Stöd Ukraina

Hannaconaccas blogg

Tisdag 24 April 2007

ETNA och brakiga gubbar

"Vegetarianen" Valerija overraskar alla genom att bestalla in en pizza prosciutto. Vara fragande blickar besvarade hon med "men vadda? det ar ju bara rumpan pa grisen!"

(Valle forklarar: Pa petrus har hon minsann last inehallet i kokokorv, och dar ar det mest "tillsatser" och "30 %" kott" I prosciuttoskinka vet man att det bara ar skinkan,rumpan, stussen, och inget annat pa den lilla sota grisen.)

Valle ska bestalla en ol i Split.

Do you have beer? Yes. What kind? we have our beer and we have strange beer.

det blir lite fel i kommunikationen med den lilla leende tandlosa kvinnan pa tagstationen i Split. Tur att vi fragade igen, for det verkade ju tidigt om nattaget skulle ga redan 19.40
vad hon sa var inte twenty to twenty. utan twenty-two twenty.

Gubbarna pa taget

nar vi skulle ta nattaget till Rom jublade vi over att fatt en tom kupe. vi hade bokat tva platser och att de resterande fyra var fria var ju bara bonus. allt var frid och frojd tils tva gubbar gav sig in i kupen. det var val ok, for de satt pa platserna langst ut. for att ni riktigt ska forsta detta kravs en kort forklaring. en kupe bestar av sex platser, tre mittemot tre. man kan dra ut stolarna sa att tva stolar bilder en sang. vi drog da ut en sang var och gubbarna satt kvar pa sina platser. sedan ger sig den ena ivag och den andra drar ut sin sang. fint, det gar val bra, tre stycken pa rad.

Till saken hor nu ocksa att i tre timmar typ innan vi somnade satt de och stirrade konstant pa oss. allt vi gjorde var tydligen mer spannande an ett avsnitt av Prison Break. oj, nu bojer Hanna sig fram for att ta ett kex ur vaskan, vi maste folja varenda rorelse. fast det ar femte gangen hon gor det. och gud, nu hande nat, valerija tog fram en liten tub ur vaskan. ojojojoj. Hanna laser bok. Nastan att jamstalla med nar Mahone far upp ett spar efter Scofield och Linc. Och hela tiden diskuterade de vad vi partade for sprak. de kom aldrig fram till svenska dock och jag tankte inte upplysa dem.

Iaf, back to sovtime. Efter att vi somnat kommer den andra gubben tillbaks och pa akta tarzanmaner svingar han sig in over den andra gubben och lagger sig emellan oss. sa dar ligge rvi pa rad. som packade sillar. jag far ligga pa sidan. nar JAG kan kanna hur gubben bredvid mig andas, och nar mina forsok att flytta at sidan bara resulterar i att han flyttar narmare och breder ut sig och nar dom dessutom borjar snarka, da far vi nog. eller ja, valle har redan fatt det, och agnat tio minuter at att forsoka kora ut dom genom att va sa iriterande som mojligt. saofrt de somnat eller verkat se ut att ha det for bekvamt har hon slagit i bord, hostat, pratat hogt, oppnat fonstret,lyst pa dem med ficklampa, och haft allehanda ljud for sig. klockan 01.50 var det absolut BASTA och vi drog igang en gemensam aktion. valle som att langst in stallde sig upp och skrek och klappade i handerna. "nu ska jag pa toa, "nu ar det dags att vakna" (pa svenska) och sen gick hon pa toa. jag borjade en argumentation med de oforstaende och mycket irriterade gubbarna, och forsokte fa ut dem. det fanns flera kupeer med lediga platser och det sa vi till dom, aven om dom mycket argt och motvilligt lamnade kupen. en liten nodlogn om att vi bokat tva andra platser an de vi hade och sen forsvann de antligen. vi misstanker att de delade med sig av sitt missnoje, for det drojde inte lange forran tva andra kom forbi och stirrade in i var kupe. men vi kunde sta ut med att vara hatade, for vi fick antligen var stora kupe helt for oss sjalva.

det var irriterande personer del tva det.

och efter Italien har det inte blivit nagra fler. for inga lyckas sa bra som italienarna. maten, landet och spraket i all ara - men guud sa pafrestande dom ar. markte skillnaden direkt vi kom over till Kroatien.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet