Stöd Ukraina

Firepipers blogg

Måndag 25 Juni 2007

Trist väder

Idag har jag inte åstadkommit så mycket, gått igenom den senaste tidens foton samt förberett lite saker jag skulle behöva göra på stan, men eftersom det regnat och jag inte har några regnkläder har jag hållit mig hemma.

Det har varit rätt så kasst väder de senaste dagarna. Igår utmanade jag dock den växlande molnigheten och gav mig ut på långpromenad med kameran. Det blev några timmar och GoogleEarth säger en mil. Lyckades ta några kort också.

I helgen så blev det kortsiktigt planerade midsommarfirandet i tyskland inställt, så jag höll mig hemma istället och tittade på Schindlers List, på franska. Det funkade, men skillnaderna mellan tal och text var ibland förvirrande. Jag missade nog också en del detaljer. Dessutom avverkade jag den franska filmen "Les choristes" som handlar om en ny lärare som trotsar internatskolans metoder för disciplin och istället lär sina elever att sjunga i kör. Lite som "döda poetsers sällskap" men ungarna var en riktiga "gamins" i början.

Har upptäckt att det finns något som heter V.I.E. i frankrike, Volunteers in international enterprise. Det är som praktik, ett företag måste erbjuda en tjänst, fast statligt styrt och sponsrat av okänd instans. Kraven: EU-medborgare, man gör praktik i annat land än man söker och att man gjort militärtjänstgöring i sitt hemland. Detta verkar ju ypperligt men det verkar som det bara finns i Frankrike, alltså blir det ju svårt att söka om man vill vara i Frankrike. Har försökt hitta någon svensk motsvarighet men utan resultat.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Prylar!
16 år sedan
Partaj i Sundsvall
16 år sedan
En kvinna från Paris
16 år sedan
En svensk kopp kaffe
16 år sedan
Äntligen skidor
16 år sedan