fint och nice.

Och Sorrento är inte så dumt heller - är en lite större ort som är riktigt trevlig.

Håller inte med om Capri - det är väldigt vackert där tycker i alla fall jag. Även om det också där är mycket turister.
Citerat från gunillad:
Nej det är inte krångligt att ta tåget till Napoli.
Från flygplatsen i Rom tar man Leonardoexpressen (tåg) in till järnvägsstationen och där byter man bara till tåget till Napoli (tar ca 2 timmar).

Från hamnen i Napoli kan man även ta båt till Positano. Enklare och roligare än pendeltåg plus buss.
Båtlinjen heter typ Metro del Mare och tidtabell ska gå att hitta på internet.

Positano var väldigt trevligt tyckte jag.
Om du vill bo på ett ställe till, prova någon bergsby längs Amalfikusten, som motpol till kusten, har dock inget namn i huvudet...hm.... Ravello kanske?

Jag tyckte att själva Amalfikusten var vackare än Capri. Om jag åkte dit igen skulle jag skippa Capri-utflykten, och lägga (ytterligare) en dag på vandring längs Gudarnas stig.
12 jan. 2013 18:05
Kul att läsa era svar. Båt från Napoli till Positano lät ju som en bra idé. Det borde väl inte ta så lång tid och då slipper vi åka krokiga vägar.
Av Annl
12 jan. 2013 22:48
man kan åka båt från Napoli till Sorrento också. Kan kanske vara bra att veta.
Citerat från monkan63:
Kul att läsa era svar. Båt från Napoli till Positano lät ju som en bra idé. Det borde väl inte ta så lång tid och då slipper vi åka krokiga vägar.
16 aug. 2013 06:59
Har bokat 3 nätter i Napoli, tråkigt att höra att det är äckligt och kriminellt där. Men har någon bra tips att se och uppleva förutom Pompeji som är anledningen för vår resa. Några bra tips på restaurang att sitta på kvällen med utsikt?
16 aug. 2013 07:27
Vesuvius då förstås, men det kanske du redan tänkte som en del av Pompeji-utflykten.

Om jag åkte till Neapel (igen) skulle jag försöka leta upp "världens bästa pizza" som Elizabeth Gilbert skriver om i Eat Pray Love...
Av Annl
17 aug. 2013 12:17
Glöm inte att besöka historiska museet i Neapel efter att ni varit i Pompeij - annars missar ni hälften av upplevelsen.

Herculanum som ligger i princip inne i Napoli är spännande och bättre bevarad än Pompeij så det är ett bra utflyktsmål.
Citerat från Rallarnasros:
Har bokat 3 nätter i Napoli, tråkigt att höra att det är äckligt och kriminellt där. Men har någon bra tips att se och uppleva förutom Pompeji som är anledningen för vår resa. Några bra tips på restaurang att sitta på kvällen med utsikt?
Av Lora
2 sep. 2013 18:22
Citerat från Rallarnasros:
Jag undrar är det bättre att köpa tågbiljetter på nätet innan resan? Från flygplatsen och till Neapel. Tacksam för alla tips:-)
Hej!

Jag köpte tågbiljetter på nätet innan resan– hur smidigt som helst om man vet vilka tider man ska åka hit och dit. Ett bra erbjudande - Res 2 betala för 1 - har Trenitalia fram till 26 oktober...

Angående transfer från flygplatsen – jag själv vågade inte köra med en biljett i handen för en bestämd tid... en timmes väntetid vid bagagebandet blev det... något att räkna med beroende på när man anländer m.m. Tågbiljetterna till Leonardo express kan köpas på plats, i biljettautomaten – smidigt det också...

Buon viaggio! :)

/L
2 sep. 2013 21:08
Hej, när vi var nere i Juli/Aug märkte vi att det är helt klart billigast att köpa tågbiljetter hemifrån. Och smidigast med för den delen vid vanlig dator. Vi åkte med Italo... hmm insåg precis... vilken flygplats menar du Rallarnasros ? Lokaltåget behöver du ju inte köpa innan !
3 sep. 2013 06:54
Hej vi landar i Fiumicino vid 10 tiden, låter jobbigt att köa. Det alltid köer när man skall åka utomlands. Direkt till Neapel när vi kommer till Rom. :-)