Gullans blogg

Fredag 5 Mars 2010 - Bangkok
Vi bestämde oss för att sol och bad var nog och bokade därför om vår biljett och tog oss till Bangkok. Bokade ett hotell som heter Royal Asian Lodge, som inte höll våra förväntningar. Men vi sov och vi fick frukost. Nästa gång blir det något annat hotell. Ångrar att jag inte tog med någon reseguide på resan.

Kvällen bjöd barnen på en lektion i att alla inte har det lika bra som vi i Sverige. Många tiggare, "konstigt klädda" tjejer och utslagna människor i det kvarter vi bodde i i stan, som ändå var ett av de bättre. Tuk tuk färden till Mac donalds var annars det mest spännande. Vilken trafik!

Efter frukost på 9 våningen med en fin utskikt så tog vi ett Sky Train ett par stationer till Siam Square. Målet var shopping och det blev det. MBK, som innehöll över 2000 affärer, gicks igenom. Tom köpte en IPod touch för 7400 bath (ingen kopia) och Vire en iPod. Dagen slutade med att vi fick köpa två nya väskor för att få hem alla saker och kläder vi hade köpt.

Vid 19 tiden var vi helt färdiga och bestämde oss för att ta oss till flyget med taxi. Men innan vi åkte till flyget så bad vi taxichauffören om att köra en lite sightseeing tur med oss. Han tittade lite konstigt på oss men körde snällt till de ställen vi pekade på på kartan. Han kunde ingen engelska men teckenspråk gick bra:). Snabba glimtar av Kungliga palatset, democracy monomentet och vackra tempel hann vi med.

Bara flygplatsen i sig är en sevärdhet. Förstår att de är stolta över den. Vacker!
Tisdag 2 Mars 2010 - Koh Chang
Vi tillbringar dagarna vid stranden. Går inte att gora så mycket mer. Varmt, varmt. Men fr den skull inte for varmt. Skont är ett passande adjektiv. På stranden går det naturligtvis forsäljare av olika slag och idag har jag kopt två vackra sjalar for 100 bath, vilket är ca 23,50 styck och ett snyggt halssmycke for 120 bath.

Det är overhuvudtaget valdigt billigt att leva och shoppa här. Lunchen for 4 personer idag gick pa 450 bath, ungefär 110 kronor. Två soppor, en kycklingmacka och Vires standard... fried rice with chicken. Vatten och dryck till alla. Och Idag har maten smakat bra igen. Jag har haft en ilsken magsjuka som inte velat släppa så igår morse blev det penicillin och vips så fick soppa och vatten en god smak.

Killarna har kopt t shirts i massor och kalsonger av olika de slag. De ar hejare på att pruta;) Men bästa klippet har P gjort. Han har sytt upp en kanonsnygg kostym med tillhorande väst. Kostym, två skjortor, ett par byxor och slips for drygt 2 000 kronor.

I går kväll var vi på den restaurang som verkade vara mest Thai på gatan och gissa om vi åt gott! Jag åt grillade havskräftor.Vi vuxna avslutade kvällen på stranden under en palm med en drink medan barnen gick till hotellet for att spela kort. Restaurangerna och barerna stänger ca 23. Sedan är det tyst och lugnt och efter en hel dag i solen på stranden är det precis lagom.
Måndag 1 Mars 2010 - Koh Chang
Idag har vi firat Peter. Frukost pa sängen, blommor och presenter. Resten av gänget dok också upp och hade med sig presenter och skumpa. Dessutom hade de tapetserat hotellet med lopsedlar med klachiga rubriker och bilder;)

Vi tog oss sedan ned längs med kusten till en hamn där en speedboat väntade på oss. Vi åkte längsmed Koh Changs kust och såg många fina stränder och vyer for att sedan gå ut längre och besoka andra oar. Båten stannade på tre ställen där vi snorklade och badade. Särskilt den andra stoppet var fint. Snorkling med med många olika fiskar, sjoborrar och koraller.

Sista stället hette Koh Wai, vilket var en lite mysig o. Kritvit sand och enkla små hyddor på stranden, en restaurang och inte så mycket mer. Här skulle man bo ett par nätter och bara sitta still och lyssna på havet. Får bli nästa gång:)
Lördag 27 Februari 2010 - Koh Chang
Oj vad varmt det ar nu. Vattnet ar pa vissa stallen sa varmt att det branner. Tur vi har pool pa hotellet. Dar ar det nog bara runt 32 - 33 gr i vattnet.

Men vi klagar inte. Det enda ar val att man blir ganska loj och inte orkar gora sa mycket. Men igar tog vi mopparna till Klong Prao Beach som ligger soder om whitesandbeach. En vacker strand med flera fina hotell. Tyvarr sa fick vi bara ta ett snabbdopp eftersom barnen hittade maneter i vattnet. Och pa fraga till en Thailandare sa kunde han inte garantera att det inte var brannmaneter.

Det slutade naturligtvis med att barnen hittade pa ett annat satt att vara i vattnet... de hyrde kanot. Tyvarr valte den och de fick upptacka att det var brannmaneter. Roda marken och klada blev minnet av den kanotturen.

Pa kvallarna utforskar vi restaurangvarlden. Grillad fisk av olika slag ar jattegott likasa GreenCurry. .. det finns hur mycket god mat som helst. Bara att valja och vraka.

Idag landar vi nog vid poolen och sa skall vi forbereda morgondagens utflykt och fodelsedagsfirande. Utflykten blir till 3 andra oar och snorkling. Spannande.
Torsdag 25 Februari 2010 - Koh Chang
Efter att ha tillbringat en hel dag i solen var det dags for ett avbrott och en utg\flykt. Vi fick tips om en bra restaurang soder om whitesand beach dar de ocksa tog en ut i en bat for att titta pa eldsflugor.

Restaurangen var en genuin thairestaurang med skaldjur som specialitet. Maten var underbar och lika sa paddelturen.

Efter maten klattrade vi ned i baten och gav oss ut i morkret. Mysigt eftersom manen sken och gav ett precis lagom ljus. Vi akte langs med mysiga kanaler och kom tillslut fram till ett omrade dar eldsflugorna fanns. Och jag trodde de fanns precis over vattnet... men jag hade fel ... traden gnistrade av sma ljus. Lackert. Barnen tyckte det var jattemysigt.

Annars tillbringar vi dagarna vid havet eller vid poolen. Idag har killarna forsokt heja fram Sverige i hockey... med trojor och allt... men det gick ju inte sa bra:( Vi har ocksa hyrt mopeder som vi skall ta oss runt en svang med. Forsta turen gick uppfor snirkliga vagar och nedfor snirkliga vager. Jag var livradd (sag det inte till nagon:) men det gick bra eftersom jag och Tom bestamde oss for att halla var egen takt. Innan vi tog oss tillbaka till hotellet sa stannade vi och at en sen lunch pa restaurang Ther Rock som ligger norr ut pa whitesand beach.

Nu blir det ett dopp i poolen innan vi skall ata middag pa stranden.
Tisdag 23 Februari 2010 - Koh Chang
Efter att ha tillbringat ett par dagar vid var strand och pool sa tog vi tjejer en utflykt till Kai Bae, en vacker strand med nagra oar utanfor. Killarna had annat att gora idag... Sverige - Finland. De har lyckats hitta en engelsman som hittat ratt kanal pa en tv pa en bar. Sa de bokade bord och landade dar istallet.

Den narmaste on Koh Man Nai kunde man paddla kanot ut till. Vi var dock lata och framfor allt lite matta efter magsjukan som harjat i lagret sa vi valde att ta en promenad pa stranden istallet.

De andra fortsatte langre bort men jag valde att ga tillbaka och ta en Thaimassage. Man far saga att de ar duktiga pa att massera. Ett tag stod hon upp och trampade pa mej. ...lite ont i musklerna nu:)
Har dessutom lyckats med att fa lite soleld sa det fick bli skugga for mej sedan.

Nar vi kom hem till hotellet sa hade det flyttat in gotlanningar pa hotellet. Varlden ar liten:) men i o f s inte sa konstigt for det ar valdigt manga svenskar har. Vire fick en Johan att leka med.

Idag blir det pool, sol och moppehyrning
Söndag 21 Februari 2010 - Koh Chang
Jo det ar sant. P och V ar riktigt magsjuka, tillsammans med 3 andra i ganget. Men det verkar ljusna sedan Vire varit nere i poolen och tagit ett dopp nu pa eftermiddagen.

Den utflykt vi hade planerat fick darfor stallas in, eller rattare sagt skjutas upp till i morgon. Sa dagen har gatt i lugnets tecken. Vi har badat solat och haft det bra. Vadret ar vad jag kallar perfekt. Moln och sol om vart annat. Bra sa man inte branner sig. Jag Eva och Annelie borjade dagen med att ta en promenad langsmed stranden och vi hittade en mysig restaurang, The Rock, som vi tog en kopp kaffe pa innan vi vande hemat igen. Tom har tranat pa ett gym och latat sig i solen.

I gar kvall at vi pa en sportbar, Monkeybar, som lovade sanda hockeymatchen i morgon till alla hockeyfralsta sjalar i ganget. Vi tror att den borjat 12:) Kvallen bjod ocksa pa aska och stort regn och med ens forstod vi varfor det stod paraply och ficklampor i garderogen.

Stranden ar mysig men inte sa bred. Tofta ar nastan bredare faktiskt, men atmosfaren ar gemytlig och speciell. Mysiga restauranger langs med hela kustremsan. Hela seneftermiddagen har vi suttit pa ett stalle och atit olika smaratter och grillad majs. Dessutom bestamde vi oss for att mota magsjukan med en lokal wiskey... som smakade... sa dar. Men den motar nog magsjukan:).

Nu blir det ett sista dopp i poolen innan lite vila en dusch och sedan en promenad pa byn.
Lördag 20 Februari 2010 - Koh Chang
Efter en lang resa sa ar vi framme pa Koh Chang. Vi sov en stund innan vi landade i solen en timme. I gar kvall satt vi pa stranden och at en underbar middag, med vattnet skvalpande nedanfor oss. Harligt! Har inte hunnit att utforska sa mycket av omgivningen annu men det vi har hunnit sett ar vackert. Kuperat, lummigt och speciellt. Idag lapar vi sol och tar det lugnt.

Vi har bokat en bat som P skall fa som overraskning nar han fyller ar. Vi skall se 3 oar, snorkla och bara ha det skont den dagen.
Lördag 2 Maj 2009 - Visby
Som vanligt så känns det som om vi behöver semester när vi kommer hem:), den här gången tog det också lång tid att vrida om tiden både på ditresan och hemresan. Är fortfarande väldigt pigg kl 02.30 am:D.

Men vi har upplevt mycket och ser fram emot nästa USA resa... för det gav verkligen mersmak. New York kanske inte inte behöver fler dagar men Washington skulle jag gärna besöka igen. Missförstå mej rätt... New York är en unik och häftig stad men 3 dagar räcker för familjen (eller naturligtvis att bo i ngn annan stadsdel). Man hinner se mycket och hinner insupa atmosfären. Barnen har släpat hem NHL prylar, skor och kläder. Även om dollarn var dyr så är det ändå bättre priser på skor och kläder.

Topplistan för resan blir:

Harvard Boston och MIT, Historiskt universitet som gav många intressanta diskussioner
Hyra bil och köra NY - Boston. Inte alls svårt att köra och hitta.
New York, Slattery´s midtownpub 8east 36th street. Bra pub mat.
Washington DC, Holliday Inn Capitol. Billigt och bra hotell ganska nära allt.
Washington Arlington kyrkogården. Vacker fridfull och historisk.
Verizon Arena, Rock the red! Hockey måste upplevas så här.

Kom hem till Visby lagom till körsbärsträdet började blomma. Njuter för fullt:) och ser fram emot sommaren. Men först skall vi kryssa i östersjön i slutet av maj.
Lördag 25 April 2009 - Washington
En bekvam men dyr tagresa har nu tagit oss till Washington. Huvudorsaken till utflykten hit ar hockey. Men innan matchen sa har vi hunnit med Arlington kyrkogarden, vita huset och en promenad i stan. Jattevacker stad! Har skulle vi vilja stanna langre men taget gar om drygt en timma sa det tar vi nasta gang.

For att komma ut till Arlington sa bestamde vi oss for att ta taxi. Och jag lovar att vi hittade den skonaste taxischaufforen i DC. V, T och jag satt i baksatet och skrattade sa tararna rann. Vi fick ned vevade rutor runt om i en stor amerikanskbil utan fjadring, extremt hog bongotrummusik och en sjungande taxi schauffor. Tyvarr tappade han lita av sitt humor en liten stund nar vi blev stoppade av polisen for att ha stannat pa fel stalle. 95 dollar i boter:(

Vita huset var ... vitt och vackert. Och stort. Dar bor fam Obama perfekt:).. och lag pa vag till hockeyarenan.

Kl 18 stod vi utanfor arenan for att ta oss in pa matchen. Och man kan val saga att de svenska klubbarna har lite att gora for att na upp till den stamnigen som var bade utanfor och inne i arenan. Storband, maskotar, bussar mm mm och ALLT rott. T o m haret pa folk.

Matchen slutade 4-0 och killarna var helnojda efter upplevelsen. Kepsar och handdukar mm ar nedpackade.

Mot taget for resa tillbaka till NY och Ground Zero och Frihetsgudinnan.