Stöd Ukraina

Julias blogg

Torsdag 19 Juli 2007

Hampi

Jag bestamde mig for att trotsa risken for magsjuka i Hampi och akte dit over helgen. Hade sallskap med tva andra fran kursen och 3 st amerikaner fran universitetet. Vi akte nattbuss som tog 10 timmar. Forvandsvart skon resa dit och bra buss. Val i Hampi checkade vi in pa Vicky's guesthouse. Smar rum, men helt ok. Hade ju europeisk toa. Kostade bara 250 rupies/rum, dvs 50 kr.
Jag och mina kursare tog det sen lugnt i det lilla samhallet som vuxit upp bland de gamla templena. Det fanns enormt mycket tempel pa ett stort omrade. Det nya samhallet utnyttjade att det stod en del gamla ruiner som de byggde sina hus under. Ska lagga in bilder pa det! Sen var vi i ett tempel dar det fanns en elefant. Jag och Katri (fr finland) hittade en dam som gjorde henna pa oss (pa fotterna) hemma i sitt vardagsrum sa vi var inne i hennes lilla hus dar aven hennes son satt och gjorde sina laxor.
Det fanns inte sa manga restauranger som hade oppet for lunch, men vi hittade slutligen ett stalle. Vi var de enda gasterna och det kandes som om vi satt i familjens vardagsrum pa terrassen. Pa kvallen hittade vi en mysig takrestaurang med fin utsikt mot de stora templena. Det var forbjudet med alkohol i samhallet, sa vi tog sen en autorickshaw till ett hotell nagra kilometer utanfor samhallet eftersom de hade ol dar.
Sista dagen i Hampi, sondagen, var valdigt varm. Nagra av amerikanarna hyrde scotrar for att aka omkring mellan templena. Jag och Katri foredrog en autorickshaw som tog oss till de templena vi ville. Vi sag bland annat elefantstallarna (hade varit 1500 st elefanter dar) och Lotustemplet som endast var for kvinnor forr. Valdigt vackert!
Efter en natt i bussen var vi tillbaka i Hyderabad pa mandagsmorgon.

Nu har vi inte sa lang tid kvar av kursen. Ska bara skriva en uppsats och sen gora en tenta i nasta vecka.
Vart hostel har forbattrats nagot. I gar fick vi nya speglar. Har tidigare bara haft en liten pa badrummet. Vi har aven fatt nytt besok... Apor har invaderat campus sa nu far man se till att halla fonsterna stangda. Harom morgonen kom det en apa och satte sig utanfor mitt fonster och tittade in. Tur att jag hade stangt fonstret. Hade inte velat ha den i rummet.

I helgen ska vi aka till ett litet NGO-samhalle i en skog. Ska bli intressant att se hur det fungerar.
Skriver mer om det sen!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Lamnar Indien efter lite strul
16 år sedan
Den gyllene triangeln
16 år sedan
Hett i Delhi
16 år sedan
Gay poet and NGO-project
16 år sedan
Hampi
16 år sedan