Stöd Ukraina

Wahlens blogg

Torsdag 20 Januari 2011 - Georgetown
Resealbum: The Big Trip II

The Guianas..

Hej,
Har nu tagit mig fran kalla sverige till norra sydamerika. Borjade med ett flyg fran Paris till Cayenne, denna lilla flygtur pa 700 mil over atlanten raknas som inrikesflyg, eftersom Franska Guyana ar franskt teritorium.
Man marker ocksa vilken skillnad pa standard jamnfort med Guyana och surinam. Bade frankrike och EU har invensterat en hel del pengar har och det marks ocksa inte minst pa priserna. Kourou en stad en timmes bilresa fran Cayenne ar ocksa bas for Europas rymdprogram.
Efter nagra dagars upptackande sa var det dags att styra kosan mot Surinam. Resa gick med minibuss och kanot over floden som utgor gransen. Efter ytterliggare 2h i minibuss sa var jag framme i Paramaribo,Surinams huvudstad. Har spenderade jag 2 dagar med att utforska staden som ar upptagen pa UNESCO,s varldsarvslista. Hollandska ar forsta sprak har efter som det ar en gammal koloni dock pratar de flesta aven engelska vilket sa klart underlattade min tillvaro.
Pa sondagen gick jag upp klockan 4 pa morgonen for att fortsatta mot denna delen av resans huvudmal Guyana. Efter 9h timmars bussresa kom jag fram till huvudstaden Georgetown dar jag snabbt checkade in pa ett hotell/bar som dygnet runt spelar discomusik pa full volym. Men efter den tidiga morgonen och den langa resan hade jag trots allt inga problem att somna och sova tungt till nasta morgon.
Pa mandag morgon tog jag mig till ett flygfalt utanfor stan och bordade ett litet plan som tog mig till Iwokrama i den djupaste djungeln. Fran luften kunde man se att i stort sett hela landet bestar av regnskog och att det ar nastan bara kusten som ar bebodd. Framme i Iwokrama sa bodde jag pa en skogsvaktar station tillsamans med personal, ett fatal turister och nagra biologer.
Omradet ar gigantiskt och har finns mangder av flora och fauna som ar hotade i andra delar av sydamerika. Dagarna och kvallarna bestod av alla mojliga aktiviteter som trekking,flodturer och forstas jaguarspaning. Jag fick se kajmaner,jatteuttrar,apor och en hel del faglar men tyvarr ingen jaguar. Den sista natten sov jag utomhus i en hangmatta och runt 2 tiden pa natten vaknade jag av ett valbekant "skallande"
och aven om det va svart att bedomma hur langt borta jaguaren var sa tyckte jag att det va bast att ga in i huset for att sova vidare. En maktig upplevelse trots att jag aldrig fick se den. Dagen efter sa hittade vi farska spar nere vid floden knappt 150 meter fran min sovplats.
Allt som allt en forstkalssig upplevlese och att resa till Guyana ar val vart besvaret.
Ett lustig sak ar att valdigt fa turister hittar hit mycket beroende pa att det flesta inte ens verkar veta var Guyana ligger. En forskare som jag pratade med berattade att nar han talade om for folk var han kom ifran sa de allra flesta "aha, and how is life in Africa?"

Arets julklapp nasta ar..? En atlas...

Imorgon bar det av mot Trinidad.. Life is a beach..
/Johnny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

The Guianas..
13 år sedan
Yaguaru-Stockholm
13 år sedan
Parque Ambu Ari.
14 år sedan
Hacia la selva...
14 år sedan
Leoparder,rånförsök, funkparty och fotboll...
14 år sedan