Stöd Ukraina

Hannaconaccas blogg

Tisdag 17 April 2007

Min forsta del av resan..

Akte till GBG pa sondag den 8e. Utan jacka. Det borjar snoa. Jaha.. Men till mandagen da flyget gick till Marseille var snon borta. Stor lattnad. Och i Marseille var det valdigt varmt, och det lilla jag sag av staden var faktiskt ganska fult. Men ak dit anda. Lyssna inte pa mig.

Tog ett tag till Lyon dar Maria och vanner motte mig. Lite sightseeing under mandagen, sag bland annat Lyons fulaste utsikt. Sen kom Hanna pa tisdag, lagom till Maria och Co's veckpubquiz. Efter en hetsig quiz fick jag migran, sa vi gick, och gick, hemat. Hanna var for uppjagad av quizen, eller av nat annat, sa hon glomde sin ryggsack i baren. Fast vi hade inte hunnit ga langt nar hon utbriste orden "Ah nej! Min ryggsack!". Fast detta skulle Hanna inte erkanna. Her home is where her luggage is har hon sagt nat om.

Lyon de foljande dagarna var fyllda av mycket promenering, (lite skavsar, irritation och huvudvark for min del), lunchkonsert i operan, filmmuseum, ovanligt lite mat for att vara med Maria, en liten soire(stavning?), promenad i de gamla delarna, besok upp till kyrka+utsikt och lite mer promenad och allman sight seeing i Lyons alla kullar. Men vi tyckte ju faktiskt att Lyon var en trevligt stad, dock inte lika trevlig (for oss) som Innsbruck och Szekszard/Budapest. Smaken ar som baken. Tack till Maria+vanner for var forsta etapp av tagluffen.

Sen var det forsta taget tillsammans till Milano, via Geneve dar vi promenerade, drack starbuckskaffe(jag lyxade till det iaf) och handlade mat pa COOP. (tankte saklart pa dig Florijan). Lite baguett, what else?, och choklad. Och frukt! Sen var det Milano och en massa stress. Lite jobbigt dar en stund. Forst hittade vi inte ratt tag i Geneve, da det var strejk i Italien (inte sarkilst ovanligt..), och sen fick vi ta en buss halva vagen. Vi var forsenade 10 minuter forst, sa jag positivt nar vi stannade for en rast pa en mack, inte alls i narheten av Milano. 10 minuter blev 2 timmars forsening till slut. Fort till turistbyra for att skaffa boende, for det hade vi inte fixat innan. Turistbyran hade saklart flyttat, jag var jattekissnodig och ryggsackarna var riktigt tunga och det var jattevarmt. Nar vi val hittat ratt sa sager de att vi maste skynda oss, genast!, till ett hostel lite utanfor stan. Vi hittar det till slut och kastar oss in i duschen sa fort vi kommer upp till rummet. I rummet sitter forovrigt en japansk tant som dukat upp en hel maltid pa sin sang. Senare kom aven en kvinna fran rom som lamnade oss mitt i natten efter att ha fragat om vi planerat att sova inatt.. Middagen blev pizza i nareheten av vandrarhemmet och sedan en metrotur in till det fina torget i Milano. Nanmdetaljer kan hanna. Sjalv koncentrerade jag pa mig glassen. Som avnjots kl halv 11 pa kvallen i 21 graders varme. Tog ett kort pa en reklamaffisch pa D&G killar, da en tunnelbana stannar bredvid oss och chaufforen undrar om han kan strippa for kameran.. Mycket intressant. Lite internet hann vi med ocksa, da vi var tvugna att boka boende i Rom. Jag rakar boka for fel dag, saklart eftersom det var fredag den 13e. Och det var ungefar det vi gjorde i Milano innan vi dagen efter vaknade, akte till stationen och gick pa ett tag till Rom. Tror jag..

Fortsattning foljer. Hanna har sakert nat tillagg. Lite daligt med internet. Och for lite tid i varje stad for att hinna sitta ner och skriva nat.

Nu ar vi hos Kajsa pa Sicilien. Fram till Lordag.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet