Stöd Ukraina

Marilcjs blogg

Måndag 30 September 2013

Kvar hemma i Europa - för en gångs skull ;)

Insåg att det var ett tag sedan man uppdaterade sig och även om det varit fullt upp med ungdomar som flyttat hemifrån och sedan hem igen för att på nytt flytta ut, nya "barnbarn" som kommit till världen, ja de e ju sambons inte mina, byte av jobb och vi själva har flyttat så har vi ju hunnit med och plocka in en och annan tripp både ut i världen och på hemmaplan!

Thailand 2012, inga konstigheter utan det vanliga med avkoppling umgänge med både nya och gamla vänner från hela världen, lite små dagsutflykter, mysiga strandmiddagar, sol och bad.

Sommaren 2012 kom jag dock inte många meter utöver de från hemmet till jobb, bytte arbete precis lagom till sommaren och gick tillbaka till omsorgerna men förnyade mig att börja jobba inom Assistans, så sommaren gick till att lära känna Helsingborg med omnejd.
Men sen började 2013 bra, näst sista helgen i januari blev hela personalstyrkan från Sundspärlan, där jag jobbar extra ivägbjudna på en Weekend!

Vi startade m buss från Helsingborg vidare med färjan över till Helsingör ner till Köpenhamn och studiebesök på Carlsberg och där hade jag inte varit sen skolresan i åk 9 1983 så det var riktigt intressant och trevligt, passade även på att provsmaka några av de ölsorter som fortfarande inte är så vanliga här hemma ur Jacobsen-serien.
Sen gick resan vidare ner mot tyska gränsen för att slutligen hamna i Lübeck!
Middag på kvällen på Schiffergesellschaft med sin gamla mysiga inredning i form av ett gammalt skepp och vi avnjöt en suveränt god Schnitzel.
Sen en promenad för större delen av sällskapet till Paulaners bar för att testa tyskarnas omtalade Weissbier.
Jobbar man extra inom nöjesbranschen måste man ju testa på lite olika saker när man är ute!

Efter en underbar frukost på Scandic blev det sedan en promenad på stan för att njuta av Lübeck i vintersolen, isbanan, alla gamla byggnader och naturligtvis Niederegger, som oturligt nog just då renoverade så vi fick handla i en liten barack vid sidan om, men kunde sen avnjuta några goda bakverk o underbart kaffe i deras café.
Sedan bar resan av hemåt igen med stopp i Heiligenhafen for lite proviant i en av alla bordershop-butikerna.
Lübeck är en otroligt mysig stad och på önskelistan över framtida resor finns julmarknaden i Lübeck med!

Under senvåren och några gånger under sommaren har det blivit några turor över till grannlandet Danmark och Helsingör, lite ost & vinshopping, någon öl i solen på Axl Torv med trubadurmusik i bakgrunden och som avslutning på dagen middag på någon av de Restauranger som ligger runt om!

Som ung var jag över till London några gånger för fotboll men i julas kom jag på den perfekta julklappen till sambon, Bruce Springsteen i London, han älskar Brucan och han har aldrig varit i London utan tjatar om det hela tiden.
Eftersom vi nu nästan bor granne på Kastrup så kostar ju inte en flygbiljett med EasyJet många hundra, så ett weekendpaket med flyg t/r, 2 nätter på hotell inkl frukost, konsertbilj, tåg t/r flygplats-city och tunnelbanekort för 3 dagar stannade på 2.800 kr, vi hade knappt kommit billigare undan om vi valt att se honom i Stockholm en månad tidigare, dessutom fick vi ju en upplevelse av annat slag, vi fick se London.

