Stöd Ukraina

Dalle5s blogg

Torsdag 17 Augusti 2006 - Island

Tiden tickar, dagarna gar..varför kan inte tiden bara ta en vilopaus nagon gang?

Jag ar nu pa vag mot min fjarde fullbordade manad har pa on. Jag kanner att jag blivit en del av livet har. Jag ar inte langre nagon dum turist som inte kan fa grepp om nagonting eller första varför saker ar som de ar. Jag har istallet kommit till det stadiumet dar jag sjalv börjat klaga pa turister, skamta om de över deras oförstaende för saker och ting:)

Med detta vill jag saga att 4 manader ar langt ifran nagon langre tid men det islandska samhallet ar mycket latt att komma in i, framörallt som skandinav. Detta mycket pga ett mycket trevligt och hjalpsamt folk bor har.

Aven om tiden gatt sen förra inlagget har jag inte legat pa latsidan, jag har gjort resor som tackt av halva ön och med tanke pa att Island ar lika stort som Lappland tycker jag det ar en bra bragd.

Varken orkar eller kommer ihag att namna allt jag gjort men valjer att ga in pa förra veckans helgaktivitet.
Var pa nagot som heter Snæfellsnes. Detta ar den halvö som sticker ut pa vastra sidan av ön med islands minska glaciar pa sin spets. Denna halvö ar framförallt kand för 2 saker. För det första sa ar den ett mycket populart turistmal darför att det sags att alla islands landskap finns har, vilket inte sager nagra. Den ar aven kand ur en mer litterar syn för att vara nedfarten till underjorden. Detta hamtat ur ett av Jules Vernes verk.
En fotnot har ar att islaningar framförallt i lokala trakter aven namner dessa trakter pga. den varsta seriemördaren i öns historia bodde har. Denne levde för 200 ar sedan (enligt en islanning jag hört det av) och gömde över 200 lik i traskmarken runt hans hem.
För att ta mig till, runt och hem frön Snæfellsnes gjorde jag nagot jag aldrig gjort tidigare, Jag liftade. Om det kan jag bara saga en sak...oj vad kul!
Visst ar det gratis men det stora i det hela ar att varje manniska man liftar med berattar en ny historia och lokalkannedomen vaxer avsevart. Det ar för övrigt ocksa enkelt att lifta pa Island da manniskor ar mer avslappnade an sina skandinaviska slaktingar och ofta har mer tid över.

Jag ar nu i ett skede dar jag maste valja ut ett nytt steg i livet. Min anstallning pa Islandsposten gar ut och jag maste flytta ut ur min lya. Darav ar jag i en djup debatt med mig sjalv om att lagga ner tid för att skaffa nytt boende och jobb har eller aka nagon annanstans. Min tid har har varit fantastisk sa jag vill inte lamna det men samtidigt sa ar det kanske dags att samla pa sig en ny erfarenhet och lata mitt minne av dessa 4 manader vara just fanstastiskt.

Jag ar som alltid öppet för allt och jag kan helt arligt och öppet saga att jag kan aka till vilket land som helst i varlden. För mig ar en period i t ex Litauen lika exotisk som en vistelse i bra mycket varmare breddgrader. Varför? vem vet vilka svarigehter man stalls inför? vem vet var man kan trivas bast? Det gar inte svara pa förran man sjalv upplevt nagot och darav vill jag fa ta del av sa manga kulturer som möjligt.

Vad som just nu ligger narmast i luften för mig ar att aka till Teneriffa och arbeta pa ett hotell. Detta ar ett familjeagt hotell drivet av bara lokalt folk. Lönen ma vara dalig men det skulle vara en utmarkt chans för mig att lara mig mer an de 5 ord spanska jag kan idag:)

Avslutningsvis vill jag saga att om du som laser detta ar en naturalskare, en aventyrare eller bara nagon som uppskattar trevliga manniskor och en avslappnad atmosfar..ak till Island. Det ar att dyrt land och vistelsen kan bli mycket pakostad, men aven du som inte har en större ekonomi kan aka hit..vill du ha tips sa hjalper jag garna till! fler maste fa se denna skönhet:)
Dela med andra:    

Kommentarer
Roy säger:
Tack för en intressant blogg, kul att läsa och du har verkligen återupplivat min önskan om att driva runt ön med kamera och spö..
Postat 2006-08-18 15:30  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet