Stöd Ukraina

Greklands blogg

Tinos

Nu har vi anlänt till Tinos. Det tog oss bara 30 min med båt från Mykonos i förrgår.

Äntligen har jag fått nytta av mina grekiska studier. Då Tinos är en ö med mest grekiska turister så finns här många som inte talar engelska.
Vad lycklig jag var när jag lyckats förhandla om rum och göra mig förstådd och förstå. Inga fullständiga meningar kanske men ändå.

Tyvärr lyckades vi pricka in fel helg att anlända till Tinos. Detta är en ö med mycket besök av religiösa, pilgrimer som kommer för att krypa upp mot panagia Evangilistra
Denna kyrka är byggd på en plats där en ikon för länge sedan hittades och det sägs att om du kryper hela gatan upp mot kyrkan och kysser ikonen ska det kunna hela sjukdomar. Grekerna tror mycket på detta.
Den helg vi nu anlände på visade sig vara en av tre stora helger på året och då är det svårt att finna boende då grekerna bokar upp det mesta.
Efter lite letande fann vi en studio med fullt utrustat kök för 50€. Det är jättedyrt för att vara i juni. Å andra sidan får vi hoppas att det blir en upplevelse i sig att befinna sig på ön under ett sånt religiöst tillfälle.
En grek sa till oss igår att en betydelsefull och rik person från ön hastigt avlidit och att det skulle hållas begravning idag. Det medförde i sig att bokningarna på boende ökat.
Vår studio är i nyskick och med tre bäddar så vi har det lyxigt. Maten är billigare här än på Mykonos då det går ihop sig på det stora hela.

Tinos är en större ö än Mykonos och vi har nu hyrt en 125-kubikare som vi sitter bättre på dessutom och som tar oss fram med säkerhet. Kostade 15€ istället för 10 € men det är ok.

Det är en grön ö. Ginsten växer meterhög utmed vägarna och det doftar ljuvligt av timjan. Det finns många fina gamla byar att besöka. Vi har besök Volax igår. En by som är speciell på den ligger mitt ibland en massa stora stenbumlingar som det inte finns någon riktig förklaring till varför de hamnat där. I den byn fann vi denna korgmakare.
Duvslagen som finns överallt på ön har vi inte heller ännu någon förklaring till varför de finns men vackra är de.
Ett stort berg reser sig på toppen av ön. Det är Exobourgos som varit ett venetianskt kastell men nu finns bara ruiner kvar av det.
En av de greker vi talade med tyckte att det var värt att bestiga berget men avrådde oss i samma veva som han såg våra sandaler. Berg, stenar...betyder ormar. Finns många däruppe sa han, som arbetat däruppe. En giftig art lika som vår huggorm antar jag. Jag slog det hela ur hågen direkt, rädd för ormar som jag är.

Idag for vi till andra sidan ön för att sola och bada vid Kolumbitra.
Det var lugnt när vi anlände och vi lade oss vid solsängar med parasoll. Det hör till ovanligheterna för oss då vi föredrar lugn och ro med en bok. Hur som helst, så dröjde det inte länge förrän stranden fullständigt invaderades av greker. Ett sånt sorl har jag aldrig hört förr.
Hela Tinos känns full av greker och inga andra. Vi har ännu inte talat med, eller ens hört någon tala svenska.
Dela med andra:    

Kommentarer
Petros säger:
Hej. Ang Volax kan jag säga att med största sannolikhet är det en krater efter en Meteorit som lär slagit ner för ca 60- 70.000 år sedan. Så småningom byggde man en by i botten av kratern som är helt insynsskyddad från havet och därmed osynlig för pirater. Duvslagen byggdes av Venetianerna under den tiden de härskade på Tinos. Ön hade då en mycket större befolkning, mellan 30.000 och 70.000 personer. Uppgifterna går lite isär där... Varje liten jordbit som gick att odla på utnyttjades. Därför är Tinos en av Greklands mest terrasserade öar. Duvslagen är byggda så att man kunde samla upp duvträcket och använda som gödsel på åkrarna och man åt även duvor och deras ägg på den tiden.
Jag var där första gången -81 och har varit tillbaka nästan varje år sedan dess och har lärt mig ett och annat om ön under åren. Åker tillbaka nu i Sept igen...
Postat 2008-07-31 19:41  Anmäl
Gullsing säger:
Hej

Tack för din trevliga blogg om er resa. Vi har ju kommit hem och ska fira Midsommar nu med ett par goda vänner. Vi ska gå på Fredriksdal, som jag brukar skriva om. Där är det stora festligheter med folkdans och så vidare. Därför vill jag önska er en riktigt trevlig Midsommar och ha de så bra.

Gilla
Postat 2008-06-18 19:06  Anmäl
Sirapp säger:
Så roligt att få läsa om er resa! Snart får du ta del av vår också :-)

10 dagar kvar... :D
Postat 2008-06-16 12:47  Anmäl
Maga säger:
Inte utan man blir lite avundsjuk - och ingen resa till Grekland planerad ännu i år...Här regnar och åskar det och är vanlig svensk sommar.
Hälsningar moster.
Postat 2008-06-16 09:31  Anmäl
Leroslover säger:
Vad roligt att läsa om dom öar ni besöker. Det låter och ser verkligen härligt ut.
Postat 2008-06-15 15:02  Anmäl
Sierra säger:
Trevligt! Jag förstår att du njuter i fulla drag.
Postat 2008-06-15 00:22  Anmäl
Ivan säger:
Följer er med intresse.

Καλή σας να έχουν από τη δική σας ελληνική.
Postat 2008-06-14 22:32  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Gunillas
Gunillas säger om Greklands bild "Exobourgos":
Oh, vilken inspirerande bild!!! Dit vill jag åka!!! Gunilla
4 juli 2008 09:55
Gullsing
Gullsing säger om Greklands bild "Duvslag på Tinos":
Så vackert hus man har byggt till duvorna. Gilla
23 juni 2008 15:56