Stöd Ukraina

Julias blogg

Tisdag 3 Juli 2007

Bombay

Typiskt nog sa blev allt jag skrev i sondags raderat pga ett tekniskt fel pa denna sidan. Ska forsoka sammanfatta vad jag skrev iaf.
Den 29 juli kom jag till Bombay i sallskap med 3 finska tjejer: Lotta, Anna och Sissi. De forsta intrycken bestod av en galen trafik dar man tar sig fram genom att zickzacka och tuta med bilen. Lott ar en fjardedels indisk har slakt i Bombay sa hennes kusin Galina hade fixat hotell at oss, Kemps Corner. Galina hamtade oss sen for att visa oss staden och de basta stallena hon kande till. Hon tillhor overklassen, sa det blev lite dyrt men jattekul att fa uppleva hennes perspektiv av staden. Restaurangerna vi var pa var valdigt frascha och hade god mat. Eftersom det ar regnperiod sa fick vi uppleva mkt regn och kladerna var standigt fuktiga. Vi gjorde nagra fynd i Colaba, shoppingdistrikt, och prutade pa smycken. Efter ett tag regnade det sa mycket att det var omojligt att ta sig tillbaka till bilen sa vi tog taxi till parkeringen. Pa kvallen foljde vi med Galina till en countryclub som hennes familj ar medlem i. Det var ett jattestort omrade mitt inne i stan. Innanfor grindarna fanns stora byggnader och golfbanor dar det brukar vara turneringar. I klubbyggnaden motte vi upp Galinas vanner och satt i baren for nagra drinkar. Det var dock forbjudet att ta bilder dar sa jag har tyvarr inga bilder dar ifran. Vi akte sen vidare till nattklubben Henry's. Dar drack vi vin, som var himla dyrt, 90 kr. Det var ett fatal vasterlanningar dar men jag var den enda blonda.
I lordags skulle vi aka pa en sightseeing men det regnade sa mkt att en del vagar var stangda pga av vattenmangderna. Vi at lunch pa en restaurang, Satus, och provade pa Thali som bestar av manga olika smaratter. Jattegott! Gjorde sen lite skoshopping vid hotellet innan vi packade vaskorna for att aka till Hyderabad.

Val i Hyderabad, efter nastan 4 timmars vantan pa flygplatsen, blev vi upphamtade av en bil fran universitetet. Var framme pa campuset vid halv 4 pa morgonen. I sondags halsade vi pa alla de andra 25 studenterna som ocksa ska lasa "Contemporary India". De kommer fran Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. En trevlig blandning! Vi blev runtvisade av Cristabel som ar var fadder kan man saga. Hon studerar annars politik.
Vi blir serverade mat har i gasthuset som vi delar med nagra hogljudda amerikaner. Maten ar for det mesta jattegod. Det finns mkt att valja pa: olika grytor som linsgryta, ris, naan och annat. Till frukost igar fick vi pannkakor, frukt och toast. Varje dag har de ngt indiskt att valja pa till frukost, men det ar ofta lite mysko men spannande att prova.
I gar var forsta skoldagen. Det var mest information och alla presenterade sig. Huset vi har vara forelasningar ligger en bit bort fran vart hostel, sa vi far en ordentlig promenad varje dag. Ska nog hyra en cykel... Campuset ar annars valdigt fint. Bestar av stora naturomraden med sjoar och klippor. Har en massa olika djur; odlor, bufflar, pafglar, ormar, skorpinjoner, hundar, katter... I badrummet som vi delar med de andra i korridoren har vi ett helt zoo; padda, sparv, odla, kackelackor och andra insekter. Inte sa mysigt att duscha med ngt av de djuren. Annars ar rummen bra. Jag delar med Lotta. Vi har en varsin ordentlig sang med myggnat, garderob och skrivbord. Lite skitigt bara. Det finns en massa indiska studenter har ocksa. Mest flickor.

I gar var vi aven pa en shoppingtur till en bazar. Kanns som att tillhora en cirkus for alla glor en massa och stannar dar vi ar. Nar det ar trangt och mycket manniskor far vi se upp, for da passar tyvarr en del men pa att tafsa och respekterar inte oss alls. Men de flesta ar valdigt trevliga och bara nyfikna.

Jag ska forsoka lagga in lite bilder i dagarna.
Skriv garna till mig och beratta vad som hander hemma!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Lamnar Indien efter lite strul
16 år sedan
Den gyllene triangeln
16 år sedan
Hett i Delhi
16 år sedan
Gay poet and NGO-project
16 år sedan
Hampi
16 år sedan