Julias blogg

Söndag 5 Augusti 2007 - Chhatrapati Shivaji International Airport
Idag har varit sista dagen i Bombay. Det har varit uppehall sa jag har promenerat omkring i omradena Colaba och Churchgate. Har bland annat sett Gateway of India som ar stadens landmarke. Motte upp Lottas kusin Galina och en kompis till henne och sag pa bio: Wild Hogs med bla John Travolta. Det var kul!
Kanns himla skont att traffa ngn har i Bombay efter att ha haft varsta taxistrulet fran flygplatsen igar. Pa inrikesflygplatsen finns det inga pre-paid-taxis sa jag var tvungen att bara valja ngn taxisnubbe ur hogen. Nar vi har akt en bit sa stannar han och ska borja skriva kvitto. Pastar att det kostar 900 rupies in till mitt hotell. Haha, det ar det tredubbla priset mot vad det ska kosta, sa jag vagrade och fick ner priset till 300 som det ska vara. sen ville han ha min underskrift och plotsligt tog han ut min vaska o lade in den in en annan taxi o sa att jag var tvungen att byta. vilken javla bluff killen var. den taxin som jag skulle byta till var riktigt gammal o skruttig. hade tom hal i golvet sa det skvatte in vatten pa mina fotter. Fy fan vad jag var forbannad! Den nya taxikillen kunde knappt ingen engelska och ville ta en genvag fran den stora vagen sa det skulle ga snabbare in till stan, men jag vagrade aka ngn genvag. borjade forestalla mig hur han skulle stanna i ngn grand och rana mig. Sa han vande tillbaka och tog den stora vagen. Sen visade det sig att killen inte visste var mitt hotell var ngnstans heller, sa jag fick guida honom genom kartan jag hade i Lonely Planet. Kom till slut fram till mitt hotell och kunde pusta ut. Just da var jag valdigt trott pa Indien och bara langtade hem...
I dag har jag aterhamtat mig och har haft goda erfarenheter. Tur det. Hade inte varit kul att fa ett daligt slut pa min resa.

Maste rusa till hotellet och packa lite. Har 12 kilo mer med mig hem an vad jag hade nar jag akte... eh...
/Julia.
Fredag 3 Augusti 2007
Har nu gjort den gyllene triangeln: Delhi - Agra - Jaipur.
I tisdags morse tog vi expresstaget till Agra. Vi blev serverade frukost och tidningar i andra klass med luftkonditionering. Valdigt fin service! I Agra motte vi upp Sara, en tysk tjej vi larde kanna i Delhi. Akte sen till Taj Mahal. Det var otroligt vackert! Den vita marmorn ar dock inte lik vit den en gang varit pga luftfororeningar. Det skulle tydligen finnas en svart Taj Mahal ocksa pa andra sidan floden, men den hann dock aldrig bli fardig sa det ar endast en grund som finns dar. Det var en hel del folk for att se Taj Mahal. Kan bara tanka mig hur mkt folk det ar nar det ar hogsasong. Vi hade en guide som visade oss runt och berattade om den vackra skapelsen. Det var valdigt hett och solen sken, sa jag fick en ordentlig bonna-branna :o) Jag far jobba hart pa att fa bort den sen tror jag.
Vi akte sen vidare till Agra Fort som ar ganska likt Red Fort i Delhi, men det ar lite vackrare med den vita marmorn.
Pa kvallen akte vi vidare med taget till Jaipur -Rosa staden. Checkade inte pa det fina Pearl Palace hotell. Dagen darpa gjorde vi en seightseeing-tur i den gamla (rosa) staden. Den var dock mer orange an rosa. Vet inte om de har en annan uppfattning av fargskalorna kanske... Vi gick upp i en minaret som hade utsikt over hela staden.
Dagen darpa gick jag och Malin pa Indiens mest kanda bio for att se en bollywoodfilm (Partner). Det var en rolig upplevelse! Bio sag ut som en Disneyteater med rosa valv. Filmen var 3 timmar lang. Indierna hade himla kul under filmen. De skrattade hogt, tjoade, apploderade och busvisslade nar de kanda skadespelarna gjorde nagot bra eller kul. Vi forstod dock inte konversationerna i filmen eftersom den var pa hindi, men vi kunde anda folja storyn.

