Stöd Ukraina

Gullans blogg

Fredag 20 April 2007

Hemma igen - Mexico Ja

Hemma igen i 7 graders värme eller skall vi säga kyla. Körsbärsträdet har dock inte slagit ut. Men det är på håret. Blir det lite varmare så slår det ut i helgen eller i början på veckan. Lovar att det är årets händelse. Det som nu förgyller den händelsen är att jag kan hänga en mexicansk hängmatta i grenarna och bara ligga där och filosofera.

Nu när jag sitter här hemma, jetlegad och dan så ser jag tillbaka på Mexico med värme och med en känsla att jag inte riktigt är färdig där. Mexico City, lite mer ut på landet och La Paz på västkusten (hela halvön förresten) t ex känns fortfarande lite lockande. Allra helst MC som vi verkligen hade planerat men inte riktigt orkade med. Lata dagar och sol, strand tog över;-)

För er som reser med barn så kan jag verkligen rekommendera Yucatanhalvön. Här finns mycket att göra och se för alla åldrar. Vi hade målet att försöka göra något var 3dje dag. Alltså två lata sol och bad dagar, och en "göra något" dag. Det funkade utmärkt för oss. Vi bodde bra och brydde oss inte om att leta det allra billigaste. Jag har tre kriterier som hotellen måste uppfylla...Pool, AC och kyl/frys. Kostnaden för de hotell vi har haft har legat mellan 650 SEK och 900 SEK per rum och dygn för oss fyra personer. Sista hotellet som heter Palm beach hotell kan vi rekommendera. Se bara till att inte bo ut mot gatan;-). Disco och byggnadsarbetare dygnet runt. Tar ett tag att vänja sig vid. Ägs av en svensk som håller på att fixa till strandhotellet.

Mat kan man hitta från alla världens hörn och Mexmaten är hyfsad. Jag blev lite trött på den i längden. Annars så är kultur och historia intressant och finns i stort sätt runt hörnet. Det går inte att jämföra med t ex Gotlands/Sveriges sten-, brons- och järnålders kultur men är otroligt imponerande. Chichen Itza måste ses. Ett bygge som egentligen inte går att beskriva då det inte fanns en enda elefant, oxe eller häst som kunde dra block, sten och byggmaterial. Allt gjordes för hand. Hur gjorde de???

Skulle vi åka dit en gång till så skulle vi bo en vecka eller några dagar i Tulum. Stranden där är paradiset och hade Playa del Carmen haft en sådan strand så hade det vartit betyg 5. Tulums stränder var breda, breda , ensamma och havet var blågrönt långt ut. Paradiset utan turister.

Dessutom skulle jag snorkla eller dyka på korallrevet lite längre än vad vi gjorde. Barnen behöver naturligtvis vara lite större för att fixa det, men det var fantastiskt.

Vem vet...kanske det blir Mexico någon gång till... men inte just nu. Nu stundar först Barcelona om ett par veckor och sedan GOTLAND hela sommaren och förmodligen en sväng till Qatar i höst dit våra vänner just flyttat. Utan att känna mig allt för patriotisk så känner jag att när man jämför ställen man reser till och Sverige och framför allt Gotland så märker man att vi på denna lilla ö i östersjön har mycket att erbjuda. Sol och bad under sommar halvåret, kultur och historia året runt och nöjen...faktiskt året runt.

Ni får gärna komma hit och jämföra

Vi hörs Therése
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet