Jofa22s blogg

Tisdag 25 Januari 2011 - Argentina
Efter ca 20 dagar i bergen var det helt underbart att få ta en dusch, man luktade ju så gott efteråt :)

Vi hade en avslutnings middag med öl,champis,vin. Dagen efter tog vi farväl av våra guider där jag lovade pinky att ta med mig lite jägermaister om jag skulle till Mendoza igen. Svensk snus ville de tydligen inte ha något mer....hm undrar varför :)

Nu valde vi den här gången att inte flyga utan vi tog buss från Argentina till Chile.
Vi hade sedan en stor fest i Santiago. Först intogs det en stor biff 1 kg....japp en kille fick ner 1 kg biff och efterätt,öl,vin mm Jag var rätt stolt över att ha fått i mig 300g :) Sedan ut på byn natten lång.

Dagen efter var det shopping på programet,sedan blev det midag på en gudomligt bra restaurang.
Grillad haj .....vattnas bara i munnen när jag tänker på det :)

Sedan fick man sån där ångest som man kan få när man inser att resan snart är slut och man ska hem till arbete mm. Så jag började redan att fantisera om nya resmål då kändes det lite bättre :)

Så det var ett underbart gäng jag åkte med, fina upplevelser. Jag ska absolut tillbaka till Argentina då gärna Patagonien.

Jag åkte med gamme.no ett norskt företag

Torsdag 20 Januari 2011
Så vi klev upp tidigt på morgonen,vi hade en lång dag framför oss. Men nu gick vi inte vacas leden ut utan normalleden. Vacas är mycket finare men tar längre tid att gå. Några ville ta helikopter ut ur parken med det gick inte sa våra guider( vilket det visst gjorde, för senare träffade vi några från österike som flygit med helikopter ut).Då bestämde några för att rida ut på mulor, det såg rätt lungt och mysigt ut tyckte de. Men det visade sig senare att de där mulorna hade full fart...så de som valde att rida hade fullt med blåmärken och var helt slut efter den ridturen:)

Så var det vi som valde att gå ut. Det gick bra men vi kom till ett vattendrag som vi hade svårt att ta oss över. Men det lyckades till sist när vi hittade en lång järnbit att balensera på. Sedan gick vi i timmar, men en fick ont i knät så jag, Aleksander och en guide höll henne sällskap. Vi kom efter de andra och efter ca 8 timmar var vi ganska trötta.Mot slutet kommer man in på en bil väg och där stod Argentinska millitären.Tänk om vi fick lift tänkte jag högt. Aleksander gick i förväg och pratade med dem,sedan försökte jag övertala dem att vi skulle få lift. Vet inte, men vi hade väl kanske lite desperat ton läge...snälla kan vi få lift med er.....Vi är så trötta.....Nå de var snälla och vi fick hoppa in i lastbilen så glada blev vi :)

Tisdag 18 Januari 2011
16-18 Januari

Nu tusslar vi bara runt runt runt ....dricker vatten,äter,sover,läser.Det blir långa dagar när man väntar på ett besked om bra väder. Solen skiner men det är vindstyrkan som ställer till problem.
Vi gjorde ett besök på världes högst belägna Art Gallery. Fick i oss god mat och en kall öl

19 Jan

Nu skulle vi mot toppen det var vår sista chans och det blev inte det bästa upplägget, men vi hade inget val pg av att vårt klättertillstånd höll på att gå ut. Från Plaza de Mulas 4370m upp till Nido 5500m 1200höjd meter där slog vi upp tälten sov i ca 9 timmar.Sedan upp mot toppen 6965m alltså 1500 höjdmeter.
Där vände jag påca 6300m pg av att jag frös och dåliga värden. Det är bara att inse att jag behöver mycket längre tid på att acklamatisera mig än många andra. Många vände för mig pg av höjdsjuka,masjuka,ryggproblem. Men det var några som tog sig till toppen..hurra för dem :)
Jag gick ner mot Nido fick varm choklad och sov. För att nästa dag lämna parken (10 timmars vandring)

Lördag 15 Januari 2011 - Argentina
Så när det inte blev något försök på toppen pg av för mycket vind, gick vi ner mot Plaza De Mulaz (base camp).Jag gick ner så fort solen gick upp, pg av dåliga värden ville de ha ner mig på lägre höjd så fort som möjligt.Kan säga att vind styrkan var mycket här blåste Aleksander omkull på väg ner ( men det gick bra).
På väg ner fanns det en läkar stuga som vi skulle stanna till på för att kolla oxygen i blodet....det var viktigt att se om det steg när vi gick ner på lägre höjd.

Så en orange lite husvagn var läkar stugan,vi bankade på och där inne var två nyvakna killar. Det verkade inte riktigt ha koll på situationen men det viktigast var att jag gjorde ett test och värdena hade stigit:)
Nöjd och glad gick vi vidare ner. Nu blev det så att vi skulle bo på ett så kallat hotell på bas camp. Nå efter att ha sett det och wc ...tänkte jag att jag skulle hellre haft min shitbag och tält.

Vi inväntade de andra ur expeditionen och försökte planera en ny toppdag. På källen blev det god middag massa prat och skoj.

Torsdag 13 Januari 2011 - Argentina
Så ibland händer det inte så mycket på dessa turer,man går mellan olika camper med utrustning/mat,man har vilodagar.Vi kollar oxygen i blodet,äter,sover pratar massa, lyssna på musik.

Men när du kommer upp i berget finns det ingen utedass. Så man kan tänka sig hur berget skulle sett ut om de inte hade haft reglerna om att vi skulle ha en "shitbag" .Ja du får en svart plastpåse där du ska göra dina behov i och sedan ska det tas ner från berget. Nå det var något nytt för oss alla.....och fungerade bra trots lite skeptiska tankar från alla.

Idag den 10 jan försökte jag med tappert försök borsta mitt hår med en gaffel....det gick ju sådär. Någon borste fanns inte med pg av att man inte vill ha med sig onödig vikt. Nå många tänker säkert att en borste väger väl inte så mycket men många små saker kan till sist bli lite vikt.

13 Januari

Idag gick vi mot camp 2 5440m det var en fin tur och alla mådde bra. Unnade oss ahlgrens bilar och djungelvrål väl framme vid campen. När jag kommer fram ser jag en kille göra 50 armhävningar mitt framför ögonen på mig. Men en suck frågar jag några ur hans expedition om han inte var trött efter att ha gått 7 timmar.Till svar fick jag bara av de franska killarna....you know he is from america....okej vad annars tänkte jag. Idag fick jag ett besked som inte var bra.....det skulle blåsa ca 70sek/m på vår toppdag....hoppas vinden avtar.

14 Januari

Nu var vi på 6000m och camp 3:) Här skulle vi sova i några timmar innan vi skulle försöka nå toppen på 6965m. Det blåste väldigt mycket så det var bara att slå upp tälten och dricka,äta sova.
Vi klev upp vid 04.00 och skulle upp mot toppen, jag fick tyvärr nej pg av att jag hade endast 45% i oxygenmätning. Jag blev så ledssen:( Vid 50% brukar folk vara rätt utslagen,förvirrade men jag var pigg ingen huvudvärk och var beredd att gå. Men ett nej är ett nej....försökte acceptera fast det kan vara svårt.
Nå nu blev det så att det blåste väldigt mycket ca 67s/m så ingen kunde göra ett försök att nå toppen. Vi beslutade att gå ner till en annan base camp Plaza De Mulas och invänta bättre väder.

Söndag 9 Januari 2011
8 Januari

Idag var det att bära 18-20 kg packning till Camp 1 ca 800 höjdmeter .Mulorna är bara med oss till base camp 4200m,sedan får vi bära all packning själva .Det gick väldigt bra för hela gruppen,solen sken men det blåste ganska mycket. Det finns ett visst part som man ska passera när man ska till camp 1 där det kan komma fallande stenar. Så att hålla avstånd till personer är viktigt ,så du kan ha en chans att hoppa undan ifall att det skulle komma ett stenras.Nå den största stenen jag såg komma var lika stor som min tumnagel :) Väl uppe på camp 1 lämnade vi vår mat/utrustning och gick sedan ner till base camp Plaza Argentina 4200m. Sedan mat och krypa ner i sovsäcken.

9 Januari

Idag var det ännu en läkarkoll som gick bra. Vädret var snö och blåsigt. Sedan gjorde vi ingenting..ha ha låter kanske som vi är väldigt slöa men det är viktigt att kroppen får mycket vila,och att kroppen då får tid att vänja sig vi högre höjd. Sedan en god middag och som valigt avslutades dagen med ett citat,ur citatboken som Aleksander hade med sig.Sedan packade vi, för i morgon ska vi lämna base camp 4200m för gott, för att ta oss upp till Camp 1 5000m.

Fredag 7 Januari 2011 - Argentina
6 Januari

Så jag vaknade ganska utsövd, min tält kamrat snarkade väldigt högt hela natten och jag hade ingen aning om var jag lagt mina öronproppar ( vilket skulle bli mina bästa vänner ett tag framöver). Idag var det läkarkoll, de ser hur du acklamatiserar dig, blodtryck mm. Jag hade där ett bra blodtryck på 129/79 och 89 % i syremättning i blodet. Sedan gör man ingenting man äter,sover,vilar,pratar med andra klättrare, läser, lyssnar på musik mm. Fast vi tog en lite tur upp till 4450m för att acklamatisera oss. Och öppnade ett kinderägg på 4200m,det är nog första gången jag gjort det. Berättade för vår argentinska guide att jag har foto och autograf av Maradona (känd fotbolls spelare i argentina) det var stort tyckte han och sedan blev det fotbollsprat kvällen lång.

