Marilcjs blogg

Söndag 25 Maj 2014 - Faliraki
Så då var den avklarad, all inclusive-debuten som resenär och vilken semester sen.

Eftersom vi bara har 5-6 mil till Sturup så var bil bästa alternativet o ta sig dit, lottdragning om vem som skulle köra och gubbarna drog nitlotterna, den ene ner o den andre hem.
Upp tidigt på lördagen för att ta sista jobbarpasset, hem o en snabb uppfräschning och sista packningen sen bar det iväg, hela 200 m till våra medresenärer där frisör väntade.
2 tim senare packar vi in oss o väskor och beger oss halva sträckan mot Sturup, till de 3e paret m barn som oxå skulle med, där stod grillbuffen framdukad och klar, CL-finalen på tvn efter det sedan Sällskapsresan och Sune i Grekland innan de på nytt var dags o packa in sig i bilarna o bege sig de sista milen mot flyget.

För oss som är vana att flyga från storflygplatser blev ju "lilla" Sturup nästan en chock, men där fanns vad vi behövde, lite frukost och en taxfree där jag kunde få fatt i nya solglasögon eftersom jag lyckades knäcka de gamla några dagar tidigare.
Man kan ju inte komma ifrån att man sitter som packåsnor på charterflygen så väl att de bara tar 3,5 tim.

45 min efter vi landat på Rhodos flygplats släpptes vi av på Mitsis Alila i Falirakis utkant, välkomnades m ett glas champagne, fick lite allmän information och tilldelades våra rum.
Redan där i foajén slogs vi av att bilderna vi sett på nätet fr hotellet överensstämde verkligen med verkligheten, fräscht, rent och lyxkänsla och när vi klev in på rummet blev vi lika begeistrade, exakt som på bilderna, dubbelsäng, 2 soffor m bord, minibar, garderober i hallen, stor fin balkong och badrum m ett badkar och en dusch....allt i de nu så moderna shabbichick, eller hur de nu stavas.
Härlig utsikt över havet, poolen o hela hotellområdet fr balkongen.

I detta läget skulle vi nog behövt haft lite lunch men det enda som hägrade var havet o ett dopp.
Efter de där svalkande doppet hittade vi både en pizzahydda och en bar på stranden, där stod alltså en snubbe och bakade stenugnsbakade pizzor mellan 10-18 var dag så det var bara hämta sig en slice när man ville.
Ögnade snabbt igenom barlistan och tänkte för mig själv, detta blir en vecka m vatten o kaffe på stranden, listan innehåll sötsliskiga drinkar typ SAN Fransisco, Pinacolada, Sex on the Beach osv inget för mig och öl blir man bara mätt på, offrade mig på en Pinacolado i alla fall första em, absolut ingen dålig sprit i den som många sagt innan att de ofta är när de är all inclusive.
Ett dopp till i havet och ytterligare en drink, sen började John Blund göra sig påmind att man inte sovit på 33-34 tim så väninnan och jag tog de säkre före de osäkra och gick upp på rummen för någon timmes sömn.
Vårt beslut visade sig vara de klokaste, våra resp ägnade em åt Boule o Dart på stranden så de trillade in framåt 18-tiden och då menar jag verkligen trilla in och sen sov de gott till morgonen därpå medans vi ägnade kvällen åt att utforska hotellet.

Sedan innan hade vi bestämt att bufféerna skulle vi undvika förutom till frukost så vi tittade snabbt över hotellkartan och begav oss mot den Italienska Restaurangen.
Slog oss ner, beställde dryck, fick menyn och lite tilltugg, 3-rätters middag förväntades man äta så vi beställde glatt in Bruchetta, Örtgratinerad lax och Tiramisu som vi avnjöt m lite gott vin, fortsatte sedan en trappa upp till Champagnebaren för ett glas bubbel som serverades m bla chokladdoppade jordgubbar.
Efter två glas m lite tillbehör och en lång diskussion m den trevliga servitrisen fortsatte vi till foajén och terrassbaren, slog oss ner med en Mojitos och undrade om vi kommit till himmelriket, satt och njöt av kvällsbrisen och fick sällskap av familjen i vårt resesällskap, ja minus pappan då, även han sov.
Dom hade testat middagsbuffen och töserna var rent lyriska över alla desserter och att de fick äta hur mycket glass de ville på stranden.
Nöjde och belåtna återvände även vi till säng.

Sen följde en vecka med otroligt god och varierande mat, en kväll blev det dock buffé o det var när det var medelhavstema, annars åt vi på någon av de 4 a la cart-restaurangerna, Asiatiskt, Mexikanskt, Italienskt och Grekiskt och samtliga serverade 3-4rätters middagar i lagom portioner, mycket god mat.
Lunch kunde man äta på dessa restauranger o i buffén oxå, men där var även en Pitarestaurang, en Hamburgerbar och ett Ouzeri (mezzo) som var öppna 12-19, Ouzeriet blev snabbt vårt favoritlunchställe m friterad Saganaki, Tsatsiki, fetaost m honung, fylld bläckfisk i tomatsås, som smälte i munnen, vinkokta musslor mm
Oavsett om det var lunch eller middag fick man alltid in nått litet att sitta o läska sig med medans man bestämde sig för vad man skulle äta, oftast ihop m en Ouzo.

Dagarna fylldes av sol, bad, boule, dart på stranden, en båtutflykt m bad o snorkling i bla Anthony Quinn Bay, en kvällstripp in till gamla staden i Rhodos.
Dessutom insåg jag redan dag 2 att jag visst kunde få mina Mojitos, både vanlig o jordgubb, i strandbaren, tom Strawberry Daiquiri och iskaffe.

Hotellet var långt ifrån ett hotell m övervägande svenskar, vi var nog bara 30-talet totalt, sen var där nog de flesta nationaliteter som man lärde känna några av så smått under veckan.
Förutom boule o dart, fanns där volleyboll, tennis, vattengympa, yoga, zumba mm för den som ville vara aktiv, 6 av veckans 7 dagar var det någon form av underhållning på den sk teatern och alltid livemusik på terrassbaren om kvällarna.

För oss som är vana vid långsemestrar i Thailand, eller långweekend i London blev detta en ren relaxtripp, där man bara gjorde de som föll en in och satte sig till dukat bord, tidigt i säng för att va tidigt uppe.

Hemma igen konstaterade vi att det här kan vi göra om och det tog bara 9 dagar sen var nästa års resa tillbaka till Rhodos, Faliraki och Mitsis Alila bokad, så 31 maj nästa år åker vi i retur.

Nu laddar vi för en nästintill semesterlös sommar här hemma i Sverige, några dagar i Småland och Åhus, familjeutflykt till Danmark o Bakken, en konserthelg i Trelleborg och i december bär det av 4 v till Thailand m del av familjen.
Tisdag 4 Mars 2014
Vi har vänner som år ut och år in, ibland tom två gånger per år, återvänder till Rhodos och till ett och samma hotell, tråkiga har vi sagt och det kommer ifrån rätt personer som under ännu fler år återvänt till Thailand, samma lilla by o samma Condo.

Så när de i höstas gav sig iväg till Rhodos för andra gången 2013 och dagen innan avresa klargör att de precis bokat 1 v all inclusive på ett nyare hotell på Rhodos, så bestämde vi oss för att göra slag i saken.
Tog på smart vis reda på hotell o när de bokat, till saken hör att de senaste 3-4 åren tjatat på oss varenda gång men inte lyckats, så nu skulle de minsann få 😊

Samma kväll bokade vi till samma hotell under samma vecka och med en första tanke att inget nämna utan att bara erbjuds oss köra dom och då gömma vårt egna bagage för att på flygplatsen avslöja allt.
Nu höll inte våran planering fullt ut, när väninnan för några veckor sedan hade varit inne och kollat visade det sig att det helt plötsligt fanns ett rum kvar av den typ de hade, tidigare hade de varit slut så vi har lévt på det att det varit fullbokat och att vi inte lägger åtskilliga tusenlappar extra för en Bungalowsvariant m egen minipool, nu satt hon alltså där o hade bokat allt, skulle bara till att betala.
Gissa om det blev full fart på oss, tur de bara bor 150 bort, fick henne att avbryta det hela o avslöjade våran lilla plan.....tror dock aldrig jag varit med om två så överlyckliga människor som de två när de insåg att vi för länge sedan bokat samma resa.

I vilket fall som helst, i maj bär det av på första charterresan på 20 år för min del o närmare 30 för sambon inte kan vi klassa oss som charterresenärer tidigare heller, han har 2 resor till Spanien och jag 3 till Grekland, dock ej Rhodos.
Nu ska vi testa all inclusive livet på Alila Exclusive Resort & Spa Mitsis Hotel i Faliraki.
Kan inte hjälpas men tycker all inclusive verkar lite tråkigt, man behöver ju inte lämna hotellområdet, allt finns o allt ingår, blir man inte för snål? Håller sig till stället.
Mina tidigare resor till grekiska öarna har inkluderat frukost, sen har man letat upp små mysiga lunchrestauranger o småkrogar för övrig mat, men klart dagens ekonomiska läge i Grekland så är kanske all inklusive bra alternativ.
Dessvärre tillhör ju oxå kompisarna sorten som blir lite snåla när man har allt serverat o inte kan tänka sig att gå utanför området för en middag.....kanske för en drink, öl el likn.
Jaja vi får se, kanske kommer vi trivas som fisken i vattnet.

Sen blir det att jobba hela sommaren med undantag av v 30 då det bär av till Åhus för att kombinera barnpassning med att besöka goda vänner och njuta av sommarstaden i Hanöbukten.

Vinterns semestertripp till Thailand kan jag inte ens säga att den är på planeringsstadiet längre, allt är bokat och klart, bara detaljer kvar och grannarna.
Grannarna, även dom goda vänner ska nämligen med, men de har ungdomar i åldern 16-19 som har svårt att bestämma sig, vill de till Thailand eller inte.
Detaljerna är de födelsedagsbarn som ska firas på plats i Thailand, grannens 55, sambons 50 o Åhusbekantens 65... Blir nog en jättefest för dom alla.

