Stöd Ukraina

Julias blogg

Tisdag 10 Juli 2007

Helg & halsa

Dagarna gar snabbt har. Forelasningarna ar intressanta att lyssna pa, valdigt entusiastiska larare, sa det ar kul. Har nu en cykel sa jag slipper skoskav och kan ta mig snabbt till skolan eller vart jag nu vill pa campus.

I fredags var vi ett gang som akte in till stan med en auto-richer, det ar som en thailandsk tuk-tuk. Vi satt 5 st o trangdes i knaet pa varandra, lite smididare om man bara ar 3 st. Inne i Hyderabad city var vi mest pa ett shopping center. Det ar tyvarr ingen stad att promonera i, sa antingen far man halla sig i shoppingcentret man ar i eller ta en richer dit man vill. Eftersom jag inte hade med mig sa mkt bagage har jag kopt upp en liten garderob. Det ar kul att shoppa eftersom det mesta bara kostar mellan 20 - 150 kr. Men jag far borja begransa mig nu...
Efter shoppingen motte vi upp nagra andra fran gruppen och tog en kaffe pa Barista. Enda stallet som har riktigt kaffe. Indierna kor annars hart med Neskaffe. Vi at sen pa den fina restaurangen Fusion 9 som ar ett harligt avslappnat stalle med god mat. For en ordentlig middag med ol betalade jag ca 60 kr.

Pa lordagen akte vi pa sightseeing tur i staden och sag flera olika historiska platser och landmarken. Bland annat Charminar som ser ut som en asiatisk triumfbage med fyra torn, den byggdes redan pa 1500-talet. Sen sag vi ett stort gammal fort, Golconda, som vi vandrade genom och ett maktigt palats.

I sondags blev det en del lasande gjort och en tur till stan igen med Lotta (fr Helsingfors), Anne Sophie (Kopenhamn) och Malin (fran Uppsala). Vi provade pa ett nytt shoppingcenter och avslutade med sondagsmiddag pa Fusion 9 igen. Ar lite trott pa shoppingcenter nu, sa det ar dax att ta sig till ngn bazaar nasta gang.

For tillfallet rader det matforgiftning i gruppen. Jag tror att narmare halften av oss riktigt sjuka. Jag mar bra an sa lange, men det ar nog bara en tidsfraga innan jag far en slang av det ocksa. Jag var med nagra sjuklingar pa universitetets Health Centre igar och passade pa att kolla min inflammerade hand som inte blivit bra. Har fatt lite mediciner for det, sa hoppas det blir battre tills jag ska pa aterbesok i veckan igen. Intressant att se hur sjukvarden fungerar har. Man pratar jattesnabbt, ca 3 minuter, med doktorn (annu snabbare an i Sverige) inne i ett rum som har ett skynke till dorr. Far med sig en papperslapp som ar receptet och lamnar in det i "apoteket", ett rum de har i korridoren med mediciner, sa far man ut ett exakt antal tabletter man ska. For oss studenter ar allt gratis, bade att traffa doktorn och mediciner.
Jag har nu borjat med yoga. Vi har en kurs varje dag klockan 7 pa morgonen i "yogahuset". Kanns valdigt indiskt!

Pga att det ar sa manga som ar sjuka, varit sjuka eller kommer att bli sjuka sa har var resa till Hampi (en helig stad som nu ar i ruiner) i helgen blivit installd, sa folk ar lite dampade. Det var forst tankt att vi skulle aka tag dit men det fanns inte platser till alla sa det skulle bli buss istallet. Resan skulle ta ca 14 timmar enkel vag, vilket skulle bli en mardrom for den som ar sjuk, sa vi far slopa det och hitta pa ngt annat istallet. Kanske det blir en runda for tygshopping stallet.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Lamnar Indien efter lite strul
16 år sedan
Den gyllene triangeln
16 år sedan
Hett i Delhi
16 år sedan
Gay poet and NGO-project
16 år sedan
Hampi
16 år sedan