Tips om Reykjavik

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

Islands huvudstad Reykjavik är en trendig och levande stad med härligt nattliv, bra shopping på shoppinggatan Laugavegur och högklassiga restauranger. Runt knuten finns även varma källor som Blå Lagunen och andra underbara naturupplevelser.

Blogginlägg om Reykjavik

Island är dyrt!

Det lilla skuttet från Sverige till Island tog inte många timmar och inte var det mycket att berätta om heller. Det finns ett antal bolag som kör flygbussar in till huvudstaden, men jag köpte en bussresa in till byn redan på planet. Den gjorde bara ett stopp och det var vid busscentralen inne i stan. Därifrån var det bara knappa 20 minuters promenad bort till mitt hotell. Allt fler av hotellen, åtminstone här i Norden, skippar reception numera och sänder dig instruktioner om hur du ska komma in till ditt rum. Väldigt opersonligt tycker jag, som saknar att kunna gå ned i receptionen för att få lite tips om staden. Det här stället hade dessutom missat att sända instruktioner till mig, men det löste sig med ett telefonsamtal. Hotellet jag bor på ligger bara några hundra meter från själva stadskärnan så här är nära till allt. Första kvällen så bekantade jag mig med den allra närmast omgivningen och passade på att ramla in på en restaurang där de serverade inhemskt krubb. Beställde cod och den klippfisken serverades med en jättegod färskpotatis och en massa grönt. En alldeles utmärkt måltid! Men som jag konstaterade i rubriken, Island är dyrt. Den maten samt en liten 40cl öl kostade i svenska pengar omkring 550 kronor, vilket är betydligt mer än vad jag är van vid. Så här gäller att inte slösa alltför mycket om vinterns reskassa ska räcka. Gjorde en tidig kväll första dagen och började nästa med en frukost. Här finns inte 7-11, men däremot en inhemsk kallad 10-11. De har allt du behöver för frukost och jag har en sådan butik i grannskapet, så det tar inte lång tid på morgonen att fixa en tidig måltid. Strosade sedan runt och kollade in citykärnan. Första anhalt var Hallgrimskyrkan som är en stor modern kyrka invigd 1986. Utanför finns, passande nog, en staty av sjöfararen Leif Ericsson. I staden bor omkring 120000 av landets totala 370000 innevånare, så det är ingen stor stad. Centrumdelen är därför heller inte särskilt stor och det tar inte lång tid att utforska de intressanta delarna. Fullpackat med restauranger, pubar och barer är det och mycket folk i rörelse. Särskilt på kvällarna. Vid bostadsområden och ute i förorterna finns inga ställen där du kan få dig en öl eller ett glas vin, så alla kommer in till centrum för att svinga en bägare. När det var förbudstid i USA 1920-1930 så spreds det hit till Island och här levde det kvar mycket längre. Förutom lite hembränneri och någon enstaka svartfabrik så var Island helt torrlagt under lång tid. Det var egentligen inte förrän när affärsmän och turister började besöka ön innan man öppnade för alkholservering inne i staden. Öl blev inte lagligt förrän 1989 och hade då varit förbjudet i 74 år. Därför har Island en särskild öldag den 1:a mars då det firas ordentligt. Idag har jag varit ute på en dagstur runt ön. Vi började vid nationalparken Pingvellir som ligger vid platsen där Islands första Allting år 930 hölls. Där kan man också se de amerikanska och de euroasiska kontinentalplattorna mötas ovan jord. De två plattorna glider ifrån varandra med ungefär en centimeter varje år så Island kommer förmodligen att delas någon gång i en fjärran framtid. Strokkur var nästa stopp och där fick vi se den mäktiga geysern spruta hetvatten 20 meter upp var femte minut. Old Faithful I Yellowstone är något mäktigare men inte mycket. Gullfoss är två vattenfall med 11 respektive 21 meterss fallhöd som störtar sig ned i en smal kanjon. Ett bra stopp för lite vackra foton. Sista stoppet på dagens rundtur var vid Kerid Volcano som är en av de yngre vulkankratrarna på Island. Vulkanen har egentligen aldrig haft någon eruption utan bara pyst ut lava från toppen tills den kollapsat av tyngden och då rasat ihop och blivit till den vackra krater den är idag. Sjön nere på botten får sitt vatten från en underjordisk källa. Det här är en inaktiv vulkan och därför helt säker att besöka. /Conny
av Gubbar_pa_drift 4 okt. 2023 Resealbum: Lite Island, en del USA och förhoppningsvis mycket Sydamerika!

Hemfärd

Bussen kom och hämtade oss vid hotellet kl.04.30. Handlade en del i tax free, b la en klocka och hittade en snygg jacka i North 66 butiken på flygplatsen, men den fanns inte i min storlek, så jag får väl beställa den via nätet. Flyget gick 07,35 och nu fick vi ju tillbaka de två timmar som Island lägger efter, så vi landade 12,30 lokal tid på Arlanda :-) Kan rekommendera Island som resmål Tack för att ni läste :-)
av Fly 1 okt. 2015 Resealbum: Smakbit av Island

Valsafari mm

Kl. 08 bar det iväg med buss från hotellet ner till hamnen där vi tog en båt ut för att titta på Valar. Tyvärr var inte vädret det bästa, men det var en bra uide på turen (engelska - den här utflykten var tillköpt). Det var Special tours som höll i den. Vi fick låna overoller så det känes inte så kallt eller blött. Vi fick se både val och delfiner. Tyvär blev inte bilderna så bra då man inte alltid hann med att fånga det på bild. Kändes dock lite komiskt ibland då det samlades tre turistbåtar på kort avstånd från varandra och låg stilla för att se när en val kom upp och hämtade luft... Åter i hamn, vid 13-tiden, så gick jag än en gång till Harpan och köpte en dyr ljuslykta som jag blivit förtjust i, innan jag åt lunch på en kinesisk restaurang. Efter detta var jag och fotade ännu en offentlig utsmyckning i form av ett vikingaskepp. Tillbaka till hotellet, och därefter blev det en fika på det närbelägna bageriet. Inte så mysigt, men det bästa kaffet, goda kakor och lågt pris gjorde det till det bästa caféet på resan :-) På kvällen var det avskedsmiddag med gruppen. Det serverades lamm, som, förutom fisk, är en av huvudfödan på Island. - och som vanligt kunde jag inte hålla mig, utan höll tal och tackade guiden som varit med oss under resan (Isländsk pensionär som hade lärt sig svenska på Åland) Blev inte så sent då vi alla skulle upp tidigt dagen efter.

Stadsruntur i Reykjavik mm

Avfärd med buss kl. 09. Här åkte vi först upp till en högt belägen punkt och fick en vy över staden. Är ganska utspridd då det inte finns så många höghus i staden. Det högsta huset är 22 våningar. Efter detta åkte vi till Höfdi-huset, som är mest känt fö att Regan och Gorbatjov möttes för första gången på lång tid. Därefter besökte vi Perlan, som är ett landmärke och som är stadens varmvattentankar - 5 till antalet. Uppe på tankarna finns en utsiktsplats, café och en roterande restaurang. Efter snabbfika här så åkte vi vidare till Hallgrimskyrka, vilket är en riktigt stor kyrka i centrala Reykjvik, se bilder nedan. Hoppade på bussen igen ch åkte till deras rådhus, men tyvärr var det stängt, så det blev ingen rundtur där, så vi åkte vidae till kulturhuset och gick på en utställning där. Efter att denna rundturen var slut så gick jag ner till hamnområdet och besökte Harpan - ett relativt nybyggt kongress & konferenscenter. Invändigt var det magnifik arkitektur och dagen till ära så var det underhållning också :-) Intog också lunchen här och smakade på inhemsk kryddad snaps. Styrkt av detta drog jag mig in till de centrala delarna igen och gjorde lite shopping. Köpte bl a en regnjacka och mössa, som visade sig vara behövligt på resan, då det regnade ganska mycket. Köpte deras eget märke - North 66 - som jag upfattar som bra kalitet. Efter fika drog jag så tillbaka till hotellet för att göra mig redo inför kvällen. Var ute och åt med en isländsk vän som jag träffat under en studieperiod i Sverige. Blev dock inte deras specialitet - fårskalle - utn i åt spanskt :-) När jag stod och vntade på min vän vid busstationen kom jag i samspråk med en uteliggare som visade sig kunna svenka. Han hade bl a bott i kalmar, Karlskoga och Stockholm, men var isländare från början och tyckte att vädret var bättre på Island vintertid då det inte var så kallt som i Stockholm. Givitvis beroende på var på Island man befinner sig, men i regionen där Reykjavik ligger så går ju golfströmmen så deras vintrar är ganska milda.
av Fly 1 okt. 2015 Resealbum: Smakbit av Island

Om Reykjavik Island, Europa

Reykjavik är ett populärt resmål för den som vill kombinera ett trendigt stadsliv med magiska naturupplevelser i nordiskt klimat.

Reykjavik har utvecklats till en modern och trendig stad och trots att den är förhållandevis liten finns ett rikt stadsliv med stort utbud av shopping, restauranger och nattklubbar. De största shoppingstråken ligger längs Laugavegur och Austurstraet där du också finner en del uteställen. Reykjaviks äldsta pub ”Tuppen på pinnen” är väl värd ett besök och rekommenderas varmt till turisterna. Resenärerna åker inte till Reykjavik enbart för dess stadsliv utan för den fantastiska natur Island har att erbjuda.

Från staden arrangeras en mängd resor till populära sevärdheter runt omkring. Den blå lagunen är kanske den mest kända av dem, ett geotermiskt spa av varma källor som håller behagliga 36–39 grader oavsett årstid. En utflykt till den Gyllene Cirkeln är annars ett bra sätt att få se det typiskt isländska landskapet och i turen ingår gejsrar, vattenfallet Gullfoss och nationalparken Pingvellir.

Med utgång från Reykjavik erbjuds också valskådning där en rad olika marina arter kan upplevas till sjöss. Väl tillbaks i staden är Hallgrimskyrkan en populär sevärdhet som tack vare dess 70 meter över havet är Islands högsta byggnad. Uppifrån klocktornet har besökaren en fantastisk utsikt över staden. Den bästa tiden att resa hit är under sommarperioden, juni till augusti. Då ligger dagstemperaturen på 14 grader och det är som allra ljusast. Men ett besök under vinterhalvåret har också sin charm då norrskenet kan på ses Island.