Flyg är bokat sen 1 v tillbaka, pågen m sambo o baby flyger ner redan månadsskiftet nov-dec för att flyga hem till jul, vi o äldsta barnbarnet m far anländer 11 dec o stannar 1 månad.
Pågen m familj kom undan med 11.000kr och vi andra med 25.000kr för flygen, helt överkomligt i mitt tycke.
Snälla vänner i byn har tom sett till att den yngre generationen får hyra lgh i anslutning till vår så vi inte behöver springa mellan våningarna.

Lagt ut lite små förfrågningar om hjälp med att ordna en privat strandfest m Barbeque till några bybor alternativ att boka en hel restaurang en kväll, men har ju ingen panik med att lösa det just njutande kan ta mig en ordentlig funderare på hur vi vill ha kvällen.

Nu kan man luta sig tillbaka och se fram emot både resa i Europa, Sverige o sen Asien....skönt ska det bli!
Söndag 5 Januari 2014 - Höganäs
För första gången sedan 2005 har vi inte stött på värmeskillnader på 30-45 grader när vi åter landat på Kastrup efter våra Thailandsresor, nyårsdagen lämna vi ett Bangkok m 20 grader (kvällen) o landade på Kastrup morgonen efter där det var 8 grader.
Aldrig varit med om ett så kallt Thailand, 14-18 grader på nätterna och 25-30 dagtid, stackars Thailändarna gick i fleecejackor o långbyxor och skakade på huvudet åt oss Falanger.
Men men vi hade sol alla dagar o inte minsta spår av regn så vi klagar inte.

Många förändringar har skett på Condot genom åren, första året var där mest engelsmän, nu är de 7 st, sen tog vi svenskar övertaget i några år, nu var vi 8, 2 som kom när vi åkte och i dagsläget har våra grannar i öst, Finnarna övertaget, ja förutom Thailändarna själva.
Poolen hade fått nytt kakel, trapphuset målats om och trädgårdsmöblerna likaså, ny trädgårdsmästare och det syntes lång väg.
Förstår våra vänner som renoverar sina lägenheter undan för undan, klinkers av finare sort för 20kr/kvadrat och handyman tar 200 bath/dag för jobbet.
Hela byn har fått sig ett lyft, Novotel har totalrenoverat, Cera Resort fortsätter bygga ut på tomma tomter runt om anläggningen och ett par privata hus börjar se dagens ljus utmed den tidigare öde vägen ner mot Condot.
En o annan restaurang har fått stryka m i lågkonjunkturen men istället har några nya blommat upp, eget café till o med med gott kaffe i olika former, skräddarna är väl dom som det försvunnit mest av och numera är det bara 3-4 kvar.

För 9 år sedan fanns det bara rostebröd att uppbringa i affärerna och ett litet bageri inne istan som hade hembakt surdegsbröd i baguetteform, numera säljer Ceras bageri bröd av olika sorter i byn, ChaAm har fått ett västerländskt bageri, Hua Hin x antal bagerier varav det senaste är svenska Swea, så det blev en lussekatt till lucia, müslilimpa till frukost, princessbakelse till födelsedagarna och en lyxfika m chokladbollar.
Samma sak när det gäller västerländska råvaror, div butiker som numera säljer knäcke, Kalles kaviar, sill mm, lite tråkigt men för vissa är det ju bra.
Tom sambon har trillat in i mina Thai-vanor, onsdag morgon = marknadsmorgon, runda ut på byamarknaden och inhandla frukt, grönsaker och lite andra Thai-delikatesser samt blommor till lägenheten, på kvällen blir det stora marknaden i Cha Am och med hem därifrån blir det div olika Thai-rätter som vi avnjuter när vi kommer hem.

Dock blev det lite västerländsk mat denna gång, sambons födelsedag avnjöts middagen hos en gammal barndomskamrat till honom inne i Hua Hin, italiensk restaurang, Bruchetta ti förrätt och pizza fruiti di mare till varmrätt o avslutningsvis Tiramisu till dessert, mycket gott.
Julafton hade vi lite glöggparty m pepparkakor o ädelost innan vi åkte in till Hua Hin för att avnjuta julbord på en liten delvis svenskägd thairestaurang i krökarna runt Immigration, långbord uppdukat till 80 pers på en återvändsgata, mysigt värre.

Annars går tiden fort när man har kul, dagsutflykt till Khao Takabi var väl nästan det längsta vi kom, stranden söder om apberget, outleten i Cha Am när vi fyndade nya Reebook för 250kr.

Nu är vi alla fall hemma igen o med solrosen påfylld så vi klarar oss till 25 maj då det bär av till Grekland.
Tisdag 26 November 2013 - Höganäs
Efter att ha tillbringat en jul hemma i Sverige så sa jag aldrig mer förra julen, inte nog med att man jobbar som en liten blå sista v på året men när julen så kom låg man nerbäddad i värsta influensan som sen hade mage att komma och hälsa på en gång till några v senare.

Lade in om semester redan i somras med rätt att få justera dagarna en aning men haft is i magen med att boka och det lönade sig!
Vi brukar boka resorna runt maj-juni när vi åker i dec men i år bokade vi 3 v innan avresa och fick en T/R biljett för 6.600, dessutom kan vi numera ta bussen direkt från flygplatsen i Bangkok, ja naturligtvis ska vi tillbaka till Thailand, ner till Hua Hin för ynka 305 bath, lägenheten kostar oss 2500kr för båda så summa sumarium en 22 dagars resa till Hua Hin för knappt 8.000kr för resa transfer o boende.

Vi har flugit direkt vid 2 tillfällen men eftersom vi flyger från Kastrup har vi inte så många chanser till det utan många plan går upp över Oslo, Stockholm o Helsingfors, så det har blivit att vi letar alltid efter bra alternativ m mellanlandning istället, så även nu.
Qatar o Emirate stod det imellan även denna gång men Qatar vann m sina 3 timmars mellanlandningar i båda riktningarna, även om Emirate var 300 kr billigare.

I helgen satt en kompis o berätta om bussarna som numera trafikerar flygplatsen och Hua Hin, med ett stopp i Cha Am, perfekt eftersom vi inte tänker ägna Bangkok någon tid denna resa, dels pga av oroligheterna men även för att vi inte har behov av de.
Bussarna går varannan timme hela dagen o vi landar 11.30 så vi får vänta 2 tim till nästa men perfekt för då behöver man ej stressa sig igenom Immigration, man hinna med toa, ta en cigg o en kopp kaffe och sträcka ut innan man slår sig ner i bussen.

Nej nu vill jag att resterande 12,5 dagarna ska gå fort, vilket de lär göra, jobbar för fullt på ord jobb och fullt ös med julborden på extrajobbet, en enda ledig dag återstår och det är nu på söndag....första gången på 13 år som vi ska åka iväg helt själva, utan barn, barnbarn o goda vänner på en semester, ska bli underbart, sen att vi har bekanta på plats är en annan femma, behöver inte va social med dom varenda dag.

Sen kommer man hem och vet att man har bara mindre än 5 månader tills man ska till Grekland 1 v och när man kommer därifrån är det bara lite mer än 6 månader till nästa Thailandsresa och folk undrar varför man jobbar på sommaren 😊

Börjar gilla detta ordentligt med att surfa runt på nätet o jämföra resor, vilka pengar man kan tjäna och så många fler resor man kan göra istället, nu har vi ju haft tur som kommit till bra o billigt Condo m pool o strand, det är inte alla förunnat.
Måndag 30 September 2013
Insåg att det var ett tag sedan man uppdaterade sig och även om det varit fullt upp med ungdomar som flyttat hemifrån och sedan hem igen för att på nytt flytta ut, nya "barnbarn" som kommit till världen, ja de e ju sambons inte mina, byte av jobb och vi själva har flyttat så har vi ju hunnit med och plocka in en och annan tripp både ut i världen och på hemmaplan!

Thailand 2012, inga konstigheter utan det vanliga med avkoppling umgänge med både nya och gamla vänner från hela världen, lite små dagsutflykter, mysiga strandmiddagar, sol och bad.

Sommaren 2012 kom jag dock inte många meter utöver de från hemmet till jobb, bytte arbete precis lagom till sommaren och gick tillbaka till omsorgerna men förnyade mig att börja jobba inom Assistans, så sommaren gick till att lära känna Helsingborg med omnejd.
Men sen började 2013 bra, näst sista helgen i januari blev hela personalstyrkan från Sundspärlan, där jag jobbar extra ivägbjudna på en Weekend!

Vi startade m buss från Helsingborg vidare med färjan över till Helsingör ner till Köpenhamn och studiebesök på Carlsberg och där hade jag inte varit sen skolresan i åk 9 1983 så det var riktigt intressant och trevligt, passade även på att provsmaka några av de ölsorter som fortfarande inte är så vanliga här hemma ur Jacobsen-serien.
Sen gick resan vidare ner mot tyska gränsen för att slutligen hamna i Lübeck!
Middag på kvällen på Schiffergesellschaft med sin gamla mysiga inredning i form av ett gammalt skepp och vi avnjöt en suveränt god Schnitzel.
Sen en promenad för större delen av sällskapet till Paulaners bar för att testa tyskarnas omtalade Weissbier.
Jobbar man extra inom nöjesbranschen måste man ju testa på lite olika saker när man är ute!

Efter en underbar frukost på Scandic blev det sedan en promenad på stan för att njuta av Lübeck i vintersolen, isbanan, alla gamla byggnader och naturligtvis Niederegger, som oturligt nog just då renoverade så vi fick handla i en liten barack vid sidan om, men kunde sen avnjuta några goda bakverk o underbart kaffe i deras café.
Sedan bar resan av hemåt igen med stopp i Heiligenhafen for lite proviant i en av alla bordershop-butikerna.
Lübeck är en otroligt mysig stad och på önskelistan över framtida resor finns julmarknaden i Lübeck med!

Under senvåren och några gånger under sommaren har det blivit några turor över till grannlandet Danmark och Helsingör, lite ost & vinshopping, någon öl i solen på Axl Torv med trubadurmusik i bakgrunden och som avslutning på dagen middag på någon av de Restauranger som ligger runt om!

Som ung var jag över till London några gånger för fotboll men i julas kom jag på den perfekta julklappen till sambon, Bruce Springsteen i London, han älskar Brucan och han har aldrig varit i London utan tjatar om det hela tiden.
Eftersom vi nu nästan bor granne på Kastrup så kostar ju inte en flygbiljett med EasyJet många hundra, så ett weekendpaket med flyg t/r, 2 nätter på hotell inkl frukost, konsertbilj, tåg t/r flygplats-city och tunnelbanekort för 3 dagar stannade på 2.800 kr, vi hade knappt kommit billigare undan om vi valt att se honom i Stockholm en månad tidigare, dessutom fick vi ju en upplevelse av annat slag, vi fick se London.

Tidigt morgonflyg och vi slog oss ner kl 12 på The Swan, rakt över HydePark/Kensington Garden, för att intaga ett måste i London, Fish´n Chips och en kall London Pride, tyvärr är ju inte fisken som den har varit i strut längre utan serveras numera på tallrik, lite känslan försvinner men fortfarande lika gott!
Checkade in på Lancaster Hall Hotell runt hörnet på Craven Terrace, ett enkelt, rent o fräscht hotell som drivs av tyska YMCA där frukost ingår och ett dubbelrum hamnar på 90 £/natt, helt överkomligt.
Sambons lag i England är ju Chelsea så eftermiddagen ägnades åt Stamford Bridge, guidad tur på arenan och sen lite shopping i deras shop, personligen hade jag inte slängt 200 kr (nästan) på en guidning, men de var ju sambons helg i London, övriga gänget som var med och är lika fotbollsnördiga tog metron till andra ändan av stan för att besöka White Hart Lane, Tottenhams hemma-arena.
Kvällen ägnades åt ett besök på Paddington Pride Bar som för kvällen var stängd för allmänheten och bara inbjudna gäster, kontakter kontakter ;) kvällen till ära spelade ett lokalt band Springsteens covers och Clarence Clemmons efterträdare, brorsonen Jake besökte baren, skrev autografer, lät sig snällt fotas till höger o vänster för att slutligen ställa sig med oss tokiga 5 svenskar och ta en öl och prata bort en halvtimme.

Lördag förmiddag blev det en morgonpromenad i Kensington Garden, tanken var ett besök på Kensington Palace men det var tillfälligt stängt för renovering.
Lunchtid tog vi oss sedan ut till Wembley för att se den nya arenan i dagsljus och sedan njuta av en riktigt publunch i form av hamburgare på en liten mysig engelsk pub, liten promenad i "byn" innan vi hamna på The Torch bland alla andra glada och upprymda engelskmän och kvinnor, tror inte man kan hitta dess liknelse i Sverige en lördag em, vilken stämning!
Så på kvällen var det äntligen dags, vi och 70995 andra skulle inta Wembley för att se en 31 låtars lång konsert, såg honom 1985 på Ullevi o hade sagt aldrig mer för den känslan o stämningen som var där skulle aldrig gå att ersätta, trodde jag, men ack så fel, en magiskt kväll och en helt suverän konsert.

71000 pers skulle sedan forsla sig på ena eller andra viset från Wembley framåt natt-timmarna och vi insåg ganska snabbt att metron hade köer utan dess like så vi smet in på The Blue Check alldeles vid sidan om station, vilken stämning och vilket ös, Springsteen på fullt ös i högtalarna och glada engelsmän som dansade på bordet, när vi sen 1 tim senare beger oss till metron har köer avtagit men tågen var fortf smäll fulla, vi tog oss hem till Paddington Station i alla fall och fick med lite nattamat från KFC.
Söndagen blev en promenad utmed Hyde Park till Oxford Street och lite shopping innan vi begav oss hem mot Sverige igen och våran flytt!

Eftersom det inte blev så mycket av det traditionella London så bokade vi en ny tripp nästan omgående så 5 v senare begav vi oss på nytt iväg till London på en 6 dagars resa ihop med 2 goda vänner.
Valde samma hotell som gången innan då vi tyckte att den hade perfekt läge mellan både Paddington station och Lancaster Station och alldeles vid sidan om Hyde Park, så man smidigt tog sig runt!
Ännu tidigare flyg denna gång så kl 9 stod vi på Oxford Street, en morgonkaffe på Starbucks innan vi promenerade gatan upp, in i en o annan butik, för att lagom till 11-kaffet ännu en gång slå oss ner på The Swan för att invänta Fish´n Chips-lunchen.
Några timmars vila på hotellet innan vi sedan tog metron till Picadilly och sen strosade oss ner mot West End, Trafalgar mm mot Big Ben o Themsen, en guidad flodtur där vi fick se London Eye på nära håll, va med om broöppning på Tower Bridge och mitt älskade The Globe o mycket mycket annat.
Tunnelbanan hem och en god Italiensk middag på en av gatans små restauranger innan vi slockna gott.
Dag 2 gick vi oss igenom London ;) genom Hyde Park till WeddingtonArch vidare till Buckingham Palace, Westmister Abbey, Downing Street 10, Trafalgar, West End, Picadilly igen, Soho, ChinaTown sen metron tillbaka till Lancaster, ja vi hann se mycket mer på vår vandring och testa en och annan pub, vet icke hur många olika sorters Ale jag hunnit testa och ändå återstår åtskilliga fler!
Kvällen avslutades med Engelsk middag i form av Steak m Alepie på The Swan som kör livemusik hela helgerna, mycket trevligt.

Lördagar hittar man en enorm marknad i NottingHill, Portabello Market, så där tillbringade vi lördagen i huvudsak, mycket antikt men även kläder, smycken, frukt o mat.
Middagen valde vi en kinakrog på Paddington, rakt över St Marys Hospital där den lille prinsen föddes bara några dagar tidigigare och en väldigt trevlig äldre engelsman berättade historiken bakom St Marys, sånt gillar jag.

Söndagen var det så dags att bege sig till 221 Baker Street och Sherlock Holmesmuseet, man får dock inte har brått om man ska dit, typiskt engelskt smalt litet hus så man blev insläppta två och två efterhand som folk gick ut, svängen om Madame T, men kötiden denna dag uppgick till 3-4 tim så vi avstod, istället blev det metron till Hyde Park Corner, ett besök på Hard Rock Café, vet egentligen inte varför de blivit min grej, men kommer jag till en huvudstad som har Hard Rock Café så ska jag dit och ha en liten öl, är nog mest för att kunna säga när man möter nån med en tröja "där har jag varit, har du?"

Man kan ju inte ha varit i London en söndag utan att ha varit i Hyde Park, så vi gick inom och satte oss på The Serpentine vid sjön och avnjöt en Latte o ännu en Ale och bara tittade på folk, vilken aktivitet i en park alltså, helt sanslöst.
Promenad rakt igenom parken till Speakers Corner för att höra alla dessa människor utrycka sina känslor o tankar, my good säger jag bara, hade det hänt i Sverige hade man väl blivit tagen av polisen.
Promenaden fortsatte sedan utmed Hyde Park för att vi skulle kunna se alla dessa försäljare som står utmed staketet var söndag.
Afternoon tea på Hiltons fick man ju testa på, man kan ju inte vara sämrte än Ola-Conny och Morgan.
På en söndag måste man ju avnjuta en äkta Engelsk söndagmiddag, så Paddington Pride fick stå för den, Roaster m Yorkshirepudding, stekta sötpotatisas, blomkål i ostsås, sparris i smör mm mm sååå gott och sen var det matkoma de lux, fick bli en liten strosrunda på Paddington ner mot Lancaster efter det för att smälta maten.

Måndagen blev ännu en promenaddag, Kensington Garden upp till Palatset, en kaffe på cafét innan vi forts utmed kanten av parken ner mot Albert Memorial och Royal Albert Hall, sedan fortsatte vår vandring utmed S Carriage Drive förbi ambasader och the Household Cavalry vid Hyde Park Baracks och passerade precis lagom till de kom ridande tillbaka från vaktavlösningen på Palatset, ner mot Knightsbridge och Harrods.
Efter Harrods bara gick o gick vi utan några mål mer än att ta oss till Oxford Street, passerade de riktigt flotta hotellen, finanskvarter, hitta små mysiga pubar som verkligen var små och huxflux stod vi på Old Bondstreet, Chanel, Burberry, Victoria Secret, YSL, Armani ja alla fanns där, slutligen uppe på Oxford och en tur in på Selfridges.
Shoppingens o strosandes dag gick mot sin ände precis som vår lilla Londontur, en riktig äkta Pubburgare fick avsluta denna dag innan vi begav oss till hotellet för att packa.

Sista dagen så återstod en sak jag inte hunnit med under sommarens London-turer, Engelsk frukost, hotellet serverade en enklare buff'e med massa olika sorters bröd o pålägg, yoghurt, kaffe, juice, frukt mm, så innan det var dags att bege sig tillbaka till Sverige fick det allt bli en sådan!

Några dagar senare invaderades hemmet av 2 av mina barn som kom ner från Småland, samt svärsonen med 2 av barnbarnen så då passade vi på att ännu en gång ta färjan över sundet och tog en heldag i Klambenborg med sol, bad o picknick på stranden därefter Bakken, tivolit, där vi avslutade med äkta dansk buffé m frikadeller, ribber, fläskastek o allt annat.
En dag för både barn o vuxna!

Nu blickar vi framåt igen mot vinterns veckor i Thailand, ev en liten Greklandsvistelse framemot senvåren
Torsdag 3 November 2011 - Höganäs
Kan ju inte påstå att jag är en vän av sommar/vintertid, den här första veckan efter att man ställer tillbaka klockan är man totalt slut vid 21-tiden och klarvaken kl 5, så här sitter jag nu och har så gjort i 2 timmar och surfat runt och funderat på vad man ska hitta på denna stundande semester!

För er som brukar titta in och se vad vi har för oss behöver jag väl inte ens nämna vart vi ska, men om nån ny dykt upp så är det Thailand som gäller runt en månad var vinter och de senaste åren har det blivit just över jul och nyår för att slippa ifrån julstöket!
Tråkigt tycker vissa men kanon tycker vi, har man som vi barn från varsitt förhållande och gamla jultraditioner som är lite värre att sammanföra så har det varit en bra lösning att ge sig iväg, barnen klagar inte för de kan fira jul med sina andra föräldrar och vet att när vi kommer hem blir det massa roliga presenter istället, våra egna föräldrar kan inget säga heller för vi väljer att fira själva o inte med "den andres familj"!

Denna resan skulle bli vår första på tu man hand var tanken men det tog inte lång tid från den saken bara var att glömma och istället stod det klart att en god vän m barn och ett barnbarn följer med och någon månad senare så bestämde sig ytterligare några goda vänner för att ansluta 2 veckor, så nu blir vi ett glatt gäng på 9 personer som anländer till Bangkok 14 resp 15 dec!

Ett dygns shopping står på schemat för BKK och eftersom det är första gången för 3 i sällskapet blir det väl som alla andra år MBK & Chatuchak som står på programmet men har hittat lite andra marknader i närheten av var vi bor i Bangkok och det kan ju vara bra med alternativ ifall Chatuchak inte är "fit for fight" igen efter översvämningarna.

När vi kommer ner till Amphoe Cha-Am så väntar det vanliga svensk gänget som vi ser där var år och nästan aldrig här hemma...rätt skrämmande med tanke på att vi alla bor med bara några mils avstånd!
Sportbaren är redan inbokad en av de första kvällarna, några fotbollstokar som ska se sina favoritlag!
En avstickare ner till KohTao på tu man hand är tanken några dagar men vi får väl se hur det går med det, dyker ju upp lite besökare som till vardags bor i annan del av Thailand + BikerTeam Sweden fortfarande befinner sig i Hua Hin innan de drar till nästa resa i Australien, så man ska nog inte planera in för mycket!

Är lite inne på att övertala de andra att vi ska avsluta semestern med ytterligare minst 1 natt i BKK och ut för att se lite, har lite ställen jag vill besöka och vet att vissa andra i sällskapet oxå har lite önskemål!

Nej jag får väl surfa runder lite till och se vad jag kan hitta för kul!
Onsdag 26 Oktober 2011
När vi första gångerna besökte Thailand kom vi i kontak med ett par ifrån "Götet" och förutom att resa till Asien var deras stora intresse motorcyklar och inte vilka som helst utan omgjorda HD-maskiner så det rörde sig om riktiga "Knutters".

Nu för tiden så har han gjort slag i saken och förenat 2 av sina intressen, resor och mc, så tillsammans med några vänner driver han i dag en firma som ordnar mc-resor i främst Thailand/Malaysia men även till Australien!

Tänk er själva att susa fram på en mc och få se dessa länder ur en helt annat vinkel än vad man gör normalt, dessutom besöka både de stora turistattraktionerna som Gyllene Triangeln, Bron över Kwai, Grand Palats mm men även mindre ställen utmed vägen & att få delta i Biker Teamfesten i lilla byn BangKwai utanför Hua Hin där såväl byborna som turisterna ansluter till den härliga festen!
I Australien får man chansen till en dag på Barriärsreven, några dygn ute i buschen m tältliv, helikoptertur, segling mm utöver att man tar sig fr ena stället till det andra på sin bike!
Själv får jag drömma lite till för man behöver ju ett mc-kort för att kunna delta på en sådan semester eller nån som är villig att köra!

På dessa semestertripper kör man sin egen motorcykel som fraktas till aktuell plats med båt några veckor innan man själv flyger ner, alla sorters mc-folk är välkomna med på resorna och bara det gör det till en resa utöver det vanliga!

Just nu är de lite extra aktuella för nu på söndag så bär det av ner till Asien för en ca 5 v tur från Malaysia upp genom Thailand till ChangMai i norr o sedan tillbaka ner till Bangkok där resan avslutas strax innan lucia.
Efter alla helgerna så är det dags för Australienturen 2012, nästan 1,5 mån runt i Thailand!

Man kan följa deras resor och även läsa om tidigare på hemsidan: http://www.bikerteamsweden.se här hittar man allt man behöver veta, när? pris? mm
Om man själv passerar någon motormässa eller mc-träff här hemma i Sverigen under sommarhalvåret så kan man även passa på att hålla utkik efter Biker Team Sweden då de ofta befinner sig ute på sådana ställen för att presentera kommande resor!

Så är du intresserad av motorcyklar, resor och udda upplevelser så hittar du precis allt det hos Biker Team!
Fredag 1 Januari 2010 - Thailand
Nu har man lyckats fira alla de olika nyår som Thailändarna firar just i Thailand!

Kinesiska nyår var vi med om en av de första resorna, 2007 fick vi turen att fira Songkran, det thailändska och just nu har vi firat det dom kallar det internationella nyåret!

Tom buddistmunkarna mässar in vårt nyår i 3 dagar i mellandagarna, med lyckönskningar om ett bra år osv!
Skolorna börjar sitt lov i samband med nyårsafton och är lediga 1 v eller något sådant och vissa Thaiställen stänger igen för 3 dagar, de indiska skräddarna slår igen på vissa ställen!
Som en taxichaufför sa i Bangkok häromveckan, västerländskt nyår är lugnaste trafikhelgen i Bangkok för då lämnar thailändarna storstaden och ger sig iväg till sina semesterbostäder eller till sina hembyar.
Här ute i Bangkoksbornas semesterparadis kryllar det av Thailändare av den rikare sorten just nu!

Det blev ett riktigt mäktigt 12slag nere på stranden där man kunde se fyrverkerier fr HuaHin i söder till ChaAm i norr som i sin tur följdes av att man släppte upp de vita eldlyktorna mot skyn, maffigt värre och där mitt i sanden stod vi med våran skumpa och 28 grader i temp!

En sak saknades dock, ingen Abba som sjöng Happy New Year men det överlevde vi!

Så nu finns det bara en sak att tillägga:

GOD FORTSÄTTNING ALLIHOP
Onsdag 23 December 2009 - Thailand
Till en början vill jag starta med att önska er alla en riktigt GOD JUL & ett GOTT NYTT ÅR!

Själv sitter jag just nu på balkongen i lägenheten nere i BangKwaiVillage, en by mellan ChaAm & HuaHin i Thailand!
Njuter av den svalkande kvällsbrisen, grodornas sång och en kall Gin & Tonic!
Precis avklarat dagens bloggande på Blogger och innan det inhandlat julklapparna till de i familjen som är med...biljetter till matchen mellan Serena Williams & Maria Sharapova inne i HuaHin den 2 januari!

Ganska fort när vi kom till Bangkok för snart en vecka sedan insåg man vilket inflytande vi västlänningar har här nere....överallt var det pyntat med granar, krubbor, tomtar & belysning mm, framförallt har nog vi skandinaver influerat mycket för de flesta ställen som vi såg skulle fira jul den 24e!

Vägen in till HuaHin var alla träd i mitt remsan dekorerade med belysning o lite här o var glimtade det till lite juldekoration men på långa vägar inte som i Bangkok!

Att man i ett så starkt buddistiskt land tar sig an våra seder, men det är klart de gör ju allt för turisterna!

Själva ska vi ha lite juljippo ihop med bekanta och de övriga svenskarna på Condot nere i kompisens restaurang.
Glöggparty med julklappsspel på eftermiddagen sedan blir det julmiddag på kvällen men sen blir det inte mer julfirande inte...de e ju inte därför vi e här!

Märks dessutom att det är lågkonjuktur, inte alls så mycket turister som vanligt och många ställen som slagit igen!
Man vågar knappt prata med krögare eller liknande för alla beklagar sig över hur dålig förra säsongen var o att denna inledds ännu sämre!
Framförallt såg vi det när vi var till ChaAm, alla stolar brukar i regel vara uthyrda men i år var mycket tomt!

Nej nu ska jag ta en god bok & fortsätta njuta av den ljumna kvällen!
Tisdag 8 December 2009 - Höganäs
För en tid sedan lovade jag en Amerikans väninna att jag skulle skriva o lägga ut bilder från den kommande resan och detta utan att tänka mig för....hur skulle hon förstå det jag skriver här och dessutom lägger jag ju in bilder o bloggar på Reseguiden i efterhand!?!

Ja ibland är väl kanske inte hjärnan med överallt, visst finns jag på Orbville oxå men allt annat än lika flitigt som här!

Men så i helgen som var mötte jag en "cyberkompis" härifrån Reseguiden livs levande, inte illa va?
Hon berättade om att hon börjat blogga, inte bara om sina resor utan även rent allmänt och då tänkte jag - kan hon så kan jag!

Sagt och gjort idag startades det 2 nya bloggar på Blogger i alla fall av mig, en på svenska för mina barn, min familj och alla andra som har lust att följa oss och en på engelska för mina amerikanska och engelska vänner!

Så nu kan den som vill följa oss även på http://mimi-resblog.blogspot.com/ som är den svenska bloggen samt http://mimi-thailand2009-2010.blogspot.com/ som är på engelska!

Hoppas nån har lust att kika in och se var vi har för oss när vi nästa vecka ger oss iväg till Thailand för 5e gången!