Stöd Ukraina

Wahlens blogg

Söndag 18 April 2010 - Santa María
Resealbum: The big trip!

Parque Ambu Ari.

Buenas tardes.

Sitter nu i Gurayos en stad 45 minuter fran parken.

Paque Ambu Ari i Bolivia drivs av organisationen Init wara yassi och ar helt beroende av volontarer och donationer. For narvarande ar vi 60 stycken volantarer som jobbar med 25 katter, en massa apor, papegojor, skoldpaddor, vildsvin, hjortar mm. Organisationens syfte ar att ta hand om skadade och av manniskan tillfangatagna djur. En del djur rehabeliteras och slapps ut i det vilda igen. Tyvarr ar det valdigt svart med stora katter som haft kontakt med manniskor. Bolivias regering ar inte heller pigga pa att slappa ut jaguarer och pumor aven om vi lyckas med rehaben. Det finns fornarvarande en jaguar i parken som skulle kunna slappas ut men regeringen sager nej.
Efter som organisationen hela tiden koper upp land sa skyddar de ocksa vilda djur som lever i parken. Det finns saledes vilda katter av alla sorter runt oss och flera volantarer har upptackt spar och avforing utanfor de hagn dar "deras" katter bor.

Vi bor i dorms under primitiva forhallanden det finns varken el eller varmt vatten. Precis som det ska vara i djungeln.
Efter 5 dagars arbete med att bygga en ny karantan sa fick jag heders uppdraget att jobba med Ru.
Ru ar en jaguarhanne pa 110 kilo och saledes den storsta katten i parken. Ru saldes pa svarta marknaden nar han var liten och bodde hos en familj i Santa Cruz. Nar han blev for stor lamnades han over till parken dar han bott de senaste 5 aren. Han har aldrig levt i det vilda och kommer tyvar aldrig att gora det. Det ar dock helt klart att han har det basta liv en jaguar i fangenskap kan ha. Han har ett hagn pa 8000 kvm mitt ute i djungeln. Fran varat lager ar det under torrperioden en halvtimmes promenad till hagnet. Tillskillnad fran andra jaguarer och pumor i parken kan vi for tillfallet inte ta ut Ru pa promenader utanfor hagnet. Detta beror pa att att han gillar att leka, och nar han leker, leker han hart.. :) Han ar dock aldrig agressiv utan bara lekfull. Mitt mal under de tva manader jag jobbar med honom ar sa klart att fa honom sa pass lugn att han kan fa ga igen.
Han har tre stycken olika loplinor som vi tar ut honom pa varje morgon sa att iallafall far komma ut ur hagnet och markera sitt territorium. Han har aven en lina sa han kan ga ner i floden och simma.
Jag bygger ocksa hela tiden nya ramper och plattformar i hagnet.

Kanslan att jobba med en jaguar ar svar att beskriva men det ar helt klart ett arbete som kraver talamod och odmjukhet. Allra helst med tanke pa viktskillnaden ,73 kilo mot 110... :)

Bilder mm kommer nar jag avslutat mitt arbete i juni.

/Johnny
Dela med andra:    

Kommentarer
Stefangus säger:
Verkligen ett pännande jobb! Måste vara otroligt häftigt att uppleva detta och att vara nära dessa djur.
Lycka till!
Postat 2010-04-19 20:39  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

The Guianas..
13 år sedan
Yaguaru-Stockholm
13 år sedan
Parque Ambu Ari.
13 år sedan
Hacia la selva...
13 år sedan
Leoparder,rånförsök, funkparty och fotboll...
14 år sedan