Stöd Ukraina

Hannaconaccas blogg

Måndag 16 April 2007

DEl 1: LA FRANCE - aven kant som monsterinlagget

Ett spackat schema, mycket att se och gora, manga metron, tag och bussar att ta har gjort att resdagboken inte riktigt hunnits med. och staderna blir fler och fler, personerna vi traffar konstigare och konstigare och minnesvarda citaten fler och fler, sa vi blir bara mer och mer efter.

MEN, nu ska jag forsoka mig pa ett inlagg om forsta delen, Min del i Angers hos Petra. den innan officiella luffen borjade.

Sen blir det nog kortare varianter, typ i punktform eller nat. nagot liknande det knepiga forsta inlagg vi gjorde fran resan.
Okej, da kor vi da...

It-s the final countdown..... dododooodo..... skrev Valle till mig pa tisdagen innan jag skulle aka. Vaskan var packad och biljetten inkopt, men laget kunde varit battre. Inget nytt bankkort och inget kontantkort (trots upprepade telefonsamtal med de lognaktiga oduglingarna som har mage att kalla sig telefonbolag.) Men men, dagen D var nara och det var inget att be for pa kortfronten, bara att ge sig ivag.

Inte en bajsbloja, inte en snorig nasa, inte ett enda par galonbyxor som ska pa eller smorgasar som kastas pa golvet. Pa en hel manad. Inte en enda studie av industrins utveckling i 1800-talets USA eller om poesins utveckling i romantikens England. Pa en hel manad. Inte en enda italiensk upptacksresande och eller C-uppsats. Pa en hel manad.

Forsta stoppet var den stora ljusstaden - Stoccolma - dar jag fikade med mina ex-Salernobor. Blev en mysig fika pa Waynes med mina principesse salernitane. EFter det skulle jag mota upp Anna som kom med flyg fran Umea. Tva lantisar stamde forst traff pa pressbyraN vid centralstationen.... men men, det gick bra allt och vi klarade t.o.m. att kopa t/banebiljetter, om an efter ett hett meningsutbyte mellan ANna och gubben i kassan som dock slutade med att de riktade sin samlade aggression mot regeringen och vi fick vara snordyra biljetter.

Hos Annas syster Sofia infann dramatiken innan vi ens hunnit lamna landet. Stromavbrott och hela lagenheten var kolsvart. EFter en timme typ hade sakringar kopts,bytts, pappor och hyresvardar ringts, grannar halsats pa men det var inte en ljusglimt inne i lagenheten. KLockan blev mer och mer och paniken borjade stiga. da rakade tva gubbar ga forbi i trappuppgangen och som tur var hade den ena en seeekring hemma hos sig som gatt och han visade oss en liten lucka dar annu fler proppar fanns. ut pa stan igen, men efter en fruktlos jakt over hela Vasastan rimgde storasysyer hem och lillasyster lyckades ragga ipp en av en granne. Vi sag ljuset i tunneln igen och allt var frid och frojd.

Nasta morogn bar det av mot Skavsta for vidare transport mot Paris. (och Peter Kondrup var pa samma plan... intresseklubben antecknar for fullt eller?)

Hojdpunkter fran Paris i punktform
- Vi har ingen som helst aning om vart vi kommer fram med bussen. Vi gar planlost mot ett hall, bestammer oss for att ga runt ett gathorn for att se om vi blir klokare och ser da Triumfbagen torna upp sig en bit bort. Tadaaa-moment!

- Var fyratimmars em/kvallspromenad i ett varigt Paris
Notre Dame i kvallssol med blommande trad i forgrunden. Paskgudstjanst i densamm med allsang och -bon och praster som sprang ut i "publiken" och gav nattvard at hoger och vanster.

- Solnedgang over Paris siluett och Seine med batar, ljus osv.

- Ett glittrande Eiffeltorn.

- Min sprangmarsch over bron for att hinna fa kort pa E-tornet innan det slutade att glittra. DEt gjorde det. 10 min senare...

- De tre skanska tanterna som forhandlade om oljemalningar i konsnarskvarteren i Montmartre. Konstnaren pa franska och dom pa sv, forlat, skanska.

- Amerikanen i kon till Eiffeltornet som ville ha kort pa militarerna dar eftersom de skyddade tornet fran Al-qaedas angrepp.

- Biffarna till militarer som gick ruhnt med fingret pa avtryckaren till sina "bazookas" alltmedan japanerna tog kort, tyskarna virrade runt och amerikanerna fragade dem om vagbeskrivningar...

- baguetten pa trappan upp till Sacre ceour i den varma varsolen.

- med hjalp av min nast intill icke-befintliga franska, Annas teckensprak och snorande (!) och apoteksinnehavarens bada lyckas vi kopa allergimedicin.

- Vi lyckas hejda biljettforsaljaren fran att ta dubbelt betalt gebom att envisas med att det visst gar ett billligare tag, nagot han in i det langsta fornekade.

Angers

Jag hade fatt lana en guidebok fran annodazumal av Ulla. Med de inledande foljande fraserna kunde det val inte bli annat an bra: "En helt ny guidebok för jetåldern. denna lätthanterliga guidebok kommer med andra ord att förstärka den glädje och de upplevelser som väntar i Loiredalen. "

och i den kunde man lasa foljande om ANgers.