Tidigt morgonflyg och vi slog oss ner kl 12 på The Swan, rakt över HydePark/Kensington Garden, för att intaga ett måste i London, Fish´n Chips och en kall London Pride, tyvärr är ju inte fisken som den har varit i strut längre utan serveras numera på tallrik, lite känslan försvinner men fortfarande lika gott!
Checkade in på Lancaster Hall Hotell runt hörnet på Craven Terrace, ett enkelt, rent o fräscht hotell som drivs av tyska YMCA där frukost ingår och ett dubbelrum hamnar på 90 £/natt, helt överkomligt.
Sambons lag i England är ju Chelsea så eftermiddagen ägnades åt Stamford Bridge, guidad tur på arenan och sen lite shopping i deras shop, personligen hade jag inte slängt 200 kr (nästan) på en guidning, men de var ju sambons helg i London, övriga gänget som var med och är lika fotbollsnördiga tog metron till andra ändan av stan för att besöka White Hart Lane, Tottenhams hemma-arena.
Kvällen ägnades åt ett besök på Paddington Pride Bar som för kvällen var stängd för allmänheten och bara inbjudna gäster, kontakter kontakter ;) kvällen till ära spelade ett lokalt band Springsteens covers och Clarence Clemmons efterträdare, brorsonen Jake besökte baren, skrev autografer, lät sig snällt fotas till höger o vänster för att slutligen ställa sig med oss tokiga 5 svenskar och ta en öl och prata bort en halvtimme.

Lördag förmiddag blev det en morgonpromenad i Kensington Garden, tanken var ett besök på Kensington Palace men det var tillfälligt stängt för renovering.
Lunchtid tog vi oss sedan ut till Wembley för att se den nya arenan i dagsljus och sedan njuta av en riktigt publunch i form av hamburgare på en liten mysig engelsk pub, liten promenad i "byn" innan vi hamna på The Torch bland alla andra glada och upprymda engelskmän och kvinnor, tror inte man kan hitta dess liknelse i Sverige en lördag em, vilken stämning!
Så på kvällen var det äntligen dags, vi och 70995 andra skulle inta Wembley för att se en 31 låtars lång konsert, såg honom 1985 på Ullevi o hade sagt aldrig mer för den känslan o stämningen som var där skulle aldrig gå att ersätta, trodde jag, men ack så fel, en magiskt kväll och en helt suverän konsert.

71000 pers skulle sedan forsla sig på ena eller andra viset från Wembley framåt natt-timmarna och vi insåg ganska snabbt att metron hade köer utan dess like så vi smet in på The Blue Check alldeles vid sidan om station, vilken stämning och vilket ös, Springsteen på fullt ös i högtalarna och glada engelsmän som dansade på bordet, när vi sen 1 tim senare beger oss till metron har köer avtagit men tågen var fortf smäll fulla, vi tog oss hem till Paddington Station i alla fall och fick med lite nattamat från KFC.
Söndagen blev en promenad utmed Hyde Park till Oxford Street och lite shopping innan vi begav oss hem mot Sverige igen och våran flytt!

Eftersom det inte blev så mycket av det traditionella London så bokade vi en ny tripp nästan omgående så 5 v senare begav vi oss på nytt iväg till London på en 6 dagars resa ihop med 2 goda vänner.
Valde samma hotell som gången innan då vi tyckte att den hade perfekt läge mellan både Paddington station och Lancaster Station och alldeles vid sidan om Hyde Park, så man smidigt tog sig runt!
Ännu tidigare flyg denna gång så kl 9 stod vi på Oxford Street, en morgonkaffe på Starbucks innan vi promenerade gatan upp, in i en o annan butik, för att lagom till 11-kaffet ännu en gång slå oss ner på The Swan för att invänta Fish´n Chips-lunchen.
Några timmars vila på hotellet innan vi sedan tog metron till Picadilly och sen strosade oss ner mot West End, Trafalgar mm mot Big Ben o Themsen, en guidad flodtur där vi fick se London Eye på nära håll, va med om broöppning på Tower Bridge och mitt älskade The Globe o mycket mycket annat.
Tunnelbanan hem och en god Italiensk middag på en av gatans små restauranger innan vi slockna gott.
Dag 2 gick vi oss igenom London ;) genom Hyde Park till WeddingtonArch vidare till Buckingham Palace, Westmister Abbey, Downing Street 10, Trafalgar, West End, Picadilly igen, Soho, ChinaTown sen metron tillbaka till Lancaster, ja vi hann se mycket mer på vår vandring och testa en och annan pub, vet icke hur många olika sorters Ale jag hunnit testa och ändå återstår åtskilliga fler!
Kvällen avslutades med Engelsk middag i form av Steak m Alepie på The Swan som kör livemusik hela helgerna, mycket trevligt.

Lördagar hittar man en enorm marknad i NottingHill, Portabello Market, så där tillbringade vi lördagen i huvudsak, mycket antikt men även kläder, smycken, frukt o mat.
Middagen valde vi en kinakrog på Paddington, rakt över St Marys Hospital där den lille prinsen föddes bara några dagar tidigigare och en väldigt trevlig äldre engelsman berättade historiken bakom St Marys, sånt gillar jag.

Söndagen var det så dags att bege sig till 221 Baker Street och Sherlock Holmesmuseet, man får dock inte har brått om man ska dit, typiskt engelskt smalt litet hus så man blev insläppta två och två efterhand som folk gick ut, svängen om Madame T, men kötiden denna dag uppgick till 3-4 tim så vi avstod, istället blev det metron till Hyde Park Corner, ett besök på Hard Rock Café, vet egentligen inte varför de blivit min grej, men kommer jag till en huvudstad som har Hard Rock Café så ska jag dit och ha en liten öl, är nog mest för att kunna säga när man möter nån med en tröja "där har jag varit, har du?"

Man kan ju inte ha varit i London en söndag utan att ha varit i Hyde Park, så vi gick inom och satte oss på The Serpentine vid sjön och avnjöt en Latte o ännu en Ale och bara tittade på folk, vilken aktivitet i en park alltså, helt sanslöst.
Promenad rakt igenom parken till Speakers Corner för att höra alla dessa människor utrycka sina känslor o tankar, my good säger jag bara, hade det hänt i Sverige hade man väl blivit tagen av polisen.
Promenaden fortsatte sedan utmed Hyde Park för att vi skulle kunna se alla dessa försäljare som står utmed staketet var söndag.
Afternoon tea på Hiltons fick man ju testa på, man kan ju inte vara sämrte än Ola-Conny och Morgan.
På en söndag måste man ju avnjuta en äkta Engelsk söndagmiddag, så Paddington Pride fick stå för den, Roaster m Yorkshirepudding, stekta sötpotatisas, blomkål i ostsås, sparris i smör mm mm sååå gott och sen var det matkoma de lux, fick bli en liten strosrunda på Paddington ner mot Lancaster efter det för att smälta maten.

Måndagen blev ännu en promenaddag, Kensington Garden upp till Palatset, en kaffe på cafét innan vi forts utmed kanten av parken ner mot Albert Memorial och Royal Albert Hall, sedan fortsatte vår vandring utmed S Carriage Drive förbi ambasader och the Household Cavalry vid Hyde Park Baracks och passerade precis lagom till de kom ridande tillbaka från vaktavlösningen på Palatset, ner mot Knightsbridge och Harrods.
Efter Harrods bara gick o gick vi utan några mål mer än att ta oss till Oxford Street, passerade de riktigt flotta hotellen, finanskvarter, hitta små mysiga pubar som verkligen var små och huxflux stod vi på Old Bondstreet, Chanel, Burberry, Victoria Secret, YSL, Armani ja alla fanns där, slutligen uppe på Oxford och en tur in på Selfridges.
Shoppingens o strosandes dag gick mot sin ände precis som vår lilla Londontur, en riktig äkta Pubburgare fick avsluta denna dag innan vi begav oss till hotellet för att packa.

Sista dagen så återstod en sak jag inte hunnit med under sommarens London-turer, Engelsk frukost, hotellet serverade en enklare buff'e med massa olika sorters bröd o pålägg, yoghurt, kaffe, juice, frukt mm, så innan det var dags att bege sig tillbaka till Sverige fick det allt bli en sådan!

Några dagar senare invaderades hemmet av 2 av mina barn som kom ner från Småland, samt svärsonen med 2 av barnbarnen så då passade vi på att ännu en gång ta färjan över sundet och tog en heldag i Klambenborg med sol, bad o picknick på stranden därefter Bakken, tivolit, där vi avslutade med äkta dansk buffé m frikadeller, ribber, fläskastek o allt annat.
En dag för både barn o vuxna!

Nu blickar vi framåt igen mot vinterns veckor i Thailand, ev en liten Greklandsvistelse framemot senvåren
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet