Stöd Ukraina

Sierras blogg

Måndag 20 Februari 2012 - Koh Lipe

Koh Lipe i dag

Mitt i high season är det ingen överrraskning att Lipe har mängder av besökare. Det finns rum och boende att få, men har du inte bokat krävs några varma steg i sanden innan du kan varva ner.

Vädret är alldeles förträffligt med en temp på ca +32, svaga vindar och mestadels sol blandat med växlande molnighet. I förrgår kväll var det blixt och dunder mellan kl 18-19. Regnet vräkte ner och rensade luften. I går kväll låg åskvädret strax norr om Lipe och bjöd endast på några droppar. När detta skrivs (21.15 20 feb 2012) finns inga tecken på oro i vädersituationen. Det är sky clear...

Förutom möten med vänner på Lipe har jag mött några Reseguidare även i år (~_~)

Morsning
Sierra
Dela med andra:    

Kommentarer
Sallyk säger:
Tack Sierra för bra o snabba svar😃.
Ha en go helg.
Mvh Ingmarie
Postat 2016-11-18 09:29  Anmäl
Sierra säger till Sallyk:
Färjorna till Lipe avgår från Telaga Harbour som ligger närmast flygplatsen och även från Kuah Town. Det är två olika färjor med ungefär samma tider (jag åker alltid från Telaga).

Du har tider och pris i dessa länkar där du även bokar:
Telaga: http://telaga-terminal.com/
Kuah: https://thaibeachtravellers.com/
Postat 2016-11-18 09:18  Anmäl
Sallyk säger:
Går det bara färja från Telaga Harbour till Koh Lipe nu? Finns flera bolag o välja på? Vilket är bäst ?
Vilka tider går färjorna o var bokar man.
Tack på förhand Ingmarie
Postat 2016-11-17 21:34  Anmäl
Sierra säger till Sallyk:
Det är enkelt med taxi. När ni lämnar terminalen på Langkawi ser ni en taxikiosk innanför utgången. Där beställer ni och betalar taxin och det kommer fram en chaufför som får ert kvitto och kör er till ert hotell som ligger väldigt nära flygplatsen. Taxi är mycket billigt och de kör på fasta priser.

Se bilden: https://www.reseguiden.se/forum/bilder/taxi-desken-pa-langkawi-airport-malaysia-...

Från Bella Vista till Telaga tar det ca 10 min
Postat 2016-11-15 15:43  Anmäl
Sallyk säger:
Hej igenSierra
Några frågor till,du verkar vete det mesta😃.
Vi flyger till Langkawi o ska bo en natt innan vi tar oss till Lipe.
Är det lätt att få tag i taxi från flyget till hotell på Langkawi?Vi ska bo på Bella vista express hotell o sen nästa dag ska vi ta färjan till Lipe från Telaga Harbour.Är taxi dyrt?
Mvh Ingmarie
Postat 2016-11-15 14:04  Anmäl
Sierra säger till Sallyk:
Hej,

Kohlipeportalen har som du säger tydligen lagt ner och det var givet att så skulle ske då de inte uppdaterade sina tidtabeller och sin information. De har dessutom stulit information och över 20 bilder som jag har publicerat. Bilderna har de fått ta bort. Alltså inte en seriös sida!

Två veckor över att göra någonting av?

Varför inte lägga några dagar på Bulon, en tim med speedboat norr om Lipe?

Eftersom ni flyger hem från Langkawi (via KL eller Singapore?) kan ni ju även lägga någon dag där och i KL/Singapore.

//Ulf
Postat 2016-11-14 09:21  Anmäl
Sallyk säger:
Hej vi är några vänner i 55 års åldern som ska åka till koh lipe i Januari,vi har bokat boende där en vecka,vi har varit där en gång förut i några dagar.Nu har vi två veckor till som vi vill åka någonstans men vi vill inte sitta o åka bort för mycket tid.
Har du några tips till oss,vi flyger hem ifrån Langkawi. Vi har försökt o gå in på koh lipe portalen men det verkar som den inte finns länge.
Tack på förhand Mvh Ingmarie
Postat 2016-11-13 19:13  Anmäl
Sierra säger till Don_pepe84:
Don_pepe84,

Under high season anländer alla båtar till en större pontonplattform utanför Pattaya Beach. Därifrån är det longtail in till stranden.

De som kommer från Langkawi hamnar vid immigration bredvid Bundhaya Resort varifrån de får ta sig vidare till sina resorter.

Övriga som kommer till Lipe åker vidare med longtail dit de önskar.

Samtliga betalar 50 THB cash direkt till killen som kör longtailen.

Du kan alltså bo på Sunrise Beach men även där är longtailtrafiken stor. Minsta störning av longtail har du på Sunset Beach på den västra delen av ön.

Det finns inga privata stränder och det är gångavstånd mellan samtliga stränder. Det finns förutom de tre större även mindre beacher. Se min blogg från 2010:
http://www.reseguiden.se/forum/blogg/koh-lipe-beaches-men-forst-lite-historia-och-fakta-11010
Postat 2015-11-04 22:40  Anmäl
Don_pepe84 säger:
Hej Sierra
Hoppas att allt är bra med dig.
Vi ska till Koh Lipe December 2015!
I vilken del av ön är det bäst att bo? Vi vill undvika en strand där båtar anländer.
Går det att ta sig till alla stränder på ön eller finns det privata stränder?
Tack i förhand
Postat 2015-11-04 20:02  Anmäl
Sierra säger till Emmationells:
Trevligt att du gillar det jag skriver. Tack för det!
Till vintern är Singapore som vanligt inplanerad som startpunkt och sedan får vi se. Troligen Indonesien...
Postat 2015-04-02 16:14  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Suss58
Suss58 säger om Sierras bild "Koh Lipe 19 feb 2012":
Hmmm, det är så nice!!
11 mars 2012 17:04