Stöd Ukraina

Nictes blogg

Onsdag 26 December 2007 - Cuzco

Vi klarade det!!! --- Therese version

Hej pa Er allihopa

Japp vi klarade de, men vi hade lite olika upplevelser sa vi bestamde att skriva tva olika inlagg den har gangen! Sa har kommer mitt...

Vi lamnade Cuzco pa fredagen den 21:a med en dagryggsack och en liten duffelbag, med de vi kunde tankas behova under de kommande dagarna, kan saga att de inte fick plats mycket med smink dar.... Forsta dagen akte vi runt i Cuzco omradet och besokte bland annat en liten by, en stor inkasite, vi besokte en inkabar dar vi drack Chicha, deras eget majsol. Riktigt gott faktiskt aven fast jag inte ar sa fortjust i majs. Pa eftermiddagen kom vi fram till Ollantaytambo, den lilla byn dar vi skulle spendera sista natten innan vi gav oss av!

Vi hamnade i en riktigt bra grupp, en hel amerikansk familj med 4 barn 13-18 ar, tva engelska tjejer, ett australiensiskt par och tre irlandare, tva tjejer och en kille.

Sa lordag morgon bar de av, vi gick ut kl 10.00, solen sken och de va riktigt varmt (ja mamma, vi anvande solskyddsfaktor 50!!) Allt gick jatte bra till en borjan... sen borjade jag ma illa, de va nog en kombination av varme och att de faktiskt va ganska jobbigt, men framfor allt berodde de nog pa hojden. De va helt faktiskt vilket gang vi hade med oss 19 barare som inkluderade kock, andre kock och servitor, de stod och appladerade nar vi kom fram, lite pinsamt med tanke pa att de att de hade sprungit forbi oss tidigare med 30 kilo var pa ryggen... Vilken service vi fick, pa morgonen vackte de oss med te i taltet, strax efter kom de med baljor med vatten for att tvatta sig, sen va frukosten serverad de stora taltet, dar efter borjade de packa ihop allting och gav sig av, vid lunch stod de fardiga for att servera och nar vi kom fram och pa kvallen hade de langt innan vi kommit fram slagit upp alla talten, lagat tre ratters middag och varsin balja stod redo for oss att tvatta av oss i, helt fantastiskt! Efter forsta halva dagen stannade vi for lunch, da hade jag redan spytt tva ganger och jag hann knapp fa i mig en tugga innan de va dags igen... Jag genomled dagen mycket tack vare att Nicklas pushade mig hela tiden, pluss att han bar min vaska till stor del.
Efter en vandring pa 9 kilometer va vi framme vid nattcampen, som tur va borjade jag ma lite battre och lyckade behalla all mat, sen sov vi som stockar.
Jag hade hort en hel del om toaletterna innan vi akte och de stamde ganska bra, pa vart forsta camp hade vi visserligen spolande toalett, men de va bara ett hall i golvet!!, dar efter foljde en variation av toletter, dar ingen egentligen va battre an den andra, de galde helt enkelt att trana laren och halla balansen...

De va inte bara jag som hade problem forsta dagen, en av de irlanska tjejerna va nog inte riktigt i form for detta och en av dottrarna i den amerikanska familjen hade problem med ett par revben hon hade brutit nagot ar tidigare, sa de vande faktiskt om med var andra guide redan efter andra dagens morgon! Om jag visst vad som vantade kanske, kanske jag hade gjort samma sak...

Men dag tva kandes ganska bra till en borjan, detta skulle visserligen bli den varsta dagen med en stigning pa 1200 m, vi startade pa 3000 moh och skulle upp pa ledens hogsta topp 4198 moh, Dead Woman`s pass eller Warmiwanusca. Efter en tredje del av stigningen borjade illamandet igen, och den har dagen skulle bli den varsta, kanske i hela mitt liv..., jag kunde inte ata nagot pa hela dagen och spydde ett antal ganger, och da samtidigt forsoka ta mig upp 1200 m de va ingen latt historia, som tur va hade jag min hjalte Nicklas vid mig hela tiden, levererade vatten, bar min vaska och allmant forsokte sa gott de gick att fa mig att ma battre. Och till slut nastan kralade jag mig over de 4200 metrarna. Men efter de vande allting, for de forsta blev de betydligt kallare och de startade att regna lite grann, men framfor allt borjade jag ma battre och bast av allt, de borjade ga nerat...

