Stöd Ukraina

Greklands blogg

Vi upptäcker Skopelos

Dag 8 Skopelos

Vi vaknar utsövda mycket tidigt. Utsikten från vårt rum är bedårande och jag tar ett foto i motljus över Skopelos stad. Bilden blir inte speciellt bra men jag gillar den.

Vi ordnade med motorcykel kvällen innan och beger oss ut ön lika ivriga som alltid när vi nått en ny ö. Jag har ju varit här förut men jag är ivrig att återse och att få visa Hans allt det fina med Skopelos. Det är en av mina favoritöar och ni kommer att förstå när ni ser bilder härifrån.

Vid stranden Kastani spelades strandscenerna in till filmen Mamma Mia.

Vattnet är så blått! I förgrunden syns stranden Kastani igen och sedan fortsätter stranden Milia som är jättefin. Här är vattnet mycket klart och blått.

Vi åker vidare över ön ända upp till byn Glossa. Jag är nyfiken på det lilla klostret på toppen som heter Agios Gioannis som även det finns med i filmen Mamma Mia. Där flickan gifte sig ni vet.
Här ser ni byn Glossa.

Framme vid Agios Gioannis finns en strand. Det är egentligen två strandremsor och där är jättefint. Vi stannar länge och hör hur planen lyfter och landar vid Skiathos som inte alls ligger långt bort.

Jag gillar blänket i vattnet.

Klostret ligger så vackert på toppen!

Jag är lite knäpp men jag räknar alltid trappsteg. Det visade sig vara precis 200 trappsteg upp till klostret. Väl uppe ser man att inga filmscener vid klostret är inspelade här. Det ser inte alls ut som i filmen. Alla filmscener från Villa Donna (hotellet i filmen) är inspelade i studio. En hel grekisk by byggdes upp till filmen och det är mycket bra gjort, tycker jag.

Nedanför Glossa ligger Loutraki. En liten by där båtarna lägger till. Här har precis en Vodafone båt kommit in. Där är riktigt fint med en strand och småbåtshamn och mysiga restauranger.

Dagens tur blev lång. Det känns i rumpan när man sitter på hojen för mycket.
Vi vänder åter mot Skopelos stad och stannar till vid Hovolo. En strand som är mycket fin.

Vi har, förutom de mumsiga lunchmackor som vår värdinna från Thea Home gett oss, stannat för lunch uppe i Glossa. Vi har stannat till på så många ställen nu och tiden dragit iväg.
Efter inköp av nya jordgubbar (mums) så är vi så hungriga när vi kommer ner till byn att vi tar sikte mot ett ställe som serverar gyros så att vi får mat fort, fort.
Så skrattar vi åt varann lite. Åt att vi är så ivriga trots att vi ska stanna här 10 nätter!
Somnar gott och känner att vi är på rätt ö!
Skopelos är underbar!
Dela med andra:    

Kommentarer
Lotta08 säger:
Härligt!Tycker också att första bilden blev kanonbra!
Man känner igen en del ifrån "Mamma Mia"-filmen,roligt.
Ha det gott!
//Lotta.
Postat 2009-07-11 12:16  Anmäl
Sirapp säger:
Dina bilder är också underbara. Jag älskar den första. Tycker den blev jätte bra.
Postat 2009-07-10 21:41  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Evazen
ett paradis!!!
17 april 2012 20:40
Ellismellis
Ellismellis säger om Greklands bild "Klostret vid Agios Gioannis":
Vad kul att få se det "på riktigt".
23 mars 2012 19:46
Myrran
Myrran säger om Greklands bild "Milia med Kastani i förgrunden":
Ser ut som en sagolik plats!
28 juli 2009 16:37