7Januari

Sov hela natten tack för att det finns öronproppar:) Idag tog vi farväl av Dag,han hade beslutat sig för att lämna turen pg av sjukdom. Vilket var väldigt tråkigt, men ibland händer det att du blir sjuk och då finns inga andra allternativ om man känner att kroppen inte har den energi som behövs.Dag flögs ut med helikopter och tog sig senare mot Chile/ Norge. Sedan gjorde vi ingenting.... Vila, dricka massa vatten mm. Men mitt i min vilostund får jag äntligen syn på den blå/gula flaggan...ah svenskar...ett besök att hälsa på dem och prata en stund. Sedan vila och sova för i morgon ska vi upp med mat och utrustning till Camp 1 5000m

Onsdag 5 Januari 2011
4 Januari
Mot Casa de Piedra

Dagen kunde inte börja bättre när jag träffar en kille från Liverpool och han har sin LFC mössa på:)
Jag har ju min Liverpool mössa med mig på alla turer, så det känns skönt att se att flera vill visa vilket
fotbollslag som gäller.Ja jag är Liverpool fan :)
Turen idag var blåsig,blåsig blåsig.Händer inte så mycket när man bara går,man funderar på allt möjligt ....tänker på att gå långsamt,andas djupt,dricka minst 4 liter vatten ..det gör man för att kroppen ska klara av den högre höjden( acklamatisering). Samma sak som dagen innan ......upp med tält,äta, vila.Fast det var här jag insåg att morgondagen skulle innehålla en "river crossing" korsa en flod..på 3200m höjd, det skulle bli kallt....brrrrr

5 Januari

Åh så kallt det var att korsa floden.....så jag frös. När jag satt där och torkade mina kalla fötter tänkte jag på gårdagens avtal som jag kunde fått....om ena guiden bar mig över floden skulle han få massage av mig på base camp...eh det var allvarlig aldrig ett allternativ för mig...korsar hellre floden 10 ggr :)
Nå idag var det 900 höjd meter som skulle avklaras och det gick bra. Nu hade vi äntligen nått Plaza Argentina 4200meter vårt camp för några dagar.

Söndag 2 Januari 2011 - Argentina
I dag vaknade man pigg och förväntansfull. Vi skulle ordna med klättertillstånd(parkavgift)... 350 dollar var det sagt, men de hade höjt till 750 dollar så vi fick en liten chock.... Nå vad hade vi för val....in och skriva på massor av papper , sedan iväg på nästa ställe och betala och då var det helt plötsligt 771 dollar.
Jag fick det efterlängtade tillståndet till sist. :) . På kvällen gick vi ut och åt en underbart god biff och rödvin,sedan bar det hem till hotellet och packa för morgon dagen.

3 Januari

Med spänd förväntan vaknade jag på morgonen, som jag längtat efter att få starta vandringen upp mot Sydamerikas högsta topp Aconcagua. Jag hade sorterat ut min packning,kvar på hotellet i penitentes blev bla dushkräm,shampoo,smink och allt annat som inte behövdes på berget. Efter frukost så blev det att vila en liten stund....och det var där och då jag visste att det skulle dröja många dagar, innan jag skulle få duscha och sova i en riktig säng igen.

Vandringen mot första camp på 2800m gick väldigt bra, bar en lätt packning och mulorna tog resten.
Solen sken och vi bara njöt av tillvaron. Tälten slog vi upp när vi kom fram, och om du har ett stort leende på läpparna så fanns det snabbt en guide som hjälpte dig med tältet :) Det gäller att spara på energin, så att man har kvar så mycket som möjligt till högre höjd. Och varför då inte använda sig av den kvinnliga charmen :) Efter en god middag med lite rödvin så var det dax att krypa ner i sin varma sovsäck,efter att ha borstat tänderna till en stjärnklar himmel.

Fredag 31 December 2010
Tänk att då var man här i Chile :) som jag hade längtat efter att få åka iväg på den här resan.

Resn gick som planerat och vi hamnade på ett fint hotell i Santiago, ut på stan för att försöka hitta något ätbart. Nå nu är min spanska lika med noll....kan beställa en öl/kaffe och presentera mig så det var
med spänd förväntan vi undrade vad vi hade beställt för mat. Det blev tydligen en omellet som var väldigt god.
Efter en dusch senare så blev det Ny Års middag på hotellet, alla restauranger var stängda pg av Ny År. Efter en god middag och vin bar det iväg ner mot stan...gisses har väl aldrigt trott att det skulle vara så mycket folk och så mycket fest .....millenium firandet år 2000 i stockholm ligger långt efter.
Champisen flödade vid tolvslaget och fyrverkerierna höll på minst i 20min. Själv är det nog första gången jag blivit helt ner duschad av champis. Hem vid ett skulle upp tidigt på morgonen.

1/2 2011

Nytt År nya möjligheter :)

Idag bar det iväg mot Argentina & Mendoza. Väl framme på flygplatsen mötte Alberto oss en guide från Inka Expedition. Vi kom till hotellet...slappade vid poolen,läste spända över att få börja vandringen mot Aconcagua.