Just ja, jag har glomt att namna varan guide, Ali, helt fantastiskt, berattade en massa intressant information men pa ett riktigt bra satt med massor av egna historier. Jag tror vi hade riktig tur dar, nar vi tjuvlyssnade lite pa de andra guiderna. Ali va helt klart den basta!!

Dag tva avslutades med en riktigt julmiddag med, dar de bla serverades marsvin, vilket ju ar en specialitet har i Peru, jag at inte av den, mycket pa grund att vi vi sag dem levande forst och att de serverades hela grillade, med huvud och allt, och Nicklas kommer sakert beratta hur de smakade...

Dag 3 kandes riktigt bra aven fast jag va lite oroligt over den forsta etappen, en stigning pa 400 m upp till 3998 moh. Nicklas fick hjalpa till lite med vaskan men annars gick de faktiskt riktigt bra. Dar efter borjade ett annat landskap, fran ganska sandigt och lite kargare, torrare landskap som vi hade satt hittills, sa kom vi upp till regnskogen eller cloudforest (molnskogen) de va verkligen helt otroligt vackert landskap och antligen borjade jag kanna att de hade varit vart allting. Dagen avslutades de kanske trakigaste campet, de va riktigt turistit med bar osv, de positiva med campet va att vi fick oss varan forsta dusch, de va valdigt trevligt. Julfton avslutade med middag i taltet och direkt i sang, vi skulle upp kl 04.00 dagen efter.

Den sista dagens vandring va helt fantastisk, 2 timmar mot Machu Picchu uppe langs bergsvaggarna i regnskogen, de va dimma i hela dalen nedan for, men nar man efter ca 1 timme sag Machu Picchu genom dimman va de smatt otroligt. Mina ben va stumma av all anstrangning men jag maste saga att jag ar ganska stolt som klarade de, for de va ingen latt vandring. Vi spenderade ett par timmar pa Machu Picchu, dar Ali guidade oss runt och berattade alla historier. Darefter tog vi oss ner till staden neranfor Aguas Calientes, dar vi bara tog de lungt, kakade och shoppade lite i vantan pa varat tag tillbaka till Ollantaytambo, dar en buss skulle hamta oss for tillbaka fard mot Cuszo. Bara tagresan ner va smatt fantastisk, vilket landskap!!
Val tillbaka i Cuzco vid 8-tiden somnade vi som sma grisar:-)

Idag blir de en lugn dag, vi funderar pa och ta oss lite massage, de kan vi vara varda... I morgon bar de av mot Quito!

Kram pa Er
Therese
Dela med andra:    

Kommentarer
Peterf säger:
Oj vad sugen på ett äventyr man blir av att läsa er blogg.
Lycka till med resten av resan.
//Peter
Postat 2007-12-28 09:17  Anmäl
Sole säger:
Hej!
Oj oj oj! GRATTIS! Vad sa farfar att du var......det är bra att ha lite av den varan kvar. Och så Nicklas förstås. Där skulle man vilja vara med men jag skulle nog ta tåget upp! Hämta nya krafter nu inför nästa stora upplevelse, och jag håller tummarna att havet ligger spegelblankt.Det var fantastiskt att det gick att ringa även om det bröts, tack för det. Julafton var lugn och riktigt trevlig. Juldagen var vi här med grannarna och även Chrille, Fredrika, Anna, Marcus o Monika. Trevligt. I går var vi hos Hjorth- Olsson på middag och sen barnvakt. Vädret har varit grått, småregnigt och tråkigt. Inte en snögnutta.
Ha det så bra mina hjältar!
Kramar Ansi
Postat 2007-12-27 10:17  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Antligen Tobago
13 år sedan
Ahhh vilken trakig dag...
13 år sedan
Mer vita strander
13 år sedan
Mayreau och Union Island
13 år sedan
Bequia, St Vincent
13 år sedan