Stöd Ukraina

Hannaconaccas blogg

Måndag 16 April 2007

Sagt och gjort

Jag har fatt till uppgift att skriva om nasta etapp pa resan, och den kommer alltsa har. Forst maste jag bara fa lagga in nagra citat.
Marias franska kompisar laste namligen svenska av nagon anledning. (jag har en vannina i Smaland tycker jag inte racker som orsak, men men...)
Iaf, sa sa den ena nat om maten och vi trodde han skamtade. Han kollade allvarligt pa oss och svarade "Jag skrattar aldrig om matta" :D
Sedan pratade dom om vanninor, dom samtyckte med det vi sa, och lat allmant som om de var 50-ariga tanter. Vilket deras larare iofs var... "Maria, om jag inte hor bra kan jag da saga att jag ar "lomm-ord?" lomhord! Sedan forsokte jag forklara skillnaden mellan coolt och kul. Sebastien svarade: Ahaaa, som kul-skap. Nej, inte kylskap....
Maria sager: Hanna ar ocksa humanist. Guillome rynkar pannan men lyser snart upp: Aha... hon ar ocksa invandrare fran Hammaro?

Och ett tillagg om tagstrejken som gjorde att vi fick ta buss till MIlano. Landskapet var precis som i Osterrike! Vi akte genom snotackta alper, uppe bland snon t.o.m. och byarna i dalarna paminde saaa om ibk.

Nagra fler citat fran resan:

Pa vandrarhemmet i Rom fragar jag om jag kan lana dator och vid bordet sitter ett gang amerikaner. En av dom, Casey (saklart) sager:
- Where are you from?
- Sweden.
- WOW! That's sooo cool!
- Eh...ok....why?
- I've never met a real swedish person before!

- She can't kiss you, she has a sickness.
Maria ska forklara varfor Valle skakar hand med fransmannnen. Hon har munsar.

- Det dar berget ser ut lite som en vulkan.
Valle betraktar Vesuvius fran tagfonstret pa vag till Salerno.

Valle dagen innan vi ska till Geneve.
- Ska vi kopa belgisk choklad imorrn?!
- VI ska till SCHWEIZ!
Tva timmar innan taget gar:
- Tank att vi ska till Belgien snart!
- VI ska till SCHWEIZ!
Framme i Geneve:
- Ah, se dom har vafflor! Belgiska vafflor vore gott att prova!

Valle: Hanna kan du ta overslafen, jag har svindel!

Jag efter nattaget pa vag till Siclien. VI ar snart framme.
- NU ar jag hungrig ocksa. Nu ar jag TROTT, SKITIG och HUNGRIG!

Valle har efter noga overvagande bland 40 smaker bestamt sig for att ta en glass med choklad och tiramisu. Nar glassen gors iordning.
- Ah nej varfor var jag tvungen att valja de ackligaste smakerna?!

Har foljer nu ocksa en lista pa Valles krampor under resan: (hittils maste val tillaggas...)

- Migran
- myror i benen lite da och da
- Islagen armbage
- Hoger hand skadad sa att hon inte ens kan oppna kexpaket eller bryta baguettebrod....
- Klosmarken pa underarmarna fran ryggsacken som nu ar omdopt till FjallrÖven
- ingen blodcirkulation ut till armarna nar ryggsacken ar pa
- Skavsar
- Munsar
- Bula i pannan da hon lutade sig ut genom ett fonster som inte var oppet
- Blev traffad av en glasbit som en grasklippare snartade upp i pannan pa henne.

Men annars sa gar det bra. Eller ja, vi gar bra. Europa runt till fots ska vi dopa om var resa till.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet