Stöd Ukraina

Greklands blogg

Mera Tinos

Att uppleva Grekland från dess religösa sida är enkelt på Tinos där kyrkan Panagia Evangelistra utgör huvudattraktionen. Varje dag pågick detta krypande av människor upp till kyrkan för att kyssa ikonen som antas ha helande krafter. Uppifrån kyrkan ser gatan ut så här och är ganska lång.
Där finns i bild en staty på en krypande pilgrim. Överallt runt kyrkan gick det att köpa kopior på ikoner tillsammans med bl a vaxljus, en del så långa så att man funderade över hur de skulle sättas på plats och tändas inne i kyrkan. Tyvärr är jag aldrig klädd så som "sig bör" för att få gå in i kyrkan så jag såg det hela utifrån. Gatan såg ut så här nerifrån där ni i bild ser fler som kryper. Detta pågick alla dagar.
Vi var där på söndagen och det var så välbesökt att det var kö in i kyrkan under hela dagen. Förutom kyrkklockor som spelade mässades det ut i högtalare. Finklädda greker kom med gåvor också.

På Tinos finns 60 byar sa en grek till mig. De är inte alla utmärkta på kartan och vi kom inte att besöka alla men en hel del av dem. På norra delen av ön har man funnit mycket marmor och det märks tydlig skillnad på byarna däruppe mot de i söder. Så här såg det ut i byn Pyrgos
I Kardiani tog jag denna bild.
Panormos längst upp i norr var så vackert och väl värt att stanna för en matbit.
Bortanför Panormos finns en fin badstrand där vi stannade länge.
En badstrand finns ganska nära Tinos stad med ett vackert kloster precis vid vattnet.
Efter att besökt Mykonos med dess underbara stränder så var vi väl inställda på att stränderna på Tinos inte skulle hålla samma kvalitet. Det stämde väl till en del. Det är lätt att gå i och bada men sanden är inte så ljus här. Vattnet är klart och sanden är fin så att den lyckas krypa in överallt så det räcker. Många fina bad har det blivit och många stränder finns det.

Sammanfattningsvis så gillade vi Tinos för den grekiska stämning som finns här. Jag fick en stor möjlighet att träna på det grekiska språket (välbehövligt) och jag vill avsluta med en bild i solnedgång i Tinos stad.
Nu har vi just anlänt till Syros och kommer troligtvis att stanna här i 6 nätter. Mer om Syros får jag återkomma till.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Karinlorvik
Karinlorvik säger om Greklands bild "Kardiani, Tinos":
Vacker utsiktsplats, det tycker nog dom två också ...
23 oktober 2009 10:14
Sirapp
Sirapp säger om Greklands bild "Tinos stad i solnedgången":
Det där är verkligen Grekland!
14 augusti 2008 19:42
Gunillas
En otroligt svår religion för dem som inte orkar krypa eller lägga sig ner i kyrkan och kyssa golvet. MEN en itressant f...
4 juli 2008 09:58