Stöd Ukraina

Dalle5s blogg

Söndag 18 Mars 2007

En forsta sammanfattning

Mycket har hant i mitt liv de senaste 2 veckorna.
Ska forsoka att borja fran borjan vid reseavgang 4 mars. Vaknade upp pa morgonen efter en sista utekvall med ganget. var kanske inte sa smart uppladdning men ville garna ha det sa.
Ivag kom jag i alla fall aven om det var slitsamt.
Resan borjade klockan 10 pa morgonen. Tog da bilen in till Kalmar station for tag mot Kopenhamn. Till kopenhamn anlande jag runt 3 tiden. Hade da 3 timmars vantan pa london flyget. flighten var forstas forsenad...en orolig Jonas trodde han skulle missa vidare tranfern...hade ju helt glomt bort att det ar en timma tidsskillnad till England...

naja efter diverse strul med inresetillstand i London sa kom jag anda pa mitt flyg till slut. 21.30 pa kvallen brittisk tid. forsta delen av den langa resa som var framfor mig gick till Hong kong dar planet skulle mellanlanda. denna del tog 11 timmar.
I hong kong tvingades jag ga av planet...hade inte fattat att alla var tvungna till det...fick sedan ga runt typ hela flygplatsen bara for att ga pa samma plan igen 1,5 timmar senare...mycket lustigt.
fran Hong Kong till Auckland tog det mig ytterliggare 10 timmar innan jag landade. Var en mycket trott Jonas som vaggade av planet..kan ju inte sova pa flygplan tyvarr. Mina resa var ocksa langt ifran over. Hade ett 3 timmars stopp i Auckland innan jag gick ombord pa det skakigaste lilla flygplan jag nagonsin suttit i, varsta berg o dalbanan. Trodde att jag skulle kunna sitta lugnt och stilla denna sista flygtur ner till Christchurch..men icke. Nar planet landade en timme for tidigt pa ett stalle som heter Palmerston var jag mer an forvirrad. Visade sig dock att flygturen var upplagt sa med en mellanlandning for att plocka upp mer folk...stort suck pa det.

klockan 3 lokal tid 6 mars...over 2 dygn efter jag lamnade min hemby kom jag till Christchurch. lyckades med en hel del tur fraga just den busschaufor som skulle at mitt hall om var jag skulle ta vagen...Min plan att direkt hitta till det foretag jag varit i kontakt med lyckades darmed. Tog mig en timme i bussen innan jag slutligen rullade in pa Ashburton station.
Min nya lilla hemort. Hittade foretagets kontor och framat 6 tiden pa kvallen blev jag kort till den holiday park jag beffunnit mig pa sedan dess. Nar jag slutligen kom i sang hade det gatt c:a 48 timmar sedan jag senast sov nagot.

vaknade klockan 2 pa natten den 7 mars. trodde jag sovit i over ett dygn:) var dock bara tidsskillnaden som spokade med mig..men var en konstig kansla....

2 dagar senare borjade jag arbeta...var mycket osakerhet i borjan..visste inte riktigt vad jag skulle gora. Men den 8 mars blev jag i alla fall upplockad pa campen av 2 tandlosa orginal till nya zeelandare som visade sig vara mitt arbetsteam:) goa gubbar maste jag saga...sa ingen fara dar. Har sedan den dagen arbetat med en hel del olika saker. Varje morgon blir jag upplockad for att snurra runt ute bland akerlandskapen i en gammal van. Omradet jag befinner mig i heter Canterbury och ar ett extremt platt akerlandskap med stora falt sa langt ogat kan na. finns vissa likheter med t ex Holland eller varfor inte sodra skane.

Hursomhelst...vi har akt runt i en van och framforallt arbetat med plantering...har da fatt sitta bakom en traktor och trycka plantor i ett snurrande hjul. Trivs bra med det..far var ute varje dag o det ar grymt skont. Har varit runt 20 grader varmt varje dag o det ar en allldeles utmark arbetstemperatur. Forutom plantering har mitt "crew" arbetat i en lokfabrik, med sadstapling o lite andra farmarsysslor...jattekul att fa ta del av.

ska aven namna hur mitt liv pa campen ser ut. Bor med c:a 10 personer i ett hus pa en slags camping. ligger c:a 3 km utanfor Ashburtons centrum ( stad med c:a 13000 invanare). Forutom jag sa ar det en ruskig rora av nationaliteter. tyskland, frankrike, japan, irland, kina, singapore, sydafrika, italien och kenya finns representerade i vart multikulturella hus. De ar alla underbara manniskor sa jag trivs valdigt bra. Tyvarr sa ar stallet isolerat varre sa vi har bara varandra storre delen av tiden. Sa varje kvall ar det filmkvall och kortspel som galler:)

har forutom dagsturerna i vanen till olika falt hunnit med nagra mindre utflykter...bla annat en partykvall i Christchuch pa st patricksday..var ett grymt drag!

har sedan tagit nagra turer till den underbara strand som finns har. gar inte att bada i vattnet for kallt for det:) men att sitta o sloa ar alltid fint...

nu hinner jag inte skriva mer men ska vidare utveckla mig nasta gang..finns sa mycket att beratta!
Dela med andra:    

Kommentarer
Nagchampa säger:
va kul du verkar hare, astrevligt ju!! jättekul att läsa =)
Postat 2007-03-26 20:45  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet