Firepipers blogg

Fredag 22 Juni 2007

Fête de la musique

Varje år den 21 juni så festar Frankrike, ordentligt! Detta årliga arrangemang, fête de la Musique inleddes 1982 av dåvarande franska kulturministern Jack Lang. Numera firas fête de la musique inte bara i Frankrike utan har börjat sprida sig till andra länder också.

Arrangemanget i sig är mycket enkelt. Polisen spärrar av lite gator från trafik. Musiker ställer sig på gatan och spelar musik. ALLA andra tar med sig ett gott humör och går ut på gatan för att roa sig och lyssna på musik.

Jag är inte den som är den utan jag deltog i partajjet litegrann jag också. Vi inledde kvällen lite lätt med att besöka en numera parlamentarikers officiella mottagning efter valet. Där hände inte så fruktansvärt mycket förutom att alla människor fick lokalen att bli lite varm. Efteråt drog vi vidare och trängdes med ALLA fransmänn (och kvinnor) som förflyttat sig från hemmets lugna vrå för att hitta den musik som tilltalar dem bland alla artisterna som, till synes, placerat ut sig slumpmässigt i staden.

Eftersom jag är inne i ett mycket jämförande stadium i min resa så blir jag tvungen att göra en sådan här.

Fête de la musique kanske lätt skulle kunna jämföras lite med de stadsfester som var liten stad i Sverige får för sig att arrangera varje år. På det sätt att ungdomarna dricker mycket alkohol skulle man också kunna säga det, men därutöver finns det ingen likhet. Fête de la musique är en folkfest, alltså finns det inget som heter inträde eller dyligt. Det finns inga öltält, dock många musiktält, så artisterna inte blir blöta om det regnar. Öl och annan dryck säljer istället de vanliga uteställena, som dels vridit sina högtalar ut mot gatan och i vissa fall stängt och istället byggt en bar i dörren där dryck serveras på löpande band. Festen är också på musikernas villkor och initiativ. Förutom några få eftertraktade platser i staden så är det mer eller mindre bara för musikerna att ta sig en plats och framföra sin konst. Musiken är mycket mångsidig, allt från kammarorkestrar till trubadurer och DJ:s framför det dom tycker att folk helst borde lyssna på.

Jag hoppas detta arrangemang kanske en vacker dag uppmärksammas av någon svensk utrikesminister också!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Prylar!
18 år sedan
Partaj i Sundsvall
18 år sedan
En kvinna från Paris
18 år sedan
En svensk kopp kaffe