Stöd Ukraina

Dalle5s blogg

Söndag 13 Maj 2007

Nar ett foto ar for litet

Har slutligen efter ett langt uppehall samlat krafter for att forsoka formedla vad jag upplevt sen forra inlagget.

Har krafitigt andrat fas pa min resa da jag lamnat arbetet bakom mig och istallet borjat leva riktigt backpackerliv. Dvs jag aker fran plats till plats och spenderar ytterst sallan mer an en natt pa samma stalle.

Jag tar mig just nu runt landet i bil tillsammans med en belgare vid namn Pierre. Vi traffades under tiden i Ashburton och bestamde oss for att resa tillsammans..

Vad vi lagt bakom oss de senaste 30 dagarna ar mer an vad som kan beskrivas. Vi har akt fran vy till vy, berg, sjoar, soliga dagar och aven sno har passerat i revy.
Pa kartan har vi tagit oss fran Ashburton i mitten av sodra on hela vagen runt kusten soderut, upptackt landets bergomraden i centrala delarna. Detta har t ex innefattat klattring pa sluttningarna av Mt Cook, landets hogsta berg...vyer over Lake tekapo en av varldens mest fotograferade sjoar.
Jag har sett sjolejon, pigviner, salar och kiwifaglar i vilt tillstand..inte alla som gjort det.

Jag skulle kunna skriva om dag for dag och det skulle vara mangder att beratta men jag ska istallet skriva om mina hojdpunkter. De sista 2-3 veckorna skulle jag namnligen vilja beskriva som nagra av de basta i mitt liv.
Det som gjort denna tid sa underbar ar i grund av att jag upptackt vandringsledernas stora noje.
Har aldrig vandrat i mitt liv atminstone inte med det som huvudaktivitet. For ungefar 3 veckor sedan akte vi over till Stewart Island, landets tredje o och den mest sodra punkten i landet. On i sig ar liten och princip helt obebodd...forutom sodra Argentina och Chile sa finns har en av varldens mest sydliga bosattningar.

Pa on finns i princip inget vagsystem da i princip allt ar skyddat som nationalpark. For att se on var alternativen en galet dyr flygtur samt att ga en 3 dagars vandring langs en av landets "Great walks".

Vi beslutade oss kort och gott for att ga en vandring. efter galet felaktig packning sa tog vi oss igenom de 3 dagarna med resultat av underbara vyer, njutning av varldens sydligaste regnskog och upptackten av vandring.

Efter tiden pa Stewart Island akte vi vidare mot The Fiordlands, ett omrade som enligt manga ar det vackraste i hela landet. Omradet ar ytterst stort och bestar av mangder av fjordar, berg, dalar och underbara vyer. For att se omradet pa basta satt sa var alternativen samma som over Stewart Island. Inom loppet av 9 dagar kom vi darmed att spendera 8 ute pa vandringsleder och fick darmed nagra av de mest underbara vyer atminstone jag skadat. Omradet i sig ar skyddat av UNESCO och det ar jag verkligen glad over, har svart att se att nagot kan bli mycket vackrare an vissa vyer jag sett.
Forutom vandringar i omradet har jag avet hunnit med att aka ut pa en battur, liknande Hutterutten. En helt underbar upplevelse som gav mig mojlighet att se fjordar bade fran vattenniva och bergsniva pga vandringarna.

Underbart ar ordet...att resa med endast en ryggsack pa ryggen ar verkligen det ultimata...ingenting att halla reda pa..det du ager det har du med dig inte mer med det..

Befinner mig just nu i Queenstown, landets aktivitetshuvudstad. Har kommit hit for att testa pa en annan form av upplevelser. Ska framforallt for forsta gangen testa att hoppa bungygump. Pa vanligt Jonas maner sa gar jag raka vagen till vad som sags vara varldens nast hogsta bungygump med 134 meters fritt fall.....en del det:)

Efter detta ar det slutligen dags att borja ta sig norrover. Har spenderat lang tid nere i soder nu och vintern kryper narmare sa kanns verkligen ratt att rora sig mot varmen:)

Har nu spenderat over halva tiden i landet..tiden gar sa fort. av mina totala 4 manader aterstar nu bara 6 veckor. Kommer dock inte aka hem raka vagen som tur ar...har 5 veckor i Indokina samt Thailand innan jag "tvingas" aka hem till den forhoppningsvis fina sommaren i Sverige i augusti.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet