Stöd Ukraina

Familybs blogg

Söndag 9 December 2007

Hemma igen....

...ja, då var USA över för i år....BuuuHuu! Vi startade med ett stopp i Washington D.C och det är jag glad för, vilken vacker stad och vi hann se nästan allt vi ville på bara en dag! Steg iof upp tidigt, men man är ju alltid extremt morgonpigg när man åker åt det hållet.

Vårt hotell hade suveränt läge och var mycket fint. Holiday Inn Capitol, ett kvarter från flygbusshållplatsen LÉnfant Plaza som också är en stor Metro station. Flygbussen kostade för övrigt bara 3 dollar enkel resa!!! Bra kvarter så det är bara att promenera 5 min omän man kommer mitt i natten, vi kom dit på lördagkväll efter 2,5 tim i U.S Imigrations köer......suck!

Iallafall började vi med Capitol Hill, en kort promenad från hotellet, solen hade just stigit upp och allt var väldigt lugnt och vackert, har nog aldrig sett så många poliser bara.....visade sig senare att det just denna dag hölls ett maraton i staden. Gick sedan Pennsylvania ave upp till The White House vilket var mycket mindre än man kan tro. Hela vägen dit kantades av otroligt vackra byggnader, rent och snyggt och vi misstänker att någon höjdare åkte förbi oss i kortege med mörka rutor i svart limo.

Sen gick vi över gräsplanerna vid Washington Monument och för att komma till Lincon vid the reflecting pool var vi tvugna ta oss igenom maratonet....jisses det gällde att pinna på och akta sig så man inte skulle bli nersprungen....
Lincon Memorial var helt klart favoriten för mej, så vackert. Den stora vita statyn med en sittande Abe Lincon är ljuvlig tycker jag. Härifrån ser man också i raklinje Washington Monument och Capitols vita kupol. Bakom Lincon gick vi sedan över Potomac River mot Arlington kyrkogården, där utanför hade maratonet sin målgång med ljubel och festligheter, riktigt roligt att hamna mitt i alltihop.

Kyrkogården var vacker med vita små gravstenar i oändliga rader, hade gärna stannat längre men insåg att maratonet skulle sinka oss på väg ut till flyget, så vi tog tunnelbanan (mycket ren och smidig) tillbaka till hotellet. Nu hade vi promenerat hela dagen och trots att grabbarna bara är 8 och snart 6 klagade de inte en enda gång!!! Vi hämtade väskorna och hoppade på flygbussen en timma tidigare än hotelreceptionen föreslagit, vi hann ändå inte.....en tur som på kvällen tar ca 35-40 min tog nu 2,5 tim!! hela staden stog still, väl framme stängdes hela Dulles flygplatsen ner pga att man hittat något misstänkt i en säkerhetskontroll, där stod vi, några hundra personer i en securitykö och missade våra plan....jaja vi hade iallafall turen att komma med nästa flight, av de sista fem platserna fick vi fyra, väl ombord möblerades det om och vi var på väg mot F L O R I D A !!!

Fortsättning följer......
Dela med andra:    

Kommentarer
Sagamo säger:
Ja det är då självaste.....måsta bli medlem för att få kommentera och få se bilder från senaste resan här. Jag som reser så mycket har ju verkligen massor att skriva om här. Vi ses snart...
Postat 2007-12-26 00:31  Anmäl
Memmie säger:
Ja, jag har också sett fram mot reseberättelsen!! Vad mycket ni hann på en dag! Fina bilder var det också! Ser fram mot fortsättningen!!
Postat 2007-12-10 08:58  Anmäl
Maddeck säger:
ja, äntligen kommer reseberättelsen!! Men så fick jag inte mer än såhär??!!......
;) väntar med spänning på resten!!
/madde
Postat 2007-12-09 19:43  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet