Stöd Ukraina

Wahlens blogg

Torsdag 1 April 2010 - Santa Cruz
Resealbum: The big trip!

Hacia la selva...

Buenas tardes!

Sitter i Santa cruz Bolivias största stad. Efter en snabb turne genom chile kom vi hit för några dagar sedan.
Jag har varit sjuk den senaste veckan (någon konstig tropisk sjukdom) så vi bestämde oss för att softa här tills jag blivit bättre. Idag känner jag mig något så när (även fast jag tappat 9 kg i vikt..) så imorgon bär det av mot djungeln. Vi kommer att jobba med stora kattdjur Ambue Ari en 600 hektar stor park nära den brasilanska gränsen.
Ska verkligen bli spännande att få komma nära inpå dessa djur. Parken håller förnärvarande 25st stora katter (jaguarer,pumor och oceloter) som omhädertagits från tjuvskyttar och människor som hållit dem som husdjur.
Målet är i första hand att se till att dessa katter får ett så bra liv som möjligt vilket bla innebär att motionera dem med 8h djungelvandring om dagen. Samt att bygga nya och utöka deras hägn. Ett mer långsiktigt mål är att om möjligt få djuren så självständiga att de kan släppas ut i djungeln på egen hand. Detta är dock väldigt svårt när det gäller stora kattdjur som blivit vana med människor.
Eftersom vi kommer att bo i parken så innebär det också att vi kommer att vara borta från civlisationen i två månader. Inga telefoner,ingen el, inget internet... Så nästa gång ni hör från mig borde sommaren kommit till sverige... Något att se i fram emot alltså..:)
Hasta la vista..
J
Dela med andra:    

Kommentarer
Bamsen1 säger:
De låter verkligen jätte häftigt, hur kan man få en sån här chans?
Lycka till
Postat 2010-04-05 20:50  Anmäl
Irlozo säger:
Mamma blir orolig när du tappat 9 kilo, vad finns då kvar av dig. Sommaren (våren) har så sakta börjat spira, äntligen efter all snö. Låter som ett spännande projekt, du tar väl massor av bilder.
Hoppas att du och Matilda håller er friska. Laila är hos mig och sänder en hälsning.
Kram mamma
Postat 2010-04-04 14:34  Anmäl
Stefangus säger:
Spännande och häftigt projekt att jobba med Jaguarer,Pumor och Oceloter! Hoppas få höra mer om detta till sommaren och lycka till...
//Stefan
Postat 2010-04-02 23:37  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

The Guianas..
13 år sedan
Yaguaru-Stockholm
13 år sedan
Parque Ambu Ari.
14 år sedan
Hacia la selva...
14 år sedan
Leoparder,rånförsök, funkparty och fotboll...
14 år sedan