"Från slottets vallar ger skiffertaken ett bedrägligt intryck av en dämpad stad, men under ytan sjuder den av liv. Det är väl sörjt för ungdomen. klädeslen är allt annat än formell och atmosfären avspänd." Klockrent!

Pa stationen i Angers mottes vi av var alskade Petra. Tirolerhatten hade bytts mot basker och hela hon var dagen till ara franskare an....eh...croissanter. I lilla byn La Meignanne (eller nat liknande...forlat Petra) utanfor Angers i Loiredalen flyttade vi in och praktiskt taget tog over Petras vardfamiljs hus. NI kommer aldrig orka lasa allt, eller bojkotta alla kommande inlagg i ren protest, sa vi tar detta i punktform ocksa. (helt utan nagon kronologisk ordning)

- VI valkomnades med den klassiska "Valkommen hem-maltiden" fran Innsbruck-tiden; PANNKAKOR!

- Vi forklarar for pappan att ja, vi ater "cr^epes" med sylt och socker, ingen av oss dricker kaffe och fast det finns tva gastrum vill vi garna sova i samma rum. Och kanner oss som 10 ar...

- Loiredalen ar full av sma byar och slott och Angers ar inget undantag. Mysig stad, slottsrundtur, fin utsikt, crepes, pizza. parker och fontaner. ALlt presenterades av Petra ungefar sahar: Ja har ar floden, inte lika fin som Inn forstas. Ja har ar utsikten, inte lika fin som i Innsbruck forstas. Ja, gatorna ar valdigt backiga, inte platt som i Innsbruck precis. Osv osv... :) Nan tycker valdigt mycket om kara gamla Innsbruck. can't blamer her.

- VI gjorde tva roadtrips. (Andreas) Petra Schumacher vid ratten, Tina Anna Thorner som kartlasare och Nigel Hanna Barker i baksatet. Forutom vissa...eh...omvagar klarade vi oss riktigt bra. Vi besokte:

- Nantes. Stor katedral med guide som spelade Amazing Grace pa orgel. Fint slott. (dar vi iofs agnade tiden at att spela in film och ta fula kort men anda...)

- Tours. Baguetter vid Loires kant, en stor katedral och fingammal stadskarna.

- Samour. Slott saklart, Forebildne till Tornrosas dessutom. Ett tillfalle vi inte kunde missa att utnyttja, sa fram med filmkamerna bara och sen ekade Tornrosasangerna bland slottets vaggar...

- KLaddkaka pa stranden vid havet i S:T Nazaire.

- VI fortsatte med varldens finaste paskmiddag, absolut iklass med forra artes i Ibk med samma personer. Egenhandigt gjorda kottbullar och prinskorv, (klippt grillkorv men MED kronor!), agg (bade choklad och riktiga och farska jordgubbar.

- STorhandling som tog tva timmar och det inte enbart pga att tre virrpannor skulle bestamma mat till fem maltider utan mest for att filminspekning bedrevs inne i affaren. Av oss. Hipp hipp. :)

- VI har for ovrigt sett ca 30 fransman med baguetter under armen. Fordomar ar till for att bekraftas!

- Det tog for ovrigt tva minuter eftar att pappan gatt forsta kvallen tills Innsbruckfilmen lag i dvd:n. DEtta 1,5 h langa masterverk avnjots tva ganger under vistelsen. Och arbetet har fortsatt. Denna gang kommer bli en fantastisk sammansattning av scener som inspirerats av: Hipp hipp, Tornrosa, Baywatch, SKonheten och ODjuret, Torn och Charlies Anglar. Bara vi kan sta vid vagkannten och anordna Hipph ipps taxiscen eller agna en hel formiddag i en yttepytte fransk by at att aterge belles oppningsscen i Skonheten och Odjuret....
Och bara vi kan agna fyra dagar at att prata skanska med varandra....

AVslutar med nagra favoritcitat fran resan, och aven med ett lofte om att skriva foljande inlagg i punkt- och listform. For skadorna ar manga, liksom personerna vi traffat och metrona vi tagit :)

Lyon, Geneve, MIlano, Rom, Salerno och Sicilien ska ju hinnas med nu. Men vi jobbar pa. Snart sa. efter att vi atit nagra fler glassar och solat oss lite till pa strnderna har ska vi nog lyckas fa in ett inlagg :D

Saxat fran resan:

Anna: - Det var massa skandinaver i Paris. Svenskar,
danskar och skaningar!

Petra i ett litet gratis museum vi ar inne pa: - Oj, nu missade vi ett rum... hmm... jag har har vi..hmmm. trasiga saker...mmm.

Petras lilltjej har gjort tva stentroll med har, fula ogon av snackor osv. en ar en sagoprinsessa typ och vi undrar vem den skallige saken ar. Far till svar. Le Pen!

- Anna till gubben i kassan pa t-banan:
- Vad fan har ni hojt biljettpriset sa for?
- Fraga den borgerliga regeringen!
- Ja JAG rostade iaf inte pa dom!
- Nej DET var det val fa som gjorde!

Mamman i Petras vardfamilj pratar franska med Annna som inte pratar ett ord franska.
Anna- Je ne parle pas francais.
Mamman: Oj forlat, jag ar ju sa van att prata franska med Petra.
Bara det att detta s ahon ocksa pa franska...
att hon ar delagare i en oversattningsfirma och kan engelska, tyska och spanska bor for ovrigt tillaggas...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet