Stöd Ukraina

Firepipers blogg

Fredag 28 Mars 2008 - Umeå

En kvinna från Paris

Idag var det underbart väder! Solen sken och fem grader kallt. Detta innebar en i det närmaste obligatorisk skidtur. Denna gång bytte vi skidor, så att jag skulle skejta och L åka klassiskt. Skejt har jag aldrig lärt mig så det gick inte så bra. Först lyckades vi ta oss över isen trots lite väl ljup snö och stavar som inte var vässade det senaste decenniet. Sedan kom vi fram till spåret och skulle börja åka på riktigt. Jag tog mig ungefär 50 meter innan jag satte staven framför skivan och stöp som en lycklig älg. Efter två kilometer skejt bytte vi tillbaka. Det var då mina frånstampsmuskler gjorde sig påminda sedan förra gången.

På kvällen var jag iväg och handlade på en helt vanlig svensk ica-butik. Det var roligt att se hur svenskar lever och hur de köper sina saker. Jag reagerade på en rolig sak, nämligen att man i den lilla butiken kunde köpa vattenkannor.

I butiken sålde de också svenska baguetter. Anledningen till att jag kallar de svenska är för att de faktiskt inte har något att göra med franska baguetter förutom formen. Ännu värre blev det när jag såg vad de kallades. "Parisienne" eller "Rustik" - baguette. Snabb språkkurs till ICA nu, parisienne är feminin form för någon från Paris. Däremot finns en typ av bröd som kallas le parisien vilket är en baguette med smör och skinka. Smöret skall det finnas mycket av i början och slutet och inget i mitten eftersom parisare är snåla. Le parisien är maskulin form eftersom det är en "sandwich" (franskt uttal!). Just detta vet jag efter att ha lärt mig den hårda vägen på ett fik i Lyon där servitrisen skrattade då jag bad att få en kvinna från Paris. Sedan förklarade hon snällt varför mackan var maskulin, eftersom det är "le sandwich".

Fotnot: Baguette är ett bröd, sandwich är ett bröd med pålägg i. Detta innebär också att hamburgare heter sandwich på franska (men de förstår "börgöör" också).
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Prylar!
15 år sedan
Partaj i Sundsvall
15 år sedan
En kvinna från Paris
16 år sedan
En svensk kopp kaffe
16 år sedan
Äntligen skidor
16 år sedan