Imorrn aker jag till Bombay. Ska checka in pa ett lite finare hotell i Colaba som ar ett shoppingdistrik dar manga turister bor. Ska passa pa att fa en manikyr och pedikyr innan jag aker hem pa mandag. Hoppas det inte regnar lika mycket denna gangen...
Julia.
Måndag 30 Juli 2007
Nu ar skolan slut och jag har lamnat Hyderabad.
Ar nu i Delhi. Ar positivt overraskad av staden! Den ar fin med massa gront i stora delar av staden. Inte alls sa mkt traffik som i Bombay eller Hyderabad. Det ar dock valdigt hett. Nu pa kvallen ar det 35 grader varmt. Puh!
Jag reser nu med Malin fr Vaxjo och Lotta fr Helsingfors. Imorrn tar vi taget till Agra for att se Taj Mahal. Ska bli intressant att aka tag har, och sen se Taj Mahal! Samma kvall aker vi vidare till Jaipur. En stad som sags ha ett magiskt skimmer over sig och i de gamla delarna ar alla hus rosa. Innan jag aker hem ska jag vara i Bombay i tva dagar och se lite sightseeing som jag inte hann med sist pga regnet.

Ska nu ata middag.
/Julia.
Lördag 21 Juli 2007
I gar hade vi en gastforelasning av en man om gaylitteratur i Indien. En mkt ovanligt amne och ovanligt i Indien. Mr Merchant var en exentrisk man i stort vitt skagg och orange tunika. En intressant och personlig forelasning. Homosexualitet ar inte accepterat i Indien, sa vi var priviligerade som fick chansen att hora om hur det ar att vara gay i Indien och hur den litteraturgenren har utvecklats.

I dag akte vi genom Hyderabad och sen ut pa landsbygden for att komma till Narsapur. En liten by som ar med i ett NGO-projekt som sponsras av Varldsbanken. Kvinnorna i byn producerar ett organiskt bekampningsmedel av Nimtradets fron och saljer det sen till bonderna som anvander det pa sina grodor. Hela byn valkomnade oss och det var stor uppstandelse kring oss. Kul att uppleva!
Sen akte vi ett skogsomrade, eller jag kanske ska kalla det djungel, dar nimtraden vaxte. Det var nagot av en pars att ga omkring dar i hettan, 38 grader varmt. Kandes inte som om vattnet jag drack gjorde ngn skilnad. Kroppen fick en mindre varmechock. Vi akte sen vidare till en annan by med romer dar NGO hade sitt kontor. Dar at vi lunch. Vi satt pa golvet och blev serverad mat pa ihopsydda lov. Vackrare tallrikare har jag inte sett! Vi fick sen se de romerska kvinnornas handarbeten. De hade aven uppvisning med sang och dans. Jag var dock sa varm da att jag fick ga och satta mig i bussen och vila.
Det var helt underbart att komma ut fran staden och se gron skog och risfalt. Imorrn ar det ater till studierna... men det blir nog lite shopping ocksa.

Julia.
Torsdag 19 Juli 2007
Jag bestamde mig for att trotsa risken for magsjuka i Hampi och akte dit over helgen. Hade sallskap med tva andra fran kursen och 3 st amerikaner fran universitetet. Vi akte nattbuss som tog 10 timmar. Forvandsvart skon resa dit och bra buss. Val i Hampi checkade vi in pa Vicky's guesthouse. Smar rum, men helt ok. Hade ju europeisk toa. Kostade bara 250 rupies/rum, dvs 50 kr.
Jag och mina kursare tog det sen lugnt i det lilla samhallet som vuxit upp bland de gamla templena. Det fanns enormt mycket tempel pa ett stort omrade. Det nya samhallet utnyttjade att det stod en del gamla ruiner som de byggde sina hus under. Ska lagga in bilder pa det! Sen var vi i ett tempel dar det fanns en elefant. Jag och Katri (fr finland) hittade en dam som gjorde henna pa oss (pa fotterna) hemma i sitt vardagsrum sa vi var inne i hennes lilla hus dar aven hennes son satt och gjorde sina laxor.
Det fanns inte sa manga restauranger som hade oppet for lunch, men vi hittade slutligen ett stalle. Vi var de enda gasterna och det kandes som om vi satt i familjens vardagsrum pa terrassen. Pa kvallen hittade vi en mysig takrestaurang med fin utsikt mot de stora templena. Det var forbjudet med alkohol i samhallet, sa vi tog sen en autorickshaw till ett hotell nagra kilometer utanfor samhallet eftersom de hade ol dar.
Sista dagen i Hampi, sondagen, var valdigt varm. Nagra av amerikanarna hyrde scotrar for att aka omkring mellan templena. Jag och Katri foredrog en autorickshaw som tog oss till de templena vi ville. Vi sag bland annat elefantstallarna (hade varit 1500 st elefanter dar) och Lotustemplet som endast var for kvinnor forr. Valdigt vackert!
Efter en natt i bussen var vi tillbaka i Hyderabad pa mandagsmorgon.

Nu har vi inte sa lang tid kvar av kursen. Ska bara skriva en uppsats och sen gora en tenta i nasta vecka.
Vart hostel har forbattrats nagot. I gar fick vi nya speglar. Har tidigare bara haft en liten pa badrummet. Vi har aven fatt nytt besok... Apor har invaderat campus sa nu far man se till att halla fonsterna stangda. Harom morgonen kom det en apa och satte sig utanfor mitt fonster och tittade in. Tur att jag hade stangt fonstret. Hade inte velat ha den i rummet.

I helgen ska vi aka till ett litet NGO-samhalle i en skog. Ska bli intressant att se hur det fungerar.
Skriver mer om det sen!
Tisdag 10 Juli 2007
Dagarna gar snabbt har. Forelasningarna ar intressanta att lyssna pa, valdigt entusiastiska larare, sa det ar kul. Har nu en cykel sa jag slipper skoskav och kan ta mig snabbt till skolan eller vart jag nu vill pa campus.

I fredags var vi ett gang som akte in till stan med en auto-richer, det ar som en thailandsk tuk-tuk. Vi satt 5 st o trangdes i knaet pa varandra, lite smididare om man bara ar 3 st. Inne i Hyderabad city var vi mest pa ett shopping center. Det ar tyvarr ingen stad att promonera i, sa antingen far man halla sig i shoppingcentret man ar i eller ta en richer dit man vill. Eftersom jag inte hade med mig sa mkt bagage har jag kopt upp en liten garderob. Det ar kul att shoppa eftersom det mesta bara kostar mellan 20 - 150 kr. Men jag far borja begransa mig nu...
Efter shoppingen motte vi upp nagra andra fran gruppen och tog en kaffe pa Barista. Enda stallet som har riktigt kaffe. Indierna kor annars hart med Neskaffe. Vi at sen pa den fina restaurangen Fusion 9 som ar ett harligt avslappnat stalle med god mat. For en ordentlig middag med ol betalade jag ca 60 kr.

Pa lordagen akte vi pa sightseeing tur i staden och sag flera olika historiska platser och landmarken. Bland annat Charminar som ser ut som en asiatisk triumfbage med fyra torn, den byggdes redan pa 1500-talet. Sen sag vi ett stort gammal fort, Golconda, som vi vandrade genom och ett maktigt palats.

I sondags blev det en del lasande gjort och en tur till stan igen med Lotta (fr Helsingfors), Anne Sophie (Kopenhamn) och Malin (fran Uppsala). Vi provade pa ett nytt shoppingcenter och avslutade med sondagsmiddag pa Fusion 9 igen. Ar lite trott pa shoppingcenter nu, sa det ar dax att ta sig till ngn bazaar nasta gang.

For tillfallet rader det matforgiftning i gruppen. Jag tror att narmare halften av oss riktigt sjuka. Jag mar bra an sa lange, men det ar nog bara en tidsfraga innan jag far en slang av det ocksa. Jag var med nagra sjuklingar pa universitetets Health Centre igar och passade pa att kolla min inflammerade hand som inte blivit bra. Har fatt lite mediciner for det, sa hoppas det blir battre tills jag ska pa aterbesok i veckan igen. Intressant att se hur sjukvarden fungerar har. Man pratar jattesnabbt, ca 3 minuter, med doktorn (annu snabbare an i Sverige) inne i ett rum som har ett skynke till dorr. Far med sig en papperslapp som ar receptet och lamnar in det i "apoteket", ett rum de har i korridoren med mediciner, sa far man ut ett exakt antal tabletter man ska. For oss studenter ar allt gratis, bade att traffa doktorn och mediciner.
Jag har nu borjat med yoga. Vi har en kurs varje dag klockan 7 pa morgonen i "yogahuset". Kanns valdigt indiskt!

Pga att det ar sa manga som ar sjuka, varit sjuka eller kommer att bli sjuka sa har var resa till Hampi (en helig stad som nu ar i ruiner) i helgen blivit installd, sa folk ar lite dampade. Det var forst tankt att vi skulle aka tag dit men det fanns inte platser till alla sa det skulle bli buss istallet. Resan skulle ta ca 14 timmar enkel vag, vilket skulle bli en mardrom for den som ar sjuk, sa vi far slopa det och hitta pa ngt annat istallet. Kanske det blir en runda for tygshopping stallet.
Tisdag 3 Juli 2007
Typiskt nog sa blev allt jag skrev i sondags raderat pga ett tekniskt fel pa denna sidan. Ska forsoka sammanfatta vad jag skrev iaf.
Den 29 juli kom jag till Bombay i sallskap med 3 finska tjejer: Lotta, Anna och Sissi. De forsta intrycken bestod av en galen trafik dar man tar sig fram genom att zickzacka och tuta med bilen. Lott ar en fjardedels indisk har slakt i Bombay sa hennes kusin Galina hade fixat hotell at oss, Kemps Corner. Galina hamtade oss sen for att visa oss staden och de basta stallena hon kande till. Hon tillhor overklassen, sa det blev lite dyrt men jattekul att fa uppleva hennes perspektiv av staden. Restaurangerna vi var pa var valdigt frascha och hade god mat. Eftersom det ar regnperiod sa fick vi uppleva mkt regn och kladerna var standigt fuktiga. Vi gjorde nagra fynd i Colaba, shoppingdistrikt, och prutade pa smycken. Efter ett tag regnade det sa mycket att det var omojligt att ta sig tillbaka till bilen sa vi tog taxi till parkeringen. Pa kvallen foljde vi med Galina till en countryclub som hennes familj ar medlem i. Det var ett jattestort omrade mitt inne i stan. Innanfor grindarna fanns stora byggnader och golfbanor dar det brukar vara turneringar. I klubbyggnaden motte vi upp Galinas vanner och satt i baren for nagra drinkar. Det var dock forbjudet att ta bilder dar sa jag har tyvarr inga bilder dar ifran. Vi akte sen vidare till nattklubben Henry's. Dar drack vi vin, som var himla dyrt, 90 kr. Det var ett fatal vasterlanningar dar men jag var den enda blonda.
I lordags skulle vi aka pa en sightseeing men det regnade sa mkt att en del vagar var stangda pga av vattenmangderna. Vi at lunch pa en restaurang, Satus, och provade pa Thali som bestar av manga olika smaratter. Jattegott! Gjorde sen lite skoshopping vid hotellet innan vi packade vaskorna for att aka till Hyderabad.

Val i Hyderabad, efter nastan 4 timmars vantan pa flygplatsen, blev vi upphamtade av en bil fran universitetet. Var framme pa campuset vid halv 4 pa morgonen. I sondags halsade vi pa alla de andra 25 studenterna som ocksa ska lasa "Contemporary India". De kommer fran Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. En trevlig blandning! Vi blev runtvisade av Cristabel som ar var fadder kan man saga. Hon studerar annars politik.
Vi blir serverade mat har i gasthuset som vi delar med nagra hogljudda amerikaner. Maten ar for det mesta jattegod. Det finns mkt att valja pa: olika grytor som linsgryta, ris, naan och annat. Till frukost igar fick vi pannkakor, frukt och toast. Varje dag har de ngt indiskt att valja pa till frukost, men det ar ofta lite mysko men spannande att prova.
I gar var forsta skoldagen. Det var mest information och alla presenterade sig. Huset vi har vara forelasningar ligger en bit bort fran vart hostel, sa vi far en ordentlig promenad varje dag. Ska nog hyra en cykel... Campuset ar annars valdigt fint. Bestar av stora naturomraden med sjoar och klippor. Har en massa olika djur; odlor, bufflar, pafglar, ormar, skorpinjoner, hundar, katter... I badrummet som vi delar med de andra i korridoren har vi ett helt zoo; padda, sparv, odla, kackelackor och andra insekter. Inte sa mysigt att duscha med ngt av de djuren. Annars ar rummen bra. Jag delar med Lotta. Vi har en varsin ordentlig sang med myggnat, garderob och skrivbord. Lite skitigt bara. Det finns en massa indiska studenter har ocksa. Mest flickor.

I gar var vi aven pa en shoppingtur till en bazar. Kanns som att tillhora en cirkus for alla glor en massa och stannar dar vi ar. Nar det ar trangt och mycket manniskor far vi se upp, for da passar tyvarr en del men pa att tafsa och respekterar inte oss alls. Men de flesta ar valdigt trevliga och bara nyfikna.

Jag ska forsoka lagga in lite bilder i dagarna.
Skriv garna till mig och beratta vad som hander hemma!