Stöd Ukraina

Greklands blogg

Första fyra dagarna i grekiska övärlden

Allt gick bra från Arlanda till Aten i lördags. Tack SAS för nya Europaflyget som kunde ta oss ner för 650 kr!
På så vis kunde vi ta oss till Mykonos som alla hävdar är så dyrt. Nu kan vi lyxa!
Direkt vid Atens flygplats hade vi anknytningsflyg med Aegean air ut till Mykonos.
Väl framme tog vi en taxi in till Pension Stelios. Ja, faktiskt, vi hade för en gångs skull förbokat. Just med tanke på att det skulle vara dyrt och kanske svårt att hitta prisvärt boende. Nu fick vi i förväg betala 38€/natt för ett dubbelrum med vidunderlig utsikt över hamnen i Mykonos stad. Tur, vet inte men bra blev det.
Från balkongen på kvällen.
Redan samma kväll gav vi oss in i alla de gränder som finns i Mykonos stad. Så mycket fina gränder det finns och det dröjde inte länge förrän vi var vilse. Det sägs att Mykonos stad är byggd så att pirater förr skulle gå vilse i de trånga gränderna. Så här fint är Lilla Venedig som det kallas.
Från andra hållet mot väderkvarnarna.
Inne i Mykonos stad finns tre tama pelikaner.
Dag två hyrde vi moppe och gav oss iväg ivrigare än någonsin. Jag känner mig alltid som en hund som flåsar med tungan ute när jag precis anlänt till Grekland. Så här såg vi annars ut (med tungan indragen).
Vi har nu under de senaste dagarna upptäckt den ena stranden finare än den andra. Vilka fantastiska sandstränder! Bland de bästa jag sett. Att Mykonos skulle vara känd för att vara gay-vänligt visste jag och att Super Paradise beach skulle vara en av de ställen som drog till sig exceptionella människor men inte var det alls så farligt. Kanske beror det på att vi alltid är ute i juni då det inte riktigt är högsäsong.
Här är mycket lugnt på stränderna och utrymme till massor. Att det fanns visst discodunk som pumpade ut i stora högtalare på Super Paradise beach var ju inget vi valde utan vi tog ett foto och åkte vidare till en annan strand. Se så lugnt och fint det är vid närliggande Agrari beach.
Vid en blogg senare har jag tänkt att sammanställa ett antal av Mykonos stränder med bilder.

För övrigt är det inte alls dyrt om man ställer det i proportion till vad man får.
Vi upplever att portionerna är större, servicen mycket god och att hela ön ger ett allmänt städat intryck.
Imorgon är vår sista dag här sen åker vi vidare till Tinos.
Tänk att vi har jätteproblem att välja vilken strand vi ska åka till på vår sista dag. Snacka om lyxproblem!
Dela med andra:    

Kommentarer
Lisalisaki säger:
Länge sen NI skrev men NU såg jag detta via Kalimera. Jag är ju alltid på Tinos flera gånger om året och har gjort dagsbesök på Mykonos. Av det jag förstått av vänner som varit på Mykonos är ändå prisgapet väldigt stort mellan Mykonos och t ex Tinos/Syros.. Har NI jämfört??
Postat 2011-02-11 17:41  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Grekland
Grekland säger om sin bild "Pelikanerna i Mykonos":
De var rusktigt tama.
16 november 2008 20:06
Gullsing
En så fin kvällsbild. Gilla
6 juli 2008 23:25
Gunillas
Gunillas säger om Greklands bild "Väderkvarnarna vid "Lilla Venedig"":
Vilken otrolig gullig ö. Dit måste jag åka! OCH vilka vackra bilder du tar! Gunilla
4 juli 2008 10:06