Stöd Ukraina

Sierras blogg

Söndag 13 Mars 2011 - Koh Lipe

♫...Walk A Mile In My Shoes...♫

Koh Adang, den största ön i Tarutao National Marine Park bortsett från Koh Tarutao självt, ligger strax norr om Koh Lipe. Höjd 695 möh.

Under mina tidigare besök på Lipe har jag haft en tanke att ”knalla upp” på Adang för att njuta av utsikten och samtidigt ta ett kort över Lipe. Då jag i år har kollat runt bland öarna i området runt Lipe passade det bra fixa detta. Resultatet av min research av öarna kommer i en senare blogg.

Så, nu var det dags, bra väder och varmt, ca +34, när jag hoppade i longtailen som skulle ta mig från Pattaya Beach till Adang. Strax bakom Ranger Station börjar klättringen på berget mot de 3 viewpoints som är väl utmärkta. 1:an är längst ner och 3:an följdaktigt högst upp.
Nu kommer man inte ända upp till toppen på 695 m men det räcker gott och väl för mitt ändamål. Leden är väl utmärkt, 30% är lätt, resten är brant och påfrestande i värmen. Viewpoint 3 kallas för Chado Cliff och det tog ca en svettig och hjärtdunkande timme att ta sig dit inkl många korta stopp för vattenintag. Jag tror faktiskt att jag inte svettats så mycket tidigare under mina år......Det var jobbigt att ta sig upp och vaderna fick jobba kopiöst. Man är ju inte så vältränad längre...tyvärr. Ner fick låren en riktig omgång så det vete tusan om man tar sig ur sängen i morgon även om jag har fått en omgång av massage.

Jag mötte ett par från Österrike vid 3:an som kunde ta en svettig bild på en trött man på utflykt...:-)

Jag är riktigt nöjd med resultatet och här har du Koh Lipe från Viewpoint 3 på Koh Adang.
By the way, jag har träffat en del trevliga reseguidare här på Lipe som kommit fram och hälsat: Anettes, Bally, Bilabeach, Macho, Malla, Mrsjansson och Yg.

Morsning
Sierra
Dela med andra:    

Kommentarer
Spandel säger:
Har en kommande resa till Thailand i jan 2012. Flyger till Krabi med flygstor hos Fritidsresor, som ändrat vårt flyg flera gånger vilket gjort att vi inte kommer fram som vi planerat. Vi landar kl 10.50 i Krabi och skall sedan ta oss till Lipe på något sätt. Har kollat Tigerline färjorna men det verkar som vi inte hinner. Är det någon som har koll på tider och avstånd. Går det att ta sig till Lipe utifrån vår tid. Vi har bokat boende redan och skulle vilja komma fram som planerat.
Postat 2011-10-11 21:15  Anmäl
Ravinen säger:
Nu kan du förverkliga dina drömmar och börja sälja vykort till turister. En o annan snäcka köper de säkert också....
Postat 2011-04-26 21:41  Anmäl
Bally säger:
Är som alla här på sidan,mycket imponerad.Fick träffa "äventyraren" strax efter han kom tillbaka efter strapatsen.Mycket bra jobbat.Å vilken bild över Lipe!!!!
Postat 2011-04-14 22:01  Anmäl
Jansson73 säger:
Hello!!! Bra jobbat att du orkat i värmen, jag tyckte att det räckte att gå från pattaya beach ner till vattnet!!
Postat 2011-04-04 10:32  Anmäl
Roy säger:
Respect!
Postat 2011-03-26 09:05  Anmäl
Myrran säger:
Ja jag såg ju 1:a bilden på FB men inte visste jag att det var så strapatslikande att ta sig uppför, så jag förstår det var kämpigt i den fuktiga hettan men det kanske var värt denna vackra utsikt. Fick du inte höra
"Walk a mile in my shoes" däruppe då?....lol
Postat 2011-03-25 01:53  Anmäl
Brigitta säger:
Duktigt av dig att göra denna tur i värmen. Jag förstår att du var nöjd och vilken fin utsikt!
Postat 2011-03-24 13:29  Anmäl
Karinlorvik säger:
Det har du gjort bra, klättringen var väl värd strapatserna, när man ser vilken fin bild du fick!
Postat 2011-03-15 11:13  Anmäl
Travelfun säger:
Shit vilken vacker utsikt! Riktigt fina bilder. Förstår att det måste varit toppen, och helt klart värt det!!! :-)
Postat 2011-03-15 10:59  Anmäl
Mjorumm säger:
Kan tänka mig att de var jobbigt i den värmen,fina bilder har du med
Postat 2011-03-14 22:14  Anmäl

Sida:123Nästa
Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Muangthai
Muangthai säger om Sierras bild "Äntligen uppe.....":
Dit skall jag ;-)
19 juni 2011 08:11