Tips om Island

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

Blogginlägg om Island

Hej då Island.

Lite regnigt här på Island idag så det är väl passande att dra vidare. Har gått igenom den här selfcheckin som aldrig riktigt fungerar. Den här gången fick jag två boardingpass, men ingen bagagetag så jag fick i alla fall använda manuell incheck. Insåg i tid att USA även de kräver en flygresa ut ur landet så jag passade på att boka ett flyg vidare ned till Cartagena i Colombia. Fått mig en frukost och sitter och väntar på att borda flyget vidare till New York. /Conny
av Gubbar_pa_drift 5 okt. 2023 Resealbum: Lite Island, en del USA och förhoppningsvis mycket Sydamerika!

Island är dyrt!

Det lilla skuttet från Sverige till Island tog inte många timmar och inte var det mycket att berätta om heller. Det finns ett antal bolag som kör flygbussar in till huvudstaden, men jag köpte en bussresa in till byn redan på planet. Den gjorde bara ett stopp och det var vid busscentralen inne i stan. Därifrån var det bara knappa 20 minuters promenad bort till mitt hotell. Allt fler av hotellen, åtminstone här i Norden, skippar reception numera och sänder dig instruktioner om hur du ska komma in till ditt rum. Väldigt opersonligt tycker jag, som saknar att kunna gå ned i receptionen för att få lite tips om staden. Det här stället hade dessutom missat att sända instruktioner till mig, men det löste sig med ett telefonsamtal. Hotellet jag bor på ligger bara några hundra meter från själva stadskärnan så här är nära till allt. Första kvällen så bekantade jag mig med den allra närmast omgivningen och passade på att ramla in på en restaurang där de serverade inhemskt krubb. Beställde cod och den klippfisken serverades med en jättegod färskpotatis och en massa grönt. En alldeles utmärkt måltid! Men som jag konstaterade i rubriken, Island är dyrt. Den maten samt en liten 40cl öl kostade i svenska pengar omkring 550 kronor, vilket är betydligt mer än vad jag är van vid. Så här gäller att inte slösa alltför mycket om vinterns reskassa ska räcka. Gjorde en tidig kväll första dagen och började nästa med en frukost. Här finns inte 7-11, men däremot en inhemsk kallad 10-11. De har allt du behöver för frukost och jag har en sådan butik i grannskapet, så det tar inte lång tid på morgonen att fixa en tidig måltid. Strosade sedan runt och kollade in citykärnan. Första anhalt var Hallgrimskyrkan som är en stor modern kyrka invigd 1986. Utanför finns, passande nog, en staty av sjöfararen Leif Ericsson. I staden bor omkring 120000 av landets totala 370000 innevånare, så det är ingen stor stad. Centrumdelen är därför heller inte särskilt stor och det tar inte lång tid att utforska de intressanta delarna. Fullpackat med restauranger, pubar och barer är det och mycket folk i rörelse. Särskilt på kvällarna. Vid bostadsområden och ute i förorterna finns inga ställen där du kan få dig en öl eller ett glas vin, så alla kommer in till centrum för att svinga en bägare. När det var förbudstid i USA 1920-1930 så spreds det hit till Island och här levde det kvar mycket längre. Förutom lite hembränneri och någon enstaka svartfabrik så var Island helt torrlagt under lång tid. Det var egentligen inte förrän när affärsmän och turister började besöka ön innan man öppnade för alkholservering inne i staden. Öl blev inte lagligt förrän 1989 och hade då varit förbjudet i 74 år. Därför har Island en särskild öldag den 1:a mars då det firas ordentligt. Idag har jag varit ute på en dagstur runt ön. Vi började vid nationalparken Pingvellir som ligger vid platsen där Islands första Allting år 930 hölls. Där kan man också se de amerikanska och de euroasiska kontinentalplattorna mötas ovan jord. De två plattorna glider ifrån varandra med ungefär en centimeter varje år så Island kommer förmodligen att delas någon gång i en fjärran framtid. Strokkur var nästa stopp och där fick vi se den mäktiga geysern spruta hetvatten 20 meter upp var femte minut. Old Faithful I Yellowstone är något mäktigare men inte mycket. Gullfoss är två vattenfall med 11 respektive 21 meterss fallhöd som störtar sig ned i en smal kanjon. Ett bra stopp för lite vackra foton. Sista stoppet på dagens rundtur var vid Kerid Volcano som är en av de yngre vulkankratrarna på Island. Vulkanen har egentligen aldrig haft någon eruption utan bara pyst ut lava från toppen tills den kollapsat av tyngden och då rasat ihop och blivit till den vackra krater den är idag. Sjön nere på botten får sitt vatten från en underjordisk källa. Det här är en inaktiv vulkan och därför helt säker att besöka. /Conny
av Gubbar_pa_drift 4 okt. 2023 Resealbum: Lite Island, en del USA och förhoppningsvis mycket Sydamerika!

Pilane Skulpturpark, fornlämningar och utsökt lunch på Sundsby Säteri

Igår den 11 augusti gjorde vi vårt årliga besök på Pilane Skulpturpark på nordvästra Tjörn. Pp området finns det 14 fina skulpturer utplacerade i det vackra kulturlandskapet. Flera av skulpturerna är placerade på berget med en magisk utsikt över Västerhavet. På Pilane finns det dessutom ca 100 fornlämningar, de flesta från järnåldern - men redan för 8000 år sedan bodde det människor på Pilane - det har hittats spår av bosättningar från stenåldern där parkeringsplatsen finns idag . Vi kombinerar gärna ett besök på Pilane med en god lunch på vackra Sundsby Säteri . http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2022/august/en-harlig-dag-pa-ailane-skulpturpark-pa-tjorn-med-lunch-pa-sundsby-sateri.html #pilane #skulpturpåpilane #tjörn #bohuslän #sundsbysäteri #demmereserjordenrunt
av Demmereserjordenrunt 12 aug. 2022

Långweekend på Island

Vi började resan med att åka ner till Arlanda. Bil hade vi hyrt hemifrån och den hämtade vi upp direkt på flygplatsen, vilket gick väldigt smidigt. På vägen till Reykjavik stannade vi till på Blue Lagoon för att bada i varma källor. Det var superskönt, eftersom det var i maj var det rätt kallt ute och det blåser mycket på Island. Sedan åkte vi vidare till Reykjavik för att hitta vårt boende. Vi hade en lägenhet så vi kunde laga mat, vilket vi inte hade nytta av. Lagade mat kanske en gång, förutom frukost varje dag då. Första dagen tog vi bilen för att göra Gyllene cirkeln. Då åkte vi till en gejser, Geysir, Thingvellir där kontinentalplattorna möts och Gullfoss som är Islands största vattenfall. Det var roligt att åka med egen bil eftersom vi själv kunde bestämma tempo och om vi ville stanna någon mer stans, vilket vi gjorde. Vi stannade till vid ett annat vattenfall också. En dag var vi och red på islandshästar, ägaren hämtade upp oss och skjutsade ut oss till hans gård. Där fick vi tillsammans med en guide ge oss ut på en tur bland lavasand, landskapet är helt annorlunda än det svenska. Ganska kargt och lavalikt. Vi hade även tur som fick en egen guide eftersom det inte var några fler som var med på ridturen. Efteråt serverades vi soppa på gården. Vi pratade en del med ägaren och någon där visade sig kunna lite svenska, de verkar rätt duktiga på språk. Sedan fick vi skjuts tillbaka till Reykjavik och ägaren berättade lite om olika ställen vilket var intressant. På Johans födelsedag var vi även ut på en båt för valsafari, det var jättespännande men kallt. Det var bara vi två som stod ute, alla andra satt inne. Men man fick låna stora overaller så det gick bra. Vi såg valar, men det var väldigt vågigt så det var svårt att få med dem på bild. Det mysigaste var ändå efteråt, vi gick till Reykjaviks äldsta restaurang vid hamnen och åt en berömd hummersoppa. Det var så gott, fick sitta på plastpallar och äta ur muggar. På kvällen åt vi för andra gången på en restaurang som heter Grillmarket. Där var det helt suverän mat och första gången vi åt där var vi så otroligt mätta. De har även en loungeavdelning där man fick sätta sig efter maten för att ta en drink, vilket var väldigt trevligt. All mat vi åt var helt suverän, en dag åt vi på en restaurang där de tyckte att hästen som jag åt var så liten så att de kom ut med mer hästkött på en stekhäll. De serverade kaffe i små termosar. Detta var en helt fantastisk resa! Äventyrlig, rolig, mysig och fantastisk!
av Martinaanitram 14 mars 2019

Island Europa

På exotiska Island i norra Atlanten hittar du orörd natur, varma källor, glaciärer och vulkaner. Denna ö är också utpräglat nordisk med den moderna huvudstaden Reykjavik.

Reykjavik är en liten men modern huvudstad omgiven av glaciärer. Här finns ett rikt kulturliv och prisbelönta restauranger samt flera badanläggningar som värms med hjälp av varma källor. Mitt i Reykjavik finns Hallgrimskyrkan med en minst sagt säregen arkitektur och som med sina 70 meter är den högsta byggnaden på Island.
Utanför Reykjavik ligger blå lagunen, som har blivit ett av de främsta turistmålen på Island. Mycket tack vare att den ligger nära flygplatsen, men också för sitt hälsosamma vatten och sin spaanläggning. Här går det också att övernatta.
För att se så mycket som möjligt av Island finns en rutt som heter “Gyllene Cirkeln” där du både får se Islands största vattenfall Gullfoss samt Geysir med två gejsrar som sprutar kokande vatten från heta källor. Turen går också till Pingvellir nationalpark som är med på UNESCO:s världsarvlista, och där världens äldsta parlament grundades. Här finns också Islands största sjö samt väggar av berg och lava.
Väl värt ett besök är även Vatnajökull nationalpark med den största glaciären i Europa. Island bjuder på en naturupplevelse utöver det vanliga.

Landmannalaugar med kall öl i varmt vatten
1 / 9
Landmannalaugar
2 / 9
Min Nordenfavorit
3 / 9
Första intrycket.
5 / 9
Vill du vara med på en fotflirt i det blå?