Stöd Ukraina

Wahlens blogg

Fredag 8 Januari 2010 - Pokhara
Resealbum: The big trip!

Long time....

Nameste!

Det var ett tag sen jag skrev, sa jag ska forsoka gora en kort sammanfattning.

Efter att vi lamnade filippinerna har vi hunnit med i tur och ordning....

Kambodja: Besokte sa klart tempelruinerna i Ankor. Valdigt spektakulart! Tog en flodbat fran Siem Reap till Battambang och passerad en massa byar dar folket levde pa flottar och batar. Fantastiskt!
Visade ocksa varan respekt i Phonm Phens okanda fangelse S21.

Vietnam: Borjade i Saigon. Besokte krigsmuseet ,intressant men kanske lite val mycket propaganda.
Vidare till Mui Ney och Na Trang vid kusten ,och badade. Aven om vadret inte var det basta.
Besokte ocksa byn Song My (My Lai) dar amerikanska marinkarsoldater slaktade 504 obevapnade civila vietnameser den 16: mars 1968. 17 st gravida kvinnor och flertalet barn fanns bland offren.
Sen bar det vidare med tag till huvudstaden Hanoi. Hanoi ar tillskillnad fran Saigon en riktigt trevlig stad.
Harifran hyrde jag en motorcykel och korde runt i norra Vietnam. Akte ocksa pa en battur till Halong bay,riktigt vackert. Den 16/12 passerade vi gransen till Laos via Dien Bien Phu i nordvastra Vietnam.

Laos: Efter 20h pa buss fran Vietnam kom vi fram till Luang Prabang. Luang ar en mycket vacker stad som finns med pa UNESCO,s varldsarvslista. Har tog vi det lugnt och besokte bla de beromda vattenfallen (se bilder)
Efter Luang akte vi till Bokeo nationalpark i nordvastra Laos. Dar i jungeln bodde vi i tradhus 75 meter oavanfor marken och det enda sattet att ta sig dit var med hjalp av zip vajrar. (se bilder)
Trakigt nog sag vi inga Gibbon apor som vi hoppats pa men zippandet var sjukt kul.

Burma: Tog oss via Thailand landvagen in i Burma. Vi besokte staderna Tachileik och Kentung samt flera byar i bergen. Dar vi aven traffade flera av Burmas minoritetsstammar.
Tyvarr sa blev hela Burma vistelsen nagot av en besvikelse efter som vi var tvingade att ha med oss en "guide". Guiden var nagon sorts sakerhetsperson som skulle halla koll pa oss.

Thailand: Tog en 13h buss fran gransstaden Mai Sae till Bangkok. Hojdpunkten var besoket i tigertemplet vaster om Bangkok.(se bilder)
Man kan naturligtvis ifragasatta hela iden med att lata turister umgas med tigrar. Men tillskillnad fran de djurparker jag har besokt (kalmarden inraknad) sa sag man att tigrarna har madde bra. Sen sa kanndes det valdigt haftigt att sitta med en 220 kilos tigerhanne i knaet. :)

Nepal: Dagen innan nyarsafton flog vi till Katmandu. Efter nyarfirandet sa tog vi oss med buss till Nepals andra stad Pokhara. Pokhara ar utgangspunkten for trekking i Annapurna massivet. Dagen efter ankomst gav vi oss ivag pa en vandring bland dessa fantastiska berg. Detta var verkligen en av det basta upplevelserna hitills. Vyerna inkluderade (se bilder) bla Annapurna 8091 meter, Dhaulagiri 8167 meter. Varldens 10:e respektive 7:e hogsta berg. Men mitt personliga favoritberg ar nog anda det "bara" 6993 meter hoga Machhapuchhare (fishtail). Machhapuchhare ar heligt till guden Shivas ara och har aldrig bestigits.

Den 14 januari flyger vi till Calcutta for att ta oss landvagen till Bangladesh. Sen atervander vi till Indien och reser soderut. Vi kommer att avsluta asiendelen pa denna resa med besok i Sri Lanka och Maldiverna.

Hoppas ni njuter av kylan hemma :)

/Johnny
Dela med andra:    

Kommentarer
Mrflack säger:
Fan vilken massa ringar man var tvungen att hoppa igenom för att få ynnesten att skriva en kommentar! Läser ikapp lite efter att till slut fått en länk av Elin.

Nepal ser ju jävligt lovande ut! Är inbokad på Rosa Busstrippen som går Indien + Nepal nu i höst och det ser ju ut som en vinstlott =) Weird att Burma har "guider" på samma manér som Nordkorea, det hade jag inte koll på... Var förresten i Ukraina och Tjernobyl i våras, det kan rekommenderas om man gillar övergivna platser, riktigt häftigt! Kiev var dessutom en överraskande trevlig stad.

Man få hoppas att vi springer på varandra framöver nån gång!

/Magnus
Postat 2010-08-10 23:40  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

The Guianas..
13 år sedan
Yaguaru-Stockholm
13 år sedan
Parque Ambu Ari.
14 år sedan
Hacia la selva...
14 år sedan
Leoparder,rånförsök, funkparty och fotboll...
14 år sedan