Åka november el mars

Av Lill
28 juni 2006 22:30
Visningar: 7578
Jag min, man och våra två barn 4 och 7 år funderar på en Thailandsresa. Det skulle bli första gången och vi tycker att januari-februari verkar för dyrt.
Har hittat lite billigare flygresor i slutet på november-början på december. Sedan blir det ju billigare i mars. Vi tänkte vara borta i ca två veckor. Vilken period rekommenderar ni med tanke på vädret (och kanske andra faktorer också)? November lockar mig med tanke på att jag tycker det är så tråkigt här hemma då.
Om man bokar flyg till Bankok, kan man redan nu boka inrikes Bankok - tex Phuket. Vad kostar en sådan resa ungefär och har ni bra tips på hur jag bokar den?
I nuläget lutar det mest åt Phuket, men det är nog mest för att jag fått bra tips på boende där. Har läst att många också rekommenderar Koh Lanta - någon som har bra tips på hur jag i så fall bokar boende där? Andra tips tas också tacksamt emot. Vi är mest ute efter en bara-ta-det-lugnt-och-må-gott-tillsammans-med-barnen-semester.
Av Mape
28 juni 2006 23:14
Hej!! Ni gör helt rätt,om ni åker i nov,dec vädret behagligast då,grönast,efter regnperioden,allt är billigare
turistsäsong inte riktigt börjat,och lugnast.Jag har ett nytt ställe (för dig)att rekommendera sydöstra thailand
nära till paradisön Ko Samet och Ko chang bara 2 timmar ner buss/bil från flyglatsen Bangkok.
Har finner ni det genuina Thailand,här kan ni slappa ha det skönt,bada,snorkla,äta gott o billigt.
Mycket barnvänligt,varför inte hyra en egen lägenhet direkt på stranden,med alla bekvämligheter
som ett hotell har + att göra några dagsutflykter med barnen i sin egen takt.
Mars månad är mycket varmt ,var i thailand senast i mars det var mellan 35-38gr.
Kolla gärna på http://mabelhouse.tk hjälper till med boende / transfer till/från flyg Bangkok
Av Lill
29 juni 2006 10:02
Tack för tipset! Helt klart ett alternativ. Det enda minuset är att det blir lite mycket resande för barnen, men man kan ju i och för sig stanna en natt i Bankok.

En annan sak. Har kollat lite på flygresor och hittat några flygstolar via charterbolagen till bra pris. Har hört att Thai Airways har mer plats i sina plan. Skiljer det mycket mot planen som charterbolagen kör med. Det blir ju trots allt några timmar med barnen i flyget.
Av Lill
6 juli 2006 18:24
Ja nu har vi bokat. Det blev Phuket i slutet på november. Var väldigt sugen på Koh Lanta, men kände att det räcker med den flygresa vi har till Phuket med tanke på barnen.

Men längre än så har vi inte kommit i vårt planerande. Vi har lite tankar på att kanske inte bo på samma ställe hela tiden, eventuellt åka ut till någon ö några dagar o.s.v. Vad tror ni om man bokar några hotellnätter i början på resan så borde det väl inte vara några problem att fixa boende på plats för resten av tiden?

Tar tacksamt emot mer tips på stränder, boende och aktiviteter kring Phuket. Vi har som sagt barnen med oss så de (och vi) orkar väl inte med några jättestrapatser och långa bussresor m.m. men några härliga upplevelser vill vi ju gärna ha med oss hem. Har ni några guldkorn att tipsa om kring Phuket?
Av Strimma
14 juli 2006 14:45
Jag har stor erfarenhet av Thailand både med och utan små och stora barn vid alla tidpunkter på året. Du måste tänka på att i början av november innan monsunen vänder kan det vara mycket starka strömmar runt ön . Runt Koh Lanta spec den största stranden vid hamnstaden ligger i en vik är mer skyddad. Jag tycker inte att du behöver gruva dig för resan ut till Koh Lanta. Den går att ta i två etapper med stop på Phi Phi. Jag kan aldrig tänka mig att du behöver boka boende i förväg. Om du kommer till Koh Lanta tar du bara en transport till stranden sätter du barnen med en förälder på en barservering och går och frågar efter boende. I Phuket har vi bott flera gånger på Karon Beach mittemot The Boathouse. Där finns flera mycket prisvärda guesthouse, nära till stranden ca 50 m, nära till allt och billigt. Tag en taxi till The Boathouse (lyxhotell men bra att använda som riktmärke) och titta på de alternativ som finns. Tyvärr minns jag inte namnen på guesthouset som vi tyckte var bäst men det låg i en brant backe. Du kan inte missa det.
Försök sedan att inte "hatta runt" då ni bara har två veckor, barnen orkar inte så många flyttar. Bättre är att bestämma var ni skall bo och stanna där längre.
27 jan. 2007 20:19
April börjar lågsäsongen i Thailand, då kommer dem billiga resorna fram. Själv har jag bokat en resa 27 april med Sas direktflyg för 5200 från Köpenhamn. OBS! April är stekhet i Thailand. September är lite bättre vad gäller vädret och priserna är ungefär detsamma.