Stöd Ukraina

Marilcjs blogg

Söndag 25 Maj 2014 - Faliraki

Relaxvecka

Så då var den avklarad, all inclusive-debuten som resenär och vilken semester sen.

Eftersom vi bara har 5-6 mil till Sturup så var bil bästa alternativet o ta sig dit, lottdragning om vem som skulle köra och gubbarna drog nitlotterna, den ene ner o den andre hem.
Upp tidigt på lördagen för att ta sista jobbarpasset, hem o en snabb uppfräschning och sista packningen sen bar det iväg, hela 200 m till våra medresenärer där frisör väntade.
2 tim senare packar vi in oss o väskor och beger oss halva sträckan mot Sturup, till de 3e paret m barn som oxå skulle med, där stod grillbuffen framdukad och klar, CL-finalen på tvn efter det sedan Sällskapsresan och Sune i Grekland innan de på nytt var dags o packa in sig i bilarna o bege sig de sista milen mot flyget.

För oss som är vana att flyga från storflygplatser blev ju "lilla" Sturup nästan en chock, men där fanns vad vi behövde, lite frukost och en taxfree där jag kunde få fatt i nya solglasögon eftersom jag lyckades knäcka de gamla några dagar tidigare.
Man kan ju inte komma ifrån att man sitter som packåsnor på charterflygen så väl att de bara tar 3,5 tim.

45 min efter vi landat på Rhodos flygplats släpptes vi av på Mitsis Alila i Falirakis utkant, välkomnades m ett glas champagne, fick lite allmän information och tilldelades våra rum.
Redan där i foajén slogs vi av att bilderna vi sett på nätet fr hotellet överensstämde verkligen med verkligheten, fräscht, rent och lyxkänsla och när vi klev in på rummet blev vi lika begeistrade, exakt som på bilderna, dubbelsäng, 2 soffor m bord, minibar, garderober i hallen, stor fin balkong och badrum m ett badkar och en dusch....allt i de nu så moderna shabbichick, eller hur de nu stavas.
Härlig utsikt över havet, poolen o hela hotellområdet fr balkongen.

I detta läget skulle vi nog behövt haft lite lunch men det enda som hägrade var havet o ett dopp.
Efter de där svalkande doppet hittade vi både en pizzahydda och en bar på stranden, där stod alltså en snubbe och bakade stenugnsbakade pizzor mellan 10-18 var dag så det var bara hämta sig en slice när man ville.
Ögnade snabbt igenom barlistan och tänkte för mig själv, detta blir en vecka m vatten o kaffe på stranden, listan innehåll sötsliskiga drinkar typ SAN Fransisco, Pinacolada, Sex on the Beach osv inget för mig och öl blir man bara mätt på, offrade mig på en Pinacolado i alla fall första em, absolut ingen dålig sprit i den som många sagt innan att de ofta är när de är all inclusive.
Ett dopp till i havet och ytterligare en drink, sen började John Blund göra sig påmind att man inte sovit på 33-34 tim så väninnan och jag tog de säkre före de osäkra och gick upp på rummen för någon timmes sömn.
Vårt beslut visade sig vara de klokaste, våra resp ägnade em åt Boule o Dart på stranden så de trillade in framåt 18-tiden och då menar jag verkligen trilla in och sen sov de gott till morgonen därpå medans vi ägnade kvällen åt att utforska hotellet.

Sedan innan hade vi bestämt att bufféerna skulle vi undvika förutom till frukost så vi tittade snabbt över hotellkartan och begav oss mot den Italienska Restaurangen.
Slog oss ner, beställde dryck, fick menyn och lite tilltugg, 3-rätters middag förväntades man äta så vi beställde glatt in Bruchetta, Örtgratinerad lax och Tiramisu som vi avnjöt m lite gott vin, fortsatte sedan en trappa upp till Champagnebaren för ett glas bubbel som serverades m bla chokladdoppade jordgubbar.
Efter två glas m lite tillbehör och en lång diskussion m den trevliga servitrisen fortsatte vi till foajén och terrassbaren, slog oss ner med en Mojitos och undrade om vi kommit till himmelriket, satt och njöt av kvällsbrisen och fick sällskap av familjen i vårt resesällskap, ja minus pappan då, även han sov.
Dom hade testat middagsbuffen och töserna var rent lyriska över alla desserter och att de fick äta hur mycket glass de ville på stranden.
Nöjde och belåtna återvände även vi till säng.

Sen följde en vecka med otroligt god och varierande mat, en kväll blev det dock buffé o det var när det var medelhavstema, annars åt vi på någon av de 4 a la cart-restaurangerna, Asiatiskt, Mexikanskt, Italienskt och Grekiskt och samtliga serverade 3-4rätters middagar i lagom portioner, mycket god mat.
Lunch kunde man äta på dessa restauranger o i buffén oxå, men där var även en Pitarestaurang, en Hamburgerbar och ett Ouzeri (mezzo) som var öppna 12-19, Ouzeriet blev snabbt vårt favoritlunchställe m friterad Saganaki, Tsatsiki, fetaost m honung, fylld bläckfisk i tomatsås, som smälte i munnen, vinkokta musslor mm
Oavsett om det var lunch eller middag fick man alltid in nått litet att sitta o läska sig med medans man bestämde sig för vad man skulle äta, oftast ihop m en Ouzo.

Dagarna fylldes av sol, bad, boule, dart på stranden, en båtutflykt m bad o snorkling i bla Anthony Quinn Bay, en kvällstripp in till gamla staden i Rhodos.
Dessutom insåg jag redan dag 2 att jag visst kunde få mina Mojitos, både vanlig o jordgubb, i strandbaren, tom Strawberry Daiquiri och iskaffe.

Hotellet var långt ifrån ett hotell m övervägande svenskar, vi var nog bara 30-talet totalt, sen var där nog de flesta nationaliteter som man lärde känna några av så smått under veckan.
Förutom boule o dart, fanns där volleyboll, tennis, vattengympa, yoga, zumba mm för den som ville vara aktiv, 6 av veckans 7 dagar var det någon form av underhållning på den sk teatern och alltid livemusik på terrassbaren om kvällarna.

För oss som är vana vid långsemestrar i Thailand, eller långweekend i London blev detta en ren relaxtripp, där man bara gjorde de som föll en in och satte sig till dukat bord, tidigt i säng för att va tidigt uppe.

Hemma igen konstaterade vi att det här kan vi göra om och det tog bara 9 dagar sen var nästa års resa tillbaka till Rhodos, Faliraki och Mitsis Alila bokad, så 31 maj nästa år åker vi i retur.

Nu laddar vi för en nästintill semesterlös sommar här hemma i Sverige, några dagar i Småland och Åhus, familjeutflykt till Danmark o Bakken, en konserthelg i Trelleborg och i december bär det av 4 v till Thailand m del av familjen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet