Stöd Ukraina

Wahlens blogg

Fredag 19 Mars 2010 - Valparaíso
Resealbum: The big trip!

Leoparder,rånförsök, funkparty och fotboll...

Hola Amigos!

Tiden går fort när man har roligt..

Här kommer en sammafatning på de senaste veckornas händelser..

Indien: Egentligen så spenderade vi alldeles för lite tid i detta enorma land för att göra en rättvis bedömning. Tror dock inte jag är en av alla dessa indien fantaster...Reste fran Callcutta ner till Madras längs bengalkusten.

Maldiverna: Lyx och paradisstränder! Men personligen så tycker jag att det inte det levde upp tills sitt rykte. Med tanke på vad man kan få i ex. filippinerna för samma summa så är det inte vart att åka dit.

Sri Lanka: En höjdpunkt! Perfekta stränder, god mat och trevliga människor. Såg vilda Leoparder i Yala national park(kolla in filmen). Gick med tusentals pigrimer upp på det heliga berget Adams peak.

Brasilien: Rio världens bästa stad...! Blev utsatt for ett rånförsk på copa men ingen skada skedd. Gick på ett funkparty i Mangera favelan ,en bisarr upplevelse. Droger såldes i små stånd på gatan och småpojkar iförda engelska fotbollströjjor med automatvapen hängande runt axeln vaktade chefens varor. Han även med ett besök till vattenfallen i Igaucau och träffade efter 6 manaders resa upp min gamla vän Pablo här.

Uruguay: Gott vin, bra kött. Besökte förutom Montevideo även den gamla kolonialpärlan Colonia.

Argentina: Tog båten över rio del la plata till Buenos Aires där vi njöt av allt vad denna fantastiska stad har att erbjuda. Var bla. pa fotboll Boca Juniors mot Racing. Helt galet! Nar vi kom till stadion fick vi veta att ingen biljetter saljs pa matchdagen. Snopna var vi pa vag darifran nar vi traffade en av "grabbarna" som styr. Han hjälpte oss efter lite besvar att planka in på matchen (naturligtvis skulle han ha betalt)
Boca fansen borjade sjunga 2h innan match och nar vi gick i från läktaren 1h efter slutsignal sjöng dom fortfarande. Publik mässigt var detta den bästa fotbollsmatch jag sett.
Efter nagra dagar i BA fortsatta vi till vinstaden Mendoza. Efter ett par dagar av vin sa gav vi oss iväg mot Aconcagua det högsta berget på södra halvklotet. Efter våran trekk i Nepal trodde jag att det skulle bli relativt enkelt. Ack så fel jag hade..
Tvärttemot Nepal sa finns det inga hostels på väg upp mot baslägret. Vi var alltså tvugna att bära med oss all utrustning själva. (mat,talt,sovsackar mm) När vi gav oss i väg från Punta de Inca så vågde min ryggsäck 25 kilo. Sa tungt har jag inte burit sen lumpen och det ar 16 ar och ett antal öl sen...
Efter 5 dagars stenhard vandring kom vi upp till baslägret som bjöd pa minusgrader och mycket harda vindar. Vi insag därför att det skulle bli omöjligt att fortsatta utan vinterutrustning, sa efter en sömnlös natt där jag bara lag och väntade pa att tältet skulle blasa iväg vände vi nerat.
Trots detta sa var detta en av de bästa trekkar jag gjort. Tillskillnad mot Nepal sa känns det som detta var orörd natur. Nästan inga människor och framförallt inget skräp längs leden upp. Jag har vänner som bestigit toppen och efter detta äventyr sa förstar jag verkligen vilken bedrift det är. Min plan ar att nagon gang atervända bättre utrustad och ga hela vägen..

Chile: Kom precis till viña del mar. Vi stannar har ett par dagar sen sa aker vi norrut,mot stränder och öknar..

Hasta Luego!
Johnny
Dela med andra:    

Kommentarer
ja boende o sånt är ju alltid intressant
Postat 2010-07-12 22:20  Anmäl
Stefangus säger:
Aconcagua parken och trekken upp till basecampet är kanon med fin natur och sköna vyer. Gjorde ett försök på Aconcagua under januari 2010 men tvingades vända på närmare 6700m. Planerar en comback på berget ev nästa år.
Lycka till med framtida toppförsök...
Postat 2010-04-02 23:51  Anmäl
Irlozo säger:
Ja som mamma får man bara sucka och vara glad att du lever och får uppleva, tur att jag inte behöver oroa mig för att du ska snatta i alla "godisstånden"Din bror är på canaris med pojkarna, där är väl ölen största faran. Det blir väl inte till att leta påskägg i år. Kramar.
Postat 2010-03-23 21:23  Anmäl
Bamsen1 säger:
Vilken resa du har gjort, sjalv har jag tagit en liten tur pa transsibiriska jarnvagen, ar just nu i Beijing
Postat 2010-03-23 11:51  Anmäl
Elena39 säger:
rio är verkligen underbart, har du några bra riotips om billigt boende, din resa verkade väldigt spännade, småpojkar med automatvapen, och droger som såldes i små stånd, rena filmen...
Postat 2010-03-20 09:31  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

The Guianas..
13 år sedan
Yaguaru-Stockholm
13 år sedan
Parque Ambu Ari.
14 år sedan
Hacia la selva...
14 år sedan
Leoparder,rånförsök, funkparty och fotboll...
14 år sedan