Europeiska sjukförsäkringskortet i Frankrike.
Nu börjar jag få lite rätsida på mina besök hos läkarväsendet meddels det europeiska sjukförsäkringskortet. Innan jag skulle hämta upp mina provresultat så var det ingen som reagerat, men iom. att jag skulle betala det blev det stopp. Detta eftersom det helt enkelt kostade massvis med pengar. Nu visade det sig att personalen på laboratoriet var mycket tillmötesgående och erbjöd sig att reda upp denna härva och hjälpa mig, jag behövde inte ens betala min räkning utan de litade på mig att jag skulle komma tillbaka. Vad de gjorde var att de ringde någon som visste och tog reda på vad som behövde göras, sedan ringde de mig och berättade.
Nåväl, så här tycks det funka. Där det kostar väldigt mycket så använder fransmännen sitt "carte vital" för att slippa betala hela summan och vänta på ersättning från försäkringskassan (vilket är det normala sättet i Frankrike). Själv skulle jag ha betalat summan på en gång egentligen. Vad gäller oss svenskar så betalar man alltså och ser glad ut, sedan traskar man iväg till CPAM (Caisse primaire d'assurance maladie). Där går man till de som har hand om utrikes-strul och lämnar in sina bevis från läkare, apotek osv. samt legitimation, studentkort om man har det, det europeiska kortet. Sedan var det bara utbetalningsproblemet. Antingen så visar man upp sitt registreringsbevis i Frankrike (vilket jag inte har eftersom jag egentligen inte bor någonstans) och ett bevis på bankkonto. ELLER så ska man ha med sig ett "officiellt" dokument från banken att man har ett konto i Sverige inkl. kontonummer BIC/IBAN.
Sedan får man tillbaka mellan 50-75 procent av de kostnader man har haft, från Franska försäkringssystemet. Efter detta går man så vidare och skickar in sina dokument (efter man fått pengar från Frankrike) till svenska försäkringskassan för att de ska ta sin del också. Så långt har jag då inte kommit eftersom jag inte löst problemen i Frankrike än.